آشنایی با نحوه پرورش اردک

آشنایی با نحوه پرورش اردک

آشنایی با نحوه پرورش اردک

بازدیدها : 1352 بازدید

پرورش اردک یکی از شغل های پر سود در کشور ما می باشد و با سرمایه اندک بعد از مدت زمان کوتاه به سود دهی می رسد . اردک دارای گوشت بسیار لذیذی می باشد و می توان گفت جزوء مطلوب ترین گوشت ها در بین پرندگان است . علاوه بر طعم خوب , این گوشت دارای مواد غذایی بسیاری از جمله پروتئین‌‌های با کیفیت بالا، نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین، آهن، روی، ویتامین ب٦، ویتامین ب١٢، سلنیوم، فولات ، منیزیم و … است.

تاریخچه پرورش اردک

اردک در ابتدا تنها در شهر های شمالی پرورش داده می شده است . در گذشته شالی کاران بعد از تمام شدن کار و برداشت برنج ها اردک ها را به داخل شالیزارها هدایت می کردند . اردک ها با خوردن آفت زمین علاوه بر تغذیه باعث شخم زدن زمین نیز می شدند و زمانی که به وزن مناسب رسیدند کسانی که آن ها را پرورش می دادند می کشتند و از گوشت آن ها استفاده می کردند. در سال های اخیر علاوه بر شهرهای شمالی در دیگر شهر های کشور این پرنده پرورش داده می شود . شما می توانید در خانه نیز اردک را پرورش دهید.

آشنایی با تاریخچه پرورش اردک
نحوه پرورش اردک در خانه

پرورش اردک بیشتر در مناطق روستایی و مکان هایی که آب وجود دارد صورت می گیرد . ولی شما می توانید داخل زیر زمین یا یکی از اتاق های خانه به پرورش این پرنده بپردازید . تنها نکاتی که باید در نظر بگیرید مکانی که برای پرورش انتخاب می کنید باید تهویه مناسبی داشته باشد و به طور مرتب تمیز شود تا پرندگان بیماری خاصی نگیرند . در فصل های سرد سال نیز باید از سیستم گرمایشی مناسب در محیط زندگی پرنده استفاده کرد .

تغذیه اردک

اردک جزوء پرندگان همه چیز خوار می باشد . شما می توانید در خوراک این پرنده از مواد غذایی از جمله گیاهان , کاهو , میوه جات , جوانه گندم و ذرت , برنج , سبوس برنج , پودر ذرت , پودر گندم , سویا , کرم ها , حشرات و … استفاده کنید . استفاده از ویتامین ها و مکمل های غذایی می تواند به سالم ماندن اردک ها کمک بیشتری کند.

دمای نگهداری از اردک

با توجه به نوع اردک دمای نگهداری نیز متفاوت می باشد . ولی معمولا برای جوجه ها دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه و برای اردک های بالغ دمای ۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود .

جوجه کشی اردک

مدت زمان جوجه کشی اردک در نژاد های مختلف آن متفاوت می باشد. تخم هایی که مربوط به نژاد پکنی هستند در ۲۸ روزگی و نژاد روسی آن در ۳۵ روزگی هچ می شوند. جوجه کشی از تخم های نطفه دار را می توان هم به طور طبیعی و هم مصنوعی انجام داد . در روش طبیعی اردک ماده بر روی تخم ها می نشیند تا تبدیل به جوجه شوند . هر اردک می تواند بر روی ۱۰ تا ۱۵ تخم بشیند. در حالت مصنوعی باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید . در ماشین جوجه کشی تمام شرایط محیط طبیعی برای تخم ها رعایت می شود تا به راحتی تخم ها تبدیل به جوجه اردک شوند.

تشخیص جنسیت اردک

با توجه به رنگ بال و پرها می توان جنسیت جوجه اردک ها را تشخیص داد. معمولا اردک های نر دارای بال و پرهای رنگی هستند در حالی که نوع ماده آن دارای پرهای سیاه هستند . البته راه های دیگری نیز برای تشخیص وجود دارد که این ساده ترین روش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

سیزده − 11 =