بیماری مزمن تنفسی در طیور (CRD) چیست؟

بیماری مزمن تنفسی در طیور (CRD) چیست؟

بیماری مزمن تنفسی در طیور (CRD) چیست؟

بازدیدها : 68093 بازدید

CRD مخفف ( Chronic. Respiratory . Disease) نوعی بیماری مزمن تنفسی است که باعث اختلال در نفس کشیدن طیور میشود.

دامپزشکان عفونت های تنفسی را به دو گروه تقسیم کردند که توسط باکتری ها یا ویروس ها ایجاد می شود. CRD باکتری های بسیار ریزی هستند که باعث ایجاد آسیب جدی به دستگاه تنفسی پرندگانی چون بوقلمون، کبوتر، بلدرچین، قرقاول، غازها و مرغ میشود. مایکوپلاسما عفونی است و به طور مستقیم از طریق پرنده آلوده به تخم و غیر مستقیم ازطریق هوا و گردو غبار و حشرات در فواصل کم منتقل میشود.

بیماری مزمن تنفسی

بیماری مزمن تنفسی علائم خاصی ندارد و گاهی ممکن است در برخی از پرندگان برای چند روز یا چند ماه مشاهده نشود، اما هنگامی که پرندگان تحت فشار قرار می گیرند و سیستم ایمنی بدن مقاومت خود را از دست میدهد ، انتقال می تواند به سرعت از طریق مسیر تنفسی رخ دهد، پس از آن عفونت و بیماری در گله طیور گسترش می یابد که این امر سبب وارد آمدن خسارات مالی زیادی به صاحبان پرورش طیور میشود. به محض اطلاع از بیماری باید طیور بیمار را به مکانی دیگر انتقال داد و با استفاده از آنتی بیوتیک به درمان طیور پرداخت.

بیشتر بخوانید  دستگاه جوجه کشی + خرید بهترین دستگاه جوجه کشی + قیمت دستگاه جوجه کشی

در بیماری مزمن تنفسی آمار مرگ و میر بین ۳ تا ۵ درصد میباشد اما اگر با بیماری دیگر همراه شود آمار مرگ و میر به ۲۰ درصد هم خواهد رسید، از طرفی دیگر درمان بیماری مزمن تنفسی یکی از گرانترین هزینه هارا در بر دارد و میتواند خسارات مالی سنگینی را به صاحبان صنعت طیور وارد نماید به همین علت توجه به واکسناسیون بودن از اهمیت زیادی برخوردار است . پس برای پیشگیری از بیماری مزمن تنفسی از واکسینه بودن طیور هنگام خرید اطمینان حاصل نمایید.

راهنمای انتخاب بهترین دستگاه جوجه کشی + ویدئو ( اینجا کلیک کنید )

 

علائم  CRD در طیور ؟

تنفس با دهان باز وشنیده شدن صدای خرخر سرفه و عطسه گیج بودن و تکان دادن سر تورم در اطراف سر و سینوس ها ترشحات نسبتا غلیظ در بینی و چشم، رشد آهسته کج شدن پا و کج شدن گردن و اختلال در حرکت کاهش تخم گذاری و زنده ماندن جوجه ها، پرهای غیر طبیعی تغییر رنگ پوسته تخم مرغ، میتواند از علائم CRD در طیور باشد.

روش های پیشگیری از بیماری مزمن تنفسی (CRD)

برای پیشگیری از ابتلای طیور به بیماری مزمن تنفسی لازم است که طیور در یک محیط بهداشتی و با اصول پرورش یابند تخم های مشکوک به آلودگی جداشده و جوجه های تازه از تخم در آمده از ابتدا تحت مراقبت و درمان قرا ر گیرند چرا که این بیماری از بدو تولد جوجه وجود دارد که با اقدامات اولیه امر بهبود تسریع میشود و انتقال به سایر طیور انجام نمیشود.

درمان بیماری مزمن تنفسی(CRD)

اولین اقدام برای درمان CRD در طیور جدا کردن پرندگان بیمار از گله طیور است. مایکو پلاسما نوعی باکتری است که دیواره سلولی ندارد و همین امر باعث میشود که در برابر آنتی بیوتیکی چون پنی سیلین مقاوت نشان دهد .از جمله آنتی بیوتیک هایی که برای درمان مایکوپلاسما مفید هستند عبارتند از : Doxycycline – یک آنتی بیوتیک عالی در برابر مایکوپلاسما است.

پیشگیری از CRD در طیور

Enrofloxacin – یک آنتی بیوتیک عالی علیه مایکوپلاسما و سایر باکتری های ثانویه است. آموکسی سیلین و اسید کلوولونیک اغلب برای درمان عفونت های باکتریایی ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند.آنتی بیوتیک ها معمولا در آب حل میشوند و دلیل آن سهولت استفاده از دارو میباشد و لوازم مورد نیاز همیشه موجود میباشد. اما در مواردی که بیماری تشدید پیدا کرده باشد به صورت تزریق انجام مشود که در امر بهبود پرنده بیمار سرعت میبخشد.از دیگر دارو ها میتوان اشاره کرد به تایلوزین ،اسپیرامایسین، تتراسیکلین ،لینکومایسین و لکو مایسین. علاوه بر استفاده از آنتی بیوتیک ها میتوان اشاره کرد به بهبود رژیم غذایی، هوادهی خوب و کنترل دمای محیط.

بیشتر بخوانید  ویدئوهای رضایت مشتریان فاخته

بیماری های مشابه بیماری مزمن تنفسی (CRD)

سایر بیماری هایی که دارای نشانه های بالینی مشابه با بیماری مزمن تنفسی عبارتند از: لارنگوتراشیت عفونی، Infectious Laryngotracheitis Infectious Bronchitis برونشیت عفونی بیماری نیوکاسل Newcastle Disease آنفولانزای مرغی Avian Influenza. نیو کاسل کلی باسیلوز عفونت کیسه زرده آسپرژیلوز عفونت کیسه زرده.

امیدواریم از خواندن این مقاله که توسط شرکت فاخته، برای شما عزیزان تهیه شده، استفاده ی لازم را برده باشید

گروه طیوران صنعت فاخته تولید کننده ی دستگاه جوجه کشی با بهترین کیفیت در ایران.

103 دیدگاه

  1. سلام من مرغ گرفتم در داخل فیله آن یک ضایعه سبز رنگ وجود داشت در مقاله آیی خواندم که crd است و به انسان سرایت می‌کنه آیا با پختن از بین می‌رود و این مقاله درست بوده است ؟

    1. سلام توصیه میکنم برای سلامت خود و خانواده تان، استفاده نکنید.

      1. سلام جوجه من مشکل تنفسی پیدا کرده فقط چیکار باید انجام بدم؟

        1. سلام من یه جوجه خروس دارم
          الان یه روزه کامل هست که دهانش کلا بازه (خیلی باز هست) و اصلا نمی بنده
          زبونش خشک شده
          اصلا هم نمی تونه وایسه هر کاری هم کردم که دهنش رو ببندم نشد
          خیلی بی حاله هیچی هم نمیتونه بخوره
          گلوش عفونت پیدا کرده ؟
          چطوری خونگی درمانی کنم ؟
          محیطش هم تمیز بوده تو حیاط خونه نگه میدارم
          لطفا راهنماییم کنید خیلی دلم براش میسوزه

        2. سلام مرغ مرندی من دو روز هست که با منقار نفس میکشه میخواستم بدونم که امکان زنده موندن هست؟ و ما به دامپزشکی هم دسترسی نداریم میشه ی روش درمان خونگی بگید

    2. اون هیچ مشکلی نداره و بهش عضله سبز میگن که ناشی از کمبود اکسیژن و تراکم بالای سالنه و مدیریتیه….قسمت سبز رنگ رو جدا کنید و مابقی قسمت ها رو با ارامش خیال استفادا کنید

    3. سلام
      من جوجم الان یه بیماری شبیه چیزی که شما گفتید گرفت
      خیلی دهنش رو باز میکرد و خیلی سرش رو تکون میداد و خیلی ضعیف شد تا مرد حالا یکی دیگه هم همینطور شد
      چه کنم😞؟؟

      1. سلام علیکم احتمالا محیطتون آلودست و بیماری در حال انتقاله. بهداشت محیط رو جدی بگیرید.

        1. وحیدبختیاری

          سلام.من یه جوجه دارم که مدتیه زبون برگشته داخل گلوش گیرکرده چیکاربایدبکنم

        2. سلام من یه نیمچه مرغ دارم دهنش خلط داره
          به آکسی دادم خوب نشد داکسی دادم نشد آموکسی هم دادم باز خوب نشد چیکارش کنم عطسه نمیکنه سرحاله از دهنش نفس میکشه
          ممنون میشم راهنمایی کنید

      2. سلام دقیقا این مشگل رو دارم انجام میدم دستورتون رو و نتیجه رو میفرستم اینجا تشکر

      3. جهانی پور

        سلام.صدای خروس من گرفته دیگ صداش در نمیاد فک کنم بلایی سر حنجرش اومده چی کار بکنم براش ؟

      4. رضا فدوی

        من چند تا نیمچه خروس و مرغ دارم. اینا روزها گردنشون طوری تکون می دن انگار چیزی تو گلوشون مونده گاهی هم عطسه مانند می کنند. شبها هم انگار تو مسبر تنفسی آنها صدای خر خر میاد. ولی هم امتحانو خوبه هم اصلا تو بینی و دهان و چشمها طراحی ندارن. دلیلش چی می تونه باشه و راه درمانش؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

    4. ث زمانی کلان

      سلام
      من ۳ تا جوجه اردک دارم ک هر ۳ تاشون با دهان نفس میکشن و عطسه میکنن اما یکیشون ابریزش بینی داره خیلی نگرانشم میشه هر چ زودتر جوابمو بدین ممنون

  2. سلام ببخشید یه سوال داشتم یه جوجه دارم که دهنش رو هی باز و بسته میکنه از قسمت زیر دهنش هم هی صداهای زیزی میاد برای درمانش چیکار کنم؟؟

    1. سلام علیکم اولا اگر برایتان مقدور است دهانش رو باز کنید، امکان داره که چیزی توی گلوش گیر کرده باشه چون جوجه ها نباید هر چیزی بخورند و در تهیه ی غذای آنها باید کمی دقت نمود و مراقب بود تا اشیاء سخت و بزرگ را مصرف نکنند، اگر اطمینان کسب کردید که چیزی در گلوی جوجه گیر نکرده است، احتمالا بیماری تنفسی گریبان گیر جوجه شده است.

  3. سلام من جوجه ای دارم که عطسه می کنه و سرش رو با یک صدا عجیب، محکم تکون میده دهن بازم تنفس می‌کنه
    چه کنم؟

    1. سلاع علیکم علی جان متاسفانه زمانی که پرنده هم عطسه میکند و هم با دهان باز نفس میکشد (احتمالا اگر نزدیک آن شوید صدای خس خس هم میشنوید) احتمالا به بیماری مایکوپلاسما دچار شده است. توصیه میکنم پرنده را قرنطینه کنید تا بیماری شایع نشود. سعی کنید مکانی که پرنده را نگه داری میکنید عاری از میکروب و گرد و غبار باشد و دارای سیستم تهویه باشد و از ورود پرندگان وحشی جلوگیری کنید و برای سلامتی جوجه تان با دامپزشک تماس بگیرید زیرا با واکسیناسیون میتوانید حال پرنده را خوب کنید.

      1. سلام
        درمان خانگی جوجه ممرغی که عطسه میکنه البته کم و با دهن باز نفس میکشه و غذا هم نمیخوره چیه؟
        لطفا راه حل بگید

    2. سلام جوجه من از صبح صداش گرفته اصلا صداش در نمیاد چیکارکنم

  4. سلام من 200تا مرغ دارم که بعضیشون خرخر می کنند وبعضی هم اسهال قهوه ای دارند

    1. سلام آقا حسین به طور کلی اسهال به دلایل متعددی رخ میدهد بیماریهای عفونی ویروسها یاکتریها بیماری کوکسیدوز و همچنین تغذیه نامناسب میتواند از دلالیل اسهال شدن مرغها باشد اما خر خر کردن آنها میتواند به بیماری های تنفسی مربوط باشد.

  5. سلام،من دوتا مرغ دارم که 10 روز هست که یکیش تخم میزاره و از دیروز دارن با صدا نفس میکشن و هر از گاهی یه صدای عجیبی همراه با تکان دادن سر و گردنشون انجام میدن و از دیروز هیچی نمیخورن.میخواستم بدونم به چه بیماری مبتلا شدن و چیکار باید بکنم؟؟

    1. سلام شاید تغذیه ی نامناسبی داشته اند اما احتمال اینکه بیماری تنفسی مبتلا شده باشند زیاد است. به طور کلی توجه داشته باشید مکان نگهداری آنها باید به گونه ای باشد که پرندگان وحشی نتوانند ورود کنند چون میتوانند ناقل بیماری باشند.

      1. سلام من یک جوجه دارم که چند روزه عطسه میکنه و آبریزش بینی داره میخواستم چجوری میتونم خوبش کنم

        1. سلام من یه جوجه ۲ روزه دارم از وقتی از تخم اومد بیرون پا نمیگیره وگاهی با دهان باز نفس میکشه و سینه خیز حرکت میکنه جداش کردم و با قطره چکون غذا میخوره مشکلش چیه

  6. فاطمه م

    سلام
    من جوجه خروس ۹ هفته ای دارم
    میخواد غذا بخوره دهنش رو باز میکنه ولی بیخیال غذا میشه
    انگار چیزی تو گلوشه ولی نیست بهش نون خشک داده بودم میتونه برای اون باشه ؟؟؟
    مخاط دهنش هم زیاد شده یعنی دهش رو که باز میکنی مخاطش زیاد تر از بقیه هست

    1. فاطمه م

      بی حال نیس مدام دنبال غذاست ولی خوب هرازگاهی اینجوری میکنه نگرانش میشم
      گرسنه است ولی غذا نمیخوره و دهنش رو باز میکنه ولی ول میکنه غذا رو
      چیز دیگه اینکه گلوش انگار متورم تره یه چیزی شبیه گواتر مثلا…
      یادمه از چند هفته پیش متوجه این موضوع شدم
      چیز مهمی هست؟
      ممنون میشم کمکم کنید

      1. سعی کنید دهانش رو باز کنید و درون گلویش را ببینید. در ضمن میتونید با دست زدن به گلوی پرنده متوجه شوید که چیزی در گلویش هست با خیر. اگر احتمال میدهید که نان خشک در گلویش گیر کرده به او آب فراوان بدهید تا راه گلویش رفته رفته باز شود.

        1. سلام
          یک سوال داشتم اگر جوجه های گوشتی crd بگیرند یعنی خرخر کردن و عطسه شدیدی داشته باشند روزی ۳۰۰تا۴۰۰مرده داریم میتونیم واکسیناسیون کنیم ممنون میشم اگر جواب بدید

  7. به مدت 3 روز اب شکر البته نه زیاد شیرین و در حد معمول بهش بدید و بهش غذا ندید خودش خوب میشه و بعد از 3 روز غذا رو بذارید جلوش
    در این زمان پرندت نباید بی اب باشد و اب باید مدام در دسترس اون باشه

  8. سلام من یک عدد طاووس ۸ ماهه دارم ک چندروزی میشه ک خرخر میکنه و زیرگلوش باد کرده دهان باز نفس میکشه خیلی کم اشتها شده و بردیمش دکتر ی سری دارو داد ولی خوب نشده بنظرتون چیکار کنم

  9. مصطفی رجائ زاده

    سلام چندتا مرغ دارم قلقلیند /سرخ وسفید و آبیند _ ببخشید شوخی کردم از من هم مایکوپلاسما گرفتند کدوم دارو از همه موثر تره لطفا اونا بهم معرفی کنید با تشکر از شما

    1. مهدی محمدی

      سلام من دوتا جوجه رسمی دارم تقریبا ۴ ماهشه یکیش همش دهنش باز و بادهنش تند تند نفس میکشه زبونشو میبره تو و میاره بیرون اما سرحال لطفا بگید چشه و چیکار کنم؟

  10. سلام مرغداری بنده درگیر بیماری سی ار دی می باشد بهترین درمان برای این بیماری چ داروی میباشد

  11. سلام جوجه من صدا در نمیاره خیلى بى حال است دهانش هم باز بسته میکنه من خواندم بیمارى بى حالى است احتمالا گرفته ولى دهانش هى باز بسته مى شود دهانش هم باز کردم ولى چیزى در دهانش نبود لطفا جوابم را هرچه سریعتر بدهید

    1. با سلام ببخشید من جوجه ام با دهن باز و به سرعت نفس نفس میزنه میشه بگین نشانه چیه؟

  12. سلام خسته نباشید مرغهای من الان که هوا سرد شده همه رو جفت جفت کردم قفسه بندی کردم یجا تو یه اتاق با هوای خوب نگهداری میکنم نمیدونم چرا همه اینها سراشونو تکون میدن مثل موقعی که آب میخورن سرشون سریع به چپ و راست تکون میدن هر ۵ ثانیه یه بار ممنون

  13. سلام ی جوجه داشتم تو دهنش ی کپک سفید رنگی زده با چوپ کندمش ولی دوباره گرفت نمیتونست چیزی بخوره راهش گرفته شده بود اگه جوجه ای گرفت دوباره باید چه کار کنم
    ی جوجه هام هه الان ی چیزایی رو سرش زده که انگار میگن تاوله الان زده به چشمش کامل بسته شده چه کار کنم

  14. سلام یکی از مرغها سرش متورم و آبی شده چشماش از جا در آمده اسهال نداره چه مشکل داره؟

  15. سلام ببخشید من یه تعداد جوجه دوماهه محلی گرفتم عطسه میکنن ولی هیچ مشگل دیگه ای مثل کسل بودن یا ابریزش ندارن سرحالن به نظرتون عطسه میتونه یه امر طبیعی باشه؟

  16. من یک مرغ ۹ ماهه دارم که مدام دهانش بازه و مدفوع سبز تیره وسفید باهم داره بعد لنگ هم میزنه اشتها هم خوب هست بعد قرص تتراسایکیلن ۱۰۰ ۳ روز بهش میدم تخم هم میگذارد یکم راه رفتنش بهتر شده جاهش گرم هست بال هاشم یهجوری شده
    منون میشم کمک کنید

  17. سلام
    جوجه‌م دو روزشه همینطور افتاده شل شده چشماشوهم بسته
    چکارش کنم؟

  18. سلام من مرغم نفس نفس می‌زند با دهان باز بعد یه دفعه بغلش زدم دیدم نفس میزنه بعد گردنش رو به سمت من میاره بعد گذاشتمش زمین نفسش بند اومد و کبود شد سروصورتش بعد دوباره به حالت عادی برگشت ولی هنوز نفس نفس میزنه با دهن باز و هی خودشو و سرشو تکون تکون میده تا نفس بیاد بالا چکار کنم

  19. ملیکا منصوری

    سلام وقت بخیر من یک جوجه کوچک گرفتم و ۱۵ روزه سالم بودم چند روزه خس خس میکنه و دهنش را برای نفس کشیدن باز میکنه چیکار کنم حالش خوب شه ؟

  20. با سلام من یک جوجه دارم که کمی کز کرده و صدای جیک جیکش خیلی ضعیف است چکار کنم که خوب شود و بقیه گله را هم بیمار نکند

  21. با سلام من مرغم سرش رو مرتب تکون میده انگار چیزی اذیتش میکنه نمیدونم چیه و اینکه با دهن باز گاهی وقتا نفس میکشه و موقع غذا خوردن از خودش صدا در میاره مثل اینه که تو گلوش گیر کرده باشه و جدیده مقعدش کمی بیرون زده و مدفوعش به اطراف چسبیده و کثیف میکنه بگین من چیکار کنم ناراحتم
    تغذیه اش خوبه و سر حاله میشه بگین علتش چیه ؟؟؟
    ممنونم

  22. با سلام مرغم چند روزه زیر مقعدش نزدیک پاهاش باد کرده و مقعدش هم ورم کرده و دور خودشو کثیف کرده میشه راهنمایی کنید چه مریضی گرفته و چه دارویی بهش بدم ؟ ممنونم

    1. سلام میمیره

  23. سلام جوجه ۱۵ روزه دارم از صبح صداش گرفته چیکار کنم خوب شه

  24. سلام جوجه من یکم بیحال شده و نوکش بازه و به نظر میرسه داره سخت نفس میکشه
    اگه بیماری تنفسی داره چیکارش کنم؟
    قرص سرماخوردگی بدم خوبه؟ شاید سرما خورده!

  25. سلام من ی مرغ دارم ک هی دهنشو باز بسته میکنه بایین دهنشو پر باد میکنه بعد دیگه این کار نمی کنه

  26. سلام یک جوجه دارم خیلی سر حال بود تا در را باز میکردم به زور میومد تو خونه امروز که آزادش کردم ظهر بهش سرزدم دیدم نیومد جلوی در کمی بیحال بود و بعضی وقتا سرشو محکم تکون میده و عقبی راه می ره بلند جیر جیر میکنه آب میدم بهش نمیخوره فرار میکنه مریض شده ؟؟

  27. باسلام .من چنتا مرغ دارم یکیشون تازگیا قسمت پایینی نوکش ورم کرده ولی تا امروز مشکلی واسه تغذیش و حرکاتش بوجود نیومده.مشکلش چی میتونه باشه؟؟؟

  28. سلام ببخشید من یه جوجه سیبرایت دارم حدود شیش ماهشه یه مدتیه با دهن نسبتن باز تنفس میکنه و زیر گلوشم یه مقداری سفید شده میشه راه درمانشو بهم بگین لطفا☹️😭

  29. سلام دو تا جوجه داشتم که یکیشونو گربه خورده الان اون یکی نمیخابه و غذا نمیخوره و مدام جیک جیک میکنه چیکار باید بکنم؟

  30. سلام وقت بخیر من جوجه خروس دارم دو ماهه
    دو هفته هست که یک حالتی مثل عطسه کردن داره و گاهی اوقات با بوی بد همراه
    آیا این مریضی خاصی چطوری درمانش کنم

  31. مهرپویا

    من یه جوجه دارم از لحاظ وزن و تحرک خوبه ولی تند تند نفس میکشه . مشکلش چی می‌تونه باشه؟؟

  32. سلام من مرغ یکی از مرغ هام هی عطسه با صدای بلد میکرده که همراهش گردنش رو دراز میکرد برای چن ثانیه و پر های گردنش توی این چن ثانیه پف میکرد الان بسیاری از اونا اینجوری شده با ید چهکار کنیم

  33. سلام روی بدن جوجه من نزدیک های سرش یدونه حباب هستش
    چیکار کنم؟

  34. سلام من یه جوجه کوچولو گرفتم از همین جوجه کشیا یه هفتست دارمش ولی از امروز صبح خیلی خسته تر از روزای قبله حس میکنم بینیش متورم شده و نوک بالاش یه مقدار داره زاعده میاره پایین . ممنون میشم راهنمایی کنید

  35. سلام جوجه خروس من تقریبا ۳ ماهشه با دهن باز نفس میکشه بعضی موقع ها البته ،از بینش هم آب میاد
    باید چیکار کنم مریضی داره؟

  36. سلام جوجه خروس من تقریبا سه ماهشه بعضی موقع ها از بینی‌ش آب میاد و بعضی موقع ها هم با دهن نفس می‌کشه و دمای بدنش بعضی موقع ها خیلی زیاده محیط هم خیلی تمیزه هر روز جاشو تمیز میکنم
    باید چیکار کنم یعنی بیماری داره!؟

  37. سلام من یه جوجه دارم که همش دهنش رو باز میکنه انگار یه چیزی تو گلوش گیر کرده ولی هر کار میکنم بازم اون کارو میکنه آب دادم گلوش رو مالش دادم ولی بازم اون طوری میکنه باید چیکار کنم؟

  38. پانته آ

    سلام ببخشید یه سوال داشتم جوجه حالش مثل همیشه خوبه و سرحاله ولی امروز شروع کرده مثل حالت صدای تق تق از زیر نوکش میده و مدفوعش هم نسبتا به قبلا مقدارش کمتر شده به نظرتون چش شده باید چیکارش کنم؟

  39. سلام دو تا جوجه محلی دارم یکی از آنها موقع خوابیدن از خودش صدای عجیب در میاره و همچنین در موقع خوردن غذا به نظرتون این یک بیماری و خطرناک لطفاً کمکم کنید و راه درمانش را بهم بگید

  40. سلام ببخشید من یک عروس هلندی دارم خیلی بیحال هست و سینش خس خس میکنه دهانش همش بازه وچشاش بسته چی باید بهش بدم

  41. وحیدبختیاری

    سلام.من یه جوجه دارم که مدتیه زبون برگشته داخل گلوش گیرکرده چیکاربایدبکنم

  42. سلام آیا بیماری سی آردی پرندگان قابل انتقال به انسان است؟

  43. سلام من یه مرغ دارم که مشکل تنفسی داره. سرشو تکان میده و بعد از چند روز میمیره

  44. جوجه من خیلی پر انرژیه و غذا هم زیاد میخوره ولی تازگیا وقتی غذاشو میخوره یه صدای عجیبی در میاره
    ممکنه مریض شده باشه

  45. سلام من یک مرغ دارم که دیروز بهش نون دادم و از وقتی اون رو خورده هنگام نفس کشیدن صدا میده و هی کلشو تکون میده میشه راهنمایی کنید چیکار کنم؟

  46. سلام جوجه من هی دهنش بازه و سینه اش هم خرخر می‌کنه رفتم دامپزشکی برایش آمپول مریضی زد نصفش را داد به من و گفت فردا نصفش را بزن و پس فردا نصف دیگه اش ولی گفت نباید برایش واکسن زد با قطره نیوکاسل ریخت تو چشمش بعد گفت یک برگ سفیکسیم بخرید و یک دانه از اون را به چهار قسمت کنید و روزی یک قسمت بدید اون خوبه چیکار گنم
    لطفاً زود جواب بدید

  47. من یه مرغ دارم که یه چشمشو میبست و از بینیش اب می یومد ولی تازگی ها چشمش درست شده ولی گردش پف میشه وقتی نفس میکشع و همین طور صورتش هم پف شده لطفا هرچه سریع تر جواب من و بدید و اگر بشه یه راهکاری بدید که در خانه فقط بشه انجام داد چون نمیتوانم به دامپزشک مراجع کنم ممنون میشم

  48. من دوتا جوجه دارم اولی فقط دهانشو باز وبسته میکنه ومدفوعش چسبیده به پشتش نمیدونم واسهال میکنه چیکار کنم چطور درمان کنم واین که دومی هم تازه اصلا نمیتونه روی پاهش بایسته و فقط خوابه ولی صداش میاد یک دفعه انگار فک کنم مرده ولی نفس میکشه از چی میتونه باشه

  49. سلام خسته نباشید من یک جوجه رنگی دارم که ۲الی۳ماهشه وهر دقیقه دهنش رو باز وبسته باید چیکار کنم؟..

  50. سلام من دوتا جوجه مرغ دارم یکیش ۱ هفته ای هس که همش با دهنش نفس میکشی و همش دهنش بازه اما سرحال واینکه ایا اگه جوجه صدایی مثل بوق میزنه بده؟

  51. سلام من خروسم همین اعلام ک گفتین داره دو سه روزه منم امروز زیاد بوسش کردم یعنی نوکشو بوس کردم مشکلی برا من داره یا نه

  52. باسلام جوجه رنگی من حدود یک ماه است که انگار در گلویش چیزی گیر کرده است و حدود دو سه روز است که از دهان نفس میکشد چه مشکلی برایش پیش امده؟؟

  53. سلام ذرت واسه جوجه لاری نفس تنگی میاره یا نه

  54. سلام ما ی مرغ محلی داریم داخل دهانش شروع کرده به باد کردن الانم دهانش باز مونده یچیز قهوه ای رنگی از اون قسمت تورم ترشح شده و مونده همینجوری
    علت بیماری؟
    روش درمان؟
    توضیح میدید؟

  55. سلام متاسفانه گله طیور ما به همین بیماری مبتلا شده الان چیکار میشه کرد؟؟؟؟؟

  56. سلام من یک مرغ ۴۰ روزه دارم امروز حالش خوب بود ولی نمیدونم چرا نوکش رو روی هم نمی زازه و انگار یک چیزی دای نوکش گیر کرده و هی از چشم هاشم حباب های ریز میزنه وهی اب از چشم هاش میاد😭😭😭

  57. سلام جوجه اردک من از صبح بعد از شنا کردن نمتونه نفس بکشه انگار یه چیزی توی دماغش گیر کرده از دهنش نفس میکشه ولی خرخر هم میکنه ولی سرحاله و غذا هم میخوره ؟ یعنی سرما خورده ؟من باید چیکار کنم ؟

  58. ابوالفضل

    سلام من یه ۲۰تا جوجه دارم پنج تا شون سرفه میکنند و از دماغشان مخات میاد چیکار کنم ممنمون

  59. سلام جوجه اردک من تقریبا ۲.۳ ماهه است. جدیدا هرچیزی که میخوره معدش متورم میشه و پرهاش شلخته شده و بی‌حاله. دوبار معدشو تخلیه کردیم .خیلی‌ پرخوره و اسهال شده.
    من خیلی نگرانشم . نمیدونم التهاب گواتر داره یا مسمویت غذایی و اینکه من باید چیکار کنم الان؟! چند روز پیش پوست مرغ خورد و حالش بد شد البته معدشو تخلبه کردیم ولی از اونوقت حالش اینطوری شده الان میشه دو روز.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  60. سلام من دوتا جوجه ۳ هفته ای دارم یکیشون یکدفعه شروع کرد جیغ زدن و سر تکون دادن شدید بعد یه مایع غلیظ مثل بزاق از دهنش خارج شد باد کرده نه حرکت میکنه نه گردنشو تکون میده جیکدانش سنگ‌شده باد کرده تورو خدا بگین من باید چیکار کنم همش خوا الوده

  61. سلام من چند تا جوجه خروس و مرغ خریدم، یکیشون اول دهنش رو بتز میکرد به سمت بالا و بعد از ساعتی مرد. دوتای دیگه هم همینطوری شدن، الان میترسم بقیه هم همین طوری بشن بمیرن، راه درمانی نداره

  62. سلام
    یکی از جوجه های من عفونت شدید چشم داشت که چشمم کاملا بسته شد و این بیماری کم کم به بعضی ها دیگه انتقال داره پیدا می‌کنه و بعضی هاشونم مردند الان اون جوجه رو با اینکه آنتی بیوتیک یک ماه تو چشمم ریختم با اینکه چشمم کاملا باز شده اما بوی عفونت شدید میده از چشمش و اونو من جدا کردم و این بیماری بازم داره سراغ بعضی جوجه هام می‌ره و چشمشون عفونت می‌کنه و بسته میشه
    آقای دکتر چه راه حلی هست 0؟
    واینکه انگار رشد جوجه هام خیلی کند شده

  63. فاطمه...

    سلام ی جوجه اردک دارم مدتیه دهانش رو باز و بسته مسکنه و دائم عطسه میکنه و ی صدایی مث سرفه ازش درمیاد…دماغشم حباب میزنه چیکارش کنم خوب بشه…سه تای دیگم دارم فقط بعضی وقتا دنشونو باز و بسته میکنن

  64. سلام دوستان چند تا نکته مهم بهتون میگم مخصوصا اونایی که تعداد کمی جوجه دارن.اول اینکه حتما واکسن سه گانه بزنید.دوما تو جیرشون بعنوان میان غذا ماست و سیر قرار بدید البته سیر رنده کنید.سوما تو فصل گرم حتما الکترو لیت بدید به مرغا.چهارما نظافت جای مرغ خیلی مهمه چون گاز بستر میتونه همه رو مریض کنه من بشخصه بجز ویتامین که دو روز یکبار قاطی ابشون میکنم بعضی وقتا سرکه سیب هم قاطی ابشون میکنم البته خیلی کم.از حدود ۱۳۰ تا جوجه تا حالا که ۴ ماه شدن کلا ۳ تا تلفات داشتم
    ممنون که وقت گذاشتید

  65. سلام ببخشید یک هفته پیش ده تا جوجه بومی گرفتم تا الان سه تاشون مردن و بقیه هم بی حال هستند و اصلا غذا نمیخورند و صدای عجیب میدهند و دهانشون باز میکنند دامپزشک گفته علت عفونت ویروسی و واکسن داده توی اب بریزم پسر من دو سالشه دیروز از توی قفس مرغ ها را میگرفت و چند لحظه با انها بازی کرد باعث بیماری پسرم نمیشه خواهش میکنم جوابم بدهید من خیلی نگران هستم

  66. با سلام رضایی هستم.علت باز و بسته کردن دهان با گردن کسیده به سمت بالا و در نیامدن صدا و تکان دادن شدید گردن که منتهی به مرگ جوجه و مرغ میشود چیست.

  67. عالیه حسینی

    من دو تا جوجه دارم نمیدونم چرا چند روزه دهنشون رو باز نگه میدارن واب هم اصلا نمیخورناما غذا میخورن کمی حیاط رو دور میزن بعد میان میخوابن

  68. رامین محمدی

    1سلام خسته نباشید علت نفس نفس زدن جوجه و آویزون شدن بالهاش بی حالیش چیه آیا با درمان خونگی میشه برطرف کرد؟

  69. فقط خدا

    سلام من ی جوجه خروس دارم که از وقتی جوجه مرغ مرده این به من خیلی وابسته شده طوری که همش پیش منع هرجا برم با من هس اگه نباشم صداش درمیاد حتی غذا هم نمیخوره تا من بهش ندم فقط آب اگه جلوش بزارم میخوره کمی ، بامن می‌خوابه شبها چون تنهاش بزارم صداش درمیاد ، اما من میترسم بیماری بگیره چون عطسه می‌کنه چند روزی هست بهش دایکسی سایکلین ۱۰۰ میدم البته یک دهمش رو اما بازم نه بازی می‌کنه نه چیزی فقط فکر و ذکرش من شدم پیش منه یا خوابه دور روز هست تنگی نفس داره از برادرم هم خیلی میترسه وقتی اونو میبینه آیا تنگی نفس بخاطر اونه یا نه یا بخاطر بیماریش هس چون اصلا بیحاله چیکار کنم نمی‌خوام طوریش بشه تنهاش هم نمیتونم بزارم دلم میسوزه براش لطفاً راه حل بدین ممنون

  70. سلام من یه اردک ۵ ماهه دارم ، حدود یک ماهه که اسهال داره و خیلی هم بدبو هست ، صداش هم هر روز نازک‌تر میشه به شکلی که دو سه روزه جیغ جیغ می‌کنه ولی هم خیلی پرتحرک هست هم خیلی خوب غذا میخوره و اصلا هم بی‌حال نیست . می‌خوام بدونم چه مشکلی ممکنه پیدا کرده باشه .

  71. دو عدد مرغ دادم که حدود 7 ماهی است ازشان نگهداری میکنم وتا به حال یکی دو با مریضی مختصری گرفتن وپیش دکتر بردم وبا مراقبت خودم خوب شدن ولی چند روزه حدود سه روز پیش یکی از مرغ ها به علت ویروس برونشیت از بین رفت وحالا دو روزه ابن یکی هم سرش بالا نگه میداره وبد جوری نفس با یه ناله های ا. گلوش بیرون میادوالبته پیش دکتر بردم وگفت عفونت داره وامپول ضد التهاب براش زد وخودم ملتی وبتامین ومایعات با سرنگ بهش دادم ولی نفس تنگی داره همراه ناله میکند لطفا بفرمایید برای نجاتش چیکار کنم که این هم نمیره.متشکرم.

  72. فامیل دور

    سلام خروس من راه نمیتونه بره،فک کردم میخچه داره چرب کردم بستم پاشو ولی فایده نداشت بدتر شد،شاید مال کف پاش نباشه ران ش باشه،به نظرتون ران ش شکسته یا سکته کرده یا چیزی که به ذهنم نرسیده؟خیلی م نفس نفس میزنه.زبون بسته داره زجر میکشه گناه داره نمی دونم دیگه باید چیکار کنم.😭😭😭😭😭در ضمن امکان رفتن پیش دامپزشک هم ندارم متاسفانه.

  73. سلام ،من یه کبک دارم که همش عطسه میکنه ،و دهنش رو باز و بسته میکنه ،ولی اسهال نداره و غذاشم خوب میخوره ،ممکنه چیزی تو گلوش گیر کرده باشه

    میشه بگید چیکار کنم که خوب بشه

  74. سلام یه قمری بچه اوردیم خونمون یه هفته سالم بود الان با دهن باز نفس نفس میزنه مشکلش چیه

  75. امیر علی

    سلام من یه جوجه لاری شش ماهه دار دو روزه کی از دهنش نفس عمیق میکشه و خرخر میکنه

  76. سلام من ۵تا خروس دارم که یکی از اونا ۲روزه مشکلی پیدا کرده که داخل دهانش و بینیش چسبناک شده و بو میده، به همین دلیل چیزی نمیتونه بخوره،ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

بیست − پانزده =