تخم شتر مرغ و فواید آن

تخم شتر مرغ و فواید آن

تخم شتر مرغ و فواید آن

بازدیدها : 2000 بازدید

لازم است قبل از اینکه با تخم شتر مرغ و فواید آن آشنا شوید اطلاعاتی دررابطه با این پرنده ی درشت هیکل داشته باشید. شتر مرغ بومی افریقا میباشد و وزنش از ۶۳ تا ۱۴۵ کیلو گرم میرسد وزن شتر مرغ نر بیشتر از شتر مرغ ماده میباشد و قد نر این پرنده بین ۲.۱ تا ۲.۸ متر و قد ماده ی این پرنده بین ۱.۷ تا ۲ متر میباشد.

عمر طبیعی این پرنده طولانی و بین ۴۰ تا ۵۰ سال میباشد اما برای پرورش دهنگان این پرنده عمر مفید ده سال میباشد و سن کشتار این پرنده برای استفاده از گوشت و پوست این پرنده بین ۱۰ تا ۱۴ ماهگی مباشد. زمانی که جوجه شتر مرغ از تخم بیرون می آید، حنایی رنگ با لکه های قهوه ای رنگ میباشد و در هر ماه ۲۵ سانتی متر رشد میکند.

۲ تا ۳ سال زمان مبیبرد تا شترمرغ های اهلی به بلوغ برسند و در این بازه زمانی جوجه کشی شترمرغ را میتوان در مزرعه مخوص پرورش جوجه ها آغاز کرد شترمرغ نر قبل از رسیدن به بلوغ پر و بال با رنگ قهوه ای مایل به خاکستری دارد با ساق پاهای قرمز رنگ و در زمان بلوغ پر و بال تغییر رنگ میدهد و به رنگ سیاه و سفید تبدیل میشود.

به بلوغ رسیدن شترمرغ ماده کمی زودتر از نر میباشد. البته زمان جفت گیری این پرنده بستگی به مکان و آب و هوای محیط زندگیشان دارد.تخم گذاری پس از ۱۰ الی ۱۴ روز از اولین جفت گیری صورت میگیرد.تعداد تخم های گذاشته شده در یک فصل سال برای یک شتر مرغ ماده بالغ بین ۸۰ تا ۱۰۰ عدد تخم میباشد. وظیفه نگهداری از تخم ها در طول روز ب عهده شتر مرغ ماده و در طول زمان شب تا صبح بر عهده شترمرغ نر میباشد. تاین نگهبانی ۲۴ ساعته تا ۹ هفته طول میکشد که حاصل آن خاج شدن جوجه از خ میباشد البته در این میان تخم ها مورد حمله دیگر حیوانات و پرندگانی چون کرکس قرار میگیردو ۹۰ درصد از تخم ها از بین میروند.

تخم گذاری شتر مرغ

در فصل بهار شترمرغ ماده روز د میان در هر دوره تخم گذاری بین ۱۴ تا ۲۱ عدد تخم با وزن تقبی ۱.۵ کیلوگرم میگذارد.رفتا شتر مرغ ماده در این بازه تخم گذاری عصبی است و در صورت ایجاد مزاحمت لگد میزند.

شتر مرغ بزرگترین پرنده در حال حاضر میباشد و دارای بزرگترین تخم پرند ه میباشد البته (فیل‌مرغهای ماداگاسکاری و موآهای نیوزیلندی که جدیدأ منقرض شده‌اند بزرگتر بودند و تخم‌های بزرگتری هم داشتند) . به دلیل محبوبیت بالای محصولات به دست آمده از این پرنده باعث جلب توجه بسیاری از پروش دهندگان شده است. محصولات شترمرغ شامل گوشت سرشار از پروتئین ، تخم ، پر و چرم آن می باشد . در میان این تخم شتر مرغ.به دلیل فواید زیادی که دارد از فروش بسیار بالایی برخوردار است

تخم گذاری در شتر مرغ از ۲ سالگی آغاز و تا ۲۹ سالگی ادامه میابد. وزن هر تخم به ۱.۵ الی ۲ کیلوگرم میرسد و در مقایسه با تخم مرف دارای سر تیز و قسمت پهن نمیباشد.پوسته دارای ضخامت بالایی میباشد به طوری که برای شکستن پوسته باید از شئ ای چون چکش استفاده کرد . پوسته تخم شترمرغ از ضخامت بسیار بالایی برخوردار بوده از این رو شکستن ان راحت نمی باشد . مزه ، میزان پروتئین و مقدار چربی د تخم شتر مرغ همانندتخم مرغ است و برای عسلی کردن تخم شتر مرغ به ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان لازم است و اگر تخم کامل پخته شده خواستید به ۹۰ دقیقه زمان احتیاج است.

مقایسه از نظر اندازه

تخم این پرنده ۲۴ برابر تخم مرغ معمولی میباشد.

کالری

کالری موجود در تخم کامل شترمرغ ۲۰۰۰ کالری میباشد و اگر قسمتی از تخم برای یک وعده غذایی استفاده شود حاوی ۸۳ کالری برابر با ۷ تخم مرغ میباشد. میزان پروتئین تخم مرغ و تخم شترمرغ باهم برابری میکنند یعنی ۴۷ درصد پروتئین و ۴۵ درصد چربی میباشد.

ویتامین ها

تخم شترمرغ منبعی مناسب از ویتامین هاست، تخم شترمرغ شامل IU/g ۱۶.۲۹ ویتامین A می باشد .در صورتی که میزان ویتامین A در تخم مرغ UI/g ۲۰.۵ است .

مواد معدنی

مقدار منیزیم و آهن در تخم این پرنده بیشتر از تخم مرغ است این در حالی است که مقدار منگنز در تخم شتر مرغ نف مقدار موجود در تخم مرغ میباشد. علاوه بر مواد معدنی نامبرده شده کلسیم و فسفر در تخم این پرنده به فراوانی یافت میشود.

مصارف زینتی و تزئینی

تخم شترمرغ به علت پوسته ضخیمی که دارد مورد توجه هنرمندان در زینه های مختلف حکاکی و نقاشی قرار گرفته است . از تخم شتر مرغ میتوان صندوق جواهرات، چراغ خواب و … درست کرد.

1 دیدگاه

  1. سلام تخم بازشده شترمرغ تاچه زمانی درفریزرویخجال سالم می‌ماند؟ ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

نه − 3 =