مدت زمان لازم برای تولید تخم مرغ

مدت زمان لازم برای تولید تخم مرغ

مدت زمان لازم برای تولید تخم مرغ

بازدیدها : 2153 بازدید

در این مقاله سعی داریم که تمام اطلاعات را جهت تعیین مدت زمان لازم برای تولید تخم مرغ را توضیح دهیم . جالب است بدانید که در هفته اول تخم گذاری فقط ۲ یا ۴ تخم مرغ تولید میشود که علت آن در ادامه مقاله توضیح داده خواهد شد .

مدت زمان لازم برای تولید تخم مرغ

مدت زمان لازم برای عبور یک تخم از اویدو کت در مرغهای مختلف تفاوت دارد . اغلب مرغها با فاصله ۲۳ الی ۳۶ ساعت تخمگذاری می کنند .
اگر تخم گذاری بیشتر از ۲۴ ساعت زمان ببرد ، تخم بعدی در روز بعد دیر تر گذاشته میشود و این امر باعث میشود زرده تخم دیگر دیرتر تشکیل شود . تخم مرغهایی که در بعداز ظهر تولید می شوند چند ساعتی بیشتر در اویدو کت خواهند بود (نسبت به تخم مرغهایی که قبل از ظهر گذاشته می شوند ).

اگر مدت زمان لازم برای تولید تخم مرغ به طول بیانجامد باعث از بین رفتن ریتم تولید میشود و زمان تخمک گذاری به تعویق می افتد. . مرغ هایی که فاز فعال تخمگذاری طولانی تری داشته باشند، اولین تخم مرغ فاز فعال تخمگذاریشان را در همان ساعات اول روز خواهند گذاشت و تخمک گذاری برای زرده بعدی بلافاصله بعد از تولید اولین تخم مرغ در روز بعد و با تاخیری کمتری اتفاق می افتد.

در این میان مرغ هایی که فاز فعال تخمگذاری کوتاهی دارند، اولین تخم مرغ خود را در ساعات انتهایی روز یعنی بعد از ظهر تولید می کنند و تخمک گذاری برای زرده بعد آهسته تر صورت میگیرد و در نتیجه زمان تاخیر بیشتری خواهد داشت .

تاثیر نور بر تخمک گذاری :

فصل بهار و تابستان ایده آل ترین فصل ها برای تخمگذاری مرغ میباشد و در این فصل ها تعداد تخم بیشتری گذاشته میشود نسبت به پاییز و زمستان . با فرا رسیدن فصل پاییز تولید تخم کاهش میابد بنابراین تأمین نور و افزایش روز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . مرغ های تخمگذار روزانه به ۱۶ ساعت روشنایی و ۸ ساعت تاریکی در هنگام استراحت نیاز دارند. نور در هردو نوع طبیعی و مصنوعی بسیار تاثیر گذار بر غده هیپوفیز است و آن را تحریک به افزایش ترشح میکند که در مقابل تخم دان هم فعال خواهد شد در نتیجه علاوه بر مدت زمان لازم برای تولید تخم مرغ ،میزان شدت نور هم در تخمک گذاری بسیار اهمیت دارد.

یکی از نشانه های تخمک گذاری رفتن به لانه تخمک گذاری میباشد این اتفاق اغلب ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری رخ میدهد و مرغ ها به جستجوی لانه مخصوص تخمک گذاری بر می آیند. اغلب دانشمندان تئوری ای بر این عقیده دارند که برای تشخیص تخمک گذاری، به لانه رفتن علامتی بهتر از تخمگذاری است.

حضور یک تخم مرغ کامل در کلواک باعث تحریک مرغ به جستجوی لانه نمیشود، ولی آغاز تخمک گذاری بعدی این تحریک را بوجود می آورد. گاهی مرغ ها تخمک گذاری می کنند اما تخمک به اویدو کت نمی رود، ولی به هر حال این پرندگان ۲۴ ساعت بعد در جستجو لانه تخمگذاری بر می آیند.

باید در نظر داشت که به علت عدم بالانس مکانیزم هورمونی ، تخمک گذاری کاملا بی نظم است . در هفته اول تولید تخم بسیار اندک است اما هفته های دوم و سوم تخمک گذاری به اوج خود می رسد و در دیگر دوره ها در هر هفته افت ناچیزی در تخمگذاری رخ می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

13 + شش =