چگونگی پرورش طیور ارگانیک

چگونگی پرورش طیور ارگانیک

چگونگی پرورش طیور ارگانیک

بازدیدها : 1034 بازدید

محصولات ارگانیک و طیور ارگانیک بسیار سالم تر و با کیفیت تر هستند اما به دلیل اینکه هنوز به صورت عمومی خیلی کم اطلاع رسانی شده است و هم چنین با توجه به تفاوت قیمت با محصولات دیگر کمتر به سبد خرید خانوار ها وارد شده است. بنابراین باید تلاش کرد تا پرورش طیور ارگانیک رواج بیشتری پیدا کند و وارد سفره ی مردم شود.

محصولات ارگانیک در تمام مراحل رشدشان با سیستم طبیعت هماهنگی دارد و در خاکی به عمل می آیند که از سال ها قبل این خاک عاری از هر گونه آفت کش ها ، قارچ کش ها و مواد شیمیایی مضر هست. تنها مواد تقویت کننده این خاک مواد طبیعی همچون کمپوست گیاهی میباشد.

منظور از محصولات ارگانیک چیست ؟

نظریه فرزاد نجفی کارشناس کشاورزی اکولوییک و استاد دانشگاه چنین است که :

برخی تصورشان بر این است که برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک تنها مورد لازم ، استفاده نکردن از مواد و کود های شیمیایی است در صورتی که این امر تنها بخشی از تولید محصول ارگانیک میباشد.
وی ادامه داد: درکشاورزی ارگانیک باید از سیستم کاملا استانداردی بهره مند باشید که این استاندار ها از مزرعه تا تولید (بهداشتی و آرایشی ،دامی ، دارویی) ادامه دار باشد. برای داشتن یک دام ارگانیک باید از علوفه های کاملا طبیعی استفاده شود. به طور کل در سیستم های ارگانیک نباید از موجوداتی که در ژنتیک آنها تغییراتی ایجاد شده استفاده کرد. از دیگربیانیه های مهم جناب نجفی این بود که ایران توانسته است تا حدی به تولید ارگانیک نزدیک شود. پیش بینی ایشان برای دو سال آینده تولید انبوه محصولات ارگانیک میباشد که با ثبت رسمی و تدوین استاندارها نصب برچسب این فرآورده ها الزامی میشود.با توجه به هزینه های بالای تولید این نوع محصولات باید از دولت کمک های نقدی دریافت کرد. نظر استاد نجفی در رابطه با اسانس های خوراکی مورد استفاده در تولیدات غذایی بدین گونه است که : از دونوع اسانس طبیعی و سنتز استفاده میشود که اسانس طبیعی با کیفیت تر ، سالم تر اما گران قیمت تر است ولی باتوجه به آثار استفاده از اسانس های سنتزی در دوران میانسالی از تولید کنندگان درخواست کرد که قیمت را نادیده بگیرند و از اسانس های خوراکی طبیعی استفاده کنند.
بیانیه یکی از تولید کنندگان محصولات ارگانیک : درست است که خراب نشدن دوغ و ماست و دیگر محصولات برای ماه های طولانی مشخصه خوبی میباشد اما زمانی که همین فرآورده ها بتوانند دور از یخچال و در ماه های طولانی خراب نشوند ، باید به سالم بودن چنین محصولی شک کرد.

چگونگی پرورش طیور ارگانیک

با توجه به گرایش مردم به گوشت سفید، پرورش طیور ارگانیک و فاقد آنتی بیوتیک فراگیر شده است ، از این رو از طیور ارگانیک استقبال فراوانی شده است.

با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز بشر به غذا ،پوشاک و … به تولید انبوه مواد غذایی در صنعت کشاورزی نیاز است بدین منظور از مواد شیمیایی جهت رشد بیشتر و تولید بیشتر استفاده میشود که این مواد در دراز مدت باعث تخریب،فرسایش خاک ، افزایش آلودگی هوا و در انتها باعث کاهش کیفیت محصول میگردد. با توجه به اینکه استفاده از این محصولات برای سلامتی جسم و روح میباشد ، میتوان نتیجه گرفت سلامتی انسان با سلامتی محیط در هم آیخته شده است.

پرورش طیور ارگانیک در ایران

ایران هم از جمله کشور هایی است که با توجه به نیاز و درخواست مردمش در حال تولید و پرورش طیور ارگانیک میباشد و استفاده از فرآورده های عاری از هرنوع آنتی بیوتیک مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است . در پرورش طیور ارگانیک با پرورش طیور به صورت سنتی تفاوتهایی وجود دارد.

در سیستم ارگانیک پرنده ها در فضایی باز و بزرگ تری نسبت به سیستم سنتی پرورش داده می شوند. برای تهیه بستر پرنده ها باید از کاه و کلش استفاده کرد و برای تغذیه از علوفه ها و مواد غذایی ارگانیک استفاده کرد.

هنگامی که هدف، تولید طیور ارگانیک باشد نباید از آنتی بیوتیک ها به طور گسترده استفاده کرد و در صورتی که نیاز شدید به استفاده از آنتی بیوتیک باشد باید دوره کاملی بگذرد تا تأثیر این دارو به کلی از بدن طیور خارج گردد سپس میتوان از گوشت و تخم طیور استفاده کرد.

با توجه به اینکه محصولات کشاورزی ارگانیک جایگاه ویژه ای در عصر حاضر گرفته است و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است تنها محصولاتی به بازار عرضه میشود که دارای برچسب سلامت باشند.در آینده ای نزدیک محصولات طیور وتولید گوشت سفید در بازار ایران تنها با برچسب ارگانیک عرضه خواهند شد.

جایگاه مرغ بومی در پرورش طیور ارگانیک

امروزه مردم به دنبال محصولات سالم و ارگانیک وفاقد هر گونه مواد آنتی بیوتیک دار هستند . اما متأسفانه هستند افرادی که برای سود آوری بیشتر خود تمامی نکات و اصول بهداشتی را زیر پا گذاشته و با استفاده از مواد هورمونی و آنتی بیوتیک دار برای رشد سریعتر طیور سلامت جامعه را به خطر می اندازند و بدون توجه به اینکه باید مدت زمانی بگذرد تا مواد آنتی بیوتیک خارج شود از بدن طیور، همان طور طیور را کشتار کرده و به بازارعرضه میکنند.

در دنیای امروز مردم میتوانند با شناخت از طیور ارگانیک ، خود به تولید و پرورش طیور بپردازند برخی از جوانان جویای کار و مشتاق ایجاد شغل و درآمد توانسته اند با خرید دستگاه جوجه کشی یا همان ماشین جوجه کشی تخم های نطفه دار سالم تهیه کنند و اقدام به پرورش طیور محلی و ارگانیک نمایند و با جوجه کشی از هر نوع تخم سالم گوشت سفید سالم و پروتئین مورد نیاز مردم را به صورت کاملا سالم و مطمئن و ارگانیک عرضه نمایند و با این کار خود سلامت جامعه را تضمین نمایند.

مرغ سبز یا مرغ بدون آنتی بیوتیک

دوره زشد مرغ ۶ الی ۷ هفته میباشد در این دوره مرغ های بدون انتی بیوتیک ۳ بار مورد آزمایش قرار میگیرند و در صورت مشاهده نشدن هیچ نوع آنتی بیوتیک به کستارگاه اعزام میشوند این گونه مرغ ها را مرغ سبز مبنامند قیمت مرغ سبز در بازر ۲۰ الی ۲۵ درصد نسبت به مرغ معمولی بیشتر میباشد.

مرغ سبز بدون آنتی بیوتیک

آیا مرغ سبز همان مرغ ارگانیک است؟

قطعا خیر

مرغ هایی که با عنوان مرغ سبز وارد بازار میشوند تنها فاقد آنتی بیوتیک هستند اما مرغ های ارگانیک علاوه بر فقدان هر نوع آنتی بوتیک در طول مدت رشد و پرورش از هیچ مواد شیمیایی و غیر طبیعی و افزودنی های مورد نیاز برای تغذیه مرغ استفاده نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

1 × 1 =