آشنایی با روش های عیب یابی دستگاه جوجه کشی

آشنایی با روش های عیب یابی دستگاه جوجه کشی

آشنایی با روش های عیب یابی دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 2748 بازدید

پس از خرید ماشین جوجه کشی دانستن اطلاعات فنی ساده اما کاربردی در رابطه با عیب یابی دستگاه جوجه کشی خالی از لطف نیست. برای اینکه بتوانید زمان قابل ملاحظه ای از دستگاه جوجه کشی خریداری شده خود استفاده کنید لازم است تا اطلاعات فنی دستگاه را بدانید. در این بخش ما میخواهیم مشکلاتی که ممکن است در حین کار با دستگاه با آن مواجه شوید و چگونگی عیب یابی آن را برای شما بازگو نماییم.

 

بیشتر بخوانید  دستگاه جوجه کشی + خرید بهترین دستگاه جوجه کشی + قیمت دستگاه جوجه کشی

دستگاه روشن نمیشود

کابل برق دستگاه را به پریز برق متصل می کنید اما دستگاه روشن نمی شود، مشکل چیست؟ وقتی با چنین مشکلی مواجه می شویم قبل از هر چیز از برق دار بودن پریز مربوطه اطمینان حاصل کرده و در مرحله بعد به عیب یابی دستگاه جوجه کشی بپردازید. در اولین قدم از عیب یابی باید، از وصل بودن کابل برق ورودی به سیستم کنترل اطمینان حاصل کنیم. جدا شدن سیم کابل در جابه جایی ها از سوکت کنتلر در بیشتر مواقع دیده شده که یکی از عامل های اصلی این مشکل است.

چشمک زدن نمایشگر و یا برق گرفتگی

هنگام کار با دستگاه جوجه کشی نمایشگر دستگاه شروع به چشمک زدن می کند یا آلارم به صدا در می آید، مشکل از کجاست؟ وقتی چنین حالتی برای دستگاه جوجه کشی به وجود آمد یک بار دستگاه را خاموش روشن کنید و اگر این روند چشمک زدن و عدم نمایش دما و رطوبت ادامه پیدا کرد، به احتمال قوی اشکال از بُرد دیجیتال دستگاه است.

اگر هنگام تماس فیزیکی با دستگاه احساس برق گرفتگی اندکی داشتید، مشکل کجاست؟

در چنین حالتی به ساختار و نوع ماشین جوجه کشی توجه کنید و با توجه به وجود بُرد کنترل، موتور گردان، فن و … ممکن است بدنه دستگاه جوجه کشی در قسمت هایی مثل پِرچ و راک ها و … دارای یک نوع الکتریسیته ی ساکن یا القایی باشد، که با وصل کردن سیم ارت دستگاه به سیستم ارتینگ محل جوجه کشیمی توان اقدام به خنثی سازی این نوع برق القایی کرد.

نوسان دما و رطوبت

هنگامی که دستگاه راه اندازی شده است و یا در طول دوره جوجه کشی می باشد اگر دچار نوسان دما یا رطوبت شود باید چه کرد؟ اگر پس از آنکه دستگاه روشن می شود کم کم شروع به افزایش دما و رطوبت و همچنین شروع به آلارم زدن کند ممکن است وقتی تازه دستگاه روشن می شود در ابتدا دما و یا حتی رطوبت دستگاه تا حدودی کم و یا زیاد تر از حالتی که تنظیم شده باشد و نوسان پیدا کند. اما این نوسانات در هنگام شروع به کار دستگاه، کاملا طبیعی می باشد و به مرور زمان از شدتش کاسته می شود.

اما در صورتی که در طول دوره جوجه کشی این گونه نوسانات از حالت طبیعی خود خارج شوند و ایراتور جوجه کش نوسان دمایی در رنج ۳ الی۴ درجه و یا نوسان رطوبتی ۱۵ الی ۳۰ درصدی را نشان دهد در چنین حالتی دیگر روند دستگاه طبیعی نیست و احتیاج به تعمیر دارد. حتما باید توجه داشته باشید که دمای مابین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد و رطوبت متناسب باشد . زیرا دما و رطوبت محیط بیشترین احتمال ایجاد نوسانات حرارتی و رطوبتی در دستگاه را دارند .

در صورتی که نمایش دما و رطوبت در مدار کنترل و یا اعداد غیر واقعی و غیر طبیعی دما و رطوبت نشان داده .چه باید کرد؟

در صورتیکه نمایش دما و رطوبت بر روی کنترل صورت نگیرد ابتداباید دستگاه را خاموش کنیم و بعد سوکت سنسور دما و رطوبت را از جای خود در بیاوریم و پس از کنترل بدون ایراد وسالم بودن سیم و سوکت سنسور، آن را دوباره به سوکت نر وصل کنیم و دستگاه را روشن کنیم و پس از گذشت زمان کوتاهی اعداد باید به صورت قابل قبولی نمایش داده شوند.

در صورتی که نمایش اعداد دما و رطوبت غیر طبیعی باشند برای مثال دمای کمتر از۰ درجه و یا رطوبت بالای ۱۰۰ درصدی بایستی برای تعویض سنسور دستگاه اقدام کنیم.همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که در بعضی مواقع علت بالا رفتن بیش ازحد رطوبت جمع شدن قطرات آب بر روی سنسور و یا به اصطلاح شبنم زدن سنسور می باشد . وقتی با چنین حالتی مواجه شدیم باید احتیاط کامل را رعایت کنیم وبعد از قطع کردن برق دستگاه نسبت به خشک کردن سنسور اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید  کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی

عدم چرخش موتور دستگاه

در صورت نچرخیدن و رد کردن موتور دستگاه به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم ؟ چه باید کرد؟

در مرحله اول توجه داشته باشید که زمانی که دکمه چرخش را فشار دادید باید چراغ led موتور که بر روی بُرد کنترل دستگاه هست روشن شود در غیر این صورت دکمه یا سوئیچینگ چرخش روی بُرد کنترل خراب است.

درصورتی که دکمه سالم بود و چراغ LED موتور بر روی بُرد روشن شد باید توجه کنید که با فشار دادن دکمه چرخش و نگه داشتن باید موتور به گردش درآید و وقتی دست خود را از روی دکمه برداشتید چرخش موتور متوقف شود در غیر این صورت اپراتور جوجه کش باید ابتدا از عدم گیر کردن موتور یا اهرم و… اطمینان لازم را بدست آورد و پس از آن نیروی عمودی در جهت حرکت موتور وارد کند و سعی در رفع مشکل نماید.

اگر هنگامی که نیرو وارد می کند با شل بودن اهرم چرخاننده و یا به راحتی چرخیدن شفت موتور روبرو شد در چنین صورتی نیروهای عمودی بر خلاف جهت حرکت موتور ناشی از گیر کردن سبدها، راک ها و یا… می چرخند. همچنین چیده نبودن درست سبدها و نشانه ها باعث شکستگی چرخنده ها شده است. در این صورت اپراتور جوجه کش باید اقدام به تهیه موتور چرخشی نماید. توجه کنید که اگر شفت موتور چرخش داشت و عدم چرخش یا شل بودن اهرم پلاستیکی سر موتور باید نسبت به تعویض اهرم پلاستیکی اقدام کنید.

توجه: شکستگی در چرخنده های موتور گردشی در دستگاه های سایز بزرگتر معمولا ناشی از عدم چینش درست شانه ها و یا سبد ها در راک ها می باشد.

باید دقت داشته باشید هنگام چینش شانه ها علم و ظرافت لازم برای خنثی سازی بار اضافی صورت بگیرد.

کار نکردن و یا کند شدن فن ها

هنگامی که با کار نکردن فن ها یا کند شدن حرکت فن ها مواجه شدید اقدامات زیر را برای عیب یابی دستگاه جوجه کشی انجام دهید:

در صورتی که هر کدام از فن ها کار نکرد ابتدا دستگاه را خاموش کنید و پس از ان اپراتور جوجه کش باید از اتصالات الکترونیکی فن ها و وصل بودن مناسب و محکم سوکت ها و سیم ها اطمینان حاصل کنید و در صورتی که فن ها کار نکردند دوباره اقدام به تهیه آنها نمایید .

ما با ارائه این مقاله سعی کردیم تا شما را مختصری با مقوله عیب یابی دستگاه جوجه کشی آشنا نماییم. امیدواریم که گروه فاخته بتواند در زمینه تجهیزات دام و طیور اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

3 دیدگاه

  1. سلام چرا فن دستگاه یکسره کار میکنه‌‌‌‌‌‌ و اتومات نمیکنه
    لطفا راهنماییم کنید

    1. Author

      با سلام
      لطفا جهت مشاوره با شماره ۰۹۱۵۶۶۲۵۶۶۱ تماس بگیرید

  2. سوکت دستگاه از شدت حرارت ذوب شده ،و تمیشه ب برق متصلش کنم،علتش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

1 × یک =