بوتولیسم در طیور

بوتولیسم در طیور

بوتولیسم در طیور

بازدیدها : 3631 بازدید

بوتولیسم در طیور یک بیماری است که با فلج گردن و اندام مرغ شناخته می شود. معمولا تعداد زیادی از پرندگان تحت تأثیر قرار می گیرند و به سرعت از بین می روند.
همه مرغ های خانگی، از جمله مرغ، بوقلمون، مرغ آبزی، فوزان، اموس و بیشتر پرندگان وحشی، مستعد این بیماری هستند. پرندگان مردارخور می توانند بدون هیچ گونه نشانه ای در برابر دوز زیادی از این سم مقاومت کنند.

بیماری بوتولیسم درطیور

نام علمی : کلستریدیوم بوتولینوم

دلایل

ناشی از مصرف سمی تولید شده توسط یک باکتری (Clostridium botulinum) که بر روی حیوان یا گیاه در حال فساد زندگی میکند.

بوتولیسم به طور پراکنده در مرغ های پرورش داده شده در شرایطی که بهداشت ضعیف است و پرندگان به لاشه های فاسد یا سایر مواد آلوده یا فرسوده دسترسی دارند، رخ می دهد. همچنین گاهی اوقات در پرندگان وحشی نیز اتفاق می­افتد، به خصوص اگر از آب راکد تغذیه کنند.

گروه طیوران صنعت فاخته تولید کننده ی دستگاه جوجه کشی .

پرندگان وحشی اغلب منبع عفونت آنفولانزای مرغی (AI) در مرغ های خانگی هستند. پرندگان وحشی ممکن است خوراک مرغ یا منابع آب خانگی را آلوده کنند که هنگام مصرف خوراکی ممکن است منجر به عفونت یا بیماری شود. مرغ های خانگی آلوده و بازارهای پرندگان زنده می توانند یکی از منابع ویروس AI برای مرغ های تجاری باشد.

علائم بوتولیسم در طیور

۱۲ تا۴۸ ساعت پس از مصرف سم، علائم شروع به ظاهر شدن میکنند.مرغ آلوده در ابتدا ضعیف و بی­حال می­شود. سر مرغ سنگین شده و با چشمانی بسته و بالهایی آویزان روی زمین می­افتد. سپس ممکن است به کما برود و بمیرد.

اثرات بوتولیسم در طیور

بوتولیسم در طیور باعث ایجاد تخم قارچهایی می شود که میتواند برای سالها به صورت خاموش و سالم باقی بماند و هنگامی که یک منبع مواد مغذی مناسب و یک محیط بی هوازی در دسترس باشد، باکتری های تولید کننده سم را به رشد دربیاورند.همچنین این سم در نوعی از سوسک یافت می شود که از لاشه های آلوده تغذیه می کنند. بوتولیسم معمولا در ماه های گرمتر سال شایع است.

شرایطی که به رشد این ارگانیسم منجر می شود ، در لاشه های فاسد شده و دیگر گیاهان و حیواناتی که در حال تجزیه هستند و در استخرهای روبازکه توسط گیاهان فاسد آلوده شده، یافت می شوند.

اقدامات کنترلی در

بهترین روشهای جلوگیری از ایجاد بوتولیسم:

حذف روزانه پرندگان مرده
از بین بردن منبع سم
تهیه خوراک و آب پاک
دور نگه داشتن پرندگان از آب راکد
تهیه خوراک درون ظروف و نه بر روی زمین

پرندگان بیمار باید ایزوله شوند و آب و غذای جداگانه برایشان محیا شود. درمان با آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها در بعضی موارد مفید است. پرندگانی که تا ۴۸ ساعت بیماری زنده می­مانند معمولا بهبود می یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

چهارده − 8 =