جوجه کشی شترمرغ

جوجه کشی شترمرغ

جوجه کشی شترمرغ

بازدیدها : 1081 بازدید

جوجه کشی شترمرغ به دو روش اصلی امکان پذیر است: جوجه کشی طبیعی و جوجه کشی مصنوعی

جوجه کشی شترمرغ طبیعی

در این جوجه کشی شترمرغ ها باید روی تخم هایشان به مدت ۶ هفته بخوابند. نشستن بر روی تخمها بین هر دو شترمرغ نر و ماده تقسیم می شود و معمولا پرنده نر در شب و پرنده ماده در روز بروی تخم می نشیند و معمولا به این صورت است که شترمرغ نر شبها و شترمرغ ماده روزها بروی تخم می نشیند.

جوجه کشی شترمرغ طبیعی

در جوجه کشی مصنوعی تخم شترمرغ دوبار در روز جمع آوری شده و در محلی سردو تمیز نگهداری می شوند.هرچه کیفیت تخمی که انتخاب می شود بهتر باشد جوجه ای که از آن متولد می شود سالمتر است.

مدت جوجه کشی شتر مرغ ۴۲ روز است که ۳۹ روز دوره ستر است و ۳ روز باقیمانده هچر می باشد.. هنگام قرار دادن تخم ها در دستگاه جوجه کشی، باید توجه داشت که انتهای بزرگ تخم ها رو به بالا قرار گیرد.
بهتر است از دستگاههای ستر و هچر بصورت مجزا استفاده شود زیرا استفاده از دستگاههای ستر و هچر به صورت مجزا باعث کنترل بهتر درجه حرارت و رطوبت می شود.

دمای ستر

پس از چیدن تخم ها در دستگاه ستر برای شروع دمای ۳۶ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۲۵% مناسب است. در شرایط پرورش طبیعی شترمرغ و یا در دستگاه جوجه کشی نیمه اتوماتیک دمای مناسب در بخش فوقانی تخم ها بین ۳۸ تا ۳۸/۵درجه سانتی گراد است.

باید توجه داشت که این اعداد با توجه به خصوصیات فیزیکی و ظاهری تخمها مانند ضخامت پوسته، اندازه، تعداد و اندازه سوراخهای موجود روی تخم و همچنین تعداد تخمهای موجود در دستگاهها می توانند تغییر کنند.

رطوبت ستر

میزان رطوبت در دوران جوجه کشی در دستگاه ستر ۳۵ تا ۴۰ درصد است. جهت تنظیم رطوبت مورد نیاز در جوجه کشی از عمل وزن کشی برای پیدا کردن درجه رطوبت مناسب کمک می گیریم. به این ترتیب که قبل از ورود تخم ها به دستگاه برای هر تخم یک کارت جوجه کشی در نظر می گیریم . سپس وزن ابتدایی را بر روی آن درج می کنیم. هفته ای یکبار این عمل را انجام می دهیم به طور متوسط در پایان هر هفته باید (۱.۵تا ۲درصد) حدود ۳۰ گرم از وزن تخم شترمرغ ها کاسته شده باشد. در صورتی که وزن بیشتری کم کرده بود نشان دهنده این است که باید مقداری حدود ۵ درصد رطوبت را بالا ببریم و اگر وزن به اندازه کافی کم نشده بود مقدار رطوبت را حدود ۵ درصد می کاهیم.

هچر

در روز سی و هشتم تخم ها به سبد هچر منتقل شده و تا زمان خروج از تخم در دستگاه باقی می مانند. بهتر است جهت خشک شدن و فعالیت نسبی پرنده، به او اجازه داد تا به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت در دستگاه هچر باقی بماند و سپس خارج گردد.

بعد از اینکه جوجه شترمرغ از تخم بیرون درآمدند باید برای ۴ الی ۳ ساعت در اتاق مخصوص خشک شوند. بعد از آن به جایگاه نگهداری ویژه انتقال داده شوند

توجه داشته باشید که تنظیم دما و رطوبت در دوران ستر و هچر به صورت اتوماتیک توسط دستگاه جوجه کشی فاخته انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

هفده − سه =