شتر مرغ پرنده ای دوست داشتنی

شتر مرغ پرنده ای دوست داشتنی

شتر مرغ پرنده ای دوست داشتنی

بازدیدها : 1664 بازدید

در این مقاله توضیحاتی در مورد ویژگی های شترمرغ ، گونه های شتر مرغ ، فواید شتر مرغ و نکاتی در مورد این پرنده دوست داشتنی ارائه می دهیم ، پس تا آخر این متن با ما همراه باشید.

شترمرغ ( Struthio camelus) بزرگترین پرندهٔ زنده دنیا به شمار می آید و تخم آن نیز از هر پرنده دیگری بزرگتر است. ظاهر منحصر به فرد شتر مرغ باعث شده از دیگر پرندگان متمایز شود . در این مقاله ما می خواهیم اطلاعاتی کاملی در مورد این پرنده به شما بدهیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی های شتر مرغ

وزن این پرنده ۶۳ تا ۱۴۵ کیلو گرم و قد آن ۱.۷ تا ۲.۸ متر می رسد . جوجه ی شترمرغ ها رنگ حنایی و دارای لکه های قهوه ای هستند . این پرندگان کوچک هر ماه به طور میانگین ۲۵ سانتی متر رشد می کنند و در سال اول تولد خود به وزنی بالغ بر ۴۵ کیلو گرم می رسند. عمر این پرنده ۴۰ تا ۵۰ سال است . گوشت این پرنده را در بین ۱۰ تا ۱۴ ماهگی می توان مصرف کرد.

گونه های شناخته شده شتر مرغ در جهان

شترمرغ جنوبی که به شترمرغ سیاه ( c. australis)

نیز شناخته می شود در قسمت های جنوب آفریقا و در سواحل جنوبی رودخانه‌های زامبزی و کونن زندگی می کند.

شترمرغ شمال آفریقا یا شترمرغ گردن‌قرمز ( c. camelus)

پرتعدادترین نوع شترمرغ به حساب می آید که زیستگاه اصلی آن ها اتیوپی و سودان است. این نوع شتر مرغ در قسمت های دیگر نیز می زیسته است . این گونه شتر مرغ دارای ارتفاع نزدیک ۳ متر و وزنی بالغ بر ۱۵۴ کیلوگرم و دارای سرعتی بیش از ۷۲ کیلومتر بر ساعت است . این گونه بزرگترین و سریع ترین پرنده در روی زمین به شمار می آید .

شترمرغ ماسائی ( c. massaicus )

این پرنده دارای پر های نارنجی بر روی سر و گردن است و در شرق آفریقا دیده می شود.

شترمرغ عربی ( c. syriacus)

این گونه تقریبا در اواسط قرن ۲۰ منقرض شده است زیستگاه این پرنده بیشتر در عربستان ، سوریه و عراق بوده است .

شترمرغ سومالی ( c. molybdophanes)

زیستگاه این پرنده بیشتر در کشور کنیا ، اتیوپی و سومالی است . دارای گردن و ران هایی به رنگ سرب است و برخلاف دیگر شتر مرغ ها به صورت دسته ای زندگی نمی کند .

شتر مرغ استرالیایی

این پرنده بومی مناطق استرالیا است ولی در حال حاضر در آمریکا , چین , نیوزلند , کانادا و چند کشور اروپایی یافت می شود. این پرنده دارای پوست بسیار خوبی است و چرم بدست آمده از این پرنده دارای طرفداران بسیاری است .

شتر مرغ کیوی و کیساوری

این پرنده بومی کشور نیوزلند است مشابه شترمرغ استرالیایی است ولی از آن گونه کوچکتر و دارای وزن کمتر است همین امر موجب شده تا کمتر مورد توجه قرار گیرد.

شترمرغ ریه

این پرنده بومی مناطق آمریکای جنوبی بوده و وزن بدن آن از شتر مرغ استرالیایی کمتر است. به دلیل شباهت این پرنده با شتر مرغ استرالیایی گاهی پوست آن را به جای شتر مرغ استرالیایی به فروش می رسانند .

نکاتی در مورد این پرنده دوست داشتنی

به طور طبیعی شترمرغ ماده در طول روز و شترمرغ نر در هنگام شب بر روی تخم ها می خوابند.

در بعضی مواقع ارتفاع شتر مرغ به سه متر و وزن آن به ۱۷۵ کیلوگرم می رسد .
این پرنده در هر دقیقه ۶ تا ۱۲ دقیقه تنفس می کند.زمانی که هوا خیلی گرم باشد این تنفس به ۴۰ تا ۶۰ بار در دقیقه می رسد.
شترمرغ در هر پا دو انگشت دارد که در هر انگشت چهار بند وجود دارد.
شترمرغ چینه دان و کیسه صفرا ندارد.
بهتر است شتر مرغ را در سن ۳ تا ۸ ماهگی حمل کنید, در سن بیشتر حمل این حیوان بسیار سخت می شود.
واکسن هایی که در مزارع شتر مرغ باید استفاده کرد عبارتند از : شاربن، بوتولیسم، آنتروتوکسمی ، آبله، نیوکاسل و آنفولانزا است.
از کتامین به عنوان داروی بی هوشی برای این پرنده استفاده می شود.
یکی از علل مرگ این پرنده خوردن اشیاء سخت و تیز است .

فواید شترمرغ

گوشت :

گوشت این پرنده دارای کالری و کلسترول و چربی پایینی است و پروتئین بالایی دارد. این گوشت باعث کاهش فشار خون و بیماری های قلبی می شود . این گوشت را می توان به عنوان سالم ترین گوشت مصرف کرد .

روغن:

روغن شترمرغ به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری نظیر امگا ۳ ، ۶ ،۹ و ویتامین های A تاثیر بسیاری روی زیبایی و سلامت پوست دارد .از این روغن برای برطرف کردن خشکی پوست وحتی میتوان ازآن به عنوان کرم شب نیز استفاده کرد. از این روغن برای درمان زخم ها و بریدگی ها , ترمیم سوختگی , درمان زخم بسترو نیش حشرات , تسکین دهنده مفاصل و برطرف کننده درد های گرفتگی و رگ به رگ شدن می توان استفاده کرد.

چرم :

شترمرغ یکی از بهترین چرم ها را دارا می باشد که در صنایع مد بسیار مورد استفاده است . حتی از پا ، نوک و سر این پرنده نیز چرم تهیه می شود . وجود سوارخ هایی روی پوست این پرنده باعث شده است که به راحتی قابل شناسایی باشد.

پر :

پرشتر مرغ جزوء گران ترین پرهای پرندگان به شمار می آید و از آن در صنایع کیف ، کفش ، لباس و … مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

3 × 3 =