دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 256 بازدید

دستگاه جوجه کشی وسیله یا ماشینی است که با فراهم کردن شرایطی مشابه به شرایط طبیعی رشد یک تخم کمک میکند تا جنین داخل تخم ها شکل بگیرد و سپس تبدیل به یک جوجه کامل شود. این دستگاه کاملا مشابه با مرغ مادر عمل میکند و با ایجاد محیط مناسب مانند تنظیم دما ،رطوبت، تهویه و چرخش مناسب تخم ها احتمال تبدیل شدن تخم ها به جوجه را چندین برابر میکند.

وقتی مرغی تخم می‌گذارد، از آن ها مراقبت می‌کند و تخم‌هایش پرورش میدهد و خودش به دنیا میاورد، غریزه به او می‌گوید دقیقاً چه کاری انجام دهد. از گرم نگه داشتن تخم مرغ با گرمای بدن خود گرفته تا تنظیم آنها در طول روز به گونه ای که درست بخوابند، یک مرغ دقیقا می داند که با جوجه های خود که به زودی از تخم بیرون میایند چه باید کرد.

متاسفانه، یک مرغ مادر همیشه برای مراقبت از تخم هایش حاضر نیست، بنابراین مسئولیت جوجه کشی ایمن آنها بر عهده دامداران یا تولید کننده هاست. وقتی این اتفاق می‌افتد، تولید کنندگان برای کنترل و حفاظت از تخم‌ها در طی فرآیند جوجه‌آوری به دستگاه‌های جوجه‌کشی تکیه می‌کنند.

نحوه کار دستگاه جوجه کشی

یک دستگاه جوجه کشی محیطی کنترل شده را فراهم می کند و از دما، رطوبت و تهویه مناسب برای رشد و جوجه سازی تخم ها اطمینان حاصل می کند. با اعمال این تنظیمات، احتمال موفقیت جوجه کشی افزایش می یابد.

کنترل دما

یکی از مهمترین جنبه های جوجه کشی و درک نحوه عملکرد دستگاه جوجه کشی کنترل دما است. تخم بسیار حساس به دما است، بنابراین یک دستگاه با نگهداری آنها در دمای دقیق و ایده آل: 99.5 درجه فارنهایت، آنها را ایمن نگه می دارد.

اگر تخم‌ها را در دمای خیلی بالا یا پایین نگه دارید، جنین داخل آن می‌میرد. حتی تغییرات جزئی دما که برای کشتن جوجه کافی نیست، می تواند بر زمان جوجه کشی تاثیر منفی بگذارد و منجر به پرندگان ضعیفی شود که بیشتر مستعد بیماری هستند.

کنترل رطوبت

کنترل رطوبت یکی دیگر از عوامل مهم در توسعه موفقیت آمیز تخم های جوجه کشی است. همراه با دما، دستگاه جوجه کشی رطوبت را کنترل می کنند تا تخم مرغ ها رطوبت زیادی را از دست ندهند.

سطح ایده‌آل رطوبت بسته به نوع تخم‌هایی که در حال جوجه‌کشی هستید و همچنین اینکه در چه مرحله‌ای از فرآیند جوجه‌آوری هستید، تغییر خواهد کرد.

در دوره جوجه کشی مهم است که مراقب سطوح رطوبت در دستگاه  خود باشید و مطمئن شوید که منبع آب شما تخلیه نمی شود و تخم ها را خشک نمی کند.

گردش هوا

مانند بسیاری از موجودات زنده، تخم مرغ، به خصوص تخم مرغ بارور شده، برای رشد و بقا به اکسیژن تازه نیاز دارد. پوسته متخلخل تخم‌ها اکسیژن را تنفس می‌کند و دی اکسید کربن را دفع می‌کند، بنابراین گردش هوای مناسب برای دستگاه جوجه کشی ضروری است.

با توجه به دما و رطوبت کنترل شده در داخل یک دستگاه بسته که جریان طبیعی اکسیژن را محدود می کند، دستگاه های جوجه کشی به سیستم های تهویه نیاز دارند تا هوای تازه را برای تخم مرغ ها فراهم کنند.

نکات استفاده از دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی را تمیز کنید. 

گرد و غبار یا زباله های قابل مشاهده را از تمام سطوح دستگاه جوجه کشی با جاروبرقی پاک کنید و با دقت پاک کنید.

 سپس تمام سطوح را با یک پارچه تمیز یا اسفنج آغشته به محلول سفید کننده رقیق شده تمیز کنید.

(20 قطره سفید کننده خانگی را در 1 لیتر آب مخلوط کنید.) برای محافظت از دستان خود در برابر سفید کننده از دستکش استفاده کنید.

قبل از اینکه دستگاه جوجه کشی را برای استفاده وصل کنید، اجازه دهید کاملاً در هوای آزاد خشک شود.

این مرحله تمیز کردن، مخصوصاً اگر دستگاه جوجه کشی را دست دوم خریداری کرده اید یا آن را در جایی ذخیره کرده اید و گرد و غبار را جمع آوری کرده اید ضروری است.

به خاطر داشته باشید که بهداشت بسیار مهم است. بیماری ها می توانند از طریق پوسته تخم مرغ به جنین در حال رشد منتقل شوند.

همچنین پس از ضدعفونی کردن با تخم مرغ یا دستگاه جوجه کشی، همیشه باید دست های خود را بشویید. این امر از انتقال بالقوه باکتری به تخم‌ها یا محیط اطراف آنها جلوگیری می‌کند.

دما را کنترل کنید.

دستگاه جوجه کشی را در محلی با نوسانات دما کم یا بدون تغییر قرار دهید. شرایط ایده آل اتاق 70-75 درجه فارنهایت است. از قرار دادن دستگاه جوجه کشی در نزدیکی پنجره، دریچه هوا، یا هر ناحیه دیگری که جریان یا جریان هوا دارد خودداری کنید.

دمای دستگاه را کالیبره کنید.

 شما باید دستگاه را کالیبره کنید تا مطمئن شوید حداقل 24 ساعت قبل از جوجه کشی تخم  درست و معتدل است.

منبع حرارت را جوری تنظیم کنید که دما بین 99 تا 102 درجه فارنهایت (37.2 و 38.9 درجه سانتیگراد) باشد.

 بدست آوردن دمای مناسب دستگاه بسیار مهم است. دمای پایین می‌تواند از رشد جنین جلوگیری کند، در حالی که دمای بیش از حد بالا می‌تواند جنین را بکشد و باعث ناهنجاری شود.

هر چند ساعت دما را بررسی کنید

حداقل بعد از 24 ساعت دما همچنان باید در محدوده هدف باشد. اگر دما در خارج از محدوده مورد نظر نوسان داشته است، تخمی اضافه نکنید، زیرا تخم‌ها به‌درستی جوجه‌کشی نمیشوند.

برای جوجه کشی تخم های بارور تهیه کنید.

 می‌خواهید تخم‌هایتان طی 7 تا 10 روز پس از گذاشتن آنها جوجه‌ بدهند؟ با افزایش سن تخم‌ها شانس زنده ماندن آنها کاهش می‌یابد.

سعی نکنید تخم مرغ هایی را که از سوپرمارکت خریداری کرده اید جوجه کشی کنید. تخم هایی که در فروشگاه ها فروخته می شوند نابارور هستند و از تخم خارج نمی شوند.

مکان ها معتبر یا کشاورزانی را در منطقه خود پیدا کنید که برای جوجه ریزی تخم می فروشند. شما باید تخم‌هایی تهیه کنید که توسط مرغ‌های گله با پرنده نر تولید می‌شوند، در غیر این صورت ممکن است تخم‌ها بارور نباشند. 

در نظر بگیرید که چند تخمک می خواهید جوجه کشی کنید. توجه داشته باشید که بسیار نادر است که همه تخم های جوجه کشی از تخم بیرون بیایند و گونه های خاصی شانس زنده ماندن بالاتری نسبت به سایرین دارند. شما باید انتظار داشته باشید که حدود 50-75٪ از تخم های بارور از تخم خارج شوند، اگرچه ممکن است این مقدار بیشتر باشد.

تخم مرغ ها را در کارتن ها در دمای 40 تا 70 درجه فارنهایت (4.5 تا 21.1 درجه سانتیگراد) تا آماده شدن برای جوجه کشی نگهداری کنید. 

خرید دستگاه جوجه کشی

از آنجایی که انواع مختلفی از دستگاه های جوجه کشی وجود دارد، مهم است که دستگاه جوجه کشی خاص خودتان را انتخاب کنید و در هنگام خرید دستگاه  دقت کنید.

توجه داشته باشید که کم هزینه ترین دستگاه ها فقط دارای کنترل دستی خواهند بود. این بدان معنی است که شما باید بارها در روز دما، چرخش و رطوبت را به دقت کنترل کنید. مدل‌های گران‌تر دارای کنترل‌های خودکار برای این فرآیندها هستند، که از شما می‌خواهد کمی کمتر – هرچند هنوز روزانه – بر روند جوجه کشی نظارت داشته باشید.

اگر دستگاه  همراه با دستورالعمل های مکتوب نبود، به دنبال شماره سریال روی دستگاه  و نام سازنده باشید. وب سایت سازنده را برای راهنمایی ها بررسی کنید یا با بخش خدمات مشتریان شرکت از طریق تلفن یا ایمیل برای دریافت مسیرها تماس بگیرید.

کلام آخر

دستگاه جوجه کشی با فراهم کردن یک خانه گرم و مطمئن برای تخم‌ها، مراقبت‌هایی را که معمولاً مرغ مادر انجام می‌دهد تکرار می‌کند. دمای مناسب، رطوبت و گردش هوا منجر به ایجاد یک گروه سالم از جوجه‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

1 − 1 =