مضرات وجود مایت قرمز طیور چیست ؟

ضررات وجود مایت قرمز طیور چیست ؟

مضرات وجود مایت قرمز طیور چیست ؟

بازدیدها : 3142 بازدید

یکی از بزرگترین تهدیدات در گله طیور وجود این کنه میباشد‏.مضرات وجود مایت قرمز را در ادامه بیان میکنیم.

مایت قرمز مهمترین انگل خارجی میباشد که با انتشار جهانی باعث کاهش تولید گوشت و تخم مرغ در گله های طیور ‌می‎گردد. چرخه زندگیشان از زمان از تخم درآمدن تا بالغ شدن تنها ۷ الی ۸ روز میباشد و پس از مکیدن خون طیور ۵۰۰ تخم میگذارند محل زندگی مایت قرمز طیور در شکافهای دیوار،زیر لانه ها،محل اتصال دانخوریها میباشد در روزهای گرم بیشتر از روزهای سرد دیده میشوند این موجودات روزها پنهان هستند و شب ها به گله طیور حمله میکنند طبق بررسی های نشان داده شده مایت های بالغ بین ۱تا ۴ روز یکبار به طیور حمله می کنند. اگر هر مایت در یک شب از هر مرغ ۲/۰ mg خون بمکد میتوان نتیجه گرفت که در گله های آلوده هر شب هر مرغ حدود ۴ g خون از دست می دهد. طبق بررسی های انجام شده یک مرغ بالغ با وزن ۸/۱ کیلوگرم ۷% از وزن بدنش را خون تشکیل می دهد پس چنانچه هر مرغ هر شب ۴ گرم خون از دست بدهد نزدیک ۳% از خون خود را از دست خواهد داد.

مضرات وجود مایت قرمز طیور چیست ؟

کم خونی یکی از مضرات وجود مایت قرمز در طیور است
استرس حاصل از حمله مایت و ناراحتی طیور در شب.
افزایش مصرف غذا هم یکی دیگر از مضرات وجود مایت قرمز
ایجاد لکه خون در تخم مرغ
کاهش وزن بدن طیور
کاهش تخم گذاری
افزایش تلفات طیور
امکان انتقال سایر بیماریها
تحریک پوست طیور
افزایش تخم مرغ بستر بخاطر بیقراری مرغ و برخاستن از روی تخم
افزایش سردرگمی و نوک زنی در طیور

روش های پیشگیری کنترل مایت قرمز طیور :

به روش های مختلفی میتوان از وجود مایت قرمز پیشگیری کرد

۱– رعایت کردن بهداشت سالن:

در هر بار که طیور سالن را ترک میکنند باید شستشو انجام پذیرد و تمامی درزها و شکافهای موجود بسته شوند که فضایی برای زنگدی مایت ها نباشد.

۲– جلوگیری از ورود مایت جدید:

عوامل بسیاری باعث ورود مایت قرمز به سالن های نگهداری طیور میشود از جمله وجود درخت در نزدیکی سالن ها چراکه این درختان مکانی برای پرندگان میباشد وهمین پرندگان میتوانند ناقل مایت قرمز باشند . از دیگر عوامل انتقال مایت قرمز افرادی هستند که برای بررسی محیط وارد سالن میباشند هم چنین ماشین ها و کارتن های در حال انتقال جوجه های خریداری شده باید عاری از هر گونه آلودگی باشند.

۳-بررسی همیشگی سالن:

میتوان با نمونه برداری از مکانهای مشکوک هم چون زیر پله ها،درز ها ،محل اتصال دانخورها و در مجموع مکانهای تاریک و پنهان با استفاده از شئ تیز از هر محل نمونه ای برداشت و روی کاغذ سفید گذاشت و با دقت بررسی شود که مایت قمز وجود نداشته باشد.

چگونگی از بین بردن مایت قرمز طیور :

شیمیایی

با استفاده از سموم میتوان مایت قرمز را کنترل کرد اما به خاطر مسائل بهداشتی مواد غذائی و همچنین کسب مقاومت به سموم شیمیائی مشکلاتی را در برداشته است

مکانیکی

در این روش میتوان از جارو برقی هایی با مکش بالا یا فشارهوای قوی و یا برس های برقی استفاده کرد . روش مکانیکی در برابر روشهای شیمیائی بسیار مؤثرتر خواهد بود .

حرارتی

در این روش به مدت ۵ روز درجه حرارت هوای سالن را حداقل در ۴۵ درجه نگه می دارند این روش یکی از مؤثرترین راهکارها برای از بین بردن مایت قرمز طیور می باشد ولی ایراد این است که در سالن خالی قابل اجراست .

استفاده از گازوئیل و سایر روغنها

در این روش روغن و یا گازوئیل باعث بستن راه تنفسی مایت ها میشود و راهی بسیار تأثیر گذار میباشد اما محیط سالن به روغن آغشته میشود که پاکسازی سالن نیازمند زمان زیادی است.

استفاده از سیر

میتوان در غذای طیور از سیر استفاده کرد که این امر باعث میشود سیر در طعم خون تأثیر گذارد و مابت تمایلی به مکیدن خون طیور نداشته باشد .

جدیدترین و موٌثر ترین درمان مایت قرمز طیور:

این دارو در کنگره جهانی دامپزشکی مرغداری در ادینبورگ بریتانیا معرفی شد این دارو از آکریارید ها استفاده میکند و از طریق خطوط آبی برای طیور توزیع میشود و باعث میشود سیستم عصبی مایت قرمز را هدف قرار دهد برای درمان گله طیور دو درمان در ۷ روز جداگانه لازم است که در نهایت بعد از گذشت ۱۵ روز ۹۹درصد طیور درمان شده اند.

این مقاله به کوشش گروه طیوران صنعت فاخته تولید کننده بهترین دستگاه جوجه کشی در ایران تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

20 − 18 =