مرغ گینه،مرغ شاخدار یا مرغ مروارید

مرغ گینه،مرغ شاخدار یا مرغ مروارید

مرغ گینه،مرغ شاخدار یا مرغ مروارید

بازدیدها : 5734 بازدید

سال های زیادی است که مرغ گینه ای از گونه های وحشی و بومی کشور افریقا و از خانواده قرقاول سانان میباشد. نام این پرنده بر گرفته از از کشور گینه در غرب افریقا میباشد مرغ گینه یا مرغ شاخدار در مناطق جغرافیای با آب و هوای گرم و حاره ای به راحتی قابل پرورش میباشد و از قرون وسطی به اروپا آورده شده است و در حال حاضر در سراسر دنیا پرورش داده میشود.مرغ گینه ای در طول رو فعالیت میکند و شب هارا در بالای درخت میگذراند.

خصوصیات مرغ گینه

به علت سر و صدای بیش از حد و شیوه رفتاری اش و صدای بلند این پرنده به مرغ کولی نیز معروف میباشد به همین دلیل از مرغ گینه میتوان به عنوان نگهبان منزل هم استفاده کرد . این پرنده با دیدن غریبه سرو صدا ایجاد کرده و صاحب خانه را مطلع میسازد. از دیگر مواقعی که این صداهای دلخراش از این پرنده ساطع میشود در زمان جفت گیری میباشد.

تغذیه مرغ گینه

تغذیه مرغ گینه در انواع نژادهای آن متفاوت امیباشد. اما به طور کلی در طبیعت از مواد غذایی در گیاهان و حشرات تعمین میشود. از گیاهان مواد غذایی مثل گل ، برگ و میوه و حتی بذر گیاه و در حشرات مواد غذایی مانند سوسک و ملخ جیره غذایی اصلی این نوع پرنده را تشکیل میدهد.

تشخیص جنسیت مرغ گینه

تشخیص جنسیت مرغ گینه کای بسیار سهل نیست چراکه مرغ نر و ماده بسیار شبیه به هم هستند تنها تغاوت ظاهری شان در وزن و جثه میباشد مرغ گینه نر اصولأ۲ کیلوگرم میباشد و نزدیک به نیم کیلو گرم از مرغ گینه ماده سنگن وزن تر میباشد.

پرورش مرغ گینه ای در ایران

در کشور ما ایران این پرنده بنام مرغ شاخدار و مرغ مروارید معروف است و با توجه به اینکه این پرنده بومی کشور افریقا میباشد و در هوای گرم رشد و تکامل میابد در مناطق گرمسیر ایران میتوان این نمونه از مرغ گینه ای را پرورش داد.با توجه به مقاومت بدنی این پرنده در واکنش با انواع ویروس و بیماری ها پرورش مرغ گینه ای بسیار آسان و راحت است و در برخی از مناطق ایران به صورت گسترده و صنعتی پرورش داده میشود.

اما با این تفاسیر باید تمامی نکات بهداشتی را رعایت کرد چرا که جوجه های این پرنده در خطر ابتلا به ببیماری نیوکاسل هستند و هم چنین کمبود ویتامین در جیره غذایی و عوامل میکروبی و باکتریایی میتواند منجر به بیماری در جوجه ها گردد.

گوشت مرغ مروارید پس از گوشت بوقلمون دارای جایگاه دوم از نظر ذخیره انرژی میباشد و قابل ذکر است که از چربی و اسید آمینه های اضافه ای برخوردار نیست. مرغ شاخ دار گوشت بسیار لذیذی دارد. علاوه بر گوشت سرشار از پروتئین اش، تخم این پرنده حاوی انواع ویتامین هایی هم چون B۲ ، A و E می باشد. با توحه به دارا بودن این ویتامین ها تخم مرغ گینه ای برای کودکان در حال رشد ،زنان باردار و سالمندان توصیه میشود.

فصل تخم گذاری این پرنده در بهار میباشد، تخم گذاری مرغ گینه ای یا شاخدار در فصل بهار انجام می پذیرد. مرغ گینه ای در شرایط طبیعی و به طور معمول در هر دوره ۱۰ تا ۲۰ تخم می گذارد اما همین پرنده در صورت پرورش دادن به طور اهلی و طبیعی میتواند در هر دوره ۸۰ تا ۱۲۰ تخم نطفه دار را از مرغ ماده برداشت کرد. برای برداشت تخم های نطفه دار با کیفیت و سالم باید به ازای هر ۴ مرغ گینه ای ماده یک مرغ نر وجود داشته باشد اگر تعداد ماده ها بیشتر شوند تخم نطفه دار ایجاد شده با کیفیت نخواهد بود و احتمال جوجه در آوری بسیار پایین می آید.

از زمان تخم گذای تا جوجه در اوری طول مدت جوجه کشی چه به صورت طبیعی چه با استفاده از دستگاه جوجه کشی یا ماشین جوجه کشی ۲۸ روز خواهد بود در جوجه کشی طبیعی پرنده ماده به مدت ۲۸ روز بر روی تخم میخوابد شرایط مناسب از نظر رطوبت و دما را فراهم میکند .

رعایت نکات مهم در جوجه کشی مرغ گینه ای

استفاده از یک دستگاه جوجه کشی استاندارد.
ایجاد محیطی مناسب از نظر تهویه و هوای در جریان و تازه برای تخم های نطفه دار.
خرید تخم های نطفه دار از مکان های مورد اعتماد که تخم های با کیفیت عرضه کنند.
نگهداری و انبار کردن تخم های نطفه دار در مکانی دارای شرایط رطوبتی و دمایی مناسب میباشد و کاملا ضد عفونی شده و عاری از حجوم هرگونه حشره و حیوانات موذی میباشد.
برای تأمین دما و رطوبت مناسب جهت رشد جنین در تخم ها تامین انرژی برق و آب تصویه شده برای دستگاه جوجه کشی امری ضروری میباشد.
فعال کردن دستگاه یک روز قبل از چیدن تخم های نطفه دار برای اطمینان از تنظیمات و عملکرد دستگاه.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

8 + 10 =