معرفی بیماری بوتالیسم و نیوکاسل در طیور

معرفی بیماری بوتالیسم و نیوکاسل در طیور

معرفی بیماری بوتالیسم و نیوکاسل در طیور

بازدیدها : 1746 بازدید

طیور به بیماری های گوناگونی دچار می شوند که براثر عوامل مختلفی بروز می کند . از جمله عوامل مهمی که باعث بروز بیماری می شود عدم رعایت بهداشت , باکتری ها ,ویروس ها , انگل ها , قارچ ها و … می باشد . در این مقاله قصد داریم تا شما را با بوتالیسم و نیوکاسل که دو بیماری شایع در بین پرندگان آشنا کنیم.

بوتالیسم در طیور

بوتالیسم بیماری است که در بین طیور دیده می شود این بیماری باعث فلج شدن گردن و اندام های دیگر شده و به سرعت کل بدن را فرا می گیرد و در زمان کم باعث مرگ پرنده می شود.

پرندگانی که از حیوانات مرده تغذیه می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

این بیماری از طریق باکتری به طیور انتقال پیدا می کند . این باکتری تبدیل به قارچ می شود و معمولا سال ها در شرایط بی هوازی زنده می ماند تا خودش را به یک موجود زنده برساند . پرندگانی که در مکان های غیر بهداشتی پرورش داده می شوند و تغذیه نامناسبی دارند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری بوتالیسم هستند.

بیماری های پرندگان
علایم بیماری بوتالیسم

پرندگانی که به این بیماری مبتلا می شوند بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت علائم بیماری در آن ها بروز می کند. پرنده در این بیماری بی حال شده و سرش فلج و چشم هایش بسته می شود و این فلج به تمام نقاط بدن سرایت می کند و در آخر باعث مرگ می شود.

روش های جلوگیری از بوتالیسم

جدا کردن پرنده ی مرده از طیور دیگر
از بین بردن منبع غذایی پرنده مبتلا
تهیه غذا بهداشتی و آب سالم
جلوگیری از خوردن آب راکد
تهیه ظرف مخصوص برای خوراک پرندگان

و همچنین پرنده های بیمار باید قرنطینه شوند و به مکانی جدا منتقل شوند , آب و غذای آن ها نیز باید کاملا جدا شود تا بیماری به بقیه سرایت نکند .

استفاده از آنتی بوتیک و ویتامین در بعضی پرندگان باعث بهبود می شود.

معمولا پرندگانی که ۴۸ ساعت زنده می مانند درمان می شوند.

بیماری نیوکاسل

علائم این بیماری چرخش سر می باشد. نیوکاسل بیماری ویروسی می باشد و دستگاه های تنفسی , گوارشی , روده ای و دستگاه عصبی را در گیر می کند. بیماری نیوکاسل اولین بار در شهر نیوکاسل انگلستان تشخیص داده شد به همین دلیل به این نام شناخته می شود.

این بیماری جزوء مهم ترین بیماری های پرندگان است که به صورت صنعتی پرورش داده می شود .

عوامل بروز بیماری نیوکاسل

این بیماری توسط پرندگان وحشی انتقال پیدا می کند و منشا بیماری ویروس پارامیکزو می باشد. که در جنین تخم رشد پیدا می کند. این بیماری از طریق کشتار لاشه پرنده بیمار منتقل می شود. این بیماری در هوای گرم بیشتر انتقال پیدا می کند.

نشانه های بیماری نیوکاسل

علائم بروز بیماری به نوع ویروس , میزان سلامتی , سن پرنده و … فرق می کند.

بیشترین علائم دیده شده در این بیماری

تنگی نفس
آبریزش بینی
خرخر
افسردگی
بی اشتهایی
فلجی بال ها
گیج خوردن سر و گردن
لرزش
تورم چشم و گلو
اسهال
کاهش تخم

این بیماری به سرعت انتقال پیدا می کند و در چند روز تمام گله را مبتلا می کند . تنها راه جلوگیری این بیماری واکسن است . که باید به طور منظم تزریق شود.

روش های کنترل بیماری نیوکاسل

برای مبارزه با این بیماری باید پرنده ای که به بیماری مبتلا است را از پرندگان دیگر باید جدا کرد تا بیماری به پرندگان دیگر منتقل نشود. پرنده هایی که مستعد بیماری هستند را قرنطینه کرده و اصول بهداشتی را کاملا رعایت کرد , این مسائل در کنترل بیماری نقش بسیار مهمی دارند.

امیدوارم با خواندن مقاله ی بوتالیسم و نیوکاسل اطلاعات کاملی در مورد این دو بیماری کسب کرده باشید.

1 دیدگاه

  1. ن علیزاده

    با سلام وتشکر
    پرنده فاخته ای که از ناحیه بال وزیر بال زخمی شده بود تمام پرهای زیر بالش کنده و پوست زیر بالش در ۳ جا زخمی شده بود ووقتی پر میزد خونریزی میکرد را به خانه اوردیم به زور غذا تو منقاش می ریختیم گندم برنج ارزن تخم کتان وذرت را اسیاب مانند سرلاک درست کرده تو حلقش می ریختم دکتر بردیم دارو استفاده کرد بعد از چند روز بهتر شد البته ابتدای استفاده دارو غذا را تا چند روز بر می گرداند تا اینکه نخود خیس کرده و کمی دوغ و نمک دادیم حالت تهوع خوب شد الان مشکل اینه که هنوز ما باید تو حلقش غذا بریزیم خودش نمی خوره
    چه کار کنیم
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

پنج + سیزده =