ویتامین ها و نیازهای تغذیه ای طیور

ویتامین ها و نیازهای تغذیه ای طیور

ویتامین ها و نیازهای تغذیه ای طیور

بازدیدها : 2792 بازدید

تمام موجودات زنده به آب و غذا احتیاج دارند جیره غذایی طیور هم باید به نحوی باشد تا بتواند تمام ویتامین ها و نیازهای تغذیه ای طیور و انرژی لازم را تأمین کند. جیره طیور از مواد معدنی مختلف،خوراک هایی هم چون دانه غلات و کنجاله سویا ، ویتامین ها و پرمیکس ها تشکیل شده است.استفاده از این خوراک ها و ویتامین ها به علاوه آب سالم و کافی در سلامت و رشد طیور بسیار مؤثر میباشد.

ویتامین ها و نیازهای تغذیه ای طیور

طیور در مقایسه با حیوانات اهلی دیگر از تأثیر محیطی کمتری برخوردار هستند و نرخ بالای بهره وری طیور نشان دهنده آن است که نیاز به نگهداری مواد خوراکی تقریبا بالاتری دارند. چراکه طیورغذا را باسرعت بیشتری و به مؤثرتری به مواد مغذی تبدیل میکنند.

آب بخش مهم در رشد طیور:

آب از حیاتی ترین نیاز های طیور میباشد اما میزان استفاده از آن بستگی به دمای نگهداری شده مکان پرورش گله طیور، سرعت رشد پرندهف میزان تولید تخم و توانایی هر پرنده برای جذب آب از کلیه ها دارد.

اگر آب به مدت ۱۲ ساعت به طیور نرسد باعث تأثیرات منفی در رشد و میزان تولید تخم میشود و اگر یه ۲۴ تا ۳۶ ساعت برسد در اکثر موارد باعث مرگ طیور میشود و خسارات مالی جبران ناپذیری در پی دارد. جوجه ها نیاز فراوانی به آب دارند ۷۹ درصد جوجه اب است و به علت اینکه در یک مرحله نمیتواند آب زیادی بنوشد باید از در دسترس بودن آب سرد و سالم در هر لحظه اطمینان حاصل کرد.

اولین نیاز های طیور به جیره غذایی مناسب

کربوهیدرات ها

پروتئین ها و آمینواسیدها

چربی ها

مواد معدنی

ویتامین ها

کربوهیدرات ها:

اصلی ترین کربوهیدرات ها دانه های غلات،نشاسته ، گندم و ذت میباشد. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای طیور میباشند.در میان کربوهیدرات ها ،نشاسته توسط مرغ به اسانی هضم میشود اما کبوهیدرات های دیگر با غلظت های متفاوت در غلات و مکمل های دارای پروتئین یافت میشود.

برای هضم راحت تره دیگر کربوهیدرات ها به جز نشاسته بهتر است که از آنزیم مناسب برای کامل کردن رژیم غذایی طیور از چاودار و جو استفاده کنیم . اگر از رژیم مناسب استفده نشود استفاده از کبو هیدرات ها برای ایجاد انرژی مؤثر نخواهد بود.

پروتئین ها و آمینواسیدها :

طیور برای ساخت بافت بدن خود از پوتئین ها و آمینو اسید ها استفاده میکنند برای ساخت پوست ، پر ،استخوان ها و رباط ها . نقش دیگر آمینو اسید ها کمک به شکل گیری بافت نرم ،شامل عضلات و ارگانها میباشد. همانند نقش اصلی ای که در متابولیسم غذا به انرژی دارند.

اگر در جیره غذایی طیور پروتئین کافی موجود نباشد باعث بروز مشکلات ساختاری و سلامتی گله هم چون ، کاهش تولید تخم و کاهش وزن در طیور گوشتی خواهد شد. باید این نکته را در نظر داشت که میزان نیاز به پروتئین و آمینو اسید ها در طیور مختلف متفاوت است مثلا بوقلمون و جوجه های گوشتی احتیاج به آمینو اسید بیشتری دارند و سریع تر به شد و وزن مورد نظر میرسند اما مخالف آن خروس میباشد که باتوجه به اندازه و وزن بیشترش و استفاده از میزان خوراک مشابه مرغ ، نیاز به آمینواسید کمتری در جیره غذایی خود دارد .

نگهداری طیور در مکان های گرم باعث سرعت بیشتر متابولیسم میشود و همین امر افزایش استفاده از پروتئین ها و آمینو اسید هارا در بر دارد.

برا رسیدن به تولید مرغ مناسب و تعادل تغذیه ای لازم است که روی انواع نژاد ها تحقیق کنیم و با توجه به نیاز هر نژاد از پروتئین و آمینو اسید ها در جیره غذایی طیور استفاده کنیم .

چربی ها :

چربی ها کی از نیازهای تغذیه ای مهم در طیور هستند. ذرت منبع بزگی از چربی میباشد و به دلیل آ نکه اسید های چرب عداتأ غیر اشباع دارد بخش عظیمی از جیه پرندگان را شامل میشود.چربی در کل برای افزایش انرژی و بهبود بهره وری و بازده خوراک طیور استفاده میشود.

چربی های خوراکی را میتوان از لاشه حیوانات و باقی مانده از تصفیه روغن نباتی تهیه کرد. برای حفظ و تثبیت اسید های چرب غیر اشباع باید از آنتی اسیدان استفاده کرد.

اگر از ترکیب وغن های گیاهی استفده شود از نظر تغذیه سودمند تر میباشد. چرا که ازش متابولیکی مخلوط چربی ، ارزشمند تر از یک محصول تک میباشد.

مواد معدنی:

بخش غیر ارگانیک خوراک یا بافت را مواد معدنی تشکیل میدهند. مواد معدنی برای عملکردهای مختلف در طیور مورد نیاز میباشداز جمله :

ضرورت استفاده از کلسیم و فسفر برای شکل گیری استخوان ها

سدیم و پتاسیم و منیزیم و کلراید باعث تثبیت شدن PH در بدن میشوند.

استفاده کلسیم در طیور متفاوت است برای طیور در حال رشد صرف ساخت استخوان ها میشود و برای طیور تخم گذار به طور عمده صرف ساخت پوسته تخم میشود.در جیره طیور در حال رشد ، کلسیم برای تشکیل استخوان استفاده میشود.

ویتامین ها :

یکی دیگر از نیازهای تغذیه ای طیور ویتامین ها هستند. هنگامی در دوره پرورش و تولید تخم مشکلاتی مشاهده شود که باعث کاهش روند رشد و کاهش تولید تخم شود میتوان از مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی استفاده کرد مولتی ویتامین ها میتوانند به گله در کاهش استرس و گرمای شدید کمک کنند .چگونگی استفاده از ویتامین ها بستگی به نوع محصول تهیه شده دارد میتواند در آب حل و یا غذا ترکیب شود میزان استفاده باید مقادیر کافی و لازم باشد و روزانه آب سالم و تمیز گذاشته شود و نباید مکمل های غذایی را به طور کامل برای تمام روز درآب یا غذا ترکیب کرد بلکه باید به نسبت های مساوی در مدت زمان محدود از مولتی ویتامین ها استفاده کرد.

تقسیم بندی ویتامین ها به دو دسته میباشد…
ویتامین های محلول در چربی AوDوEوK
ویتامین های محلول در آب شامل B-Complex و ویتامین C .

تأثیر کمبود ویتامین بر طیور

کمبود ویتامین “A” :

کاهش میزان تولید تخم

کمبود ویتامین “D”

باعث کاهش در میزان تولید تخم گردیده و سبب نازک و ضعیف شدن پوسته تخم می شود.

کمبود ویتامین “B۱”

کاهش شدید اشتهای مرغ و در نتیجه باعث مرگ پرنده میشود.

کمبود ویتامین “B۲”

به ندرت باعث فلج شدن انگشتان و یا پیچ خودگی آنها میشود.

کمبود ویتامین “B۱۲”

باعث مرگ جنین در داخل تخم فکاهش نرخ رشد و آنمی مشود.

کمبود ویتامین “E”

زانوهای بزرگ نمایانگر کمبود این ویتامین میباشد

کمبود ویتامین “K”

میتواند باعث خونریزی داخل ماهیچه ای شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

19 − هفت =