پرورش غاز و برخی نژادهای آن

پرورش غاز و برخی نژادهای آن

پرورش غاز و برخی نژادهای آن

بازدیدها : 3649 بازدید

زادگاه اولیه غازها در طبیعت و در جنگل های قطب شمال بوده است و با توجه به شرایط آب و هوایی و مهاجرت به اکثر نقاط جهان راه یافته اند.پرورش غاز در ایران هم رواج یافته است و به دلیل آناتومی خاص این پرنده ، پرورش با سهولتی نسبت به سایر پرندگان دارد.

مشخصات ظاهری غاز :

غاز پرنده ای است با هیکلی متوسط ، باهوش و زیبا ، دارای پاهایی بلند ،گردنی کوتاه تر از گردن قو، و سر نسبتا بزرگ و دم بلند و منقاری نسبتا کوچک با توجه به جثه اش دارد.

این پرنده برای ادامه زندگی اش بسیار به آب وابسته است و جیره غذایی اش را گیاهان مراتع و مزارع و گیاهان رشد کرده در آبگیرها تشکیل میدهند .
رشد روز افزون جمعیت و نیاز بشر به غذا باعث شده تا برای پروش غاز هم اقداماتی انجام دهند و پروتئین مورد نیاز را از این طریق تولید کنند.
همان طور که در مطالب بالا ذکر شد پرورش غاز نسبت به سایر پرندگان آسانتر است و سود آوری بیشتری نسبت به پرورش بلدرچین دارد به همین خاطر پرورش دهندگان تمایل بیشتری نسبت به پروش غاز پیدا کرده اند.

انواع نژاد های غاز

  • نژاد تولوز (Tuolouse)
  • نژاد امبدن (Embden )
  • نژاد چینی (Chines)
  • نژاد آفریقایی( African)
  • نژاد کانادایی ( Canada)
  • نژاد سواستوپول (Sevastopol)
  • نژاد زرد آمریکایی (American Buff )
  • نژاد زرد بریکون (Brecon Buff)
  • نژاد فرانکونیان( Frankonian )
  • نژاد لینی (Leine )
  • نژاد لیپی گانز ( Lippeganse)
  • نژاد نرماندی( Normandy )
  • نژاد سفید نروژی(Norwegian White )
  • نژاد مهاجر (Pilgrim)
  • غاز سفید ایتالیایی

۵ نژاد برتر غاز ها:

غاز نژاد تولوز( tuolouse ) :

این نژاد از غاز بهترین نوع برای پرورش در مزارع و تولید گوشت و پروتئین میباشد.غاز تولوز دارای جثه ای بزرگ است با پرهای خاکستری رنگ و منقاری نارنجی . وزن غاز نر به ۱۱ کیلوگرم میرسد..
این پرنده در طول سال بین ۲۵ الی ۴۰ عدد تخم میگذارد.تعداد تخم گذاری این نژاد غاز در سال ۲۵ الی ۴۰ عدد می باشد.

غاز نژاد تولوز

 

غاز نژاد امبدن ( embden ):

غاز امبدن دارای جثه های درشت ، رنگ بال و پرهای پشت این نژاد خاکستری است و پرهای سفید همراه با سایه های نارنجی، سایر قسمت های بدن این پرنده را پوشش داده است.گردنی بلند و منقاری باریک و نارنجی روشن دارد با چشمانی براق به رنگ آبی روشن . برای پرورش در مزارع مناسب است. وزن این پنده در جنس ماده به ۸ کیلوگرم ودر جنسیت نر به ۹ کیلو گرم میرسد تعداد تخم گذای سالنه غاز امبدن بین ۳۵ تا ۴۰ عدد میباشد.اگر چه برای تخم گذای زیاد مناسب نیست اما غریزه مادری خوبی دارد و برای پرورش طبیعی و جوجه درآوری مناسب است.

غاز نژاد امبدن

غاز نژاد چینی ( chinese ) :

این غاز سبک وزن تر نسبت به دو نژاد قبل میباشد و وزن غاز نر به ۵/۵ کیلوگرم میرسد این غاز ها دوسویه هستند و در دو رنگ سفید و قهوه ای رایج است. پرورش این نژاد از غاز در ایران کمتر مشاهده شده است. تخم گذاری سالانه غاز چینی از دو نزاد دیگر بیشتر میباشد و به ۴۰ الی ۶۰ تخم در سال میرسد.

غاز نژاد چینی

 

غاز نژاد افریقایی ( african ) :

غازی سبک وزن همچون غاز چینی میباشد و دارای بدنی دراز و جناقی کشیده است.در زیر منقارش غبغبی بلند قراردارد که با تغییر دما تغییر رنگ میدهد.پرهای این پرنده به رنگ قهوه ای با لبه های سفید است و حالت ابلغ دارد.

غاز نژاد افریقایی

غاز سفید ایتالیایی :

از این نوع غاز بیشتر برای تخم گذاری و به عنوان گله غاز مادر در مزارع پرورش داده میشود. و درصد جوجه درآوری بیشتری نسبت به نژادهای دیگر دارد. غاز سفید ایتالیایی در طی سال ۶۰ الی ۷۰ عدد تخم میگذارد و وزن هر تخم به طور میانگین بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ گرم میباشد.

غاز سفید ایتالیایی

علت سهولت پرورش غاز چیست؟

به طور معمول غاز ها به صورت گله هایی کوچک در مزارع نگهداری مشوند البته در برخی کشورها تولید و پرورش غاز به صورت صنعتی انجام میشود اما در کشور ما ایران پرورش صنعتی غاز به ندرت انجام میگیرد. غاز ها در برابر باکتری ها ، ویروسها و سایر عوامل بیماری زا مقاوم هستند و میتوانند خوراک و احتیاجات غذایی خود را از مراتع به دست آورند و به همین دلیل نیاز به تغذیه دستی به حداقل میرسد. پرورش غاز در مزارع واقع در استان های شمالی ایران باعث کمک کردن به دفع حلزون و حشرات و همچنین هرس کردن علف های هرز میشود. شالیکاران پس از پایان درو شالیزارها غاز هارا در شالی رها کرده و با این کار مزرعه را از کرم های ساقه خوار برنج پاکسازی میکنند.

گله مولد در پرورش غاز

غاز بعد از ۱ سالگی شروع به تخم گذاری میکند اما تخم ها از نظر نطفه ضعیف و بی کیفیت هستند به همین دلیل سن بلوغ از ۲ سالگی آغاز میشود و ابتدای سال سوم بهترین و با کیفیت ترین تخم ها برای جوجه کشی غاز گذاشته میشود. برای داشتن گله مولد و افزایش جوجه درآوری برای هر دو غاز ماده یک غاز نر لازم است البته برای هر ماده یک نر هم متیواند باشد اما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمیباشد.

خصوصیات تخم غاز

تخم غاز ۱.۸بزرگتر از تخم مرغ میباشد دارای پوسته ای با ضخامت ۱.۵ برابر ضخیم تر از پوست تخم مرغ دارد.محتویات داخل تخم شامل ۵۳% سفیده و ۳۵% زرده و ۱۲ %پوسته آهکی و کلسیمی میباشد.وزن تخم ها بین ۱۲۰ تا ۱۶۵ گرم میباشد اما بهترین وزن برای جوجه کشی ۱۴۰ الی ۱۶۰ گرم است.تخمی که دارای ۱۵۰ گرم وزن باشد جوجه ای با ۱۰۰ گرم وزن هچ خواهد شد.

جوجه کشی غاز

جوجه کشی غاز به صورت صنعتی با استفاده از دستگاه جوجه کشی به شیوه مصنوعی انجام میگیرد.مدت زمان جوجه کشی در نژادهای سبک وزن بین ۲۸ تا ۳۰ روز میباشد. در نژادهای سنگین تر مانند غاز اوکراینی این مدت زمان تا ۳۵ روز به طول می انجامد.

تنظیم پارامترهای دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی غاز

جوجه غاز ها در لحظه هچ شدنشان پوششی از کرک و پر های زرد بر روی بدنشان دارند و از بارزترین مرحله رشد و پرورش جوجه ها ۲۰ روز ابتدای زندگی میباشد چراکه در این بازه زمانی بسیار حساس به سرما هستند و باید فضای نگهداری جوجه ها دمای ۲۸ تا ۳۵ درجه را داشته باشد بدین صورت که سه روز اول دما ۳۵ درجه باشد و بعد از آن هر روز نیم درجه از دما کاسته شود. برای ایجاد این دما نیاز به لامپ های مادون قرمز حرارتی تعبیه شده در داخل دستگاه جوجه کشی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

هفت + ده =