پنج نکته کلیدی جهت افزایش بازدهی جوجه کشی

پنج نکته کلیدی جهت افزایش بازدهی جوجه کشی

پنج نکته کلیدی جهت افزایش بازدهی جوجه کشی

بازدیدها : 1130 بازدید

پس از سالها تحقیق و آزمایش در مراکز پورش جوجه با استفاده از دستگاه جوجه کشی مدیران موفق شدند با رعایت نکات کلیدی موفق به افزایش بازدهی در جوجه درآوری با کیفیت بالاتری شوند این اقدامات افزایش جوجه های درجه یک و درنهایت سوددهی بیشتر می گردد در ذیل به این موارد اشاره شده است:

۱- حفظ کیفیت تخم مرغ

برای افزایش بازدهی در جوجه درآوری و برای آنکه میزان پرورش جوجه به قابلیت جوجه درآوری معادل ۸۵ درصد برسند ،فقط باید تخم مرغ هایی با کیفیت بالا را در دستگاه جوجه کشی خوابانید بنابراین مزارع پرورش مرغ مادر یا تهیه کنندگان تخم مرغ نطفه دار باید به عوامل زیر توجه داشته باشند .

نقش بهداشت در افزایش بازدهی جوجه کشی:

زمانی که تخم مرغ ها به صورت مداوم جمع آوری شوند و عاری از هرگونه گرد وغباری باشند و پر و مدفوع مرغ به تخم نچسبیده باشد این امر باعث کاهش آلودگی های باکتریایی در تخم مرغ میشود و به پاکیزگی دستگاه جوجه کشی کمک میکند و نهایتأ باعث افزایش بازدهی در جوجه در آوری خواهد شد.

راه های مناسب نگهداری :

در زمان جمع آوری تخم مرغ ها باید بلافاصله تخم ها ضد عفونی شوند و در اتاقی عاری از هرنوع آلودگی نگهداری شوند هم چنین باید به کارکنان آموزش داده شود که درجه حرارت نگهداری تخم مرغ ها باید بین ۱۸ تا ۲۰ درجه ساتی گراد و در رطوبت نسبی ۶۵ درصد نگهداری شوند.

نقش کیفیت یکدست در افزایش بازدهی :

باید در نظر داشت که تنها تخم مرغهای درجه یک از نظر اندازه، کیفیت پوسته و شکل ،را که از لانه های تخم گذاری جمع آوری شده اند باید به ماشین جوجه کشی منتقل کرد توجه به این معیار ها بسیار مهم است چه در هنگام خرید تخم نطفه دار چه در هنگام انتقال تخم مرغ به دستگاه.

۲- وزن کردن تخم مرغ ها

وزن کردن تخم مرغ عاملی مؤثر در پیشگویی میزان جوجه درآوری میباشد. این امر باعث مشخص کردن میزان آب ا ز دست رفته در زمان نگهداری میشود و سلامت ماشین جوجه کشی را از نظر درجه حرارت و رطوبت نسبی مشخص میکند . با کنترل کردن وزن می توان تغییرات ماشین را قبل از انتقال تخم مرغها به هچر تنظیم کرد کاهش وزن نهایی در هنگام نقل باید به ۱۲ تا ۱۴ درصد برسد. تخم مرغ هایی را به عنوان نمونه در ۱۰ روزگی و ۱۸ روزگی قبل از چیدن در ستر وزن میکنند. وزن کردن تخم مرغ ها با استفاده از ترازویی با حساسیت ۵ گرم و میانگین وزن ۵ کیلوگرم انجام میشود کاهش وزن در ۱۰ روزگی ۶ تا ۷ درصد زمان چیدن است در زمان انتقال تخم مرغها باید ۱۲ تا ۱۴ درصد کاهش وزن نشان دهند رسیدن به این معیار نمایانگر این است که اتاقک هوایی به اندازه کافی بزرگ شده جنین و محتویات تخم به اندازه کافی رطوبت از دست داده اند . تغییرات رطوبت با دماسنج مرطوب اندازه گیری می شود و رطوبت سترها با آن تنظیم میگردد کاهش رطوبت دستگاه با پایین آمدن درجه رطوبت دماسنج مشخص میشود به ازای هر ۵/۰ درجه سانتی گراد کاهش دما در دماسنج مرطوب ، ۱ درصد از وزن تخم کم می شود اگر دماسنج مرطوب عدد بیشتری را نشان دهد بدین معناست که میزان رطوبت دستگاه بالاتر از استاندارد بوده پس تخم مرغ ها به اندازه کافی کاهش وزن نخواهد داشت و جنین به علت احتباس آب بزرگتر است در نتیجه چرخش آن قبل از نوک زدن داخلی سخت میشود و در نهایت به علت بد قرار گرفتن و کاهش توانایی جوجه میزان جوجه درآوری کاهش می یابد .

وزن کردن تخم مرغها

۱- وزن کردن چند سینی خالی
مثال : وزن متوسط سینی خالی = ۴۷۰ گرم
۲- وزن کردن سینی به همراه چند تخم مرغ
مثال : وزن تخم مرغ و سینی = ۳۹۸۵ گرم
۳-محاسبه وزن هر تخم مرغ
مثال : وزن تخم مرغ = وزن سینی خالی – وزن سینی پر

وزن تخم مرغ در روزانتقال به ستر ( روز صفر) گرم ۳۵۱۵ =۴۷۰ – ۳۹۸۵

۳- تهویه مناسب دستگاه جوجه کشی

یکی از مهمترین عوامل در افزایش بازدهی ، ایجاد تعادل دما و رسیدن به رطوبت نسبی داخل دستگاه ها میباشد به منظور رسیدن به دمایی پایدار در تمامی اتاق های هچر و استقرار ستر و نیز داخل آنها هوا باید به طور مداوم در جریان باشد این عمل با استفاده از تجهیزات تهویه حرارتی و تاسیسات تهویه هوا صورت میپذیرد باید در نظر داشته باشید که حرارت اتاق ستر و هچر بین ۵/۲۵ تا ۵/۲۶ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی آنها ۶۰ تا ۶۵ درصد نگه داشته می شود. برقراری پایدار درجه حرارت و رطوبت درحد مطلوب به عملکرد مناسب هواکش ها ، کولرهای آبی و سایر لوازم کنترلی وابسته است.

۴-جوجه کشی در شرایط ثابت

زمانی که که دستگاه ها به صورت مداوم تحت تأثیرتغییرات محیطی قرار گیرند هزینه آنها بالا رفته نتیجه کار نیز قابل قبول نخواهد بود اگر دستگاه جوجه کشی خنک کننده آبی نداشته باشد کنترل از اهمیت بیشتری برخوردار می شود باید درجه حرارت دستگاه ها را طوری تنظیم کرد که دمای ستر تقریبا به C ۶/۳۷ درجه تنظیم شود این کار از هزینه ها کم میکند و بر ثبات جوجه درآوری می افزاید با استفاده از روش چیدن و انتقال درفضای سربسته رطوبت ودرجه حرارت د رتمام مدت در حد مطلوب حفظ خواهد شد .

۵- برنامه های نگهداری پیشگیرانه

مدیران باید در نظر داشته باشند که هر چند نگهداری پیشگیرانه ماشین جوجه کشی و تجهیزات هچری با توجه به بهبود کارایی و دوری از هزینه های مربوط به خرابی های ناگهانی توجیه می شود بازو هم چنین اگر هزینه های ناگهانی بر طبق پیش بینی های قبل باز هم عواملی چون عدم کنترل درجه حرارت درحد مطلوب و کاهش قابلیت جوجه درآوری و کیفیت جوجه ها هزینه های اضافی دیگری به جوجه کشی تحمیل می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

دو × پنج =