کاربرد جوجه کشی مصنوعی

کاربرد جوجه کشی مصنوعی

کاربرد جوجه کشی مصنوعی

بازدیدها : 2500 بازدید

روش جوجه کشی مصنوعی به شیوه ای اتلاق میشود که در آن شرایط جوجه کشی طبیعی به وسیله ی مرغ مادر مشابه سازی شده و با استفاده از دستگاه جوجه کشی یا انکوباتور جوجه از تخم نطفه دار پرنده خارج می شود.

در حال حاضر برای جوجه کشی مصنوعی دستگاه های جوجه کشی متعددی تولید شده و به بازار عرضه می شود. این دستگاه ها شامل انکوباتورهای ظرفیت پایین برای جوجه کشی مصنوعی در خانه، انکوباتورهای با ظرفیت متوسط و انکوباتورهای با ظرفیت های بسیار بالا و در حد هزاران عدد تخم برای مصارف صنعتی و تامین نیازهای بشری هستند.

امروزه جوجه کشی طبیعی نمی تواند نیازهای رو به رشد جامعه را براورده کند بنابراین تولید جوجه به روش مصنوعی و در حجم زیاد از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و نسبت به جوجه کشی طبیعی دارای محاسنی به شرح زیر میباشد.

مزایای جوجه کشی مصنوعی

  1. در تمام طول فصول سال امکان تولید جوجه وجود دارد
  2. تعداد زیادی جوجه در هر دوره میتوان تولید کرد
  3. به وجود مرغ کرچ نیازی نیست
  4. برای رشد جنین شرایط لازم وجود دارد و کلیه مراقبتهای بهداشتی جهت جلوگیری از آلودگی و شیوع امراض تحت کنترل می باشد .

انسان با بررسی و تحقیق بر روی حالات و رفتار مرغ کرچ در هنگام خوابیدن به روی تخم مرغ (جوجه کشی طبیعی) و فهمیدن به عوامل موثر در رشد نطفه به ساخت ماشین جوجه کشی اقدام کرد.

انجام جوجه کشی مصنوعی از هر دستگاهی که بتواند عوامل رشد جنین از قبیل ( چرخش ، حرارت ، اکسیژن ، رطوبت) را فراهم کند میشود برای بهره برداری از جوجه کشی مصنوعی استفاده کرد.

اجزا و ساختمان دستگاه جوجه کشی و نحوه استفاده از آن : به هر دستگاهی که بتوان با استفاده از آن ، کلیه ی عوامل رشد جنین شامل ( حرارت ، رطوبت ، تهویه و چرخش ) را فراهم آورد و به جوجه کشی اقدام کرد ، دستگاه جوجه کشی گفته می شود . در ساختمان دستگاه های جوجه کشی ( با هر ظرفیت ) موارد زیر حایز اهمیت بسیار است :

۱ . دستگاه تنظیم حرارت .

۲ . دستگاه تنظیم رطوبت .

۳ . دستگاه تهویه .

۴ . نحوه ی چرخاندن تخم مرغ ها .

 

ممکن است حرارت در دستگاه جوجه کشی با برق ، گاز و نفت تامین شود . فضای داخل دستگاه را می توان به روش های زیر گرم کرد :

۱ . جریان هوای گرم در داخل لوله های دستگاه .

۲ . جریان آب گرم در داخل لوله های دستگاه .

۳ . قرار دادن مقاومت های الکتریکی در داخل دستگاه .

سیستم های گرمایشی

با یکی از این روشهای زیر میتوان فضای داخل دستگاه جوجه کشی را گرم کرد :

۱. هوای گرم جریان داشته در لوله های داخل دستگاه جوجه کشی

۲. جریان آب گرم در درون لوله های داخل دستگاه جوجه کشی

۳. گذاشتن مقاومتهای الکتریکی در داخل دستگاه جوجه کشی ماشین یا دستگاه جوجه کشی دستگاهی است که باید توانایی به وجود آوردن شرایطی کاملا مشابه با آنچه پرنده ی مادر بطور غریزی برای تبدیل تخم ها ی نطفه داربه جوجه انجام میدهد را دارا باشد

.مبحث دما :

از نظر منبع حرارت دستگاه جوجه کشی متفاوت هستند گاز طبیعی ، سوخت فسیلی مثل نفت یا گازوییل ( البته این منبع عملا منسوخ شده است ) ، نیروی برق و…

خصوصیات یک سیستم ایده آل گرمایی برای دستگاه جوجه کشی :

۱ – تناسب بین ابعاد و حجم دستگاه جوجه کشی

۲ – سیستم گرمایی باید در فاصله و محلی قرار بگیرد که نسبت به تخمها مناسب باشد

۳ – بالایی راندمان

۴ – تامین حرارت مطلوب و مورد نیاز دستگاه در کوتاهترین زمان بدون وارد کردن شوک حرارتی به تخم و جنین

۵ – حرارت باید به صورت یکنواخت پخش شود به نحوی که کلیه تخمها در شرایط دمایی یکسان ونرمال قرار بگیرند.

مبحث رطوبت در جوجه کشی مصنوعی :

تولید رطوبت از آب به روشهای مختلفی امکانپذیر است ، در ابتدایی ترین روش میتوان یک ظرف آب را در دستگاه جوجه کشی قرار داد که باعث ایجاد رطوبت میشود حال اگر به شود به طور معینی سطح آب ظرف را تنظیم کرد و با یک رطوبت سنج ساده میزان آن را اندازه گیری کرد با این روش به نحو مطلوب تری میتوان بر رطوبت مورد نیاز فرآیند جوجه کشی نظارت داشت.از دستگاههای رطوبت ساز یا بخار سرد آلتراسونیک یا مه ساز که مبتنی بر مدارات الکترونیکی هستند در دستگاههای پیشرفته با تکنیک خاصی استفاده شده است ولی در سطوح کوچکتر از یک ظرف آب معمولی میتوان استفاده کرد. ظرف آب باید در نزدیکی منبع گرما قرار بگیرد زیرا باید از گرمای منبع برای تولید بخار استفاده کرد و حتما باید در محلی باشدکه باعث خیس شدن محل نشود و به خوبی مهار گردد.

بوسیله دستگاه اندازه گیری دیجیتالی، (رطوبت سنج ) میزان رطوبت سنجیده میشود. در دستگاه جوجه کشی دمای موجود باعث تبخیر آب ازتخم مرغها و تلفات جنین می شود . به همین دلیل توجه به رطوبت مناسب اهمیت بسیاری دارد. از طرفی رطوبت کم شده در دستگاه جوجه کشی باعث میشود که تبخیر و وسیع تر شدن کیسه های هوایی داخل تخم افزایش یابد که در نتیجه نوک جوجه به اطاقک هوا زودتر می رسد . همچنین بالا بودن رطوبت باعث میشود که کیسه هوا شده دیر به وسعت برسه و جوجه در این زمان قادر به تنفس نخواهند بود . رطوبت دستگاه جوجه کشی به سرعت تهویه و دمای آنها بستگی دارد .

اهمیت تهویه در دستگاه جوجه کشی:مهمترین مساله اصلی در تهویه اکسیژن رساندن به تخم مرغ و دور کردن دی اکسید کربن تولیدی از آن میباشد البته مسائل دیگری هم مثل رطوبت و توزیع یکنواخت گرما از کارکردهای دیگر تهویه است .

چرخش تخم مرغها :

آن دسته از جوجه ها که از تخم خارج می شوند اغلب درجه دو می باشند یعنی ضعیف، نسبتاً کوچک و دارای کرک پرهای به هم چسبیده و نامرغوبی هستند که گاهی اوقات قطعاتی از پوسته تخم به آنها چسبیده است. اگر تخم طوری در دستگاه چیده شوند که اتاقک هوایی آنها برعکس به سمت پایین قرار بگیرد نیز چنین نشانه هایی ظاهر می شوند. اگر انتهای باریک تخم چیده شده در دستگاه به سمت بالا باشد و چرخش کافی انجام شود انتظار می رود میزان جوجه در آوری پایین باشد. بین سن گله مادر و چرخاندن تخم ها در دستگاه نوعی ارتباط متقابلی وجود دارد.

در صورت کافی نبودن چرخش تخم در دوره جوجه کشی تخم های گله مسن تر در مقایسه با تخم های گله جوان صدمات بیشتری را متحمل می گردند. هرچه به انتهای دوره تخمگذاری نزدیکتر شویم، پوسته تخم ها نازکتر می شود و با نازک شدن پوسته ها شانس بروز چسبندگی های زودرس ناشی از کاهش رطوبت افزایش می یابد. با چرخاندن مکرر تخم ها نیز می توان از بروز این حالت پیشگیری نمود لرزش و تکان شدید در طول مراحل اولیه جوجه کشی و حتی قبل از شروع جوجه کشی ممکن است موجب بروز ناهنجاریهای جنین گردد . این جوجه های ناقصی الخلقه معمولا از تخم خارج نمی شوند.

گروه طیوران صنعت فاخته مفتخر است که در طی سالیان متمادی، توانسته طیف وسیعی از نیاز مشتریان خود را در حوزه انواع دستگاههای جوجه کشی اعم از دستگاه جوجه کشی مرغ، دستگاه جوجه کشی کبک، دستگاه جوجه کشی بلدرچین، دستگاه جوجه کشی اردک، دستگاه جوجه کشی غاز، دستگاه جوجه کشی شترمرغ، دستگاه جوجه کشی بوقلمون را تولید نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

هجده + 18 =