سیستم های رطوبت ساز در دستگاه جوجه کشی

سیستم های رطوبت ساز در دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 474 بازدید

سیستم های رطوبت ساز در دستگاه جوجه کشی انواع مختلفی دارند بعضی از آن ها دیگر منسوخ شده اند و قابل استفاده نیستند در حالی که بعضی هنوز استفاده میشوند . در این مقاله مزایا و معایب هر یک از سیستم های رطوبت ساز را بررسی میکنیم و

سیستم های المنتی

قدیمی ترین و متداول ترین سیستم ها سیستم های المنتی هستند . دو سر این المنت ها اب بند میشوند و داخل یک ظرف فلزی قرار می گیرند با گرم شدن این المنت آب شروع به جوش آمدن و سپس تبخیر میشوند و رطوبت لازم را ایجاد میکند. 

از بزرگترین معایب این المنت ها این است که وقتی دمای دستگاه به حد لازم برسد و فقط رطوبت پایین باشد. بنابراین کنترلر با فرمان به المنت آن را روشن میکند تا تبخیر شروع شود اما مدت زمان زیادی طول میکشد تا آب به نقطه جوش برسد و سپس تبخیر شود و رطوبت لازم را ایجاد کند. همچنین تبخیر زیادی اتفاق میافتد و رطوبت بیش از حد نیاز ایجاد میشود  بعلاوه همزمان با بالا رفتن دمای المنت دمای دستگاه نیز بالا میرود.

دمای دستگاه در هچ مبحث بسیار مهمی است و دمای بالا برای هچ مناسب نیست بنابراین با استفاده از این المنت ها کنترل دما مشکل خواهد شد.  علاوه بر کنترل دما کنترل میزان رطوبت نیز امری بسیار مهم است که با سیستم های رطوبت ساز المنتی مدیریت این دو پارامتر مشکل خواهد بود و به سختی انجام میشود. این سیستم در حال حاضر مورد استفاده نیست و منسوخ شده است.

بیشتر بخوانید…

دستگاه جوجه کشی

سیستم پد سلولز و پوشال

سیستم پد سلولز و پوشال یکی دیگر از سیستم های رطوبت ساز در  دستگاه جوجه کشی است. از پوشال معمولا بیشتر از پد سلولزی استفاده میشود و متداول تر است 

پوشال ها مشابه ها با پوشال های کولر آبی هستند این سیستم ها با استفاده از پمپی کار میکنند که آب را روی پوشال میپاشند و از این شیوه تولید رطوبت میکنند.

استفاده از پوشال برای تولید رطوبت نیز معایبی دارد:

در این روش رطوبت زیادی تولید میشود و مدیریت رطوبت مانند روش قبلی مشکل است. 

آلودگی های داخل دستگاه جوجه کشی به ویژه آلودگی های هچری بعد از مدتی روی پوشال ها جمع میشوند و همان طور که میدانید ضد عفونی کردن این پوشال ها ممکن نیست. بنابراین بعد از هر چند دور باید حتما پوشال ها را تعویض کنید و این کار مستلزم هزینه و وقت زیادی است

پد سلولز نیست همین مشکلات را دارد . این پد ها الیاف گیاهی هستند که رطوبت سازی بهتری از پوشال ها ایجاد میکنند.

آب ها دارای املاح هستند بنابراین بعد از مدتی ممکن است روی پوشال ها و پد های سلولزی شوره یا گچ دیده شود و به مرور رطوبت ایجاد شده در دستگاه ها کاهش می یابد.

پوشال ها و پد های سلولزی از سیستم های رطوبت سازی هستند که ممکن است داخل دستگاه  آب ریزی کنند بعلاوه پمپ موجود در دستگاه ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند که این هزینه مضاعفی بر دستگاه به شمار ماید.

سیستم رطوبت ساز التراسونیک

سیستم رطوبت ساز التراسونیک یکی دیگر از سیستم های رطوبت سازی است که در دستگاه جوجه کشی یافت میشود

این سیستم مدل های مختلفی مانند: اسیل ، پلاستیکی دارند 450 میلی لیتر در ساعت قدرت تولید رطوبت دارد 

این رطوبت ساز ها یک نوسان گر دارند

معایب 

قدرت این دستگاه آنقدر زیاد است که آب را با املاح موجود در آن تبخیر می کنند این املاح ،مواد معدنی و گچ ها تاثیرات منفی رو هچ می گذارند ..

منافذ روی پوسته تخم مرغ را میبندند و روی موتور گیربکس و سنسور ها نیز گچ می گیرد 

دور فن نیز تاثیر منفی میگذارند و کالیبره دستگاه نیز تاثیر منفی میگذارند

مه پاش ها

مه پاش ها سیستم های رطوبت سازی هستند که به جای ساختن رطوبت قطرات ریز آب را به دستگاه می پاشند . از مه پاش ها داخل دستگاه  های صنعتی استفاده می شود زیرا اندازه این دستگاه ها معمولا بزرگتر هستند 

این سیستم ها مشکلاتی را داخل دستگاه های کوچک تر به وجود می آورند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم

قطرات ریز آبی که مه پاش ها تولید می کنند باعث افزایش هیجانی رطوبت میشود  و بر خلاف شیوه ی تبخیر ، رطوبت ملایمی ایجاد نمیکنند.

ممکن است سنسور ها رطوبت یک درصد را به شما نمایش بدهند اما در مکان هایی که تخم ها به نازل مه پاش نزدیک ترند ممکن است به یکباره ده درصد افزایش رطوبت داشته باشیم 

اگر از این مه اش ها استفاده میکنید احتمالا متوجه خواهید شد که بعضی قسمت های دستگاه به طور واضح خیس هستند و می توان آن را احساس کرد.

این روند باعث افزایش ترکیدگی تخم و ترک روی پوسته تخم مرغ میشود 

معمولا تخم هایی که پوسته نازک و حساس دارند در این دستگاه ها دوام نمی آورند چون با بالا رفتن یکباره رطوبت و فشار گاز co2 داخل دستگاه این تخم ها می ترکند و از بین میروند.

نازل های مه پاش با آب معمولی به سختی کار می کنند آب معمولی دارای املاح زیادی است و بعد از مدتی سوراخ های ریز روی نازل آب پاش با این املاح مسدود میشوند.  بنابراین بعد از مدتی نازل ها به دلیل مسدود شدگی نیاز به تعویض پیدا میکنند بعلاوه پمپ های مه پاش مانند پمپ پوشال نیاز به مراقبت و نگه‌داری دارند، و هزینه های بیشتری به تولید کننده تحمیل می کنند. بنابراین سیستم های رطوبت ساز مه پاش برای دستگاه های کوچکتر توصیه نمی شود و بهتر است از آن ها در دستگاه های بزرگتر استفاده کنید.

سیستم رطوبت ساز شرکت فاخته

روش اخری که دستگاه های شرکت فاخته در حال حاضر از آن استفاده می کند روش بسیار ساده و کم هزینه است با این حال ایراداتی نیز دارد.

این سیستم شامل یک ظرف آب معمولی است که یک فن روی آن قرار میگیرد.

یکی از ایرادات این سیستم فن های با قیمت بالا و با ip بالایی است که در آن استفاده می شود. این فن در چند مورد دیگر در دستگاه کاربرد دارد و برای سیرکولاسیون و تهویه هوا نیز استفاده میشود . 

از مزایای این روش این است که گرمای المنت مستقیما به تخم ها منتقل نمیشود بلکه به پایین هدایت میشود و با سطح آب برخورد میکند. و باعث تبخیر مولکول های سطح آب میشود در نتیجه املاح از آب جدا نمی شوند .

یکی دیگر از مزیت های این روش این است که پرز هایی که جوجه ها زمان هچ ایجاد میکنند. را با استفاده از فن میکشد و وارد مخزن آب میکند 

معایب این روش

 یکی از معایب این دستگاه کثیف شدن و نشستن پرز روی فن هاست که تمیز کردن آنها میتواند کار مشکلی باشد. و باید با پارچه نم دار انجام شود 

 اما این روش اصولی تر است و باعث تمیز تر شدن دستگاه میشود همچنین دقت دمایی و رطوبتی بهتری دارد. و باعث دهیدراته شدن تخم ها نمیشود و میزان تبخیر بهتر میشود، در نتیجه فن مکنده بهتر کار میکند و هوای تازه تری وارد سیستم میشود. 

فاخته در دستگاه های بزرگتر از المنت های دولایه استفاده میکند که داخل یک استیل 304 قرار دارند و زنگ زدگی و پوسیدگی ندارند. این المنت ها دما را از 32 درجه به 35 درجه افزایش میدهند و 3 درجه آب را گرم تر می کند. و سرعت تبخیر آب را تا 15 درصد بیشتر میکند  و نیاز به لوازم جانبی برای دستگاه های بزرگتر نیست 

همچنین مخزن دستگاه های بزرگتر از جنس استیل است که از زنگ زدگی و پوسیدگی مخزن محافظت میشود.

کلام آخر 

رطوبت یکی از مهم ترین پارامتر ها در جوجه کشی محسوب میشود. با انتخاب صحیح سیستم رطوبت ساز در دستگاه جوجه کشی  میتوانید بازدهی سیستم خود را افزایش دهید. و هچ بیشتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

7 + 12 =