کندلینگ در جوجه کشی چیست؟

کندلینگ در جوجه کشی

کندلینگ در جوجه کشی چیست؟

بازدیدها : 470 بازدید

اگر تعدادی تخم دارید و قصد دارید آنها را جوجه کشی کنید به احتمال زیاد درباره ی نطفه سنجی یا کندلینگ در جوجه کشی شنیده اید! نطفه سنجی در واقع به این منظور انجام می شود که مطمئن شوید تخم هایی که برای آن ها وقت می گذارید قابلیت جوجه شدن دارند و نطفه ای در این تخم ها هست. که میتوانند رشد کرده و به یک جوجه سالم تبدیل شوند.

ممکن است شما خودتان تخم ها را پرورش بدهید و فکر کنید کندلینگ  برای مرغ های شما ضروری نیست. با این حال، نطفه سنجی تخم ها در فواصل زمانی معین می تواند شما را صرف بیهوده وقت برای تخم های بی نطفه نجات دهد.

کندلینگ تخم اصلا پیچیده نیست و فقط چند دقیقه طول می کشد. شما به یک اتاق تاریک، یک منبع نور تخمی که قصد دارید نطفه سنجی کنید، نیاز دارید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

اهمیت کندلینگ

کندلینگ تخم ها به شما امکان می دهد بدانید کدام تخمک بارور شده و جنین ها چگونه رشد می کنند.

همه تخم ها بارور نیستند! میانگین نرخ هچ معمولاً حدود 75٪ است. 

دانستن اینکه چه زمانی دچار  ترک می‌شوید مهم است. اگر تخم های بدون نطفه و یا فاسد را از دستگاه خارج نکنید، این تخم ها می توانند شروع به پوسیدگی کنند و در نهایت باعث ترکیدگی داخل دستگاه شوند.

با پوسیدگی تخم‌ها، گازی تولید می‌شود که می‌تواند تخم را بترکاند. این گاز نه تنها بدبو است، بلکه تخم مرغ های خوب را در معرض باکتری های تخم مرغ های فاسد نیز قرار می دهد. این امر جنین ها و بعداً جوجه ها را بیمار میکند .

اهمیت سیستم تهویه هوای دستگاه در اینجا مشخص میشود . سیستم تهویه هوا باید بتواند هوای بد و نامطبوع را که حاوی این گاز است بیرون بکشد و با هوای تازه جایگزین کند.

زمان صحیح کندلینگ

به طور معمول، تخم مرغ ها باید تا سه بار نطفه سنجی شوند.

خوب است که تخم مرغ های خود را قبل از قرار دادن آنها در دستگاه جوجه کشی کندلینگ کنید. این به شما کمک می کند تا یک وضعیت پایه برای مقایسه با آن در آینده داشته باشید. همچنین باید به دنبال ترک در پوسته باشید. این ترک‌ها می‌توانند به باکتری‌ها اجازه ورود به تخمک را بدهند و در نتیجه جنین از بین برود.

کندل بعدی 6-8 روز پس از قرار دادن آنها در دستگاه جوجه کشی انجام می شود. اولین زمان کندل کردن بر اساس نژاد تخم ها کمی متفاوت است. تخم‌های قهوه‌ای باید دیرتر از تخم‌مرغ‌های سفید از نظر رشد بررسی شوند. این به این دلیل است که دیدن درون پوسته تیره رنگ دشوارتر است.

کندل نهایی حدود یک هفته بعد انجام می شود. کندلینگ در جوجه کشی برای شناسایی تخم‌هایی که رشدشان متوقف شده یا تخم‌هایی که در اولین کندلینگ از آن مطمئن نبودید استفاده می‌شود. 

کندلینگ در جوجه کشی

نحوه کندلینگ تخم ها

قبل از شروع، دستان خود را بشویید. این خطر انتقال باکتری به تخم‌ها را به حداقل می‌رساند. کندلینگ باید در یک اتاق بسیار تاریک با حداقل نور ممکن انجام شود.  تخم‌ها را یکی یکی جدا کنید، نه یک‌باره. سریع کار کنید چون تخم نباید بیش از 5-10 دقیقه خارج از دستگاه باشد.

نور را روی تخم  قرار دهید.

اگر از تستر Cool-Lite یا سایر نورهای مشابه استفاده می کنید، نور را در انتهای بزرگتر تخم مرغ که کیسه هوا تشکیل می شود قرار دهید. آن را کمی بچرخانید تا بهترین زاویه را از تخم مرغ داشته باشید و بهتر داخل تخم را ببینید. 

نطفه ها را شناسایی کنید.

اگر بتوانید شبکه ای از رگ های خونی را ببینید که سفید به نظر می رسند، این یک نطفه سالم است. یک طرح کلی تیره در مرکز رگ های خونی جنین است. حتی ممکن است چشمان تیره جنین یا جنین را کمی در حال حرکت ببینید. هر دوی اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد تخم سالم است.

جنین های مرده و فاسد را شناسایی کنید.

برای پیدا کردن یک ترک، به دنبال دایره قرمز مشخص در داخل پوسته به نام حلقه خون باشید.

حلقه خون زمانی تشکیل می شود که جنین میمیرد. رگ های خونی جنین از آن جدا شده و در داخل پوسته تخم مرغ قرار می گیرند. شما همچنین می‌توانید جنین مرده را با رگه‌های قرمز تیره داخل تخم‌مرغ شناسایی کنید. اما ممکن است آن را با رگ ها در یک جنین سالم اشتباه بگیرید، بنابراین بهتر است با استفاده از حلقه خون، جنین مرده را پیدا کنید.

تخم های تو خالی و بی نطفه را بشناسید.

هنگامی که این تخم ها را کندلینگ میکنید، کاملاً واضح و بدون هیچ نشانه ای از رشد ظاهر می شود. این تخم ها زیر نور می درخشند و  هیچ رگ خونی، جنین تیره و حلقه خونی وجود نخواهد داشت. 

تخم مرغ های بی نطفه و جنین  های مرده را جدا کنید.

این تخم ها نباید به دستگاه برگردانده شوند. اگر مطمئن نیستید، تخم مرغ را دوباره در دستگاه قرار دهید و دوباره آن را بعد از 14 بررسی کنید. اگر هنوز هیچ نشانه ای از رشد وجود نداشت، تخم مرغ را بیرون بیاندازید.

کندلینگ در جوجه کشی

روند رشد جنین در تخم

روز 3

ساختار منقار، پا و جوانه بال ظاهر می شود. جنین 90 درجه می چرخد ​​و زرده در سمت چپ آن قرار دارد.

روز 4  

چشم ها قابل مشاهده هستند، که ممکن است به صورت یک لکه قرمز در کندلینگ ظاهر شوند.

روز 5 

جنسیت از نظر ژنتیکی متمایز می شود – مرغ یا خروس؟

روز 7

مفاصل زانو و آرنج جوجه توسعه یافته اند و انگشتان شروع به ظاهر شدن میکنند. قلب در حال حاضر در یک حفره کوچک قفسه سینه محصور شده است.

روز 9-10 

ساختارهای اطراف چشم مانند پلک ها به رشد خود ادامه می دهند. در روز دهم، پرها در حال رشد هستند و منقار رشد کرده و سفت شده است. همه این تحولات هنوز بسیار کم هستند. اگر در این زمان کندلینگ کنید، رگ های خونی توسعه یافته را خواهید دید.

روز 13-14 

با وزن 7.39 گرم، لکه کوچک اصلی وزن خود را بیش از 15 برابر کرده است! پنجه ها در حال رشد هستند و جنین دوباره در حال حرکت است . کندلینگ به شما نشان می دهد که فضای تخم بیش از نصف توسط جنین پر شده است و نور به منطقه تاریک نفوذ نمی کند.

روزهای 18-19 

کیسه زرده به تدریج به بدن جنین کشیده و مواد مغذی مورد نیاز جوجه را پس از خروج از تخم فراهم می شود.

روزهای 20 تا 21 

اگر در این مرحله کندلینگ کنید، خواهید دید که یک غشاء در اطراف جنین وجود دارد. در روز 21، ممکن است متوجه مقداری «پیپ‌های درونی» شوید، جایی که جنین از منقار خود برای عبور از غشاء استفاده می‌کند و اکنون از کیسه هوا  تنفس می‌کند.

پس از 21 روز

جنین منقار خود را از طریق کیسه هوا فشار می دهد در حالی که آلانتوئیس خشک می شود زیرا جنین شروع به استفاده از ریه خود برای تنفس می کند. با استفاده از “دندان تخم مرغی” یا ساختار تیز شاخی در منقار بالایی، جنین به پوسته نوک می زند. هنگامی که پوسته سوراخ شود، جوجه اکنون هوای بیرون را تنفس می کند و شروع به شکستن پوسته به اندازه ای می کند که بیرون بیاید. کل این فرآیند می تواند 12 تا 18 ساعت طول بکشد. 

سعی کنید در طول این فرآیند به تخم دست نزنید زیرا جنین به دقت خود را در جای درست قرار داده است تا بتواند بیرون بیاید.

کندلینگ در جوجه کشی

کلام آخر

کندلینگ در جوجه کشی یک فرایند مهم است. معمولا وقتی شما از کسی تخم می خرید برای مطمئن شدن از مقدار و درصد هچ تخم ها باید کندلینگ انجام دهید. سعی کنید این فرایند را به درستی و با رعایت تمام نکات فوق انجام دهید تا تخم های شما آسیب نبیند.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با متخصصین ما در کارگاه جوجه کشی فاخته تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر منابع زیر مراجعه کنید

منبع 1 | منبع 2

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

14 + یک =