فلج شدن جوجه ها در جوجه کشی

فلج شدن جوجه ها در جوجه کشی

فلج شدن جوجه ها در جوجه کشی

بازدیدها : 10354 بازدید

فلج شدن جوجه ها در جوجه کشی

یکی از مهمترین بیماریهایی که پرورش دهندگان طیور با آن درگیر هستند بیماری فلج شدن پرندگان میباشد که ممکن است پرندگان در بدو تولد فلج به دنیا بیایند و یا اینکه چندی پس از تولد دچار بیماری فلجی شوند.در این مقاله از وبسایت فاخته قصد داریم دلایل فلج شدن جوجه ها و همینطور راه های پیشگری و درمان را برای شما شرح دهیم.

دلایل فلجی جوجه ها

1 – عوامل ژنتیکی

یکی از عوامل شایع و موثر در ایجاد فلجی در جوجه ها عامل ژنتیک است، در واقع بیماری به صورت ارثی از والدین به جوجه منتقل میشود . در صورتی که پدر و مادر جوجه نسبت فامیلی داشته باشند مثلا خواهر و برادر باشند احتمال به وجود آمدن این بیماری هم زیاد خواد بود و تعداد جوجه هایی که به صورت فلج یا پاباز به دنیا خواهند آمد افزایش پیدا میکند. لذا اگر جوجه کشی را به صورت حرفه ای دنبال میکنید و سلامت جوجه ها برای شما اهمیت دارد مهم است که به این موضوع توجه ویژه داشته تا جایی که ممکن است از شرایط والدین تخم ها اطمینان کسب نمایید، گله را اصلاح نمایید و پرنده نر را از گله های دیگر تهیه نمایید.

2 – عامل بستر نگه داری

زمانی که جوجه ها متولد میشوند پرورش دهندگان آن ها را به یک بستر اولیه منتقل میکنند، انتخاب نوع پوشش کف بستر اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه برخی از پرورش دهندگان از کارتن به عنوان پوشش کف بستر استفاده میکنند و خب صاف بودن و لغزنده بودن کارتن باعث میشود که پنجه های جوجه ها نتواند خود را قفل کند و جوجه را نگه دارد. از طرفی دیگر پاهای جوجه ها در بدو تولد دارای غضروف های ضعیفی است که تدریج شکل میگیرند و استفاده از کارتن صاف و لغزنده باعث ایجاد بیماری پاباز در جوجه ها میشود. بهترین مواد برای استفاده در بستر نگه داری جوجه ها تراشه های بزرگ چوب است.

موضوع دیگری که در مورد بستر نگه هاری جوجه ها باید توجه شود صاف بون و شیبدارنبودن بستر است تا باعث فشار به پاهای جوجه ها نشود، بهتر است بستر نگه هادری را با یک تراز تست کنید و از صاف بودن آن اطمینان کسب نمایید.

3- عامل دستگاه جوجه کشی

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در فلج شدن جوجه ها در بدو تولد کالیبره نبودن دستگاه جوجه کشی است. اگر دستگاه جوجه کشی مشکل داشته باشد یا کالیبره نباشد نوسانات رطوبت و دما میتواند شرایط فلج شدن یا پاباز شدن جوجه ها را فراهم کند. لذا توصیه میکنیم قبل از استفاده از دستگاه جوجه کشی با استفاده از دمانسج های دقیق مثل دماسنج تستو از کالیبره بودن دستگاه جوجه کشی خود اطمینان کسب کنیدو

بیشتر بخوانید  دماسنج مناسب برای کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی

4 – نقش ویتامین ها در جلوگیری از فلج شدن جوجه ها

یکی از مهمترین عوامل در رشد و مقاومت بدنی جوجه ها داشتن جیره غذایی مناسب است که در آن  ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و پروتئین ها به اندازه مورد نیاز جوجه ها وجود داشته باشد. برای مثال در صورت کمبود ویتامین  E یا A در جیره غذایی جوجه ممکن است جوجه ها دچار فلجی شوند. بنابراین سعی کنید در جیره غذایی جوجه ها را از جاهای معتبر تهیه نمایید و نیز با استفاده از مولتی ویتامین ها باعث تقویت جوجه ها شده و مانع از بیماری آن ها شوید.

درمان جوجه های فلج

زمانی که جوجه ای به صورت فلج یا پاباز متولد میشود نخستین کاری که باید انجام شود جدا کردن جوجه از سایر جوجه ها است چرا که جوجه های دیگر ممکن است به آن حمله کنند یا جوجه به دلیل ناتوانی در راه رفتن زیر پای سایر جوجه ها له شود. پس از جدا کردن محیط نگه داری جوجه باید از روش آتل بندی برای بهبود جوجه استفاده کنیم که معمولا در این روش جوجه بعد از تقریبا یک هفته بهبودی کامل پیدا خواهد کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

10 + 7 =