عیب یابی دستگاه جوجه کشی

عیب یابی دستگاه جوجه کشی

عیب یابی دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 454 بازدید

بخش های مختلفی در یک دستگاه جوجه کشی وجود دارد و سیستم های مختلفی در آن کار میکنند. خراب شدن هر یک از این بخش ها می تواند خسارات زیادی به جوجه ها و تولید کننده وارد کند. هر تولید کننده باید نکاتی درباره عیب یابی دستگاه جوجه کشی بداند تا با تشخیص به موقع و جلوگیری یا تعمیر این خطا ها از خسارت های بزرگ و جبران نشدنی جلوگیری کند.  

در این مقاله به عیب یابی دو سیستم مهم در دستگاه جوجه کشی می ردازیم اگر شما موجه اشکالاتی در دستگاه خود شدید برای عیب یابی با ما همراه باشید. 

عیب یابی سیستم رطوبت دستگاه جوجه کشی

سیستم رطوبت دستگاه با یک فن مدیریت میشود. به این منظور که یک فن در سیستم هوا رطوبت ایجاد میکند و در صورتی که رطوبت ایجاد شده مازاد بر نیاز باشد با کمک یک فن دیگر این رطوبت حذف خواهد شد.

در واقع با این کار گاز co2 تولید شده تخلیه و رطوبت هوا کاهش میابد و هم هوای تازه و خشک به داخل دستگاه انتقال پیدا خواهد کرد و اکسیژن رسانی میشود.

بدین صورت مقدار رطوبت داخل دستگاه دقیقا روی یک درصد مدیریت میشود. و می توانید رطوبت هوای دستگاه را مدیریت کنید.

اگر مقدار رطوبت دستگاه شما بالا است، اولین موضوعی که باید هنگام عیب یابی در سیستم رطوبت چک کنید خط رطوبت دستگاه است. اگر دستگاه در حالت هچر بود مقدار رطوبت آن نباید پایین باشد و اگر در ستر بود نباید بالاتر از 65 درصد برود.

برای عیب یابی دستگاه جوجه کشی اولین کاری که باید انجام بدید بررسی فن مکنده در قسمت سمت راست است ، اگر فن دستگاه مکنده به طور صحیحی کار میکند. و همچنان رطوبت شما بالا است،کف دستگاه را بررسی کنید تا ببینید آبریزی وجود دارد یا خیر!ممکن است. به دلایل زیر در دستگاه شما آبریزی رخ بدهد. هر یک از موارد زیر را به طور جداگانه بررسی کنید راه حل هر کدام را دنبال کنید.

  • فلوتر مغناطیسی با مخزن آب تنظیم نشده باشد 
  • به صورت دستی آب زیادی ریخته باشد. 

راهکار

ممکن است در برخی موارد به دلیل رطوبت زیاد هوا یا شهر هاییی که رطوبت هوا در آن زیاد است رطوبت داخل دستگاه زیاد شود برای حل این مشکل در دستگاه را باز بگذارید تا رطوبت پایین بیاد 

تخته pvc  کف دستگاه را بزرگتر کنید تا رطوبت را جذب کند .

اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید و مشکلی پیدا نکردید ممکن است فن ها مستهلک شده باشد و دیگر توان و قدرت تهویه و تخلیه رطوبت را نداشته باشد. بنابراین باید فن های خود را تعویض کنید و یا آن ها را با فن های پر قدرت تری جایگزین کنید.

اگر فن اصلا کار نمیکند، باید فیش دستگاه را بررسی کنید. در دستگاه های کوچک فیش شماره 5 فن و  6 است و در دستگاه های بزرگتر فیش شماره 6 و 7 را پیدا کنید هر کدام از فیش ها به فن و کنترل پنل دستگاه متصل است. جای فیش ها را عوض کنید و دوباره فن را چک کنید. اگر LED کار کرد پس کنترل پنل سالم است و خود فن کار نمیکند و باید آن را تعویض کنید.  و اگر LED نیز کار نکرد کنترل پنل کار نمی کند و باید با شرکت تماس بگیرید.

در بعضی موارد رطوبت دستگاه پایین می آید در این حالت ممکن است سنسور رطوبت سوخته باشد، و اشکالی در فن یا کنترل پنل پیش نیامده باشد.

عیب یابی سیستم چرخش دستگاه جوجه کشی

اگر احساس کردید دستگاه جوجه کشی شما چرخش ندارد ،اولین موردی که باید آن را چک کنید مانیتور دستگاه شماست.

در خط دوم دستگاه شما دو کلمه ست و هچ قرار دارند. اگر کلمه هچ را در مانیتور مشاهده می کنید، با استفاده از کلید های ستر و هچر آن را در حالت ستر قرار دهید.

اگر دستگاه شما قدیمی تر است دستگاه خود را ریستارت و یا اصطلاحا صفر کنید.

به این منظور کلید بالا و پایین را با همدیگر به صورت همزمان نگه دارید تا دستگاه ریستارت شود 

مورد بعدی اینکه ممکن است دستگاه از لحاظ تایمینگ و زمان بندی وارد هچ شده باشد. 

بنابراین اولین موردی که باید چک کنید این است که در حالت ستر قرار دارید یا خیر..

عیب یابی دستگاه جوجه کشی

مورد دوم اگر در حالت ستر قرار داشتید به صورت دستی و با کلید سمت چپ چک کنید که آیا دستگاه چرخش دارد ؟

اگر دستگاه در حالت دستی چرخش داشته باشد به این معنی است. که مدار فرمان داخلی دستگاه شما و همچنین موتور گیربکس شما نیز سالم است.

بنابراین فقط بررسی تایمینگ و آهن رباهایی که در دو سر شفت ها قرار دارند باقی میماند.

دستگاه جوجه کشی فاخته از لحاظ چرخش دستگاه بسیار کاملی است چون چرخش مثبت /منفی 45 در آن رعایت شده است.

بعضی از شرکت ها برای چرخش از روش های میکرو سوییچ استفاده میکنند. و بعضی تایمر میگذارند به این صورت که فواصل زمانی برای تایمر مشخص کرده و دستگاه مقدار مشخصی می چرخد و بعد توقف میکند. 

وقتی شما برای دستگاه تایمر تعریف میکنید هیچ گاه نمی توانید چرخش مثبت/منفی 45 واقعی را داشته باشید. زیرا دستگاه در زمان تعریف شده می ایستد و نه در زاویه 45 درجه.

برای اینکه دستگاه دقیقا در منفی یا مثبت 45 درجه متوقف شود باید یک فرمان خاصی برای آن ارسال شود.

این فرمان با یک قسمتی در دستگاه به نام ریدرله فرستاده میشود. این قطعه در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.

برای سوییچ کردن و قطع و وصل کردن این قطعه به یک آهنربا نیاز است.

بعضی دستگاه ها ممکن است فقط به یک جهت بچرخند این پدیده به این دلیل است که یکی از آهنربا های متصل به دو سر این قطعه شکسته یا افتاده است. بنابراین فقط قسمتی که آهنربا دارد شناخته میشود. و فرمان به قسمتی که آهنربا ندارد ارسال نمیشود.

اگر چرخش دستگاه شما حالت نامتعادلی داشت و یا به اصطلاح چرخش مثبت / منفی 45 را رعایت نمی کرد. باید ببینید چه اتفاقی برای سیم مگنت افتاده است ممکن است قطع شده باشد یا خود مگنت اسیب دیده باشد. حتی ممکن است شافت جابجا شده باشد و اهن ربا در مسیر مگنت قرار نگیرد.

عیب یابی دستگاه جوجه کشی

مواردی که باید چک کنید:

از سالم یا ناسالم بودن آهن ربا اطمینان حاصل کنید.

برای این کار کلید بالا پایین دستگاه را همزمان فشار دهید تا دستگاه صفر شود . 30 ثانیه زمان میبرد تا دستگاه به بالا برسد . 

اگر کلید چرخش صف را فشار دادید و دستگاه از حالت منفی یا مثبت 45 در حالی دیگری از 45 ایستاد به این معناست که دستگاه در یک مسیر سالم است. بنابراین یکبار دیگر دستگاه را صفر کنید تا دوباره چرخش انجام شود. و اگر اینبار در جهت مخالف قبلی و 45 درجه استاد به این معنی است که دستگاه شما در دو طرف کاملا سالم است 

در غیر این صورت سیستم چرخش دستگاه شما مشکل دارد

اگر دستگاه به صورت دستی نمی چرخید دو پیچ در داخل دستگاه وجود دارد. که در بعضی حالات این پیچ ها قفل میکنند و به موتور گیر بکس اجازه چرخش نمیدهند.

سخن آخر

اگر همه موارد بالا را چک کردید اما هنوز نمی توانید سیستم دستگاه جوجه کشی خود را عیب یابی کنید نگران نباشید.

متخصصان ما در کارگاه جوجه کشی فاخته تماس بگیرید تا تمام راهنمایی های لازم را در اختیار شما بگذراند.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

7 + 7 =