علت قطع تخمگذاری در مرغ چیست

علت قطع تخمگذاری در مرغ چیست ؟

علت قطع تخمگذاری در مرغ چیست

بازدیدها : 34412 بازدید

قطع تخمگذاری در مرغ و سایر طیور باعث نگرانی برخی از گله داران عزیز میشود و ما سعی کردیم تمام عواملی را که باعث قطع تخم گذاری در طیور میشوند را بیان کنیم و آنها را شرح دهیم.

امروزه با توجه به نیاز بشر به تخم مرغ تولید تخم یک پدیده قابل توجه شده است و به همین علت از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه های سالم و احداث سالن های پرورش برای داشتن مرغ مادر سالم و در نتیجه بهره مند شدن از تخم مرغ های سالم و باکیفیت استفاده میشود.
مرغ تخمگذار در ۲۰-۱۸ هفتگی شروع به تخمگذاری می کند و در حدود ۳۵ هفتگی به اوج تخمگذاری می رسد که در این هنگام میزان تخمگذاری بیش از ۹۰ درصد می باشد و این امر حدود ۱۰ هفته به طول می انجامد و پس از آن تولید سیر نزولی در پیش میگیرد.

یک مرغ در هر سال میتواند در حدود ۱۰ برابر وزنش تخم بگذارد متوسط تعداد تخم در مرغ نژاد لگهورن سفید تجاری حدود ۲۶۵ عدد در هر سال است اما نژادهای دیگر در مقایسه با این نوع مرغ تخم کمتری می گذارند و مرغ های خانگی و پرورش یافته میانگین تخم گذاری کمتری را دارند.

 

راهنمای انتخاب بهترین دستگاه جوجه کشی + ویدئو ( اینجا کلیک کنید )

بیشتر بخوانید  دستگاه جوجه کشی + خرید بهترین دستگاه جوجه کشی + قیمت دستگاه جوجه کشی

چه عواملی باعث قطع شدن تخم گذاری در طیور میشود؟

دلایل مختلفی برای قطع تخمگذاری طیور وجود دارد از مهم ترین دلایل به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کم شدن طول روز

هر ساله از اول تیر ماه ، روزها شروع به کوتاه شدن می کنند و مجددا از اول ماه دی ، روزها طولانی تر می شوند. طول روز از حدود ۱۶ ساعت در اوایل تابستان به حدود ۸ ساعت در اوایل زمستان کاهش میابد. وجود نور یکی از عوامل موثر در نطفه دار شدن تخم نیز میباشد.

قطع تخم گذاری مرغ

 

 

تغییر در طول روز موجب تولک رفتن مرغ و قطع تخمگذاری مرغ می گردد که گاهی چندین ماه طول میکشد. برای پیش گیری از این اتفاق میتوان از نوردهی مصنوعی استفاده کرد. برای حفظ تولید تخم ، طول روز باید زیاد شود و یا اینکه بیش از ۱۲ ساعت به ازای هر روز ثابت بماند(مثلا ۱۴ تا ۱۶ ساعت در روز). نور مورد نیاز باید به اندازه ای باشد که بتوان مجله ای خواند اما نوع منبع نوردهی اهمیتی ندارد.باید توجه داشت که نور دهی مصنوعی بسیار مهم است و یک روز وقفه در نور دهی تاثیرات منفی بسیاری بر تولید تخم دارد پس برای جلوگیری از کاهش تولید میتوان از تایمر برای کنترل برنامه نوردهی استفاده کرد.

 

۲- تولک رفتن مرغ

تولک رفتن یک پدیده فیزیولوژیکی طبیعی است که با تغییر طول روز و تغییر فصل صورت میگیرد که مرغ میتواند پرهای کهنه و قدیمی خود را جایگزین کند و اویدوکت را که اندام تولید تخم است بازسازی کرده و مجددا جوان کند. هنگامی که پدیده تولک رفتن در مرغ رخ میدهد بیشتر انرژی مرغ صرف بازسازی پر میشود و انرژی کمی صرف تولید تخم میکند.

 

تولک رفتن مرغ

 

اگر پرریزی در مرغ به سرعت رخ دهد نتیجه حوادث استرس زا برای مرغ میباشد. گاهی با یک برنامه نوری خاص تولک اتفاق می افتد هنگامی که تولک در دوران روزهای بلند اتفاق می افتد پرریزی به اتمام نمیرسد در این حالت امکان دارد مرغ هرگز به حالت ایده آل جهت تولید تخم برنگردد برای رفع این مشکل باید اجازه دهیم تا مرغ در طول دومین زمستان به تولک برود. که با خاموش کردن نور به مدت ۶ هفته در زمستان این عمل اتفاق می افتد یعنی مرغ کاملاً پرریزی می کند و سپس با قرار دادن در شرایطی با طول روز بلند مجدداً تولید را از سر می گیرد.
تذکر: باید توجه داشت در صورتی که پر به صورت تکه تکه بریزد نتیجه نوک زدن طیور میباشد نه تولک رفتن.

بیشتر بخوانید  ویدئوهای رضایت مشتریان فاخته

۳- کرچ شدن مرغ

همه مرغ ها استعداد کرچ شدن را دارند البته در نژاد ها تفاوتهایی دارد نژاد کوشین و سیلکی در کرچی شدن رکورددار هستند و مرغ لگهورن به ندرت کرچ میشود . وقتی که یک مرغ کرچ میشود تغییرات هورمنی موجب قطع تخمگذاری مرغ میگردد. یکی از علت های اصلی کرچ شدن مرغ جمع شدن تخم در لانه است البته گاهی اوقات بعضی مرغ ها بدون وجود تخم هم کرچ میشوند.

در هر صورت برای جلوگیری از کرچ شدن مرغ ها باید روزانه تخم ها جمع شوند و لانه تمیز و محل تخمگذاری صاف شود و اگر مرغی به حالت کرچی مشاهده شد از لانه خارج شود و به مدت دو تا سه روز به لانه بر نگردد تا رفتار کرچی پایان یافته و به حالت اولیه برگردد.

۴- افزایش سن و پیری

هر مرغ تا سن ۲ تا ۳ سالگی تخمگذاری میکند و پس از آن تولید تخم به تدریج کاهش میابد و تولک رفتن به طور مکرر صورت میگیرد و طولانی تر میشود و باعث پدید آمدن برخی مشکلات فیزیکی در تخمدان و اویدوکت میشود.

تمام مرغها از نژاد های مختلف در نهایت تولید تخم را قطع می کنند.هنگامی که یک مرغ پر تولید به مدت ۳ سال تخمگذاری می کند امکان دارد که بیش از ۳۰ برابر وزنش تخم بگذارد.

در برخی شرایط اویدکت توانایی عبور تخم را ندارد و یک یا چند تخم در اویدوکت به دام می افتند و همین امر سبب قطع تخم گذاری میشود. در موارد دیگر مرغ تولید زرده ای می کند که توسط اویدکت جمع آوری نمی شودو در محوطه بطنی بدن باقی می ماند. که بروز این حالت برای درصد پایینی از زرده ها، طبیعی است و مرغ می تواند به سادگی آنها را مجدداً جذب بدن کند اما هنگامی که این عارضه هر روز اتفاق بیافتد مرغ به تخمگذار بطنی معروف میگردد.

گاهی مرغ های مسن، تخمهای بزرگتر و یا تخمهای دو زرده می گذارند در این زمان اویدوکت که فقط در هنگام گذاشتن تخم گشاد می شود ممکن است که مثل قبل جمع نشود و به داخل بدن برنگردد و خارج از بدن نمایان شود که این حالت پرولاپس مجاری تخم نامیده می شود بیرون ماندن اویدوکت موضوعی جالب برای مرغ های گله و خطر ناک برای مرغ مسن است چرا که مورد حمله مرغ های گله و نوک زدن قرار میگیرد. این امر سلامت مرغ را به خطر می اندازد و تخمگذاری را قطع میکند پس این مرغ باید سریعأ از گله خارج شود.

۵- غذای نا مناسب

نوع و جیره غذایی در تولید تخم بسیار اهمیت دارد خوراک طیور باید به اندازه احتیاجشان تأمین گردد و استفاده از هرگونه مواد مکمل سازی با ضایعات غذایی و یا پسماندهای باغ ها جلوگیری شود چرا که این امر سبب بهم خوردن تعادل غذایی در طیور و در نتیجه کاهش تولید تخم میشود.

باید در نظر داشته باشید که از جیره های آغازین برای رشد مرغ های تخم گذار استفاده نشود زیرا مواد مغزی این جیره غذایی متفاوت است و در ترکیبات داخلی تخم اثر میگذارد.

۶- استرس

تولید تخم در مرغها در واقع فعالیت تولیدمثلی آنهاست هنگامی که که یک مرغ در مقابل استرس قرار می گیرد با قطع تخمگذاری مرغ به این استرس پاسخ می دهد. از مواردی که برای مرغ استرس زا هستند میتوان اشاره کرد به روش حمل و نقل نامناسب، دستکاری، گرم شدن بیش از حد محیط، کاهش تعداد آبخوری ها و دانخوری ها.

ایجاد مکانی تمیز برای پرورش طیور، رعایت مسائل بهداشتی، دسترسی همیشگی و متداول به خوراک و آب تمیز و وجود آبخوری و دانخوری به تعداد لازم، حفاظت از عوامل خارجی و شکارچی ها باعث کاهش استرس در گلیه طیور میشود و تولید تخم با کیفیت و سالم و بازارپسند را افزایش میدهد.

۷- عدم دسترسی به آب تمیز

پرندگان باید در همه زمان ها به آب تمیز و خنک دسترسی داشته باشد، اگر به هر دلیلی دسترسی طیور به مرغ محدود شود تولید تخم آسیب میبیند زیرا پرندگان برای تشکیل تخم به آب آشامیدنی گوارا نیاز دارند.

 

۸- عدم دسترسی به نور طبیعی آفتاب

شاید ندانید اما غده ای در پشت چشم مرغ ها وجود دارد که در پاسخ به نور خورشید انواع خاصی از هورمون ها را تولید میکند که بدن مرغ را برای شروع تولید تخم مرغ آماده میکند. مرغ های تخم گذار به 14 الی 16 ساعت نور نیاز دارند بنابراین بسیار مهم است که مرغ های شما صبح زود از قفس خارج شوند تا آفتاب بگیرند.

 

۹- نژاد مرغ

برخی از نژادهای مرغ استعداد بیشتری در تخم گذاری دارند و زودتر به تخم می آیند اما برخی از نژادها کم استعداد هستند و کمی دیرتر شروع به تخم گذاری میکنند.

 

۱۰- گیر کردن تخم مرغ در تخم دان

یکی از معضلات و عارضه هایی که ممکن است مرغ ها با آن مواجه میشوند این است که تخم در تخمدان آنها گیر کند. این اتفاق ممکن است به این دلیل بیافتد که مرغ شما دچار کمبود کلسیم شده باشد و یا لگن کوچکی داشته باشد و یا تخمی که در مقعد اوست بدفرم و بسیار بزرگ باشد. حواستان باشد که اگر مرغ نتواند تخم را دفع کند ممکن است منجر به مرگ او شود، برای رفع این مشکل میتوانید مقعد پرنده را چرب کنید و یا به او کلسیم تزریق کنید تا گرفتگی عضلانی او برطرف شود در غیر این صورت بهتر است با دامپزشک تماس بگیرید.

۱۱- تراکم گله

اگر فضایی که پرنده را در آن نگهداری میکنید بسیار شلوغ باشد و یا به اصطلاح تراکم گله در آن بالا باشد پرنده در تخمگذاری دچار مشکل خواهد شد. یکی  از وضایف شما این است که تعداد طیور نسبت به واحد سطح را رعایت کنید.

 

 

۱۲- تغییر و جابجایی

هرگونه تغییر در محیط زیست پرنده و یا جابجایی آنها میتواند باعث قطع شدن تخم گذاری آنها شود، در این میان میتوان به تغییر در تغذیه ، تغییر در چیدمان قفس ها ، انتقال آنها به مزرعه ای دیگر اشاره کرد.

۱۳- مخفی کردن تخم مرغ

متاسفانه یکی از عادات بدی که ممکن است طیور به آن دچار شوند تخمگذاری در خارج از قفس و در مکان های خلوت و نقات کور است. برای رفع این موضوع، رفتار پرنده و رفت و آمد های پرنده را در نظر بگیرید تا مکان جدیدی که در آن تخمگذاری میکند را بیابید.

۱۴- سرقت تخم

یکی دیگر از نکاتی که گله داران عزیز باید به آن توجه کنند ، این است که دسترسی افراد ناشناس و همچنین جانوران مختلف را به مکان تخمگذاری طیور محدود کنند زیرا ممکن است تخم های شما شکار شوند و یا توسط افراد دزدیده شوند. بعنوان مثال در تصویر زیر میبینید که تخم مرغ توسط ماری در حال بلعیده شدن است.

 

قطع تخم گذاری مرغ یا دزدیده شدن تخم مرغ

 

۱۵- سلامتی گله

بیماری در گله طیور همیشه عاملی تهدید آمیز است و هر از گاهی در گله نمایان میشود مانند بی حوصلگی ،ریختن پر ، مشکل در راه رفتن، سرفه و بیحالی که اگر درمان نشود به مرگ می انجامد. البته گاهی مرگ و میر ها طبیعی است اما اگر چند مرغ به طور مشابه بمیرند علت مرگ و نوع بیماری باید توسط متخصصین بررسی شود.

در این مقاله که به کوشش گروه طیوران صنعت فاخته(تولید کننده ی انواع دستگاه جوجه کشی) برای شما گرد آوری شده، سعی کرده ایم دلایل قطع تخم گذاری در طیور را مورد بررسی قرار دهیم امیدواریم که مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته شده باشد و اگر کوتاهی و کاستی در مقاله مشاهده کردید، نقطه نظر خود را بیان فرمایید تا با کمال میل آن را اعمال کنیم.

40 دیدگاه

  1. سلام بنده13عدد مرغ دارم که پنج تاشون فقط تخم میکنن بقیشون چند ماهی هس که دیگه تخم نمیکنن فضاشون خیلی زیاده نورشون مناسبه تغذیه هم عالی گندم.کنسانتره.شبدر.یونجه ولی فایده ای نداشت نمیدونم چی بهشون بدم که تخم بیان لطفا راهنمایی کنید

    1. علیکم سلام اگر اطمینان دارید که علت قطع تخم گذاری مرغهای شما به تغذیه مربوط است، باید در نظر داشته باشید که جیره ی غذایی طیور بسته به سن، نوع و فصول سال متغیر است بعنوان مثال جیره ی مرغ در فصل زمستان با جیره ی مرغ در فصل تابستان تفاوت هایی دارد. توصیه میکنم در مورد تغذیه ی مرغ بیشتر تحقیق کنید و یا از یک جیره نویس کمک بگیرید، اما ممکن است قطع تخم گذاری مرغ های شما دلایل دیگری نیز داشته باشد.

      1. يک عدد مرغ را دو روز پیش خریدم، ولی دو روزه تخم نگذاشته، صاحبش میگه ممکنه چون جاش عوض شده. آیا این درسته؟

  2. احمدخیاط معروف

    سلام ۳تا مرغ داشتم که تخمگداربودن با ورود۱۰مرغ دیگر همگی از تخم افتادن تغذیه برنج پخته وماکرانی و گندم میدهم در فصل پاییز ایا تغذیه مشکل داره یا نه لطفا راهنمایی کنید تا بتوانم تخم از مرغ ها بگیرم ممنون

    1. سلام علیکم همانطور که گفتیم هرگونه تغییر در محیط پرنده میتونه باعث قطع تخمگذاری بشه، البته امکان داره که با ورود پرنده های جدید دست و پای پرنده ها تنگ تر شده باشه و جای مناسبی برای تخم گذاشتن نداشته باشن.

    2. عالی فقط یه سوال چه دارویی برای افزایش تخم مرغ بومی وجود دارد

  3. سعید اعتمادی پور

    سلام بنده حدودا 70 تا مرغ دارم که تقریبا2/5سال سن دارن تا 7ماه پیش روزی 50 تخم میزا‌تن ولی الان7ماه تخم نمیزارن وجای آنها توی یک محیطی 70 مت. مربع که توسط فنس محصور شده وسقفشون ایرانیت هستش نگهداری میکنم ضمنا ما بندرعباس هستیم ممنون میشم راهنمایی کنید تلفن بنده 09173693138 هستش

  4. سلام من ۴ خروس و۵ مرغ دارم چند وقته که دیگه تخم نمی ذارن جاشون خوب و بزرگه تقریبا ۳۰ -۴۰ متره
    غذا هم بهشون ذرت گندم و همه چیز میدم
    ولی تخم نمی ذارن
    آیا سرمای هوا میتونه تاثیر داشته باشه؟؟
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام علیکم سرما، گرما و هرگونه تغییر میتواند روی تخمگذاری تاثیر منفی بگذارد.

  5. سلام و خسته نباشید.من 7تا مرغ تخم گذار خونگی دارم ک قریب به یه ماهه خیلی کم تخم میزارن.تا جایی ک الان روزی یدونه تخم میزارن و راستش هم بصرفه نیست و هم کفاف خانواده مارو نمیده.گفتم شاید از ناکافی بودن نور باشه یا سردشون شده باشه ک یدونه لامپ 100 وات گذاشتم داخل لونشون ولی فایده نداشته.اینم بگم دان دو جور دارن گندم و دان مخصوص مرغ تخمگذار.چکار کنم دوباره تخم مرغ بذارن همشون
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. سلام دوماهی میشه که هفت تا مرغ از خونه ابجیم اوردم خونه ک تخم هم میذاشتن حداقل روزی چهارتا از وقتی اوردمشون خونه و یه خروس خریدم براشون دیگه تخم نذاشتن خوراکشون هم خوبه چیکارکنم تخم بیان

    1. سلام علیکم همانطور که در مقاله به آن اشاره شد هرگونه جابجایی و تغییر میتونه باعث نگرانی و استرس در طیور بشه. و استرس باعث قطع تخم گذاری میشه.

  7. امیر سفاری

    سلام من 2تامرغ دارم که وقتی گرفتم گفتن روباه ازیتشون کرده الان 5ماهه که اوردم

  8. درود، سپاس خدا قوت
    آیا نگهداری غاز، بوقلمون و مرغ خروس در یکجای واحد کاره درستی هست یا اشتباه؟
    و آیا مرغهایی که مکانشان عوض شده باشه و تحم نزارند در ادامه که به شرایط مکان جدید براشون نرمال شد باز دوباره شروع به گذاشتن تخم مرغ میشن
    ضمنا آیا برای تخم گذاشتن مرغها وجود خروس الزامیست، با تشکر

  9. سلام مرغ خانگی داریم ۶تا هستن یک سالی دارن ولی ۲ماهی هست تخم نمی گذارن میشه راهنمای کنید

  10. سلام خدمت شما من ۵ مرغ داشتم ۴ تاش که پیر شد و فروختمشون ۱خروس و یک مرغ دارم الان حدود ۳ هفته هست تخم نگزاشته سنشم ۲سالشه و دیدم که اثر نمیکنه رفتم ۶ تا مرغ دیگه گرفتم و الان اون ها هم حدود یک هفته تخم نمیزارن غذا شون هم گندم و ذرت و برنج و سبزی هست همش اینا بهشون میدم گاهی وقتی هم از قفس میارمشون جاشون هم تنگ نیس و حتی نصف قفس رو دور تا دور پوشوندم که سردشون نشه مگان زندگیمون هم بوشهر هست

  11. زهرا محسنی

    سلام یکی از مرغهای ما بالغ شد و شروع به تخم گزاشتن کرد این مرغ از همه مرغ ها قوی تر و فعال تر بود اما بعد یک ماه از تخم گزاشتن به طور ناگهانی از مصرف دان و غذا خودداری کرد اصلا به زمین نوک نمیزنه فقط یه گوشه ایستاده چرت میزنه یا میره تو لونه میخوابه فقط گهگداری میاد بیرون آب میخوره خیلی آروم شده و تخم گذاریش هم متوقف شده هیچ علائم بیماری نداره ولی بی اشتها شده و دائم چرت میزنه چی کار میتونیم براش بکنیم

  12. سلام دوتا مدغ اخر تابستون گرفتم.یه مدت تخم کردن.بعد دوباره کم شد یبارم تخم اززیرشون برداشتم بعد اون تخماشون شکوندن بعد هرچی گازاشتن میخوردن.الان دیگه تخم نمیزارن.چکادکنم.الانم برای طولانی شدن روز لامپ وصل کردم.تروخدا بگین چکارکنم.

  13. سلام من ۵عدد مرغ خریدم از ی جایی دیگه الان ی جایی دیگه هستند همه تخم میزارند بجز یکی الان هم ۵ماه میشه تا حالا تخم نمیزاره تخمش قطع شده چرا؟
    میشه راهنمایی کنید ممنون میشم
    غذایشان هم غذای خوب ومقویی مخصوص مرغ هستش ودارو ویتامینی بهشون هم با آب قاطی میکنم میدم باز هم یکیشون تخم نمیزاره

  14. با سلام
    من یک مرغ دارم که تقریبا یک روز درمیون تخم میزاشت .سه تا جوجه هم براش اوردم ولی مرغم اونارو دوست نداشت و تخم گذاری رو قطع کرد
    نمیدونم مشکلش چیه

  15. سلام خسته نباشید من هفت مرغ دارم با یدونه خروس جاشون یه زیر زمینی بزرگه لامپ هم داره نور دهیشون هم عالیه تمام شرایط هم محیا هستش بهشونم هم کندم برنج ذرت با سبزیجات ….. میدم یکی از مرغ ها مادر همشونه، اون تخم میزاره نیمچه هاش ۶ تا هستن ۳تاشون نسبت به این سه تایه دگه ریز ترهستن ولی زودتر به تخم اومدن تخم دهی این سه تا با مادره خوب ولی اون یکی ها تخم نمیزارن سن نیمچه ها هشت ماهی هست بعد این سه تا که گفتم تخم نمیزارن دوتاشون چاقه خیلی یکیشون یبار دوتا تخم گذاشت دیگه از اون موقع تخم نمیزاره قرص تقویتی هم بهشون میدم ولی فایده نداره لطفا راهنمایی کنید

  16. چه دارویی برای افزایش تخم گذاری مرغ بومی وجود دارد؟ لطفا اس ام اس کنید ۰۹۱۳۹۰۰۱۶۴۹

  17. سلام
    از خروس کوشین میتوان برای مرغ های خانگی محلی استفاده کرد؟

  18. سلام
    چه خروسی کم سر و صداس؟

  19. سلام مرغ دورگه کرچ میشه یانه

  20. سلام. مرغ سیبرایت دارم سنش حدودا یک سال و نیم بیشتر هست.
    تخم میزاره ولی تخمش نافرم هس و یه قسمتش هم پوست نازکه. چند مدته که روده ش زده بیرون. ولی من تازه متوجه شدم. برای این که فرم تخمش درست بشه یا اینکه کوچیکتر بشه یا اینکه اصلا تخم نذاره لطفا راهنمایی بفرمایید. من دوست ندارم مرغم درد رو تحمل کنه.
    و اینکه برای درمان بیرون زدگی روده از مقعدش راهکاری هست؟

  21. سلام. من یه مرغ دارم تخمش توی تخمدانش میشکنه

  22. سلام مرغت چشم خورده اسفند دود کن.

  23. سلام من مرغ هام خوب تخم می کردن اما یک بار خیلی تشنه موندن بعد از اون تخم ها خیلی کم شده به هفته ای زیر ۵ تا رسیده.دوستان می گن که ممکن است حیوان های درختی تخم ها رو می دزدند.ایادرسته.

  24. مرغ درچند ماهگی تخم میگذارد و کرچ میشود مرغ من ۸ماه دارد ولی تخم نمیگذاردممنون

  25. سلام من 1عدد مرغ محلی دارم ولی هنوز تخم نزاشته 7ماهشه دلیلش چیه

  26. محمد جواد باقری

    سلام من یک مرغ دارم . تقریباً هر روز تخم می‌گذاشت ولی یه تخم ناقص کرد که پوسته آن شل بود و بعد از آن هم یه تخم کرد که همین جوری بود و رنگش هم قرمز بود الان از تخم رفته . البته هر روز به دو تا سه ساعت می‌ره میشینه که تخم کنه ولی هیچ خبری نیست الان اگه بخوام دوباره تخم کنه باید چیکار کنم

  27. سلام من یک مرغ دارم که یک روز در میون تخم میگذاشت الان چند روزه که تخمگذاریشو قطع کرده با ید چکار کنم نوباره به تخم بیاد

  28. برای به تخم امدن مرغ چکار کنم

  29. سلام و درود
    ممنون از ساین خوبتون که باعث شده دوستان نظرات و مشکلات خود را در میام بزارن.
    مرغ بنده روی ۹ عدد تخم نزدیک به ۱۰ روزه خوابیده و یک روز در میام تخم میزاره سوال بنده اینه مگه مرغی که کرچ شده باز هم تخم میذاره تا اونجایی که پرسجو کردم گفتن مرغ بعد از کرچی تخم کردن را متوقف میکنه ممنون میشم راهنماییم کنید.

  30. سلام من ی غلطی کردم وقتی مرغ کرچ شد از کرچی درش نیاوردم الان ی دو ماهی هست جوجه هاش به دنیا اومدن و مرغ هنوزم تخم نمیذاره سوالم اینه که کی شروع به تخمگذاری میکنه

  31. سلام من سه ماه پیش ۶ تا مرغ و یک خروس خریدم یکی از مرغ ها که فک میکنم جوان هم هس هنوز تخم نمیکنه ولی بقیه تخم میکردن اما یک روز که خونه نبودیم حدود یک ماه پیش باران شدیدی گرفته بود و مرغ ها خیس شدند از اون روز به بعد مرغ ها کم‌تخم شدن و دوتای آنها دیگر اصلا تخم نکردن با اینکه یک ماه از بارون گذشته لطفا راهنمایی کنین علت تخم نکردن این ۳ مرغ را

  32. باباپور

    سلام
    من 2تا مرغ خریدم 1ماه اول تخم کردن ولی دیگه تخم نمی کنن باید چیکار کنم.

  33. محمد تقی

    سلام من 12 مرغ دارم الآن داخل 8 ماه ولی تخم نمی‌گذارند داخل فضای باز هستند خروس هم دارم ولی از قتی سرد شده بعدازظهرها داخل اتاق نگهداری می‌شوند راهنمایی بفرمایید ممنون

  34. ۱ ساله مرغ دارم ولی هنوز تخم نکرده نور کافی و جیره غذاییشم خوبه دلیلش رو نمیدونم

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

14 − دو =