انواع تجهیزات گرمایشی مرغداری ها

انواع تجهیزات گرمایشی مرغداری ها

انواع تجهیزات گرمایشی مرغداری ها

بازدیدها : 1328 بازدید

میزان حرارتی که در سالن مرغداری برای جوجه هایی که در دوران اولیه زندگی خود میباشند، در سلامت و تولید مرغ بسیار اهمیت دارد، بنابراین وجود تجهیزات گرمایشی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تجهیزات گرمایشی مرغداری ها باید به خوبی از عهده گرم کردن جوجه ها برآیند و از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشند. برای تامین گرمای مورد نیاز سالن مرغداری، از وسایل گوناگونی استفاده می شود که در این مقاله به بازگو کردن آنها میپردازیم.

سیستم گرمایش کل سالن مرغداری

این کار هزینه بر است و سوخت بیشتری صرف گرم نمودن فضای خالی میشود بدلیل آنکه این سیستم تمام سالن را گرم میکند. سیستمهای گرمایشی معمولا در داخل سالن نصب میشوند و یا هوای گرم به بوسیله هواکش دمنده وکانال به داخل سالن میرسد. انرژی مورد نیاز این وسایل گرمازا از طریق گاز، گازوئیل، مازوت، نفت و برق تأمین میگردد. از جمله این سیستم ها که گرما را در کل سالن فراهم میکنند میتوان به چهارشاخ، هیتر کورهای و کابینتی، هیترهای موشکی و هیترهای تابشی نام برد.

گرمایش موضعی

مادر مصنوعی یکی از انواع تجهیزات گرمایشی است که با سوخت فسیلی کار میکند . اجزای آن شامل چتر مادر مصنوعی، منبع تولید حرارت از سوخت و قلاب آویز یا چهارچوب میباشد. این نوع گرمایش یا به صورت آویز از سقف در سالن قرار میگیرند یا در انواع لوله های آب داغ، در نزدیکی کف بستر قرار دارند. مادرهای مصنوعی بر اساس نوع سوخت مصرفی به انواع گاز سوز، برقی، گازوئیل سوز، با لامپ UV و یا با استفاده از لوله های محتوی آب گرم در نزدیکی کف سالن تقسیم میشوند. چتر مادر مصنوعی به منزله یک صفحه تابشی عمل مینماید و گرمای تولیدی را به سمت جوجه و بستر هدایت میکند. در حقیقت چتر مادر مصنوعی کار متمرکز کردن حرارت به روی جوجه را برعهده دارد.

انواع هیتر

هیترهای مرغداری شامل دو نوع میباشند : هیتر عادی و هیتر موشکی.

هیترهای عادی

از مشعل، دیگ فلزی، شبکه ای از لوله های موازی، فن پرقدرت، ترموستات و تابلوی برق تشکیل شده اند. حرارتی که از سوختن گاز یا گازوئیل این دستگاه متساعد میشود، هوای ورودی را گرم نموده و با فشار یک فن پرقدرت این هوای گرم شده به داخل سالن هدایت میشود. هوای گرم با عمل چرخش در سالن حرارت را به نقاط مختلف سالن انتقال میدهد. این دستگاه در سیستم های تهویه تونلی کاربرد زیادی دارد. محفظهی احتراق از لوله های هوای گرم جداست، لذا گاز حاصل از احتراق در کورهی این وسایل وارد سالن نمیشود.به طور معمول کابینت و محفظه­ی احتراق این دستگاه­ها در خود سالن و یا بیرون از سالن قرار داده میشود و بنابراین از اکسیژن سالن برای اشتعال استفاده نمیشود.

هیتر موشکی

هیتر موشکی یا جت مسترها انواع دیگری از تجهیزات گرمایشی هستند که از آنها در سالن مرغداریها استفاده میگردد. ساختار آنها به شکل استوانه است که معمولا از سقف آویزان میگردند و با قدرت و توان مختلف در بازار موجود میباشند. از نظر نوع مصرف سوخت انواع نفت سوز، گازسوز و گازوئیل سوز آنها موجود است. از جمله مزایای آنها دارا بودن سنسورهای حرارتی برای روشن و خاموش شدن اتوماتیک دستگاه بدون نیاز به کارگر است. قدرت پرتاب هوا در این سیستم به وسیله­ ی هواده­ ه­ای برقی (فن آکسیال یا سانتریفیوژی) به خوبی تأمین میگردد و هوای گرم را در طول سالن پخش میکنند.هیترهای موشکی در دو نوع اگزوزدار و فاقد اگزوز عرضه میشوند که اکیدأ استفاده از انواع اگزوز دار آن توصیه میشود. زیرا گازهای سمی حاصل از سوخت را از طریق لوله­ی اگزوز به بیرون از سالن انتقال میدهند. ضمنأ باید توجه نمود این دستگاه باید دارای لوله­ای برای تأمین اکسیژن مورد نیاز برای اشتعال از بیرون مرغداری باشد. درگذشته که این لوله­ی مجزا در نظر گرفته نشده بود، بعضاً مشکل آسیت و مشکلات دیگر در ارتباط با کمبود اکسیژن هوای داخل سالن و هایپوکسی پرندگان بروز مینمود. برخی مدلهای قابل حمل یا پرتابل باکدار از این سیستم نیز در بازار موجود است.

اشعه مادون قرمز

اشعه مادون قرمز به وسیله فلزخاصی که در ساخت لوله های این دستگاه ها به کار رفته تولید و توسط صفحه انعکاس دهنده­ای که در بالای لوله ها تعبیه میشود به کف تابانده میشود . این سیستم حرارت بسیار سالم است و بهترین توزیع و پخش گرما را از بالا به پشت جوجه ها خواهد داشت.این سیستم هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته و سردسیر دنیا نظیر کانادا و روسیه جهت گرمایش سالنهای مرغداری مورد اقبال قرار گرفته و در سطح وسیعی جایگزین سیستم های گرماساز پیشین شده است . مقالات علمی نشان داده است که استفاده از این سیستم ها در مقایسه با منابع گرمایشی دیگر سبب کاهش ضریب تبدیل و افزایش سرعت رشد در ماکیان گوشتی میگردد. علاوه بر این، استفاده از اینتجهیزات گرمایشی مرغداری ها به جهت صرف انرژی کمتر سبب صرفه جویی در هزینه ها به میزان بسیار زیاد میشوند.

سیستم تابشی گرمایشی

این سیستم ها گرمایشی مرغداری به جای گرم کردن و جابه جا کردن هوای گرم، گرما را مستقیم به بدن پرنده میتابانند. سیستمهای تابشی لوله ای در دهه های اخیر ابداع شده اند و علاوه بر سالنهای مرغداری در ورزشگاه ها، پایانه ها و مراکز خرید در مناطق سردسیر کاربرد دارند . این سیستم ها به دلیل اینکه از یک مدار بسته جهت سوخت گاز در داخل خود بهره میبرند دارای مزایای بسیاری هستند . در این گرماسازها حرارت ناشی از سوخت گاز در داخل یک لوله با آلیاژ مخصوص حرکت میکند و سبب داغ شدن سرتاسری لوله میگردد.

کسب اطلاعات از دستگاههای جوجه کشی فاخته

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

نوزده − 14 =