تخمگذاری و تولید مثل بلدرچین

تخمگذاری و تولید مثل بلدرچین

تخمگذاری و تولید مثل بلدرچین

بازدیدها : 1452 بازدید

با مطالعه این مقاله، با مطالبی پیرامون تخمگذاری و تولید مثل بلدرچین آشنا میشوید.

بلدرچین ها عموما پرندگانی با میزان تخمگذاری بالا هستند و سالیانه حدود ۲۶۰ – ۲۵۰ تخم می گذارند که این امر در شرایط طبیعی و بدون نوردهی مصنوعی در ماه های فروردین تا شهریور اتفاق می افتد و در شرایط طبیعی تعداد تخم ها برابر با ۱۰۰ -۵۰ عدد است که با اعمال برنامه های تغذیه ای مناسب و نوردهی مطلوب می توانیدتا ۲۷۰ تخم در سال افزایش یابد.

کرچ شدن در بین بلدرچینهای اهلی در حد وسیعی کاهش یافته به گونه ای که این پدیده به ندرت در آنها دیده می شود.

وزن تخم بلدرچین در حالت نرمال حدود ۱۰ گرم است در حالت صنعتی به ۱۲ گرم افزایش وزن یافته است.

جهت تشکیل گروه های تولید مثل بلدرچین معمولاٌ به ازای هر ۴-۳ قطعه ماده یک پرنده نر در نظر می گیرند. البته بهترین نتیجه باروری از نسبت ۱ نر به ۱ماده بدست می آید ولی در شرایط صنعتی عملاٌ نسبت ۱ به ۳ اجرا می گردد.

جفتگیری بلدرچین از ۶ هفتگی آغاز می شود و در مدت ۴ هفته اول پس از بلوغ میزان باروری به حدود ۱۰۰-۹۰ % می رسد. این رویه در ۸ ماهگی به ۸۰ % و پس از گذشت ۱۱-۹ ماه به ۷۰-۶۰% می رسد.
پس از هر بار جفتگیری، بلدرچینهای ماده به مدت ۶-۵ روز و گاهی تا ۱۲-۱۰ روز تخم نطفه دار می گذارند.

معمولا نگهداری تخمها در انبارهائی با درجه حرارت ۱۵-۱۳ درجه سانتیگراد و رطوبتی در حدود ۶۰-۵۰% و به مدت ۸ روز انجام می گیرد. البته بایستی توجه داشت که نگهداری طولانی مدت تخمها تاثیر منفی بر روند جوجه دهی آنها خواهد داشت. بایستی قبل از انبار کردن تخمها باید آنها را بوسیله گاز فرمالدئید یا اشعه ماورا بنفش ضدعفونی نمود.

قدرت جوجه درآوری تخمهای بارور بین ۸۰-۷۰% و یا به عبارتی معادل ۷۰-۵۰% تخمهای گذاشته شده است که البته این امر به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله: به سن پرندگان خصوصاٌ پرنده ماده، شرایط فنی و بهداشتی جوجه کشی، تغذیه و …

دوره جوجه کشی بلدرچین به طور متوسط در حدود ۱۷ روز زمان می برد اما اگر جنین رشد اولیه داشته باشد این زمان به ۱۵ روز تکاهش می یابد.

حرارت داخلی در دستگاه جوجه کشی باید در حدود ۳۷/۸ درجه سانتیگراد و رطوبت در حدود ۶۵-۶۰ % و در زمان هچر دما ۳۷/۵ – ۳۷/۳ و رطوبت حدود ۹۰-۸۰% تنظیم می شود و همچنین چرخش تخمها نیز هر ۳- ۱ ساعت یکبار انجام می گیرد.

نطفه سنجی در تخمهای لکه دار و سفید متفاوت است به گونه ای که در تخمهای لکه دار امکان تشخیص رشد جنینی از روز هشتم و در تخمهای سفید در روز دوم و سوم میسر است.
جوجه های حاصل از جوجه کشی در حدود ۷ گرم وزن دارند که البته وزن اولیه تخم بلدرچین نیز در این میان بسیار تاثیر دارد.

تلفات جنینی بلدرچین در زمان جوجه کشی اغلب در سه روز اول انکوباسیون اتفاق می افتد و همچنبن به عوامل دیگری نیز بستگی دارد از جمله تلاقی خویشاوندی، سن بالای والدین و نیز مدت طولانی انبارداری و همچنین صدمه دیدگی پوسته تخم.

1 دیدگاه

  1. سلام ببخشید بلدرچین مینیاتوری تا چه سنی باروری داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

9 + 16 =