تعمیر دستگاه جوجه کشی

تعمیر دستگاه جوجه کشی

تعمیر دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 1719 بازدید

خواندن این مقاله را جهت آشنایی با بخش های مختلف و نحوه نگهداری و تعمیر دستگاه جوجه کشی و قطعات آن را ،به شما توصیه میکنیم.

بخش های دستگاه جوجه کشی

بخش های یک دستگاه جوجه کشی عبارتند از : فن سیرکولاسیون – هیتر – رطوبت ساز – راک چرخاننده – فن تهویه – سنسورها – دستگاه اتوماسیون

این مواردی که ذکر شد به طور عمومی در همه دستگاه های جوجه کشی که به صورت اصولی و مهندسی ساخته میشوند به اشکال مختلف و با برندهای مختلف وجود دارند، که عدم کارکرد صحیح هر کدام میتواند مشکلاتی ایجاد کند و باعث کاهش بهره وری دستگاه شود.

مشکلات سیستم کنترلر دستگاه جوجه کشی

عمده سیستم های کنترلر دستگاه جوجه کشی به برق ۵ ولت و ۱۲ ولت نیاز دارند، اگر از رسیدن برق با ولتاژ ۲۲۰ ولت شهری به دستگاه اطمینان دارید ولی کنترلر دستگاه کار نمیکند احتمال این وجود دارد که ترانس یا آداپتور تبدیل ۲۲۰ ولت به ولتاژهای مورد نیاز خراب شده و از کار افتاده است.

مشکل دیگری که ممکن است در سیستم کنترل به آن برخورد کنید این است که نمیتوانید وارد تنظیمات شوید و سوییچ ها کار نمیکند که میتواند به دلیل گیرافتادن یکی از کلید های کنترلر یا خرابی کلید تنظیمات باشد.اگر در کنترلر شاهد پرش مداوم نوشته ها و اعداد هستید ، به احتمال زیاد برق قبل از مبدل ولتاژ بسیار افت کرده و ترانس قادر به تامین ولتاژ ۱۲ یا ۵ مورد نیاز دستگاه نیست.

مشکلات فن های سیرکولاسیون (فن گردش هوا)

این فن ها دائما در داخل دستگاه روشن هستند و وظیفه ترکیب و گردش هوای داخل دستگاه را بر عهده دارند. در دستگاه های جوجه کشی بزرگ و صنعتی فن ها از ولتاژ ۲۲۰ ولت ورودی دستگاه جوجه کشی استفاده میکنند ولی در عمده دستگاه های جوجه کشی خانگی، ولتاژ مورد نیاز فن ها ۱۲ ولت است و برق مورد نیاز آن ها معمولا از منبع تغذیه سیستم کنترل داخل دستگاه جوجه کشی تامین میشود، با این حال معمولا سیستم کنترل نقشی در خاموش و روشن کردن فن ها ندارد.

اگر با این مسئله مواجه شدید که فن دستگاه خاموش شده و کار نمیکند، فن را از دستگاه جدا کنید و مستقیما به برق با ولتاژ مورد نیاز متناسب با نوع فن وصل کنید، اگر فن کار کرد و از سالم بودن آن مطمئن شدید، احتمالا مشکل از مسیر سیم کشی است و باید آن را چک کنید.

تولید صداهای ناهنجار از فن دستگاه جوجه کشی نشان دهنده آن است که فن نیاز به روانسازی دارد که متناسب با نوع فن باید از روغن های روان کننده استفاده کنید.

زمانی که فن سیرکوله دستگاه دچار سوختگی میشود جهت جلوگیری از اختلال در گردش هوای داخل دستگاه جوجه کشی میتوانید از چند فن تهویه خانگی استفاده کنید و به سرعت جهت تهیه فن مناسب و تعویض فن سوخته اقدام کنید.

مشکلات هیتر در دستگاه جوجه کشی

مهمترین وظیفه هیتر در دستگاه جوجه کشی تولید حرارت است که این کار معمولا توسط المنت صورت میپذیرد. اگر هیتر روشن نمیشود در ابتدا مطمئن شوید که برق از سیستم کنترل به هیتر میرسد، در این صورت میتوانید از چند لامپ رشته ای به جای المنت برای تولید حرارت استفاده کنید ولی بهترین کار تعویض المنت یا هیتر خراب است.

خرابی دستگاه رطوبت ساز در دستگاه جوجه کشی

در صورت خرابی رطوبت ساز در دستگاه جوجه کشی، میتوانید یک ظرف آب در کف دستگاه جوجه کشی قرار دهید یا چند تیکه ابر یا پارچه خیس را برای تامین بخشی از رطوبت مورد نیاز در داخل دستگاه قراردهید تا فرصت کافی برای تعویض رطوبت ساز را داشته باشید.

خرابی راک در دستگاه جوجه کشی

در مواردی که با خرابی موتور چرخاننده راک ها در دستگاه جوجه کشی مواجه میشوید، با توجه به اینکه تعمیر موتور گیربکس کار هرکسی نیست و شاید با توجه به میزان خرابی اصلا مقدور نباشد، بهترین کار تا جایگزینی موتور این است که هر ۴ ساعت راک ها را به صورت دستی بچرخانید. دقت لازم را داشته باشید که در برخی از دستگاه های جوجه کشی، راک ها توسط موتور مهار شده که باز کردن موتور باعث افتادن راک ها میشود.

اقدامات لازم بعد از خرابی دستگاه جوجه کشی

اگر دستگاه شما در حین جوجه کشی (زمانی که داخل آن تخم چیده شده است) خراب شد، شما باید در اسرع وقت مشکل را از بین ببرید، تعمیر دستگاه جوجه کشی یک کار تخصصی محسوب میشود و بهتر است که بدون هماهنگی با واحد تولید کننده ی دستگاه ، اقدام به کاری نکنید.

برخی از مشکلات، با همانگی با شرکت سازنده و گفتگوی تلفنی، قابل رفع است، برخی مشکلات هم با ارسال قطعه رفع میشود، اما برای رفع برخی از مشکلات، تنها چاره این است که دستگاه جوجه کشی را به شرکت سازنده ی دستگاه ارسال کنید، این روش هزینه و زمان زیادی را هدر میدهد بنابراین هرگز نباید کار به این مرحله برسد.

برخی از تولید کننده های دستگاه جوجه کشی، مانند گروه طیوران صنعت فاخته ، دستگاه جوجه کشی را به نحوی طراحی میکنند که اجزای آن قابل تجزیه (ماژولار) باشد، در این صورت در اکثر مواقع با ارسال قطعه ی معیوب و تعمیر آن، مشکل رفع میشود و نیازی به ارسال دستگاه به شهر مقصد نیست.

در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی دقت داشته باشید که تولید کننده ی دستگاه این نکات را رعایت کرده باشد و در خدمات دهی به مشتریانش وفادار باشد زیرا در غیر این صورت مشتریان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

2 دیدگاه

  1. سیروس میرزایی

    سلام خدمت شما
    اگه در دستگاه جوجه کشی فن تهویه یکسره کار بکنه ممکنه دلیلش چی باشه
    در حالی که قبلا دما پایین میامد فن خاموش میشدوقتی دما به حدنرمال میرسیدفن تهویه هم خاموش میشد
    ولی الان یکسره کار میکنه؟

    1. Author

      با سلام
      به علت بالا بودن رطوبت فن تهویه کار میکند فن تهویه هیچ ارتباطی به بالا یا پایین بودن دما ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

5 × 1 =