تمیز کردن دستگاه جوجه کشی

ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

تمیز کردن دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 3100 بازدید

برای حفظ ماشین جوجه کشی باید آن را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید و آن را برای جوجه کشی های بعدی آماده کنید. اگر چه این کار کمی سخت به نظر میرسد اما در این مقاله راهکارهایی به شما ارایه میدهیم تا تمیز کردن دستگاه جوجه کشی برای شما آسان شود.

همیشه بعد از جوجه ریزی با یک دستگاه جوجه کشی کثیف مواجه هستیم که انواع مختلفی از مواد بدبو و ناخوش آیند مانند (پرز جوجه ها پوسته ی تخم مرغ  مدفوع و حتی تخم های انفجاری) در آن یافت میشود.

 

گام اول:

بعد از اتمام جوجه کشی و انتقال جوجه ها دستگاه را از برق جدا کنید و اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود. پس از خنک شدن میتوانید دستگاه را آماده ی شست و شو کنید برای شست و شو میتوانید از آب گرم و مواد شوینده استفاده کنید. اجزایی که قابل جدا شدن هستند( سبد هچر شانه ها و ظرف آب) را میتواننید درون آب گرم قرار دهید تا خوب خیس بخورند آنگاه به کمک اسکاج و مواد شوینده میتوانید آنها را تمیز کنید.

در هنگام شست و شو مراقب باشید تا هیچ کدام از قطعات الکترونیکی خیس نشوند. بهتر است اطراف آنها را شسته و در صورت قطعات الکترونیکی را با پنبه ای خشک تمیز نمود. متاسفانه برخی افراد پس از اتمام جوجه کشی شیلنگ آب را به دستگاه جوجه کشی میگیرند و آن را به طور کامل خیس میکنند این کار کاملا اشتباه است زیرا تمام قطعات الکترونیکی حساس به آب هستند و با این کار در معرض سوختن قرار میگیرند در ادامه برخی از این اجزای الکترونیکی را به شما عزیزان معرفی میکنیم.

سنسور دما و رطوبت:

متاسفانه برخی گمان میکنند که سنسور دما و رطوبت در برابر آب و آب خوردگی مقاوم هستند و به همین دلیل در هنگام شست و شوی دستگاه جوجه کشی سنسور را هم مانند سایر اجزای دستگاه میشویند و با این کار سنسور را میسوزانند. در نظر داشته باشید که در حین شستن و ضد عفونی از آب زدن به سنسور جدا خودداری کنید.

فن های تهویه و سیرکولاسیون:

یکی دیگر از مواردی که در هنگام تمیزکاری باید رعایت کنید این است که فن های دستگاه جوجه کشی آب نخورند. البته برخی از این فن ها ضد آب هستند اما معمولا آب خوردگی باعث خرابی و کاهش بازدهی فن ها میشود.

برد دستگاه:

برد مغز دستگاه جوجه کشی محسوب میشود و درون آن از قطعات الکترونیکی بی شماری تشکیل شده است. و برد دستگاه جوجه کشی به هیچ عنوان نباید در معرض آب خوردگی قرار گیرد.

منبع تغذیه:

بدیهی است که منبع تغذیه برق مورد نیاز دستگاه را در حین جوجه کشی فراهم میکند و هرگونه آب خوردگی میتواند باعث سوختن منبع تغذیه و حتی اتفاقات خطرناکی از جمله  آتشسوزی و برق گرفتگی پرسنل شود.

 

 گام دوم :

بعد از آنکه دستگاه را به خوبی و با احتیاط شستید اکنون نوبت به خشک کردن آن رسیده است. در فصول گرم سال بهتر است تا دستگاه جوجه کشی را برای چند ساعت در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهیم زیرا این کار باعث از بین رفتن باکتری ها نیز میشود. اگر این کار برایتان مقدور نیست میتوانید از یک پارچه یا حوله ی خشک و تمیز استفاده کنید و مطمعن شوید که تمام قطعات به خوبی خشک شده باشند.

گام سوم:

در آخر وقت این رسیده است که مهمترین مرحله از فرآیند تمیزکاری دستگاه جوجه کشی را بررسی کنیم که در اغلب اوقات نادیده گرفته شده است.

برخی گمان میکنند که تمیز کردن دستگاه جوجه کشی با مواد شوینده کافی است اما شستن و ضد عفونی کردن دستگاه دو مرحله ی جدا و متفاوت هستند و هر دو به یک اندازه مهم هستند.

شستن دستگاه جوجه کشی با مواد شوینده به از بین رفتن هرگونه آلودگی یا تجمع کمک میکند اما باعث از بین رفتن و جلوگیری از تجمع باکتریها هاگ قارچ یا ویروسهایی که میتوانند جوجه کشی های بعدی را آلوده کنند نمیشود. آلودگی دستگاه میتواند روی نطفه ها تاثیر منفی بگذارد و این موضوع را میتوانید بعد از چند دوره ی جوجه کشی مشاهده کنید همچنین میتواند باعث شود جوجه های بیمار متولد شوند. برای پاکسازی دستگاه جوجه کشی از شر ویروسها و باکتریها باید دستگاه را ضدعفونی کنیم برای اینجام این کار چندین روش وجود دارد که ادامه بیان میکنیم.

در نظر داشته باشید پس از آنکه عملیات شست و شو و ضدعفونی دستگاه جوجه کشی به اتمام رسید درب دستگاه را باز بگذارید تا رطوبت درون دستگاه تخلیه شود. 

1 دیدگاه

  1. عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

سه × 1 =