جوجه کشی از پرندگان زینتی

جوجه کشی از پرندگان زینتی

جوجه کشی از پرندگان زینتی

بازدیدها : 2251 بازدید

پرندگان زینتی، به دلیل ظاهر زیبا و خیره کننده و صدای گوشنواز و حرکات با مزه و جالبی که دارند، خیلیها را جذب خود میکنند، برخی این روزها به دلایل مختلفی همچون: سرگرمی و کسب درآمد اقدام به جوجه کشی از پرندگان زینتی میکنند. نگهداری از پرندگان زینتی در منزل با اینکه کار حساسی است اما دشوار و ملال آور نیست و این کار محبوبیت های زیادی دارد.

انواع پرندگان زینتی

شاید این سوال همینک ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که به چه پرندگانی میتوان زینتی گفت؟ در جواب باید عرض کنم که تعداد و انواع پرندگان زینتی در دنیا بسیار زیاد است اما پرندگان زینتی که جوجه کشی از آنها در ایران متداول است به شرح زیر است:

– طوطی سانان

– مرغ عشق

– مرغ مینا

– عروس هلندی

– پرنده بهشتی

– قناری

– فنچ

– چکاوک

– انواع سهره و…

اکنون که با پرندگان زینتی آشنایی بیشتری پیدا کردید حال به مبحث جوجه کشی میپردازیم.

جوجه کشی

به عملیاتی که در طی آن ، تخم نطفه دار تبدیل به جوجه میشود، جوجه کشی میگویند.

جوجه طوطی یک روزه

جوجه کشی میتواند طبیعی و یا مصنوعی باشد. در جوجه کشی طبیعی، پرنده ی مادر روی تخم ها میخوابد و وظیفه ی جوجه کشی را به عهده میگیرد، اما در جوجه کشی مصنوعی از یک دستگاه جوجه کشی برای این کار استفاده میشود.

دستگاه جوجه کشی

اگر میخواهید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که جوجه کشی از پرندگان زینتی علاوه بر جذابیت هایی که دارد، میتواند بسیار مهم و حساس باشد. یک دستگاه جوجه کشی پرندگان زینتی باید بسیار دقیق و قابل اعتماد باشد زیرا ارزش تخم هایی که داخل آن قرار میگیرد خیلی بیشتر از تخم های پرندگان صنعتی میباشد.

دستگاه جوجه کشی پرندگان زینتی

فاکتورهای مهم قبل از خرید دستگاه

اولا که توصیه میکنم قبل از خرید حتما انواع دستگاه جوجه کشی رو خوب بشناسید و در هنگام تهیه ی ماشین جوجه کشی به چند نکته ی زیر توجه کنید.

به ظرفیت دستگاه توجه کنید:

همانطور که میدانید تهیه ی تخم نطفه دار پرندگان زینتی کار چندان آسانی نیست آن هم به تعداد زیاد، پس هنگام خرید دستگاه جوجه کشی توجه کنید ظرفیت دستگاه بسیار زیاد نباشد زیرا هزینه های اضافی برای شما به جا میگذارد.

از خرید دستگاه های آماتور به شدت اجتناب کنید:

متاسفانه برخی افراد گمان میکنند که دستگاههای جوجه کشی آماتور و فانتزی برای پرندگان زینتی بهترین گزینه هستند زیرا ظرفیت پایینی دارند و نگهداری و مدیریت آنها آسان است و همچنین ظاهر شیک و زیبایی دارند. این دستگاهها همانطور که از اسمش پیداست، دستگاههای آماتور نام دارند یعنی مناسب افراد مبتدی است که میخواهند جوجه کشی را تجربه کنند.

در دستگاههای آماتور اصول جوجه کشی(تهویه و جریان هوا، تنظیم دقیق دما و رطوبت، چرخش اصولی تخم) رعایت نشده است و راندمان جوجه درآوری در این دستگاهها به شدت پایین است. استفاده از دستگاههای آماتور برای پرندگان زینتی اصلا توجیهی ندارد.

به راندمان دستگاه دقت کنید:

به زبان ساده جوجه کشی موفق یعنی: تعداد جوجه های سالمی که باز میکنید، هرچه تعداد جوجه های سالمی که باز میکنید بیشتر باشد یعنی جوجه کشی موفق تری داشته اید. پس به هنگام خرید دستگاه جوجه کشی دقت کنید که راندمان هچ دستگاه بالا و کار کردن با دستگاه آسان باشد.

گروه طیوران صنعت فاخته با تولید دستگاه های هوشمند و اتوماتیک توانسته است نیاز تمام افرادی که میخواهند جوجه کشی انجام دهند را برآورده کند.

شرایط را ارزیابی کنید

بعنوان کلام آخر به شما عزیزان توصیه میکنم در مورد پرنده ی هدف حتما تحقیق کنید. شرایط جوجه کشی و نگه داری از آن را بدانید، احتیاجات غذایی پرنده را به خوبی بشناسید و در مورد بیماری هایی که احتمال دارد پرنده به آن گرفتار شود مطالعه کنید تا در هنگام بروز، درست ترین تصمیم را بگیرید و در نهایت به این چند سوال پاسخ دهید.

آیا امکان تهیه ی تخم نطفه دار پرنده ی مورد نظر را دارید؟

آیا شرایط جوجه کشی از پرنده ی مورد نظر را دارید؟

آیا دستگاه جوجه کشی مناسبی تهیه کرده اید؟

آیا شرایط نگه داری از پرندگان زینتی را دارید؟

اگر به دنبال کسب درآمد از این کار هستید، آیا بازار هدف را ارزیابی کرده اید؟

اکنون برای شما عزیزان آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم شما را برای رسیدن به هدفتان یاری رسانده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

20 + بیست =