جوجه کشی بوقلمون در 1+5مرحله

مراحل جوجه کشی بوقلمون

جوجه کشی بوقلمون در 1+5مرحله

بازدیدها : 4658 بازدید

جوجه کشی بوقلمون به دو روش امکان پذیر است روش اول جوجه کشی به روش طبیعی و روش دوم جوجه کشی به روش مصنوعی، اگر قرار باشد به روش طبیعی جوجه کشی کنید، نیاز به یک بوقلمون کرچ دارید، در این راستا، مقاله ی چگونه بوقلمون را کرچ کنیم میتواند به شما کمک کند، اما اگر قصد جوجه کشی مصنوعی را دارید، پس به یک دستگاه جوجه کشی نیاز دارید.

 

مراحل جوجه کشی بوقلمون

در این مقاله جوجه کشی مصنوعی از بوقلمون را در 5 مرحله برای شما عزیزان بیان کرده ایم. قبل از آنکه جوجه کشی را شروع کنید بهتر است در مورد نژادهای بوقلمون آشنایی داشته باشید.

مرحله ی اول: تهیه ی تخم نطفه دار

اولین گام در جوجه کشی، تهیه ی تخم نطفه دار است، هر بوقلمون ماده تقریبا در هر روز، یک تخم میگذارد، اگر خودتان گله دار هستید، وجود بوقلمون نر در گله الزامی است. بهتر است نسبت نر به ماده را در گله ی بوقلمون خود رعایت کنید، بهترین حالت برای بوقلمون این است که نسبت نر به ماده 1 به 8 باشد.

سعی کنید تخم ها را در محل سرد و خشک و تمیز نگه داری کنید، زیرا گرمای محیط باعث میشود رشد جنین ادامه یابد و این یک مشکل در بحث جوجه کشی است.

انتخاب تخم مناسب

در انتخاب تخم مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون باید به اندازه، وزن،شکل و سایر خصوصیات تخم، توجه کنید. از انتخاب تخم های کثیف، لمبه، گرد، خیلی کوچک، خیلی بزرگ، دراز، شکسته، خودداری کنید. تخم مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون بین 80 تا 85 گرم وزن دارد، سعی کنید تمام تخم ها تمیز، سالم و خوش فرم (یک سر آنها تیز) باشد.

تخم مناسب جوجه کشی

نگهداری تخم بوقلمون

سعی کنید دوره ی نگهداری از تخم بوقلمون بیش از 6 روز به طول نینجامد، هرچه این دوره طولانی تر شود، خطر بیرون نیامدن جوجه ها هم بیشتر میشود. نگهداری بیش از 3 هفته، درصد جوجه درآوری را به صفر میرساند.

تمیز کردن اولیه ی تخم

لازم است ابتدا تخم ها را ((به روش خشک)) از آلودگی های قابل روئیت (فضولات پرندگان و …) پاک کنید، از شستن تخم ها جدا خودداری کنید و سپس آنها را توسط بخار فرمالدئید ضد عفونی کنید. در مقاله ی بهداشت تخم مرغ نحوه ی ضدعفونی کردن تخم های جوجه کشی را عرض کرده ایم که امیدوارم برایتان مفید باشد.

عملیات قبل از چیدن تخم داخل دستگاه

پس از آنکه تخم های مناسب را انتخاب کردید و آنها را تمیز و ضد عفونی کردید باید آنها را در محلی کاملا بهداشتی، با تهویه ی مناسب نگه داری کنید. بهتر است دمای محیط بین 12 تا 15 درجه سانتی گراد و رطوبت محیط حداکثر 85 درصد باشد.

مرحله دوم: چیدن تخم بوقلمون داخل دستگاه جوجه کشی

بهتر است تخم های جوجه کشی قبل از چیده شدن در داخل دستگاه جوجه کشی، حدود 18 ساعت استراحت کنند و در طول این مدت، نوک باریک تخم باید به سمت پایین باشد (برای این کار میتوانید آنها را داخل شانه های ستر بچینید).

تخم بوقلمون

پیش گرم

قبل از اینکه تخم ها در دستگاه جوجه کشی قرار بگیرند،آنها را 6 الی 12 ساعت در دمای 25 درجه سانتی گراد قرار دهید تا به دمای جدیدی که پیش رو دارند عادت کنند. به این عمل به اصطلاح پیش گرم میگویند.

چیدن تخم داخل دستگاه ستر

توجه داشته باشید که هر تخمی که داخل دستگاه گذاشته میشود باید حداقل 24 ساعت از تولدش گذشته باشد. اگر تخم ها را یکباره و به صورت همزمان داخل دستگاه میگذارید، میتوانید تخم ها را داخل دستگاه ضد عفونی کنید (در این صورت دستگاه هم ضدعفونی میشود). اما اگر تخم ها غیرهمزمان وارد دستگاه میشوند، باید آنها را قبل از ورود به دستگاه ضدعفونی کنید.

شروع دوره ی ستر

به طور کلی، دوره ی جوجه کشی، به دو دوره ی ستر و هچر تقسیم میشود. دوره ی ستر، بسیار مهم است، زیرا رشد جنین در این دوره انجام میشود، دوره ی ستر بوقلمون 24 روز به طول می انجامد ، در طول این دوره، دستگاه جوجه کشی وظایف مهمی به گردن دارد که اگر در هرکدام از آنها ضعف داشته باشد، درصد جوجه درآوری به شدت کاهش میابد. بهتر است ویژگی های دستگاه جوجه کشی بوقلمون را بدانید و در خرید دستگاه جوجه کشی دقت کنید و سعی کنید بهترین دستگاه جوجه کشی بوقلمون که در بازار موجود است را تهیه کنید.

دقت کنید در دوره ی ستر، دمای دستگاه روی 37.6 و رطوبت بین 60 تا 65 تنظیم شده باشد. در ضمن به چرخش راک های دستگاه جوجه کشی توجه داشته باشید، بهترین حالت چرخش این است که در هر 2 ساعت 45 درجه چرخش داشته باشد.

مرحله ی سوم: نوربینی(کندلینگ)

با انجام عمل نوربینی، میتوان از نطفه دار بودن یا نبودن و همچنین روند رشد جنین مطلع شد. در نظر داشته باشید که نوربینی تخم بوقلمون نسبت به تخم مرغ کمی مشکل تر است زیرا پوسته ی تخم بوقلمون رنگی است. در هرصورت بهترین زمان برای انجام نوربینی تخم بوقلمون 4 الی 5 روز پس از جوجه کشی است.

پس از پایان نوربینی تمام تخم های شفاف را جمع آوری کنید، آنها را بشکنید تا از وضعیت آنها مطلع شوید و میتوانید جای خالی آنها را با تخم سالم پر کنید.

مرحله ی چهارم: ورود به دوره ی هچر

پس از پایان دوره ی ستر در پایان روز 25 دوره ی هچر بوقلمون شروع میشود. اگر از دستگاه ستر و هچر جداگانه استفاده میکنید باید آنها را از دستگاه ستر به دستگاه هچر انتقال دهید، این کار باید به سرعت و بدون معطلی انجام شود و در طول این مدت، هرگز فن های تهویه را خاموش نکنید. در برخی از سالن ها، برای کاهش سروصدا و آسایش پرسنل، فن ها را متوقف میکنند که این کار باعث کاهش راندمان جوجه درآوری و پایین آمدن کیفیت جوجه ها میشود.

دقت داشته باشید که در دوره ی هچر، دمای دستگاه 37.2 و رطوبت بین 75 تا 80 باشد. در دوره ی هچر که معمولا 3 روز به طول می انجامد، هر لحظه امکان باز شدن تخم و تولد جوجه ها وجود دارد.

جوجه بوقلمون ها در دستگاه جوجه کشی

مرحله ی پنجم: بیرون آوردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی

احتمالا این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده است که: چه زمانی جوجه ها را از دستگاه بیرون بیاوریم؟

جواب: بهترین زمان برای بیرون کشیدن جوجه بوقلمون ها از دستگاه جوجه کشی، زمانی است که جوجه ها خشک شده اند و کرک های آنها به صورت مخملی درآمده اند و هنوز پشت گردن آنها کمی خیس است. طبق یک تعریف دیگه میتونیم بگیم: بهترین زمان بیرون کشیدن جوجه ها زمانی است که هنوز 5 درصد جوجه ها خشک نشده اند.

پیشنهاد ما: شما برای خارج کردن جوجه ها ناچار هستید تا درب دستگاه جوجه کشی رو باز کنید باید در نظر داشته باشید که با هر بار باز و بسته کردن درب دستگاه جوجه کشی، دما و رطوبت موجود در دستگاه هدر میرود و این موضوع میتواند به سایر تخم هایی که هنوز هچ نشده اند، آسیب برساند بنابراین سعی کنید درب دستگاه را زیاد باز و بسته نکنید.

مرحله ی پایانی: انتقال جوجه ها به محل پرورش

پس از آنکه جوجه ها متولد شدند و آنها را از دستگاه جوجه کشی بیرون آوردید، باید آنها را در جعبه های مقوایی مخصوص قرار دهید و به زیر دستگاه مادر مصنوعی انتقال دهید، این کار باید با دقت انجام شود، اکنون شما، جوجه کشی بوقلمون را به پایان رسانده اید، حال باید، اقدامات پس از جوجه کشی را انجام داده و پرورش و نگهداری جوجه ها را آغاز کنید.
 

1 دیدگاه

  1. روح الله حسن پور

    جوجه بوقلمون چند روز در میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

13 − ده =