جوجه کشی در زمستان

جوجه کشی در فصل زمستان

جوجه کشی در زمستان

بازدیدها : 4258 بازدید

جوجه کشی در زمستان

با سرد شدن هوا در فصل زمستان برای اینکه بتوانیم از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنیم توجه به یک سری نکات اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم ترین مواردی که در فصول سرد سال از جمله زمستان باید به آن توجه کرد دمای محیطی است که دستگاه جوجه کشی در آن قرار میگیرد.

یکی از موارد مهمی که هنگام اندازه گیری دمای محیط باید به آن توجه شود این است که اگر از دماسنج برای اندازی گیری دما استفاده میکنید ، دما سنج را در ارتفاع بالا نصب نکنید چرا که هوای گرم به طور طبیعی رو به بالا حرکت میکند و با نصب دماسنج در ارتفاع بالا ممکن است شما در اندازه گیری دمای صحیح محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی دچار اشتباه شوید.

دمای محیط دستگاه جوجه کشی

دمای محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار میگیرد  معمولا چیزی بین 22 تا 30 درجه باید باشد که بهترین دما حدود 25 تا 26 درجه است. با توجه به سرد شدن هوا در این فصل باید از وسایل گرمایشی برای گرمتر کردن محیط استفاده نمود ولی باید توجه داشته باشیم استفاده از بخاری های نفتی و گازی جهت گرم کردن هوا کار درستی نیست چرا که احتراق در این بخاری ها همراه با مصرف اکسیژن هواست و در نهایت باعث کاهش اکسیژن محیطی که دستگاه در آن قرار گرفته میشود.جهت گرم کردن هوا بهتر است که از شوفاژ یا سیستم رادیاتور استفاده شود و به هر شکل اگر از بخاری های برقی یا گازی استفاده میکنید مخصوصا مکان هایی که از لحاظ جغرافیایی مکان های خشکی هستند بهتر است از ظرف آب برای تامین رطوبت استفاده شود.

نگهداری و قرار دادن تخم ها داخل دستگاه

نکته ای که در فصل زمستان باید به آن توجه شود اینکه در صورتی که گله دار هستید و قصد انبار کردن تخم ها را دارید، تخم ها را نباید در محیط سرد با دمای خیلی پایین انبار کرد، بهتر است دمای محیط در حدود 13 تا 20 درجه باشد. و موضوع دیگر اگر تخم ها خیلی سرد هستند از قرار دادن آن ها به همان شکل در دستگاه جوجه کشی خودداری کنید، بهتر است تخم ها چند ساعتی در محیط بمانند و پس از هم دما شدن با محیط داخل دستگاه قرار بگیرند.

اختلاف دمای شب و روز

معمولا در زمستان اختلاف دمای روز و شب زیاد است لذا باید توجه داشته باشیم دمای محیط به گونه ای تنظیم شود که این اختلاف دما بین روز و شب در محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار گرفته زیاد نباشد. در صورت عدم توجه به این موضوع و گرم نکردن محیط به اندازه کافی در طول شب میتواند باعث فشار زیاد به دستگاه جوجه کشی جهت گرم کردن داخل دستگاه و تامین دمای مناسب شده و در نهایت باعث آسیب به دستگاه میشود.

نگهداری از جوجه ها

پس از اتمام دوره جوجه کشی در داخل دستگاه جوجه کشی و بیرون آمدن جوجه ها از تخم ها، در فصل زمستان باید دقت بیشتری در نگهداری از جوجه ها داشته باشیم چرا که جوجه ها به شدت به سرما حساس هستند و در صورتی که به این امر بی توجه باشیم و قبل از بیرون آمدن جوجه ها از تخم محیط مناسب از نظر دما را برای آن ها فراهم نکنیم باعث از بین رفتن جوجه ها بعد از تولد خواهد شد.

تولید تخم نطفه دار در زمستان

در صورتی که قصد تولید تخم نطفه دار با کیفیت در فصل زمستان را دارید با توجه به کوتاه شدن روزها در زمستان برای برخی پرنده ها مثل بلدرچین باید میزان زمان نور و روشنایی را با استفاده نور مصنوعی تا تقریبا 17 یا 18 ساعت در روز افزایش داد تا پرنده تولید تخم نطفه دار با کیفیتی داشته باشد.

انتخاب بهترین دستگاه جوجه کشی

ویدئو توضیحات مهندس غریب در زمینه ویژگیهای متریال مناسب برای استفاده در دستگاه جوجه کشی

 

جهت مشاهده ادامه ویدیوها و آشنایی با ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی خوب مقاله بهترین دستگاه جوجه کشی را مطالعه کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

دوازده − 1 =