جوجه کشی چیست؟

جوجه کشی چیست؟

جوجه کشی چیست؟

بازدیدها : 3280 بازدید

برای پاسخ دادن به این سوال که جوجه کشی چیست، ابتدا باید با جوجه کشی و اصول آن آشنا شوید. امیدوارم در پایان این مطلب بتوانید به سوال: آیا جوجه کشی سود دارد و یا سود جوجه کشی چقدر است پاسخ دهید.

جوجه کشی چیست؟

بارها و بارها این سوال را پاسخ داده ام. به فرآیندی که در طی آن تخم نطفه دار تبدیل به جوجه میشود، جوجه کشی میگوییم.

انواع جوجه کشی

جوجه کشی میتواند به روش طبیعی و یا به روش مصنوعی انجام شود.

روش طبیعی

در روش طبیعی همانطور که از اسمش پیداست، پرنده ی مادر کرچ شده و مدت زمان مشخصی را روی تخم ها میخوابد و در پایان جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند. البته همیشه اینطور نیست که پرنده ی مادر روی تخم ها بخوابد گاهی اوقات پرنده ی دیگری روی تخم پرنده ی مادر میخوابد و حتی گاهی اوقات تخم پرندگانی که به سختی کرچ میشوند (مانند بلدرچین) را زیر پرنده ی دیگری(مانند مرغ) قرار میدهند.

جالب است بدانید در بعضی از پرندگان هر دو جنس نر و ماده روی تخم ها میخوابند. گاهی پرنده ی نر و گاهی پرنده ی ماده.

روش مصنوعی

در جوجه کشی به روش مصنوعی هیچ پرنده ای دخالت ندارد و عمل جوجه کشی به کمک دستگاه جوجه کشی انجام میشود.

دستگاه جوجه کشی چیست؟

دستگاه جوجه کشی همان وسیله ای است که تخم نطفه دار جهت متولد شدن در آن قرار میگیرد و وظیفه ی آن تامین شرایطی است که پرنده ی مادر در هنگام کرچی برای تخم ها به وجود  می آورد.

وظایف دستگاه جوجه کشی

به طور کلی یک دستگاه جوجه کشی باید بتواند دما، رطوبت، چرخش تخم و تهویه و گردش هوا را برای تخم های نطفه دار تامین کند. در مقاله ی دیگری در مورد تک تک این پارامترها و ضرورت و نحوه ی انجام آن توضیح مفصلی داده ام.

چگونه جوجه کشی کنیم؟

ابتدا باید مشخص کنید که میخواهید به چه روشی جوجه کشی کنید طبیعی یا مصنوعی؟

اگر قصد جوجه کشی به روش طبیعی و سنتی را دارید باید پرنده ی مادر کرچ باشد و یا آن را کرچ کنید. مشکل این روش این است که تعداد تخمی که در زیر پرنده ی مادر قرار میگیرد محدود است.

اما اگر قصد جوجه کشی به روش مصنوعی را دارید، باید یک دستگاه جوجه کشی تهیه کنید، در مورد دستگاه جوجه کشی و وظایف آن و همچنین انواع آن توضیح داده ایم. بنابراین اکنون باید بتوانید بهترین دستگاه جوجه کشی که متناسب با نیاز شماست را خریداری کنید.

گام دوم

پس از آنکه دستگاه جوجه کشی خود را تهیه کردید دومین گام این است که پرنده ی هدف خود را انتخاب کنید. قصد جوجه کشی از پرنده ی خاصی را دارید؟ چند پرنده ی متفاوت را برای جوجه کشی در نظر دارید؟

گام سوم

سومین گام تهیه ی تخم نطفه دار است. این مرحله بسیار مهم است. حتما تخم ها را از افراد قابل اعتماد و درستکار تهیه کنید. دقت داشته باشید که تخم ها تازه باشد و مدت زمان نگه داری آنها بیش از یک هفته نشود.

گام چهارم

انتقال تخم ها به دستگاه جوجه کشی و شروع جوجه کشی.

آیا جوجه کشی سود دارد؟

اگر هدفتان از جوجه کشی صرفا به خاطر سود آن است توصیه میکنم این کار را هرگز آغاز نکنید زیرا در جوجه کشی مانند همه ی شغل ها فراز و نشیب های زیادی وجود دارد. بیماری گله، افزایش یا کاهش قیمت دان و نواسانات بازار میتواند شما را با شکست مواجه کند. پس هرگز نباید کاری را به خاطر سود آن انجام دهید. جوجه کشی علاقه میخواهد.

اما چند عامل هستند که در سود جوجه کشی تاثیرگذار هستند.

1-تخم نطفه دار

تهیه ی تخم نطفه دار بسیار مهم است. برخی پارامترها هستند که اگر در گله رعایت شوند، نطفه ی تخم قوی تر خواهد شد عوامل موثر در نطفه دار شدن تخم زیاد هستند که هر گله داری باید بداند.

2-راندمان دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی مسئولیت سنگینی را در حین جوجه کشی دارد. اگر در تامین دما و رطوبت ذره ای خطا کند، درصد هچ به شدت پایین می آید، اگر اختلاف دمای بین طبقات آن بیش از نیم درجه باشد، جوجه ها یا میمیرند یا با فاصله ی زمانی زیاد به دنیا می آیند و یا ناقص متولد میشوند.

3-تلفات جوجه ها

هفته ی اول پرورش جوجه ها بسیار مهم است. بیشتر تلفات جوجه ها در هفته ی اول و دوم است. اگر اصول پرورش و نگهداری جوجه ها را به خوبی بدانید و رعایت کنید و بتوانید تلفات جوجه ها را کاهش دهید، قطعا سود بیشتری نصیبتان میشود.

سود جوجه کشی از کدام پرنده بیشتر است؟

سود جوجه کشی از پرندگان را نمیتوان به این راحتی تخمین زد. برخی پرندگان حاشیه سود کمتری دارند اما شرایط پرورش و نگهداری از آنها آسان است و برخی پرندگان که سود بیشتری دارند شرایط جوجه کشی ، پرورش و نگهداری آنها دشوارتر به نظر میرسد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

هجده − دوازده =