جوندگان ، آفات جدی مرغداری

جوندگان، آفات جدی مرغداری

جوندگان ، آفات جدی مرغداری

بازدیدها : 1041 بازدید

برخی از تولید کنندگان طیور از این نکته مهم که جوندگان، آفات جدی مرغداری هستند غافل اند. اگر به فکر پیشگیری و یا مبارزه با وجود جوندگان داخل مرغداری هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.
علی­رغم راه ها و روشهای متعددی که برای مبارزه با این جانوران موذی صورت گرفته است، اما آنها همچنان مهمان ناخوانده مکانهایی مانند مرغداری ها هستند چرا سه نیاز واجب و اولیه آنها ،که مکانی برای پنهان شدن،غذا و آب است، در این مکانها وجود دارد. به همین دلیل مقابله با وجود جونگان در مرغداری ها به چالشی جدی تبدیل شده است.

حتی جمعیت کمی از جوندگان می تواند مشکلات قابل توجهی را ایجاد کند که باعث ایجاد هزینه های اضافی برای تولید کنندگان میشود.

آسیب جوندگان به خوراک

احتمالا واضح ترین مشکل با جوندگان، خوراکی است که مصرف می کند و آلوده می کند. همه جوندگان غذای مرغ را می خورند، و خیلی بیشتر از خوردن آنها را آلوده و خراب می کنند.

یک موش صحرایی هر روز حدود ۱ تا ۲ اونس خوراک مصرف می کند، در حالی که موشهای خانگی و کوچکتر به میزان کمتر و حدود ۰.۱ اونس در روز می خورند. به نظر مقدار کمی است، اما یک جمعیت زیاد جوندگان ممکن است چندین تن غذا را در هر سال بخورند.

کسب اصلاعات بیشتر در رابطه با دستگاه جوجه کشی

آسیب جوندگان به ساختمان

آسیب فیزیکی به ساختمان و تجهیزات یکی دیگر از مشکلاتی است که جوندگان باعث ایجاد هزینه اضافی و پیش بینی نشده برای تولید کنندگان میشود. جوندگان در زیرساخت ها، پرده های پلاستیکی، پد های خنک کننده سلولی، کمربندهای اشیاء، عایق بندی و سیم کشی، زیر حفره های دیوار های بتونی نفوذ میکنند و باعث ایجاد تغییر و ترک در آنها میشوند.

خاموش شدن دستگاها و یا خرابی های برق به دلیل خرابی های الکتریکی یا مکانیکی در نتیجه آسیب جوندگان ممکن است صدها میلیون هزینه داشته باشد و تنها چند دقیقه کوتاه به از دست دادن کل مرغداری منجر شود.

آسیب به عایق ساختمان گران تمام میشود، و از دست دادن انرژی و اثرات مرتبط با آن در تولید مرغ، این هزینه را افزایش می دهد. جویدگی در سیم کشی برق خطر آتش سوزی به همراه دارد که می تواند تمام مرغداری را به آتش بکشاند.

آسیب جوندگان ممکن است در ابتدا کوچک و کم اهمیت به نظر بیاید، اما به سرعت به یک مشکل بزرگ تبدیل می شود که برایرفع آن هزینه های گزافی باید پرداخت شود.

کنترل جوندگان

آلودگی های جوندگان به ندرت به عنوان مشکالت جدی در نظر گرفته میشوند و معمولا اقدامات پیشگیرانه شدید علیه آنها اختصاص داده نمی شود. این ممکن است به این دلیل باشد که تولید کنندگان مرغ از شدت آلودگی (به علت برخی از رفتار شبانه موش ها) آگاه نیستند یا جدی بودن آلودگی را درک نمی کنند.

علاوه بر این، برنامه کنترل جوندگان باید کامل و مستمر باشد. کنترل موثر جوندگان در داخل و اطراف مرغداری شامل یک فرایند چهار مرحله ای می باشد:

  1. بهداشت
  2. ساختار مقاوم در برابر جوندگان
  3. کاهش جمعیت
  4. ارزیابی

بهداشت و حفاظت از جوندگان هر دو برای جلوگیری از آلودگی مهم است یا اینکه اگر آلودگی در حال حاضر وجود دارد، باید حذف شود.رعایت بهداشت به راحتی میتواند باعث اتفاقهای خوب در سالن و محوطه بیرون مرغداری شود، که پناهگاه و منابع خوراکی جوندگان را از ببرد.

آفت کش ها

طیف گسترده ای از سموم در دسترس هستند. انتخاب نمونه درست آن ممکن است گیج کننده باشد اما یک کار بسیار مهم است.

در اکثر موارد، سم­های تبلیغاتی آماده برای استفاده ترجیح داده می شوند تا مدلهایی که نیاز به ترکیب طبق نیاز هرکس را دارد. با این حال، درک اصول هنوز لازم است که بدانیم چگونه از یک محصول خاص به طور موثر استفاده و از حمله جوندگان جلوگیری کنیم.

همه آفت کش ها در سطوح مختلف برای طیور، دام، حیات وحش و انسانها مسمومیت زا هستند. در استفاده از آنها به شدت احتیاط کنید و به دستورالعمل ها و هشدار دهنده های تولید کننده مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

18 − 7 =