خواباندن تخم مرغ در جوجه کشی

خواباندن تخم مرغ در جوجه کشی

خواباندن تخم مرغ در جوجه کشی

بازدیدها : 1757 بازدید

خواباندن تخم مرغ در واقع آغاز فرآیند واقعی انکوباسیون می باشد به طوری که در پیش گرم رشد جنین تحریک شده و باید در طول انکوباسیون به حد اعلای تکاملی خود برسد.

خواباندن تخم مرغ در واقع آغاز فرآیند واقعی انکوباسیون می باشد به طوری که در پیش گرم رشد جنین تحریک شده و بایستی در طول انکوباسیون به حد اعلای تکاملی خود برسد . پس برای رسیدن به استاندارد های بالای عملکرد و تولید بایستی یک انکوباسیون خوب و درواقع یک برنامه خواب درست و دقیق داشت . یکی از این عملکرد های عالی در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت Crown-chicken در نورفوک انگلستان با استفاده از نژاد Hubbard flex به دست آمده که به شرح زیر می باشد:

  1. تراکم ۳۸ کیلوگرم وزن زنده طیور در هر متر مربع
  2. رسیدن به وزن مناسب در ۳۸ روزگی
  3. وزن ۳۹/۲ کیلوگرم با FCR ۷۱/۱ و تلفات ۶۲/۲ درصد در ۱/ ۴۱ روزگی
  4. داشتن وزن ۱۶۰-۱۷۰ گرم و هماهنگی خوب و زنده مانی ۳/۹۹ – ۴/۹۹ درصد (تلفات ۶/۰ تا ۷/۰ درصدی ) در ۷ روزگی با گله ۱۴۰۰۰ قطعه ای

چنین عملکرد هایی دارای یک انکوباسیون و یک برنامه خواب قوی بوده است . قبل از پرداختن به برنامه خواب تخم مرغ لازم است که اشاره شود برخی شرکت ها یا مجتمع های تولیدی دارای جوجه کشی اختصاصی می باشند درحالی که برخی از جوجه کشی های اجاره ای استفاده می کنند .
تخم مرغ ها توسط نیروهای گرید در داخل سینی های چتری چیده شده و سپس توسط گاری به سردخانه و سپس پیش گرم و ستر منتقل می شود . چرخاندن تخم مرغ ها قبل از خواباندن آن علاوه برجلوگیری از افت هچ سبب می شود که از اشکالات چرخیدن یا نچرخیدن راک قبل از خواباندن مطلع گردید . سینی ها بایستی در داخل راک بسیار خوب جا داده شده زیرا که بیرون زدن سینی مانع از چرخش تخم مرغ در دستگاه و آسیب به سیستم چرخش شود . همچنین ضایعات تخم مرغ افزایش می یابد . همچنین اگر در زمان خواب ، دستگاه جوجه کشی کامل نشود بایستی با راک خالی پر شود تا کارکرد دستگاه بهتر شود.

دستورالعمل چیدن ( خواباندن ) تخم مرغ

۱ – قبل از چیدن تخم مرغ در راک ستری و بعد از گازدهی و قبل از خواباندن بایستی به دقت وضعیت سلامت فنی راک ها از نظر چرخش ، قفل شدن و عدم شکستگی قفسه های گاری بررسی گردد .
۲ – نوشتن دقیق اطلاعات مربوط به راک در شناسنامه راک و سایر اطلاعات همانند ثبت مدت زمان پیش گرم ، وزن تخم مرغ ، سن تخم مرغ ، مشخصات گله و نام کارگر تخم مرغ چین ضروری است .
۳ – همیشه بایستی تلاش شود تا در ابتدا تخم مرغ های کهنه خوابانده شده و سپس تخم مرغ های تازه تر چیده شوند . فلذا ثبت دقیق تاریخ تولید در فارم و انتقال آن اطلاعات در فرم های مربوطه بسیار مهم است . تخم مرغ های تازه در مقایسه با تخم مرغ های کهنه زودتر هچ میشوند .
۴ – بررسی راک از نظر وضعیت چیدن تخم مرغ : بایستی سر پهن تخم مرغ ها به بالا باشد ، زیرا که بالا بودن سر پهن تخم مرغ سبب میشود که ظرفیت co۲ از نظر تبادلی زیاد شده و تکان و حرکت عضلات گردن جوجه سبب سوراخ شدن راحت تر پوسته توسط جوجه و هچ بهتر می شود . عکس این عمل می نواند هچ را تا حدود ۱۶-۲۰ درصد کاهش دهد . درحالی که به صورت تجربی تخم مرغ های سرو ته تنها ۵۰ درصد هچ دارند . همچنین دقت در خصوص نحوه چیدمان و ترتیب چیدمان مهم است . به طوری که بایستی سعی شود که تخم مرغ های همسن در یک دستگاه خوابانده شده و سینی تخم مرغ های غیر نرمال دربالای راک های معمولی قرار نگیرد .
۵ – یکی از نکات مهم ، خواباندن تخم مرغ های یک گله در یک دستگاه است . به طوری که تا حد امکان سعی شود از خواباندن چند گله در یک دستگاه خودداری گردد . به خصوص اگر گله ها از نظر سلامتی مشکلاتی داشته باشند .
۶ – یکی از نکات مدیریتی برای مدیران جوجه کشی خواباندن تخم مرغ حاصل از گله های مشابه در یک ریف از انکوباتورها بوده تا در زمان ترانسفر و هچ ، گله های مشابه باهم ترانسفر و هچ شوند هرچند این مسئله گاها به خاطر حجم بالای ارسال ، کهنگی تخم مرغ و مسائل بهداشتی چندان دقیق انجام نمی شود .
۷ – فاصله زمانی چیدن ستر ها ازهم درسیستم چند سنی پیترسایم ۵۷۶، یک ساعت و درسیستم تک سنی ، ۳ ساعت در نظر گرفته می شود . وجود نیروی کافی در بخش تخلیه جوجه سبب می شود که بتوان فاصله خواب تک سنی هارا به ۲ ساعت کاهش داد به عبارت دیگر تعداد نیروی انسانی در قسمت هچ و زمان تحویل جوجه به مشتری از عوامل موثر در این امر می باشد .
۸ – خواباندن تخم مرغ توسط سترمن یا نیروی ماهر جوجه کشی و آشنا به مسائل خواب تخم مرغ انجام شده که بایستی تمام اطلاعات لازم را در دفتر گزارش ستری ثبت نماید . نیروهای ستر من از نیروهای کلیذی یک کارخانه بوده که بایستی سعی شود ثابت باشد.
۹ – قبل از چیدن تخم مرغ بایستی دستگاه ستر کنترل شده تا اینکه دماو رطوبت آن به هدف رسیده باشند .
۱۰ – زمان خواب مناسب بستگی به سیاست کارخانه و ساعت فروش و تحویل جوجه دارد . به طوری که بایستی زمان خواب طوری تنظیم شود که مدت پیش گرم ، ساعت ترانسفر، ساعت هچ و ساعت تحویل جوجه بهم نخورد . چهار فاکتور مهم در این برنامه ساعت دریافت تخم مرغ، مدت زمان پیش گرم براساس سن و نوع تخم مرغ ، مدت زمان انکوباسیون کارخانه ، مدت زمان استراحت جوجه در پارکینگ می باشد . به عنوان مثال اگر سن گله ای ۴۰ هفته و برنامه پیش گرم ۷ ساعت باشد و طبق تجربه مدت زمان انکوباسیون ۵۰۸ ساعت باشد و طبقبرنامه جوجه کشی بایستی ۵ ساعت برنامه استراحت درپارکینگ را داشته باشند. ، بایستی ساعت خواب نخستین تخم مرغ در ستر ۳ صبح بوده که بتواند اولین هچ جوجه کشی در ساعت ۷ صبح باشد . همچنین با توجه به تجربه اگر مدت گرید و استراحت در سردخانه ۶ ساعت باشد بایستی موقع دریافت تخم مرغ تحویلی از واحد به جوجه کشی ، حداکثر ساعت۱۳ باشد . اگر تخم مرغ گله جدید وارد کارخانه شود بایستی ابتدا آن را خوابانده و سپس گله های پیر خوابانده می شود تا بتوان مدت انکوباسیون و مسائل هچ مربوط به گله را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار داد به عبارت دیگر این یک قانون کلی است که ابتدا تخم مرغ های کهنه خوابانده شده در ورتی که تخم مرغ اضافی ( مازاد ) وجود داشته باشد بایستی فقط تخم مرغ های تازه تر ذخیره گردند .
۱۱ – درصورتی که هنگام خواباندن تخم مرغ تعداد ارسال از تعداد مورد نیاز کمتر باشد می توان با تقسیم مساوی آن در تمام راک ها تعداد ارسالی را خواباند . همچنین به هنگام خواباندن راک هایی که تعداد سینی خالی بیشتری دارند باید در جلو دستگاه قرار گیرند . همچنین برای بهتر شدن هچ تخم مرغ سمباده ای در کد های زوج خوابانده می شود .
۱۲ – هنگام بردن گاری ها به داخل دستگاه و جازدن گاری در دستگاه از اتصال اهرم راک به سیستم ترنر(چرخش) بایستی مطمئن شد تا چرخش های بعدی دچار مشکل نشوند .
۱۳ – پس از بستن درب دستگاه بایستی کلید ها ( ی روی تابلو دستگاه ) را به حالت قبلی برگردانده به طوری که همگی آن ها در یک مسیر و تنها کلید Light مخالف آن ها باشد .
۱۴ – قبل از بستن درب دستگاه یا روشن نمودن آن بایستی مطمئن شویم که کسی در داخل آن نمی باشد . در جوجه کشی هایی که کار پیش گرم در ستر انجام می شود این مرحله قبل از پیش گرم بایستی کنترل شود . همچنین از سالم بودن و کارکرد صحیح دماسنج ، رطوبت سنج ، سیستم آب مقطر و سیستم آلارم مطمئن گردید و درصورت بروز مشکل بایستی شیفت فنی وقت در جریان قرار گرفته و اقدام به رفع عیب کند .
۱۵ – معمولا گفته می شود که هر۳ ساعت پیش گرم معادل ۱ ساعت خواب است . اگر زمان انکوباسیون یک گله جوان ۵۰۸ ساعت و یک گله پیر ۵۱۴ ساعت باشد بهتر است به جای کاهش ساعت پیش گرم ، ساعت یا مدت انکوباسیون را از طریق ساعت خواب تنظیم یا کم نمود . همیشه در خواب بایستی ابتدا گله پیر خوابانده شود و گله جوان در مرتبه بعدی باشد .
۱۶ – دقت شود که به صورت تجربی زمان انکوباسیون در تخم مرغ های درشت ۲ ساعت بیشتر است . همچنین برای هرروز ذخیره تخم مرغ بیش از ۵ روز بایستی خواباندن تخم مرغ ۳۰ دقیقه زودتر صورت گیرد . چون که به ازای هرروز ذخیره تخم مرغ ۵/۰ ساعت زمان انکوباسیون افزایش می یابد .
۱۷ – درستر های پترسایم ۵۷۶ که آنالوگ می باشند بایستی برنامه خواب ، ترتیب کد راک و رنگ کارت به ترتیبی باشد که در زمان ترانسفر ، از جا به جایی راک ها به صورت اشتباه جلوگیری شود .
۱۸ – موارد غیر عادی در خصوص زمان خواب ، حوادث و کارکرد دستگاه در پشت شناسنامه ستر و در دفتر گزارش روزانه ثبت شود .
۱۹ – چیدن همیشه از سمت چپ در هچر می باشد همچنان که خواب و بیرون کشیدن از ستر از سمت چپ می باشد . خواب سن اول در وسط دستگاه می باشد زیرا که با این کار جنین کمترین شوک را دریافت می کند . در هچر ترتیب راک از چپ ۱۲۳۴ می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

9 + 17 =