راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی

راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی

راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 980 بازدید

شاید شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که چه فاکتورهایی برای خرید دستگاه جوجه کشی مهم است؟یا به عبارت ساده: بهترین دستگاه جوجه کشی کدام است؟ قطعا به دنبال راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی بوده اید.

در این مقاله ما قصد داریم ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی خوب را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا شما را تا خریدن بهترین دستگاه جوجه کشی، راهنمایی کنیم.

در ادامه به بررسی ابعاد مختلف یک دستگاه جوجه کشی خوب میپردازیم.

۱-راندمان بالا(هچ بالا):

مهمترین ویژگی ای که یک دستگاه جوجه کشی خوب باید داشته باشد راندمان یا همان هچ بالا میباشد. فرض کنید یک دستگاه ۱۰۰تایی بلدرچین خریده اید، داخل آن را پر از تخم بلدرچین کرده اید ۱۴روز دوران ستر آن میباشد، ۳روز هم دوران هچر آن که مجموعا ۱۷ روز به طول می انجامد. شما به انتظار نشسته اید تا جوجه هایتان سر از تخم بیرون بیاورند.

تنها چیزی که شمارا بسیار خوشحال میکند، این است که اکثر جوجه هایتان بطور سالم سر از تخم بیرون بیاورند، این بدان معناست که دستگاه شما راندمان یا هچ بالایی دارد، اما اگر پس از پایان این دوره تعداد زیادی از تخم ها جوجه نشوند، یا ناقص شوند، یعنی دستگاه شما راندمان یا هچ پایینی دارد، البته به این شرط که از نطفه دار بودن تخم هایی که داخل دستگاه گذاشته اید مطمئن باشید. در مورد بلدرچین که قیمت تخم آنها خیلی گران نیست، موضوع خیلی نگران کننده نیست، اما فرض کنید قصد دارید از شتر مرغ، غاز یا پرندگان زینتی مثل طاووس که تخم آنها بسیار گران است، جوجه کشی کنید، حال میدانید اگر هچ یا راندمان دستگاه شما پایین باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ راندمان پایین دستگاه اگر شما را ورشکست نکند میتواند شما را از ادامه کارتان دلسرد کند.

گروه طیوران صنعت فاخته پس از سالهای متمادی تلاش و کوشش، به تجربه ای رسیده است که توانسته به این امر مهم(راندمان و هچ بالای ۹۰درصد)، دست پیدا کند.

این یک ادعا نیست، حقیقتی است که میتوان آن را از زبان مشتریانی که از دستگاه های شرکت فاخته استفاده کرده اند شنید.

حالا سوال اینجاست، چه عوالی باعث میشوند تا هچ بالایی در جوجه کشی بگیریم؟

چهار عامل مهم یعنی دما ، رطوبت ، چرخش و تهویه از مهم ترین عوامل در راندمان نهایی یک محصول جوجه کشی به حساب می آیند.

دما:

اولین و بنیادی­ترین عامل در جوجه­ کشی موفقیت آمیز، کنترل دقیق و تنظیم صحیح دما توسط دستگاه جوجه کشی میباشد.

یک محصول جوجه کشی خوب ماشینی است که بتواند به درستی و با دقت بالا دما را اندازه گیری کند و به بهترین شکل ممکن دما را تنظیم کند.
بهترین دمای جوجه کشی مرغ در دوران ستر ۳۷/۷ درجه سانتی گراد و در ایام هچر ۳۷/۲ درجه می باشد.

در هنگام خرید ماشین جوجه ­کشی این نکته را مد نظر داشته باشید که حسگرهای ماشین توان سنجش دما با حساسیت دهم درجه را داشته باشند،به این خاطر که حتی اختلاف دمایی بالاتر از ۰.۵ درجه هم منجر به کاهش راندمان و افزایش تلفات در روند جوجه­ کشی می­شود.

یکی از عواملی که باعث میشود برخی نمونه دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار قیمت گرانتری نسبت به سایر نمونه ها داشته باشند همین سنسور دما با کیفیت می باشد.

دستگاه جوجه کشی که با ترموستات آنالوگ ، بدلیل داشتن ۱.۵ – ۲ درجه خطا مناسب نیستند. همچنین ماشین جوجه کشی که قابلیت کالیبراسیون ترموستات دما و رطوبت سنج را نداشته باشد نیز مناسب این کار نمی­باشند.

رطوبت:

عامل دوم که بایست در هنگام خرید به آن دقت کنید کنترل دقیق و تنظیم صحیح رطوبت توسط دستگاه جوجه کشی می باشد.

دستگاه جوجه کشی مناسب دستگاهی است که بتواند رطوبت را در کمتر از ۲ درصد اختلاف نگهدارد. تجربه نشان داده که وقتی اختلاف رطوبت بیش از ۵ درصد باشد به شدت در راندمان جوجه کشی تاثیر می گذارد.

در پرندگان مانند غاز ، اردک و طاووس تنظیم دقیق رطوبت بسیار حیاتی می باشد پس در هنگام خرید این عامل را نیز در نظر بگیرید.

به گفته کارشناسان این صنعت دستگاهی که اختلاف رطوبت آن بیش از ۵ درصد باشد اصلا مناسب نیست. محصول ایده آل معمولا اختلاف رطوبتی کمتر از ۳ درصد دارد.

ماشین های جوجه کشی موجود در بازار معمولا از رطوبت ساز التراسونیک ، ظرف آب ، ظرف آب با فن ، ظرف آب با المنت ، دیسک رطوبت ساز و … برای تامین رطوبت استفاده می نمایند.

از آنجایی که فقط رطوبت نهایی برای تخم مهم است ، شیوه تامین رطوبت اهمیت بسیار زیادی ندارد. از طرف دیگر سنسور رطوبت بایست به درستی کالیبره شده باشد و دقت اندازه گیری آن بالا باشد. ماشین جوجه کشی با رطوبت سنج آنالوگ و یا عدم قابلیت کالیبراسیون ، مناسب نمی­باشد.

شرکت فاخته در تولید دستگاه جوجه کشی از سنسور دما و رطوبت SHT استفاده میکند. با توجه به اینکه سنسور SHT یک سنسور گرانقیمت است، اکثر شرکتهای داخلی تمایلی به استفاده از این سنسور  در دستگاههای خود ندارند.

استفاده از سنسور SHT و طراحی اصولی دستگاههای شرکت فاخته باعث شده است تا اختلاف دما و رطوبت در داخل دستگاه جوجه کشی به صفر برسد.

با کلیک روی لینک مقابل میتوانید اختلاف دما و رطوبت در دستگاه جوجه کشی M-2016 فاخته را مشاهده کنید.

تهویه:

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در دستگاه جوجه کشی ، تامین اکسیژن به منظور تنفس جنین طی مراحل رشد و تکامل در داخل تخم است. موجود زنده برای رشد خود نیاز به اکسیژن دارد و وقتی اکسیژن مصرف میشود گاز دی اکسید کربن تولید میشود.

تجهیزات جوجه‌کشی مصنوعی ایده آل می­بایست عایق بندی مناسبی نسبت به محیط بیرون خود داشته باشد.

پس در چنین شرایطی در صورت نبود تهویه مناسب ، اکسیژن کافی به تخم های نطفه دار نرسیده و همچنین گاز دی اکسید کربن حاصل از بازدم جنین به درستی تخلیه نمیشود و موجب از بین رفتن جنین می باشد.

غلظت دی اکسید کربن برای جوجه کشی در چهار روز اول معمولا ۰.۳ درصد مناسب است و تا روزهای پایانی این مقدار مناسب به ۰.۵ درصد میرسد.

در دوران هچر نیز با به دنیا آمدن جوجه ها مقدار گاز دی اکسید تولید شده بالا می رود و اگر ماشین جوجه کشی تهویه مناسبی نداشته باشد باعث خفگی جوجه کشی ها میشود مقدار استاندارد این گاز در این دوران حداکثر مقدار چهار هزار پ پ م است.

تهویه مناسب دستگاه جوجه کشی

تهویه مناسب باید بتواند دما را در تمامی نقاط دستگاه در یک درجه ثابت نگهدارد.

بعضی نمونه های موجود در بازار اختلاف دمایی بیش از ۲ درجه در کف و بالای دستگاه دارند که باعث کاهش شدید راندمان جوجه کشی میشود.

با توجه به اینکه گاز Co2 یگ گاز سنگین است و به راحتی از دستگاه تخلیه نمیشود باید از فن های تهویه مناسبی استفاده شود، متاسفانه برخی از شرکت ها این موضوع را جدی نمیگیرند و بعضا دیده شده که از فن تهویه ی توالت برای دستگاه جوجه کشی استفاده میکنند که این کار کاملا نادرست است.

شرکت فاخته از فن مکنده و قدرتمند در دستگاههای خود استفاده میکند تا گاز cO2 را از داخل دستگاه خارج کند و اکسیژن رسانی به جنین را به درستی انجام دهد. به همین علت راندمان جوجه در آوردی در دستگاه جوجه فاخته بسیار بالاست.

چرخش:

پرنده مادر در دوران نشستن روی تخم ، تخم ها را در فواصل زمانی مناسب می چرخاند. تخم نطفه دار نیز برای تبدیل شدن به جوجه، نیاز به چرخش مناسب دارد.

اکثر دستگاه های جوجه کشی خانگی در جهان سیستم چرخش ۳۶۰ درجه تخم نطفه دار را ندارند. دستگاههای دارای چرخش ۹۰ درجه بیشتر یافت میشوند.

گردش ۳۶۰ درجه در حال حاضر مناسب ترین روش برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و حساس می باشد.

شرکت فاخته برای چرخش تخم ها از موتورگیربکس های نان استاپ اصل با چرخدنده ی استیل و در برخی دستگاه ها از جک های بسیار قدرتمند استفاده میکند.

۲-کیفیت قطعات و ابزارهای استفاده شده:

درقسمت قبل در مورد راندمان بالا صحبت کردیم، اما چه دستگاهی میتواند راندمان بالایی داشته باشد؟ طبیعتا یکی از فاکتورهایی که باعث میشود دستگاه راندمان بالایی داشته باشد، کیفیت قطعاتی است که در آن استفاده شده، قطعات مهم یک دستگاه جوجه کشی بدین شرح است:

۱-بدنه دستگاه:

جنس بدنه دستگاه جوجه کشی به چند دلیل مهم است اول اینکه باید عایق مناسبی باشد برای حفظ و نگهداری دما و رطوبت و این عامل خود به خود باعث کاهش مصرف برق میشود، زیرا بدنه دستگاه عایق بوده و مانع هدررفت انرژی میشود، دوم اینکه باید جلوی سر و صدای دستگاه را بگیرد تا به محیط نرسد سوم اینکه باید محکم باشد تا توان تحمل وزن تخم ها را داشته باشد.

طیوران صنعت فاخته اولین شرکتی بود که در ایران از pvc در بدنه دستگاههای خود استفاده کرد و پس از آن سایر شرکت ها شروع به الگوبرداری از این شرکت نمودند.

PVC یک عایق بسیار عالی است و ضد اشتعال است.

۲-کنترلر(پنل):

کنترلر دستگاه جوجه کشی یا همان پنل، همان دستگاهی است که تشکیل شده از یک صفحه نمایش و تعدادی دکمه است، شما با استفاده از کنترلر است که میتوانید تنظیمات مورد نظر خود را در مورد:(نوع پرنده، دما، رطوبت و غیره) به دستگاه بدهید و همچنین این کنترلر است که اطلاعات مورد نظر را به شما میدهد،طبیعتا هرچه کنترلر دستگاه هوشمندتر و دقیقتر و در عین حال کار کردن با آن ساده تر باشد، دستگاه ایده آل تری برای مشتری میباشد.

۳-قطعات جانبی:

طبیعتا هرچه کیفیت قطعات جانبی ای که در دستگاه استفاده میشود، بالاتر باشد، دستگاهتان دستگاه بهتری است.

شرکت فاخته مفتخر است که از بهترین ابزار و قطعات در دستگاه های خود استفاده میکند، که به شرح زیر است:

برد هوشمند و سخنگو،نوع عایق بدنه از جنس pvc به قطر۱۶میلیمتر، دارای استند فلزی چرخدار با رنگ کوره ای، مصرف بسیار پایین برق به این دلیل که دستگاه عایق مقاومی برای حفظ دما و رطوبت است، فن چرخش هوای دائم کار بلبرینگی و غیره…

۳-خدمات و پشتیبانی:

مهمترین نکته ای که پس از خرید دستگاه جوجه کشی باید به آن توجه کرد، خدمات و پشتیبانی است، مواظب باشید گول ظاهر و زرق و برق را نخورید، ممکن است یک شرکت شما را به خریدن دستگاهش ترغیب کند اما پس از اینکه شما دستگاه را خریدید، حمایت لازم را از شما نداشته باشد، یا سرویس دهی و خدمات و پشتیبانی اش آنقدر ضعیف و کند باشد که شما را از خریدتان پشیمان کند، پس قبل از اینکه دستگاهی را از شرکتی خرید کنید، حتما حتما حتما، با کسانی که از این دستگاه استفاده میکنند مشاوره بگیرید، ببینید آیا مشتریان از دستگاه جوجه کشی مورد نظر رضایت دارند؟

آیا جوابدهی آن ها به مشتریان راضی کننده است یا تنها قبل از فروش دستگاه است که قربون صدقه تان میروند و پس از آنکه دستگاه را خریدید شما را به حال خود رها میکنند؟

تیم پشتیبانی گروه طیوران صنعت فاخته مشتاق شنیدن صدای شماست، اگر به هر دلیلی در کار کردن با دستگاه دچار مشکل شدید میتوانید با ما تماس بگیرید تا با تمام توانمان آن مشکل را از شما مرتفع سازیم.

۴-جمع بندی:

بهتر است ماشین جوجه کشی دارای سیستم رطوبت ساز با برد اتوماتیک باشد، بدنه دستگاه فلزی نباشد، بدنه فلزی بعد از چند دوره جوجه کشی به علت نداشتن بهداشت مناسب راندمان جوجه کشی آن به شدت افت می کند تا جایی که دستگاه دیگر قابل استفاده نمی باشد.

داشتن گارانتی معتبر و سیستم خدمات پس از فروش از نکاتی است که باید هنگام خرید ماشین جوجه کشی مد نظر داشته باشید.

کیفیت و راندمان بهتر اولین اصل در خرید یک ماشین جوجه کشی است .

گروه طیوران صنعت فاخته توانسته است با ایجاد تنوع در دستگاه هایش، دستگاه های جوجه کشی حرفه ای تولید کند و تمام سلیقه ها را (چه افرادی که بدنبال دستگاه جوجه کشی خانگی) هستند، چه افرادی که بدنبال یک دستگاه جوجه کشی صنعتی و بدنبال تولید انبوه هستند را پوشش دهد،میتوانید در اینجا محصولات فاخته را مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

هجده + 1 =