شانه های دستگاه جوجه کشی

شانه های جوجه کشی

شانه های دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 2586 بازدید

برای چیدن تخم ها داخل دستگاه جوجه کشی باید آنها را در شانه های مخصوص به خود بچینیم، شانه های جوجه کشی انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

 

شانه های ستر

در دوره ی ستر تخم طیور را در داخل شانه های ستری میچینند وسپس آنها را درون دستگاه جوجه کشی قرار میدهند. از آنجایی که سایز تخم پرندگان با هم متفاوت است معمولا هر پرنده ای شانه ی ستری مخصوص به خود را دارد البته در بعضی مواقع که تخم پرندگان اندازه ی یکسانی دارند، میتوان از یک شانه ی ستر استفاده کرد، بعنوان مثال تخم قرقاول را معمولا در شانه ی ستری اردک میچینند.

شانه ی ستر شتر مرغ

تخم شتر مرغ تقریبا بزرگترین تخم در بین پرندگانی است که جوجه کشی از آنها رواج دارد. شانه های شتر مرغ معمولا به صورت دوتایی میباشد. تخم شتر مرغ را به گونه ای که نوک باریک آن به سمت پایین باشد در این شانه ها میچینند و درون دستگاه جوجه کشی قرار میدهند.

شانه شترمرغ


شانه ی ستر بوقلمون

تخم بوقلمون تقریبا 1/5 برابر تخم مرغ میباشد، شانه های ستر بوقلمون معمولا 25تایی و به صورت 5*5 میباشد. تخم بوقلمون را در این شانه ها به گونه ای در این شانه ها میچینند که نوک باریک آن به سمت پایین باشد و پس از پایان دوره ی ستر، تخم های نطفه دار را برداشته و درون شانه های هچر میچینند.

شانه بوقلمون

لازم به ذکر است که شانه های بوقلمون برای تخم غاز و طاووس هم کاربرد دارد.


شانه های ستر غاز

تخم غاز کمی بزرگتر از تخم بوقلمون میباشد با این حال برخی مواقع تخم غاز را درون شانه های ستر بوقلمون میچینند اما روشی که در راندمان جوجه کشی از غار موثر بوده است این است که آنها را به صورت خوابیده درون سبد هچر میچینند.

شانه ستر غاز

اگر قصد دارید از شانه ی بوقلمون برای تخم غاز استفاده کنید باید جای دو تخم را یکی کرده و تخم غاز را درون آن بخوابانید.


شانه های ستر اردک

تخم اردک شانه ی ستری مخصوص به خود را دارد، این شانه ها معمولا 36 تایی و به صورت 6*6 میباشد. تخم اردکها را به گونه ای در این شانه ها میچینیم که نوک باریک آنها به سمت پایین باشد. پس از پایان دوره ی ستر اردک، تخم های نطفه دار اردک را از شانه های ستر خارج کرده و آنها را درون سبد هچر میچینیم.

شانه ی اردک به گونه ای طراحی شده که تخم سایر پرندگان را هم میتوان در آن قرار داد، بعنوان مثال این شانه ها برای تخم قرقاول هم کاربرد دارد.

شانه ستر اردک


شانه های ستر مرغ

برای تخم مرغ شانه های مخصوص 42 تایی به صورت 6*7 وجود دارد. تخم مرغ ها را درون این شانه ها به گونه ای میچینیم که نوک باریک آنها به سمت پایین باشد. پس از پایان دوره ی ستر مرغ، تخم مرغ ها را از دورن شانه های ستر بیرون آورده و آنها را درون سبد هچر میچینیم.

شانه ستر مرغ


شانه های ستر کبک

علاقه مندان به کبک هم میتوانند آسوده خاطر باشند زیرا برای تخم کبک نیز شانه های مخصوصی وجود دارد، شانه های ستر کبک معمولا 64 عددی و به صورت 8*8 میباشد. تخم کبک ها را به صورتی که نوک باریک آنها به سمت پایین باشد درون این شانه ها میچینیمو پس از پایان دوره ی ستر تخم های نطفه دار کبک را به سبد هچر انتقال میدهیم.

شانه ستر کبک


شانه های ستر بلدرچین

تخم بلدرچین تقریبا کوچکترین تخم در بین طیوری است که جوجه کشی از آن رواج دارد،برای تخم بلدرچین شانه های ستری مخصوص 96 تایی طراحی شده است و تخم بلدرچین در این شانه ها به صورتی قرار میگیرد که نوک باریک آن به سمت پایین باشد.

شانه ستر بلدرچین


سبد هچر

به سبدی که تخم های نطفه دار در دوران هچر در آن چیده میشوند سبد هچر گفته میشود، البته در برخی موارد این سبد ها در دوران ستر هم استفاده میشوند، مانند زمانی که میخواهیم از غاز جوجه کشی کنیم.

سبد هچر


شانه های همه کاره

شانه های سایزیک یا همه کاره شانه هایی هستند که سایز آنها متناسب با اندازه ی تخم پرنده قابل تغییر است، قبلا در مورد این شانه ها مقاله ای نوشته ام که خواندن آن خالی از لطف نیست.

برخی از تولیدکننده های دستگاه جوجه کشی در ایران، از شانه های سایزیک استفاده میکنند و برخی دیگر نیز از شانه های سنتی استفاده میکنند. استفاده از هرکدام از این شانه ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

شانه های سایزیک


کلام آخر

این مقاله به کوشش گروه طیوران صنعت فاخته تهیه شده است امیدوارم ابهاماتتان در این رابطه رفع شده باشد و سوالات شما در مورد شانه ها و سبدهای جوجه کشی را پاسخ داده باشیم. شما میتوانید انتقادات و پیشنهادات خود را در پایین این مقاله در بخش نظرات به ما اعلام نمایید.

1 دیدگاه

  1. درود ، خیلی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

12 + 8 =