شرایط محیطی انکوباسیون ( حرارت بخش دوم )

شرایط فیزیکی و محیطی انکوباسیون ( حرارت بخش دوم )

شرایط محیطی انکوباسیون ( حرارت بخش دوم )

بازدیدها : 1503 بازدید

درجه حرارت حیاتی ترین و بحرانی ترین فاکتور موثر در توفیق یا شکست در کار کارخانه جوجه کشی است.درجه حرارت باید برشکل نوع انکوباتورمطابق توصیه شرکت اعمال شود

درجه حرارت در جوجه کشی

درجه حرارت حیاتی ترین و بحرانی ترین فاکتور موثر در توفیق یا شکست در کار یک کارخانه جوجه کشی است به طوری که تغییرات کوچک در درجه حرارت میتواند درصد جوجه درآوری را افزایش یا کاهش معنی داری بدهد . علاوه بر درجه حرارت ، ارتباط بین درجه حرارت و رطوبت نیز بایستی مورد بررسی قرار بگیرد . تاثیرات درجه حرارت علاوه بر درصد هچ برروی زمان هچ ، اندازه جنین ، تلفات جنینی و زنده مانی جوجه و درصد جوجه های ضعیف یا فلج نیز موثر می باشد .

دمای مطلوب در جوجه کشی

درجه حرارت بایستی براساس نوع انکوباتور و مدل آن ، مطابق توصیه شرکت سازنده اعمال شود . معمولا درجه حرارت بین ۹۹ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت برای انکوباتور ها در نظر گرفته می شود . درحالی که درجه حرارت برای هچرها معمولا ۹۶ تا ۹۸ درجه فارنهایت توصیه میگردد . به طوری که دمای قسمت بالای انکوباتور به ۱۰۱ درجه فارنهایت در هفته اول ۱۰۲ درجه فارنهایت برای هفته دوم و ۱۰۳ درجه فارنهایت برای هفته سوم می رسد . دقت شود به هیچ عنوان نباید درجه حرارت به بیش از ۱۰۳ درجه فارنهایت در هفته سوم انکوباسیون برسد .
در خصوص بوقلمون ها بایستی به این نحو عمل شود که درجه حرارت ۵/۱۰۰ درجه فارنهایت ( هفته اول ) ،۵/۱۰۱ درجه فارنهایت ( هفته دوم ) و ۵/۱۰۲ درجه فارنهایت ( هفته سوم ) و ۱۰۳ درجه فارنهایت برای هفته چهارم ر نظر گرفته شود . تمام اطلاعات فوق برای انکوباتور هایی بوده که هوای آن ساکن بوده است . در حالی که در انکوباتور های صنعتی و انکوباتور هایی که هوای آن مرتب جا به جا می شود توصیه شده است که بهترین درجه حرارت ۴/۱۰۰ درجه فارنهایت و بهترین دما برای هچر به طور مطمئن ۵/۹۹ و ۶/۹۸ درجه فارنهایت باشد . درحالی که باروت در سال ۱۹۳۷ گزارش نمود که بهترین هچ در دمای ۱۰۰ درجه فارنهایت به دست می آید و همچنین در درجه حرارت بالاتر یا پایین تر از آن هچ کاهش خواهد یافت . پژوهش های بعدی که توسط رومانوف و سولیوان در سال ۱۹۳۸ انجام شد نشان داد که درجه حرارت یکنواخت پیوسته و دائم برای انکوباتور بایستی ۵/۹۹ درجه فارنهایت باشد آن ها همچنین گزارش کردند که درجه حرارت پایین تر از آن بعد از ۱۶ روزگی سبب ایجاد مشکل یا عارضه نمی شود حتی اکر درجه حرارت ۴/۵ درجه فارنهایت کمتر از آن باشد .

به طور کلی نتایج نشان می دهد که بالا بودن درجه حرارت در ابتدای انکوباسیون سبب افزایش جوجه در آوری می شود .

اثرات دمای بالا در جوجه کشی

درجه حرارت بالاتر از حد نرمال سبب افزایش تلفات جنینی به خصوص در اواخر انکوباسیون می شود . این تلفات معمولا در روز ۱۹ انکوباسیون در جوجه ها و در روز ۲۵ در بوقلمون ها دیده می شود . میزان تلفات بستگی به طول زمانی دارد که درجه حرارت بالاتر بوده است به این منظور بایستی هر ۲ یا ۳ روز عملکرد ترموستات از نظر کنترل دما ، قطع یا وصل ، چک و بررسی شود . درجه حرارت انکوباتور زمانی که حرارت ( المنت ) ماشین کار می کند نباید قرائت شود . درجه حرارت بالا در اوایل انکوباسیون تاثیر زیاد برروی تلفات جنینی ندارد . مطالعه ای که توسط گودرل درسال ۱۹۴۲ برروی تخم بوقلمون انجام شد نشان داد که درجه حرارت ۹۹ درجه فارنهایت ، درصد هچ بالاتری نسبت به سایر دما ها دارد . همچنین درجه حرارت پایین تر از ۹۸ درجه فارنهایت سبب تاخیر درهچ تقریبا به مدت ۲۴ ساعت می شود .

در حرارت بالا در جوجه کشی افت وزن ( از دست دادن آب ) تخم مرغ بیشتر شده ، جوجه ها کوچکتر می شود ، به طوری که باروت در سال ۱۹۳۷ نشان داد که درجه حرارت ۹۹ یا ۱۰۰ درجه فارنهایت در مقایسه با ۱۰۲ درجه فارنهایت سبب می شود که افزایش درجه حرارت سبب کوچک شدن جوجه ها و فقدان هوشیاری جوجه ها شود ، جوجه ها پاهایشان باز شده و قادر به ایستادن نمی باشند . همچنین گردن جوجه ها کج و خمیده و جوجه ها به طور آشکار بعد از هچ قادر به را رفتن به طور مستقیم نیستند .

در دمای ۱۰۰ درجه فارنهایت عملا ناهنجاری دیده نمی شود . گردن پیچیده هرگز مشاهده نشده و پنجه های جمع شده بسیار بسیار کم دیده می شود . برخی از اثرات درجه حرارت برروی جنین شامل : عدم تکامل یا تکامل ناقص مغز، چشم ها و ناحیه سر ، عدم بسته شدن کامل ناف و عدم جذب کامل کیسه زرده به داخل شکم از علائم دیگر است .

معمولا در جوجه کشی گزارش می شود که درجه حرارت ماشین در انتهای انکوباسیون بسیار افزایش می یابد ، همچنین میزان حرارت تولیدی در نژاد های پر تولید و با هچ بالا ، بیشتر از نژاد های دیگر است . درجه حرارت بالا در زمان انکوباسیون که معمولا در اثر نامناسب بودن سرعت هوا و ظرفیت خنک کنندگی ایجاد می شود می تواند اثر منفی برروی وضعیت جنین در درون تخم مرغ بگذراد .نتایج آزمایشات انجام شده در شرکت هچ تک نشان داد که در صورت تداوم و بالا بودن درجه حرارت ، بعد از روز ۷ مشاهده گردید که جنین های نا به جا ( سرهای آن ها بین پاهایشان) افزایش می یابد . این نوع نابه جایی ۵/۱ درصد نسبت به گروه دیگر افزایش نشان داد . همچنین نوع دیگر نا به جایی یعنی سرروی بال به میزان ۷/۲ درصد افزایش می یابد . دلیل این نابه جایی ها هنوز مشخص نشده است ، ولی ممکن است ارتباط با کاهش فعالیت عضلانی جنین در اثر استرس حرارتی و ضعیف شدن آن داشته باشد . این جنین های نا به جا قادر به نوک زدن به کیسه هوا نبوده و توفیق آن ها در هچ شدن بسیار اندک بوده و سرنوشت آن ها مرگ است . همچنین جنین هایی که سرشان روی بال قرار دارد قادر بر چرخش درون تخم مرغ نبوده و تنها می توانند سوراخ بزرگی روی پوسته ایجاد کنند و برخی از آن ها زنده می مانند و برای تفریخ آن ها نیاز به انرژی برای شکستن پوسته می باشد . وقتی نوک زیر بال نباشد در اثر فشار نوک به پوسته ، تغییر شکل در منقار جوجه رخ داده و به صورت منقار متقاطع و سر به صورت مورب (اریب) در می آیند . این نا به جایی ها زمانی بیشتر می شود که درجه حرارت انکوباسیون به ویژه در نیمه دوم انکوباسیون افزایش یابد . در نتیجه تلفات جنینی افزایش یافته و جنین ها قادر به هچ نبوده و کیفیت جوجه کاهش می یابد .

هنگام باز کردن درب ماشین در جوجه کشی برخی از علائم بالا بودن حرارت به صورت زیر مشاهده می شود . هرچند که برخی برروی عملکرد اثر گذاشته که در زیر به آن اشاره می شود .

۱ – جوجه ها بادهان باز نفس می کشند

۲ – سر و صدای جوجه ها بالاست

۳ – تولید جوجه های ریز جثه ، درحالی که بقایای کیسه زده در آن ها بزرگ است

۴ – کاهش زمان انکوباسیون

۵ – از دست دادن آب بدن یا افت وزن بیشتر

۶ – مفصل قرمز ، بینی کثیف و منقار قرمز

معمولا علائم حرارت بالا زمانی ظاهر می شود که درجه حرارت به ۱۰۳ تا ۱۰۴ درجه فارنهایت برسد در اثر تلاش جوجه برای خروج از پوسته و تحمل استرس زیاد معمولا لکه های قرمزرنگی روی منقار یا نوک جوجه ها دیده می شود . بخاطر تلاش زیاد جوجه برای تفریخ و استفاده از پای خود سبب می گردد که علاوه بر کثیفی بینی ها ، مفصل خرگوشی قرمز می گردد .

۷ – بسته شدن بد ناف : بسته شدن بد ناف می تواند عامل تلفات جوجه ها شود همچنین وجود خون در داخل و بیرون پوسته از علائم دیگر می باشد

۸ – وزن نسبی اندام ها کاهش یافته که این مسئله در جوجه حاصل از نژاد های مادر گوشتی و تخم گذار دیده می شود

۹ – کاهش نسبی وزن قلب در اثر حرارت بالا کاملا معنی دار بوده و بین ۳۱-۱۷ درصد تغییرات دیده می شود .

۱۰ – کاهش سه درصدی وزن ریه ها و کاهش ۲۰ درصدی بورس فابریسیوس در اثر استرس حرارتی دیده می شود .

۱۱ – اثرات استرس حرارتی تنها محدود به کاهش رشد و تمایز بدن جوجه نشده بلکه تکامل قلبی – عروقی و سیستم ایمنی تحت تاثیر قرار می گیرد .

۱۲ – عملکرد جوجه و زنده مانی جوجه ها کاهش می یابد .

۱۳ – مشکلات بهداشتی شامل سندروم مرگ ناگهانی و آسیت هم زمان با مشکلات قلبی – عروقی افزایش می یابند

۱۴ – افزایش جوجه های دهیدراته : دهیدراته شدن جوجه ها در نتیجه افزایش درجه حرارت می باشد . جوجه ها در حرارت بالا از طریق له له ( نفس نفس ) زدن ، آب بدن را از دست می دهند که در طی آن مقدار زیادی آب یعنی ۵ گرم را در ۲۴ ساعت از دست داده و بیشتر آن ها حتی تا حد ۱۰ گرم در ۲۴ ساعت نیز از دست می دهند درحالی که در حالت عادی جوجه ها تنها ۱-۲ گرم رطوبت را در طول ۲۴ ساعت بایستی از دست بدهند .

۱۵ – نابجایی و بدشکلی ها

۱۶ – سفت بودن کیسه زرده ، بزرگی کیسه زرده و پر بودن آن از علائم بالا بودن درجه حرارت در انتهای انکوباسیون است .

۱۷ – جوجه های ریز ، رنگ پریده و رشد نکرده چون رنگدانه پر ها در داخل کیسه زرده تجمع می کند و بالا بودن حرارت مانع از جذب زرده شده و در نتیجه پرها نمی توانند رنگدانه ها را به خوبی جذب نمایند

۱۸ – جوجه های ضعیف ، جوجه هایی که قادر به ایستادن روی پای خود نبوده و در نهایت این جوجه ها تلف خواهند شد

۱۹ – افزایش تلفات در پوسته در مراحل پایانی : اگر تلفات جنینی در مراحل پایانی جوجه کشی ( بعد از ۱۵ روزگی ۹ به بیش از ۳-۴ درصد برسد یکی از دلایل اصلی ان بالا بودن درجه حرارت در مراحل پایانی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

4 × پنج =