شرایط لازم جوجه کشی در دوران ستر

شرایط لازم جوجه کشی در دوران ستر:

شرایط لازم جوجه کشی در دوران ستر

بازدیدها : 1327 بازدید

در این مقاله میخواهیم شرایط لازم جوجه کشی در دوران ستر و چگونگی انجام این عملیات را برای شما بیان کنیم.
دوره ستر مهم ترین دوره ی جوجه کشی می باشد زیرا نطفه جوجه داخل تخم در دوره ستر رشد می کند.

نکات بسیار مهمی وجود دارند که با رعایت آنها از تلفات جوجه کشی در امان خواهید بود:

دما

نوسانات دما در این دوره باید حداقل باشد و دمای مناسب بطور متوسط معادل ۳۷-۳۸ درجه می باشد اما این درجه در ماشین های مختلف می تواند متفاوت باشد. دمای بیش از حد باعث خارج شدن جوجه ها از تخم و دمای کم باعث دیر خارج شدن جوجه ها از تخم می شود.

رطوبت

توجه به رطوبت مناسب از اهمیت بالایی برخوردارست و نوسانات رطوبت باید حداقل یاشد زیرا رطوبت سبب تبخیر آب از تخم مرغها می شود و باعث تلفات جنین می شود. رطوبت ماشینهای جوجه کشی به دمای آنها و سرعت تهویه بستگی دارد.

تهویه

میزان اکسیژن موردنیاز جهت رشد جنین ۲۱% می باشد و به ازای هر ۱% کاهش اکسیژن احتمال کاهش جوجه دهی به ۵% می رسد.و هرچه تجمع دی اکسید کربن در دستگاه افزایش یابد درصد جوجه آوری نیز کمتر می شود. حداکثر میزان افزایش غلظت دی اکسید کربن ماشینهای جوجه کشی ۵%می باشد.

تهویه باید بگونه ای باشد که جهت تهویه ازسمت تمیزترین قسمت یعنی از ستر به سمت آلوده ترین قسمت یعنی اتاق شستشو باشد و توصیه می شود تهویه در قسمتهای مختلف بطور مجزا انجام شود.

چرخش تخم مرغها

در جوجه کشی طبیعی تخم مرغها توسط خود مرغ چرخانده می شوند زیرا ممکن است جنین به پوسته بچسبد و سبب مرگ جنین شود و همچنین چسبیدن جنین به پوسته باعث تبخیر آب می شود. برای جلوگیری از این تلفات باید روزی چندین بار عمل چرخاندن انجام شود که در دستگاه جوجه کشی بطور اتوماتیک انجام می شود.

این عمل چرخاندن برای تخم های نطفه دار به جز دوره ی هچر روزی سه بار می باشد که در چرخش دستی باید خیلی سریع انجام شود زیرا سبب کاهش دما و در نتیجه مرگ جنین می شود.

نحوه قرارگیری تخم مرغها از اهمیت بالایی برخوردارست که باید قسمت پهن تخم به سمت بالا باشد زیرا در غیر اینصورت جوجه قادر به تنفس نمی شود و ممکن است از بین برود.

تمام شرایط لازم جوجه کشی در دوران ستر باید فراهم باشد بدون هیچ کم و کسری، اگر به هر کدام ذره ای آسیب برسد جوجه کشی موفقی نخواهید داشت.

کسب اطلاعات بیشتر راجع به دستگاه جوجه کشی .

1 دیدگاه

  1. باسلام…دستگاه جوجه کشی84عددی(مرغ)فاخته دارم….ممنون میشم بطوردقیق رطوبت و دمای دستگاه روهنگام جوجه کشی مرغ در دوران ستر وهچر رو بفرمائین…بی نهایت سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

13 − هفت =