مراحل جوجه کشی بخش اول

مراحل جوجه کشی

مراحل جوجه کشی بخش اول

بازدیدها : 1037 بازدید

در این مقاله مراحل جوجه کشی به طور مفصل توضیح داده می شود

مراحل جوجه کشی به شرح زیر است :

۱) ستر :

در کارخانه های جوجه کشی ، ۱۸روز اول ( ازساعت ۴۴۰-۰) تخم مرغها را در داخل دستگاه ستر (تخم مرغ گیر ) که دمای آن۲/۳۷ و رطوبت آن ۶۰% است ، قرار می دهند .

در دستگاه ستر ، سه عامل باید مورد توجه قرار گیرد :

 دما

دمای مناسب برای جوجه کشی ، به طور متوسط معادل ۳۸-۳۷ درجه می باشد . کاهش دما منجر به دیرتر خارج شدن جوجه ها از تخم مرغ می شود و افزایش آن ، منجر به زودتر خارج شدن جوجه ها از تخم مرغ می گردد . درجه حرارت مناسب درماشینهای مختلف تا حدودی متفاوت می باشد .

رطوبت

رطوبت دمای موجود در ماشینهای جوجه کشی ، سبب تبخیر آب از تخم مرغها و تلفات جنین می شود . از این رو توجه به رطوبت مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است . از طرفی کاهش رطوبت ماشینهای جوجه کشی ، منجر به افزایش تبخیر و وسیع تر شدن کیسه های هوایی داخل تخم می شود . در نتیجه نوک جوجه زود تر به اطاقک هوا می رسد . همچنین افزایش رطوبت نیز، منجر به وسعت دیر هنگام کیسه هوا شده و جوجه در این زمان قادر به تنفس نخواهند بود . رطوبت ماشینهای جوجه کشی ، به دمای آنها و سرعت تهویه بستگی دارد .

چرخش تخم مرغ ها

نحوه قرار گرفتن تخم مرغها به صورتی است که قسمت پهن آنها به طرف بالا باشد ، درغیر این صورت سر جوجه در قسمت باریک قرار می گیرد و قادر به تنفس نبوده و از بین می رود . چرخاندن تخم مرغ ها عملی است که در جوجه کشی طبیعی توسط خود مرغ انجام می شود و عدم توجه به آن منجر به کاهش جوجه درآوری می شود ، زیرا جنین به پوسته تخم چسبیده و تلف می شود .

همچنین نزدیکی نطفه به پوسته ، باعث افزایش تبخیر آب از جنین می شود . عمل چرخاندن ، موجبات گرم شدن یکنواخت تخم مرغها را نیز فراهم می کند . این عمل چندین بار در طی روز انجام می گیرد و توسط میله ای که در زیر صفحه تخم مرغ قرار دارد صورت می پذ یرد . تعداد دفعات چرخش در طی روز حداقل ۶-۴ بار و در ماشینهای بزرگ جوجه کشی ، هر ۲ساعت یک بار انجام می شود

 تهویه

طی دوره جوجه کشی ، اکسیژن مورد نیاز جنین توسط منافذ موجود در پوسته تخم مرغ تامین می شود . دی اکسید کربن نیز از همین منافذ خارج می گردد . میزان اکسیژن مورد نیاز جهت رشد جنین حدود ۲۱% می باشد . به ازای هر۱%کاهش میزان اکسیژن ، ۵% میزان جوجه دهی کاهش می یابد . همچنین عدم خروج دی اکسید کربن و تجمع آن در اطراف تخم مرغ ها ، منجر به کاهش درصد جوجه درآوری می شود . چنانچه غلظت دی اکسید کربن به ۵% برسد ، درصد جوجه درآوری به صفر خواهد رسید . حداکثر میزان افزایش غلظت دی اکسید کربن ماشینهای جوجه کشی ۵%می باشد .

تهویه مشابه سالنهای پرورش اعمال می گردد و چون اکسیژن احتیاج است و دی اکسید کربن دفع می گردد در نتیجه در زمستان گرم و در تابستان باید سرد باشد . در جوجه کشی فشار مثبت در تهویه مطلوب تر است و جهت تهویه از سمت تمیزترین قسمتها (سترها) به آلوده ترین بخش ( اتاق شستشو ) می باشد . بین قسمت های مختلف درها دوطرفه هستند و از هر طرف قابل بازشدن می باشد . اگر تهویه در قسمت های مختلف به صورت مجزا انجام شود ، مطلوب تر می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

چهار + یک =