نحوه جوجه کشی شتر مرغ

نحوه جوجه کشی شتر مرغ

نحوه جوجه کشی شتر مرغ

بازدیدها : 1374 بازدید

شترمرغ موجود با شکوهی است و تخم های بزرگ و گران قیمتی نیز هم تولید می کند که این امرباعث شده تا جوجه کشی شترمرغ بیشتر شود .
شتر مرغ ماده معمولاً در بعدظهر بین ساعت ۴ تا ۷ تخمگذاری می کند. بلافاصله بعد از تخم گذاری باید تخم ها به وسیله کارگران جمع آوری شده و به محل مورد نظر منتقل شود . دوران جوجه کشی ۴۲ روز می باشد.

آموزش جوجه کشی شترمرغ

با توجه به پژوهش های به عمل اومده بر روی تخم شتر مرغ این نتیجه حاصل شد که تخم شترمرغ نیاز به شرایط محیطی متفاوتی نسبت به طیور دیگر دارد این تخم به شدت به رطوبت نیاز دارد. در داخل تخم شتر مرغ آب بیشتری درون تخم وجود دارد و با توجه به اینکه این پرنده در مناطق گرم و خشک زندگی می کند آب اضافی بخار می شود. ولی در محیط دستگاه جوجه کشی گرمای طبیعی وجود ندارد که آب اضافه بخار شود به همین دلیل باید محیط ماشین جوجه کشی به گونه ای باشد که آب اضافه موجود در تخم تبخیر شود.

رطوبت در دستگاه جوجه کشی شتر مرغ

رطوبت نیز از مهمترین عوامل در دستگاه جوجه کشی شترمرغ به حساب می آید. این دستگاه بر خلاف دستگاه های معمولی رطوبت کمتری برای دوره جوجه کشی نیاز دارد. در اکثر مواقع نیاز به رطوبت گیری از این دستگاه نیز وجود دارد ، وجود پوسته سخت و ضخیم این تخم باعث شده تا رطوبت به سختی از درون تخم خارج شود.

رطوبت واقعی دستگاه جوجه کشی شترمرغ را چگونه محاسبه کنیم؟

ابتدا رطوبت داخل دستگاه بر روی ۲۵ درصد قرار می دهیم .برای اینکه متوجه شویم که رطوبت دستگاه به درستی تنظیم شده است ابتدا تخم های شتر مرغ را کد گذاری می کنیم . هر تخم را وزن کرده و مشخصات را یادداشت می کنیم . یک هفته بعد دوباره تخم ها وزن شده اگر وزن تخم ها۲ تا ۵/۲ درصد کاهش پیدا کرده باشد این رطوبت مناسب است . اگر بیشتر وزن از دست داده باشند متوجه می شویم که رطوبت کم است و باید رطوبت دستگاه را زیاد کرد و اگر وزن کمتری از میزان پیش بینی شده کسر شود باید رطوبت دستگاه را کم کنیم.

معمولا برای افزایش رطوبت داخل دستگاه از بخارسازهای التراسونیک استفاده می شود و برای کاهش رطوبت داخلی دستگاه نیازمند سیستم های پیشرفته و گران قیمت خشک کننده هوا می باشد. که دستگاه های کمتری به این سیستم مجهز می باشند .

دستگاه های جوجه کشی دارای دما و رطوبت معینی هستند همین امر موجب شده تا از دستگاه های اسپلیت یا کولر گازی استفاده شود زیرا این دستگاه ها رطوبت هوا را می گیرند .

اکسیژن دستگاه جوجه کشی شتر مرغ

جنینی که درون تخم قرار دارد نیاز به اکسیژن مخصوصا به اکسیژن بیشتر در هفته های آخر دارد ولی با توجه به پوسته سخت تخم این امر مشکل تر می شود. وجود رطوبت بیشتر باعث می شود تخم ها نرم تر شوند این امر برای تامین اکسیژن بهتر است . سیستم های اتوماتیک هواگیری دستگاه با توجه به تایم های مشخص هوا رسانی را افزایش می دهد .

نحوه چرخش تخم شترمرغ

استفاده از راک های مستحکم و قوی از جنس گالوانیزه و موتورهای گیربکس دار با قدرت تحمل وزن تخم های بارگیری شده برای دستگاه ضروری هستند. استفاده از راک های دستگاه مرغی برای جوجه کشی شترمرغ امری کاملا اشتباه و غیر استاندارد می باشد.

تخم شترمرغ حتما باید هر یک ساعت یک بار باید تغییر زاویه دهد . حداقل میزان زاویه چرخش باید بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ درجه باشد. زاویه های دیگر باعث می شود کیفیت لازم را تخم نداشته باشد.

در سال های گذشته در ایران دستگاه های زیادی برای پرورش تخم شترمرغ وارد بازار شده است . تفاوت این دستگاه با دستگاه های جوجه کشی دیگر تنها فاصله طبقات است.

پس از خروج از تخم جوجه ها باید درحرارت ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتی گراد قرار بگیرند . بهتر است این حرارت در زیر منبع حرارتی (لامپ هیتر، مادر مصنوعی) برای جوجه آماده شود. در صورتی که شرایط آب و هوایی مهیا باشد ، جوجه ها بعد از ۲۴ ساعت بعداز درآمدن از تخم در فضای باز می توان قرار داد. در سنین اولیه مراقبت بیشتر باید از جوجه ها انجام گیرد. بهداشت سالن کاملاً رعایت شده و شب ها شرایط مناسب از نظر دما و تهویه برای جوجه ها فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

3 × 1 =