نکات مهم برای بهسازی جوجه کشی- بخش اول

نکات مهم برای بهسازی مناسب جوجه کشی- بخش اول

نکات مهم برای بهسازی جوجه کشی- بخش اول

بازدیدها : 556 بازدید

در این مقاله ما شما را با نکاتی در مورد بهسازی مناسب جوجه کشی آشنا می کنیم . اگر به این مطلب علاقه دارید می توانید با ما همراه باشید.

برخی از برنامه های بهسازی در تشکیلات جوجه کشی تاکید بسیار زیادی روی مواد ضدعفونی می نماید. چنانچه کار بهسازی در سایر مقاطع جا به جا کردن تخم مرغ ضعیف باشد باید به مصرف مواد ضدعفونی بیشتر توجه نمود . مدیران واحد های جوجه کشی لازم است که دقت کامل نسبت به موازین بهسازی در قبل از مرحله جوجه کشی مبذول داشته و روی مدیریت مزارع مرغ مادر نظارت داشته باشند . در این زمینه باید توجه اساسی به بستر وضعیت لانه های تخم گذاری معطوف کرد.

کف لانه تخم گذاری اولین سطحی است که با تخم مرغی که تازه از بدن مرغ خارج شده تماس پیدا می کند . رطوبت سطح پوسته تخم مرغی که تازه گذارده شده وسیله مناسبی برای هجوم باکتری ها به تخم مرغ می باشد صرف نظر از نوع ماده ای که در لانه به کار رفته ( تراشه نجاری و غیره ) اساسا مواد مصرفی باید تمیز و خشک و عاری از مواد مدفونی باشند . اگر لانه کثیف شده باشد مواد ان را عوض کنید تا اطمینان حاصل شود که تخم مرغ ها آلوده نمی شوند.

نکات مهم برای بهسازی مناسب جوجه کشی

شرایط بستر در سالن مرغ های مادر مشخص می سازد که مواد داخل لانه ها تا چه حد خشک و تمیز می باشد. ریزش آب ، فضای کم و تهویه ضعیف باعث افزایش مقدار رطوبت و مواد مدفوعی می شود که مرغ با خود به داخل لانه تخم گذاری می برد.
نکته دیگری که در کاهش آلودگی تخم مرغ های ماشین جوجه کشی اهمیت اساسی دارد انتخاب محل قرار دادن لانه تخم گذاری است. تخم مرغ هایی که روی بستر یا روی اسلت گذارده می شوند مقادیر زیادی آلودگی باکتریایی داشته و نباید جزو تخم مرغ های دستگاه جوجه کشی محسوب شوند. مرغ ها بعد از آن که ۳ یا ۴ بار در جایی تخم می گذارند به همان جا برای تخم گذاری های بعدی عادت می کنند. از این رو بسیار مهم است که یک هفته قبل از شروع تخم گذاری نسبت به قرار دادن لانه های تخم گذاری در محل های مناسب اقدام گردد.

برای این که مرغ ها در ۴ تا ۵ هفته اول به استفاده از لانه های تخم گذاری تشویق شده روی پرچین های لانه راه رفته و از نشستن آن ها در جاهای غیر از لانه های تخم گذاری جلو گیری نمایید.

فضای کافی برای لانه در نظر بگیرید (۴ تا ۵ مرغ در لانه های معمولی ) . لانه ها را در جایی قرار دهید که به آسانی برای مرغ ها قابل دسترس باشند.

با خارج کردن هر چه سریع تر تخم مرغ ها از سالن مادر از نفوذ باکتری ها و رشد اولیه جنین در تخم گذاری های جوجه کشی جلوگیری نمایید . روزی ۴ مرتبه تخم مرغ ها را جمع کنید . بعد از جمع آوری فقط تخم مرغ هایی را که عاری از کثافت ، ذرات مدفوع و خون هستند انتخاب کرده و ان هایی را که ترک یا سوراخ دارند را کنار بگذارید بسیاری از تولید کنندگان سعی می کنند تا تخم مرغ های کثیف را با استفاده از ترکیبات پاک کننده یا با سمباده زدن تمیز نمایند. از این کار خودداری کنید زیرا باعث پاک کردن کوکیکول که اولین سد دفاعی پوسته در برابر باکتری ها است می گردد همچنین در اثر سائیدن ممکن است کثافات به درون خلل و فرج پوسته تخم مرغ رانده شود.

تخم مرغ های غیر عادی را نباید جزو تخم مرغ های جوجه کشی قرار داد چون این ها نسبت به آلودگی حساس تر بوده و با وجود آن که از لحاظ باروری مشکلی ندارند ولی در مقایسه با تخم مرغ های عادی ، قدرت باروری آن ها کمتر می باشد. تخم مرغ هایی که قالب آن ها داری عیب و نقص جزئی هستند قابلیت جوجه در آوری آن ها ۱۴ درصد کمتر است در صورتی که قدرت جوجه در آوری تخم مرغ هایی که قالب آن ها گرد ، جوش دار ، چروکیده ، ناصاف و … است ، حدود ۳۵ تا ۸۹ درصد پائین تر از تخم مرغ های عادی می باشد.

استفاده از پاک کننده های شیمیایی بر روی سطح تخم مرغ در اکثر شرایط برای بهتر شدن قابلیت جوجه در آوری ضرورتی ندارد . با این وصف برخی تولید کنندگان برای به حداقل رساندن آلودگی ها باکتریایی متوسل به این پاک کننده ها می شوند برای حصول بهترین نتیجه ، مواد ضدعفونی را به میزان های توصیه شده رقیق کرده به صورت کف یا اسپری بلافاصله بعد از این که تخم گذارده شد استفاده نمائید . محلول ضدعفونی باید گرمتر از تخم مرغ باشد. مطمئن شوید که محلول ضدعفونی تمام سطوح تخم مرغ را فرا گیرد و کلیه ذرات گرد و خاک، پرها و ذرات چوبی را که به آن ها چسبیده از آن جدا نماید.

با استفاده از پاک کننده در محلی عاری از گرد و خاک از دوباره آلوده شدن تخم مرغ جلوگیری نمائید. ماشین های شستشوی تخم مرغ موقعی موثر عمل می کنند که آب آن ها هر دو ساعت یک بار عوض شود یا آب تازه در آن جاری باشد. از استفاده از روش های قدیمی غوطه ور سازی تخم مرغ ها در یک سطل آب صابون دار پرهیز نمائید . خطراتی وجود دارند که عبارتند از درجه حرارت نامناسب محلول شستشو و عوض نکردن به موقع محلول.

هدف اصلی یک تولید کننده تخم مرغ های جوجه شی، باید تولید تخم مرغ های تمیز در لانه های تخم گذاری و کاهش هر چه بیشتر تخم های گذارده شده روی بستر یا اسلت و عدم استفاده از تخم مرغ های کثیف باشد.

جا به جا کردن و نگه داری تخم مرغ های جوجه کشی تا وقتی که تخم مرغ های جوجه کشی در شرایط محیطی سالن قرار داشته باشند به سرعت کیفیت خود را از دست می دهند . هر چه سریعتر این تخم مرغ ها را به اتاقی که از لحاظ محیطی تحت کنترل باشد منتقل نمایند، کیفیت و قدرت جوجه در آوری در آن ها بهتر می شود در حالیکه گرفتن تخم مرغ های جوجه کشی در سالن مرغ های مادر، با وجود مدیریت مناسب باز هم در معرض خطر آلوده شدن می باشد. گزارش شده است که میکروب سالمونلا می تواند از خلل و فرج پوسته در کمتر یک ساعت بعد از آنکه تخم گذارده می شود بداخل آن نفوذ کند. نطفه موجود در آن ها ممکن است شروع به فعالیت نموده و در نتیجه میزان تلفات زودرس جنین بسیار افزایش پیدا کند . اطاق های نگه داری تخم مرغ در مزار ع مرغ مادر و در موسسات جوجه کشی باید در حد ۱۲ تا ۲۰ درجه سانتی گراد نسبت به درجات پایین تر این محدوده حرارتی قرار گیرد مناسب تر است زیرا تخم مرغ ها وقتی از یک اتاق سرد تر برداشته می شوند روی پوسته آن ها عرق کرده و مرطوب می شود . کیفیت تخم مرغی که بدین ترتیب عرق کرده در معرض خطر بزرگی قرار دارد ، زیرا تراکم قطره چه بسا روی سطح پوسته باعث تسهیل عبور میکرو ارگانیسم ها از سوراخ های پوسته به درون تخم مرغ می گردد.

در عملیاتی که تخم مرغ های جوجه کشی را در داخل جعبه ها می چینند احتیاطات مخصوصی باید در حفظ کیفیت تخم مرغ رعایت گردد. بهترین کار این است که تخم مرغ های جوجه را یک شب قبل از قرار داد در داخل جعبه ها در انبار نگه داری کنند.
اطاق های نگه داری تخم مرغ در مزارع مرغ مادر باید تمیز و بهداشتی بوده و مجهز به یک تهویه مناسب، مرطوب ساز و گرم کن باشند ترموستات ها در اطاق های تخم مرغ اکثرا دقیق کار نمی کنند و باید آن ها را مورد بازدید قرار داد . دستگاه های مرطوب ساز را مرتبا تمیز کرده و برای جلوگیری از آلودگی ، مقداری مواد ضدعفونی به آب اضافه کنید.

مزارع مرغ مادر و جوجه کشی هر دو باید از سایر مرغداری ها و دامداری ها دور باشند تا از ورود اجرام بیماری زا جلوگیری شود. به همین دلیل باید از ورود بازدید کنندگان به مرغداری و جوجه کشی جلوگیری نمود.

افرادی که در قسمت مرغ مادر کار می کنند برای هر مرتبه بازدید از مرغداری باید چکمه های لاستیکی و رو پوشهای ضدعفونی شده استفاده کنند . چکمه های لاستیک بهتر از پلاستیکی است زیرا ضدعفونی کردن آن ها اسان تر انجام می شود. چکمه های پلاستیکی شکننده بوده و حتی بعد از چند قدم راه رفتن روی نقاط بتونی یا روی ریگ با روی اسلت ها ممکن است سوراخ پیدا کند.

بهترین برنامه های بهسازی در جوجه کشی شامل ایجاد امکانات برای دوش گرفتن ، تعویض لباس ها و کفش برای کلیه کارکنان و بازدید کنندگان می باشد.

طرح تشکیلات جوجه کشی ، خط و مسیر کار افراد و ورود هوا از همان راهی باید باشد که تخم مرغ ها طی می کنند. تا جایی که ممکن است از درهای یک طرفه باید استفاده کرد تا از برگشت آلودگی از نقاط کثیف به نقاط تمیز جلوگیری شود.
بسیاری از جوجه کشی ها وجود دارند که نمونه های بدی از طرح خط تولید به شمار می روند . ما یکی از آن ها را می شناسیم که تخم مرغ ها برای رسیدن به اطاق نگه داری تخم مرغ از میان سالن درجه بندی جوجه می گذرند . در این موسسه تخم مرغ ها را برای خواباندن در دستگاه ، دوباره از اطاق جوجه ها عبور می دهند و سپس تخم مرغ ها را برای انتقال به سالن جوجه کشی از محل شستشوی سینی ها می گذرانند . در سالن جوجه کشی نیز گاهی تمیز کاری دستگها هچر و حمل جوجه ها در یک زمان صورت می گیرد.

این مشکلات به نگرانی های مربوط به ضدعفونی و بهسازی اضافه می شود ولی با طرح ریزی صحیح تر و دقیقی طرح می توان از این وضعیت رهایی پیدا کند. رطوبت و تهویه در جوجه کشی باید در طرح ریزی کلی موسسه مورد ملاحظه قرار گرفته باشد . ایده ال این است که هر اطاق برای خود سیستم تهویه مستقل داشته باشد. اطاق های تمیز مخصوصا اطاق مربوط به تهویه واکسن به یک سیستم تهویه با فشار مثبت احتیاج دارند ، در صورتی که اطاق های آلوده مانند بخش سیتی شویی و سالن هایی که هچر ها در آن قرار دارند باید مجهز به سیستم تهویه با فشار منفی باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

هجده − یازده =