پرورش اردک در سطح استخرهای پرورشی ماهی

پرورش اردک در سطح استخرهای پرورشی ماهی

پرورش اردک در سطح استخرهای پرورشی ماهی

بازدیدها : 2284 بازدید

پرورش اردک در سطح استخرهای پرورشی ماهی می تواند به خوبی با سیستم پرورش چند گونه ای ماهی هماهنگ شود ، به طوری که اردک ها به خوبی با ماهیان پرورشی سازگار می شوند .

این سیستم مزیت های زیادی برای پرورش دهنده دارد :

۱- هنگامی که اردک ها در سطح استخر آزاد هستند ، می توانند از طریق دفعیات شان استخرها را کود دهی کنند .

اردک ها به خاطر کارایی بسیاری که دارند ، به اصطلاح ماشین کود دهی نامیده می شوند و راهی برای پس انداز حق الزحمه این موارد ۶۰ درصد از کل هزینه های عرف در پرورش ماهی را شامل می شوند .
۲- اردک ها گیاهان آبی را در کنترل خود نگه می دارند . (مانع از افزایش بی رویه آنها می شوند ) .
۳- اردک ها با راه رفتن بر روی کف استخر باعث نرم شدن بستر و کمک به خروج مواد مغذی از خاک و نتیجتا افزایش تولیدات استخر می شوند .

۴- هنگامی که اردک ها در آب شنا می کنند ، باعث هوادهی آب شده ؛ بنابراین می توانند هواد دهنده های بیولوژیکی نامیده شوند .

۵- پناهگاه اردک ها در قسمت خاکریز استخرها ساخته می شود ، بنابراین فضایی اضافی برای حرکت ، تکاپو و زیست اردک ها نیاز نمی باشد .

۶- بیشتر نیاز غذایی اردک ها از استخر با خوردن علف های هزر آبی ، حشرات ، لارو و کرم های کف بستر و غیره برآورده می شود ؛ لذا غذای مکمل خیلی کمی نیاز دارند و به طور معمول پرورش دهنده از ضایعات مرغ ، نرم تنان و پوسته برنج جهت تغذیه آنها استفاده می کند .

تخم گذاری در اردک ها به عوامل مختلفی از جمله خصوصیات ژنتیکی و جنس یا گونه آنها وابسته است . اما شرایط مدیریتی خوب ، ما را به سوی بدست آوردن با کیفیت ترین تخم و گوشت سوق می دهد .
اردک ها به دلیل اینکه بیشتر ساعات روز را در استخر سپری می کنند ، نیاز به داشتن پناهگاه های خیلی پیشرفته ندارند . پناهگاه ها از بامبو یا دیگر مواد ارزان قیمت که در محل یا سواحل خاکریز استخر یا حتی سطح استخر موجود باشند ، ساخته می شوند . پناهگاه باید دارای قدرت تهویه خوب باشد و طوری طراحی شود که هنگام شسته شدن مواد درونشان به داخل استخر زه کشی شود .

تقریبا ۳۰ اردک جهت کود دهی ۱۰۰۰ متر مربع استخر کافی می باشد . این تعداد پناهگاهی با سطح ۱۳ – ۱۴ متر مربع نیاز دارند . بچه اردک های ۳ تا ۴ ماهه بعد از انجام مراقبت های حفاظتی در برابر بیماریهای همه گیر ، در استخر رها سازی می شوند.

اردک ها می توانند غذای طبیعی را در استخر بیابند . بنابراین به میزان اندکی غذای مکمل که شامل دفعیات خانگی از جمله ضایعات مرغ ، پوسته برنج ، برنج خرد شده و پوسته حبوبات می شود ، نیاز دارند . غذای تنظیم شده ممکن است به میزان ۵۰ گرم به ازای هر اردک در هر روز خریداری و داده شود

_ از دادن غذاهای قارچ زده یا غذاهایی که برای مدت طولانی نگهداری شده اند ، به علت مسمومیت باید خودداری شود .

_ اردک ها از ۲۴ هفتگی شروع به تخم گذاری می کنند .

_ جعبه ای از جنس حصیر مخصوص تخم گذاری در پناهگاه اردک ها قرار داده شود .

_ مراعات اصول بهداشتی و سلامتی به صورت مناسب و کافی جهت حفظ سلامتی اردک ها بسیار مهم می باشد .

_ یک پرنده بیمار به راحتی با علایمی از جمله بی قراری ، عدم درخشندگی چشمها و خروج آب از بینی و چشمها تشخیص داده می شود ؛ پرنده بیمار باید به سرعت از مابقی جدا شده و تحت درمان قرار گیرد .

_ تخم ها باید هر روز صبح جمع آوری شوند ( اردک ها فقط در شب تخم می گذارند . )

_ اردک ها به مدت ۲ سال تخم می گذارند و بعد از این مدت باید از مجموعه خارج شوند

گروه طیوران صنعت فاخته تولید کننده ی دستگاه جوجه کشی با راندمان بالا مناسب برای جوجه کشی غاز و سایر طیور

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

پانزده + 19 =