پرورش طاووس در ایران

پرورش طاووس

پرورش طاووس در ایران

بازدیدها : 16912 بازدید

یکی از مشاغلی که هم اکنون در کشور عزیزمان مورد توجه قرار گرفته است پرورش طاووس میباشد. پرورش طاووس در ایران میتواند شغل خوب و پر درآمدی به حساب آید ، به شرط آنکه اصول پرورش و نگهداری از طاووس را به خوبی بدانید و با این پرنده ی زیبا آشنایی کاملی داشته باشید.

آشنایی با طاووس

طاووس با نام علمی (pavo) نام پرنده ای از تیره ی قرقاولان است و در بیشتر فرهنگ ها بعنوان زیباترین پرنده و مظهر تجلل به شمار رفته است. پرنده ی ملی هند میباشد و در کشورهایی مثل پاکستان و سری لانکا نیز به وفور یافت میشود.

 

هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد.

 

با توجه به این ضرب المثل میتوان متوجه شد که جایگاه اصلی طاووس هندوستان بوده است اما امروزه افراد زیادی به پرورش این پرنده ی زیبا در کشورهای مختلف پرداخته اند و ما امروز قصد داریم شرایط پرورش طاووس در ایران را ارزیابی و موشکافی کنیم.

خصوصیات ظاهری طاووس

طاووس ها زیبایی خود را مدیون پرهایشان هستند، زیرا وجه تمایز آنها پرهای زیبا و رنگین کمانی آنها میباشد که گاهی طول این پرها به 3 متر نیز میرسد و جالب است بدانید در پرنده ی طاووس، جنس نر آن ظاهر زیباتری نسبت به جنس ماده دارد، در تصویر زیر تفاوت نر و ماده را به خوبی احساس میکنید.

طاووس نر و ماده

طاووس ها بر خلاف ظاهر زیبا و حیرت انگیزی که دارند، صدای زیبا و گوشنوازی ندارند و حتی ممکن است برای برخی افراد آزاردهده باشد آنها معمولا قبل یا بعد و یا در هنگام تلاقی شروع به آواز خواندن مینمایند. در voice زیر شما میتوانید صدای طاووس را گوش کنید.

 

انواع طاووس

طاووس ها به دو گونه ی اصلی یعنی طاووس هندی و طاووس جاوا تقسیم میشوند که هر کدام از آنها دارای زیرگونه هایی میباشند.

طاووس هندی (Indian Peafow): این نوع طاووس شناخته شده ترین نوع این پرنده در بین مردم است و جنس نر و ماده ی آن از نظر ظاهری با هم متفاوت هستند.

طاووس سفید(White peafowl): بدن این نوع طاووس پوشیده شده از پرهای سراسر سفید است.
طاووس سفید

طاووس سبز (Green Peafowl): این طاووس پرنده ی بومی جاوه و میانمار میباشد که متاسفانه نسل آن در حال انقراض بوده و پرنده ی کمیابی محسوب میشود. در تصویر زیر میتوانید این پرنده ی زیبا را مشاهده کنید.

طاووس سبز

 

جایگاه پرورش طاووس

مکانی که میخواهید در آن طاووس پرورش دهید باید دلباز باشد زیرا هر جفت طاووس تقریبا 9 متر فضای مسقف نیاز دارند و برای جنب و جوش های روزانه بهتر است در فضای آزاد رها شوند، با توجه به اینکه طاووس ها کمی قابلیت پرواز دارند، به منظور جلوگیری از فرار کردن آنها باید مکان پرورش را به خوبی حصارکشی کنید.

جایگاه پرورش طاووس

غذای طاووس ها

خوشبختانه طاووس ها در غذا خوردن حساس نیستند، آنها در طبیعت از قورباغه، حلزون، حشره و گیاهان تغذیه می کنند جو دو سر، ذرت پوست کنده، ماهی قزل آلا، تخم آفتابگردان، کنسانتره، میوه ها، دانه ها و غذای سبز مثل سبزیجات و حتی علف را میتوان به طاووسها خوراند.

تغذیه ی طاووس

پرورش طاووس در ایران

گرچند که پرورش پرندگانی همچون طاووس و قرقاول در استان های شمالی رواج بیشتری دارد اما در تمام استان های کشور میتوان به پرورش طاووس پرداخت. نگهداری از طاووس ها کار پیچیده و دشواری نیست زیرا آنها در برابر بیماری ها مقاوم بوده و نسبت به سایر پرندگان کمتر به بیماری دچار میشوند. بیماری انگل یکی از معدودترین بیماری هایی است که طاووسها ممکن است به آن دچار شوند برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است هر دو سال یک بار به آنها کرم بخورانید و به جوجه طاووس ها مکمل های دارویی بدهید و همچنین مکان نگه داری آنها را مرتبا تمیز نگه دارید.

این مقاله که به کوشش گروه صنعتی فاخته برای شما عزیزان تهیه شده است به یاری خداوند در آینده ای نزدیک مطالب مفیدتری را در رابطه با طاووس در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

 

2 دیدگاه

  1. از کجا میتونیم مثلا 10تا جوجه طاوس نر ماده یک ماهه ارزون و نزاد خوب میشه خرید واسه راه اندازی کسب و کار .توبازار خیلی گرون هستش .منظورم اینه جایی هست که کارش جوجه کشی طاووس باشه ادم بره بخره ارزون بیوفته ؟

  2. زمانیان

    مطالب نفیدی بودند مدشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

19 + 18 =