کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی

کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی

کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی

بازدیدها : 2277 بازدید

یکی از کارهای مهمی که برای بهبود عملکرد دستگاه جوجه کشی، انجام میگیرد، کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی است.

ضرورت و نحوه ی انجام کالیبراسیون را در این مقاله برایتان شرح میدهیم.
در رابطه با کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی سوالات فراوانی وجود دارد، جواب تمام سوالاتتان را در این مقاله خواهید یافت، سوالات به شرح زیر است:

کالیبراسیون چیست؟

اول باید عرض کنم که، کالیبراسیون در مفهوم علمی خود یعنی: اندازه گیری و صحت وسیله اندازه گیری در مطابقت با مرجع تایید شده.

بذارین به زبون ساده بگم، فرض کنید، یک ترازو دارین، میخواین ببینین که آیا این ترازو وزن واقعی رو نشون میده یا نه؟

مثلا شما میرین خودتونو با ترازو وزن میکنین، و میبینین وزنتون ۷۵ کیلو گرمه، حالا شما ادعا میکنین که ترازو خرابه و وزنتون رو داره بیشتر از حد نشون میده، حالا ما از کجا بفهمیم که شما راست میگین یا ترازو؟ بهترین راه حلی که میشه فهمید ترازو درسته یا نه، اینه که بریم یک وزنه ی ۱ کیلویی بیاریم، بعد ببینیم ترازو وزن اون وزنه رو چند کیلو نمایش میده، اگه وزن اعلام شده توسط ترازو، درست بود، یعنی وزن شما هم درسته، ولی اگه دیدیم وزنه ی یک کیلویی رو داره با خطا نشون میده، مثلا یک کیلو و دویست گرم، یعنی این ترازو به ازای هر یک کیلو گرم،۲۰۰ گرم خطا دارد، و یعنی، وزن واقعی شما ۶۰کیلو گرم میباشد، حالا اون وزنه ی یک کیلویی میشه همون مرجع تایید شده.

در کل اسم کاری که کردیم رو میشه کالیبراسیون گذاشت، در مورد دستگاه های جوجه کشی هم همینطوره، و ما باید، دمای اعلام شده توسط سنسورها رو با یک وسیله دقیق(در ادامه بیان خواهم کرد) مقایسه کنیم.

هر سنسوری، قبل از این که وارد بازار بشه، برای اینکه درصد خطاش گرفته بشه و عددی که اعلام میکنه دقیق باشه، توسط شرکت سازنده اش کالیبره میشه(اکثر سنسورها اینجوری ان)، اما متاسفانه بعد از چند وقت، این سنسور ها ممکنه که دچار اختلال بشن یعنی عددی که اعلام میکنن دقیق نباشه، برای رفع این مشکل، عمل کالیبراسیون را انجام میدهیم.

چرا دستگاه جوجه کشی را کالیبره میکنیم؟

همانطور که میدانید، دستگاه جوجه کشی دارای سنسور دما و رطوبت میباشد و این سنسور هم مثل همه ی سنسور ها ممکن است از حالت کالیبره خارج شود و برای اینکه مطمئن شویم این سنسور دما و رطوبت دقیق را نشان دهد، باید عمل کالیبراسیون را انجام دهیم.

آیا کالیبراسیون، در راندمان جوجه کشی تاثیر دارد؟

صراحتا عرض میکنم: (آری)، اگر دستگاه جوجه کشی شما از حالت کالیبره خارج شود، یعنی محیط داخل دستگاه، به دما و رطوبت مورد نظر نمیرسد و همانطور که میدانید، دما و رطوبت دو اصل مهم و حیاتی در امر جوجه کشی میباشند و اگر ذره ای بالا و پایین شوند، میتوانند در راندمان جوجه کشی اثر منفی بگذارد، پس عمل کالیبراسیون را باید جدی گرفت.

عمل کالیبراسیون را هر چند وقت به یک بار باید انجام دهیم؟

 

 
حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید، هر بار کالیبراسیون چقدر دوام می آورد؟ یا از کجا بفهمیم که کالیبراسیون دستگاهمان به هم ریخته است یا نه؟

همانطور که در پاسخ به سوال قبلی عرض کردم، به هم ریختن کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی، روی راندمان جوجه کشی تاثیر منفی میگذارد، پس خیلی راحت از روی راندمان دستگاه جوجه کشی میتوان تشخیص داد که آیا کالیبراسیون دستگاه به هم ریخته است یا خیر.

البته در نظر داشته باشید که ممکن است پایین آمدن راندمان(هچ) دلایل دیگری داشته باشد(که در این باره مقاله ای خواهم نوشت). اما یکی از دلایلش، همین به هم ریختن کالیبراسیون است.

به طور کلی، بهترین مدت زمان برای کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی، هر ۶ ماه یک بار است.

و حداکثر فاصله ی مجاز، زمان بین کالیبراسیون ها، ۲ سال میباشد، یعنی اگر ۲سال از کالیبراسیون دستگاهتان میگذرد، مطمئن باشید که دستگاهتان به کالیبراسیون مجدد نیاز دارد.

ابزارهای لازم برای کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی:

 

دماسنج و رطوبت سنج(ترموهیگرومتر):

همانطور که میدانید، دما و رطوبت، دو عامل مهم در امر جوجه کشی هستند، پس برای تنظیم این دو پارامتر، باید از دستگاهی استفاده کنیم که کمترین میزان خطای ممکن را دارد.

شرکت طیوران صنعت فاخته، از دماسنج و رطوبت سنج testo۶۰۵i، استفاده میکند، که محصول کشور آلمان میباشد و دقت آن در حد دهم درجه میباشد.

دماسنج و رطوبت سنج testo

نحوه کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی:

برای کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی نیاز به دماسنج و رطوبت سنج testo دارید.

به این صورت که ابتدا testo را به وسیله ی بلوتوث به گوشی هوشمند خود متصل مینمایید، سپس درب دستگاه جوجه کشی را باز میکنید و testo ها را داخل طبقات دستگاه جوجه کشی میگذارید، حال باید دستگاه را روشن کنید و منتظر بمانید که دستگاه به دما و رطوبت مورد نظر برسد، سپس دمایی که روی پنل دستگاه جوجه کشی نشان داده میشود را با دمایی که testo ها به ما میدهند مقایسه میکنیم.

سپس از روی پنل دستگاه جوجه کشی به صفحه ی کالیبراسیون رفته و اختلاف دما را تنظیم میکنیم، این کار را تا زمانی انجام میدهیم تا عددی که روی پنل و عددی که تستو ها نشان میدهند، برابر باشند.

در نظر داشته باشید که کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی ممکن است، تا ۴۸ساعت زمان ببرد.

آیا خودمان میتوانیم دستگاهمان را کالیبره کنیم؟یا باید حتما به شرکت صاحب دستگاه مراجعه کنیم؟

عمل کالیبراسیون، نیاز به ابزار، دقت و کمی حوصله دارد. اما پیشنهاد میکنم این کار را به خود شرکت سازنده ی دستگاه جوجه کشی واگذار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

13 + 15 =