عوامل موثر بر هچ در دستگاه جوجه کشی

هچ در دستگاه جوجه کشی

یکی از مهمترین مسائل در جوجه کشی راندمان یا درصد جوجه درآوری است یعنی نسبت و  میزان جوجه هایی که در انتهای کار جوجه کشی داریم به تعداد تخم هایی که داخل دستگاه جوجه کشی قرار میگیرد . این موضوع بسیار مهم است و این تصور که با داشتن یک دستگاه خوب میتوان هر تخم نطفه داری را داخل دستگاه قرار داد و آن تبدیل به جوجه میشود تصور اشتباهی است .  راندمان درجوجه کشی فقط مختص به دستگاه نیست که بگوییم اگر دستگاه خوبی داشته باشیم حتما میتوانیم راندمان بالای 90 درصد داشته باشیم بلکه عوامل دیگری نیز در این امر موثر است.

در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی عوامل موثر در راندمان جوجه کشی به دلایل و عوامل هچ پایین در دستگاه های جوجه کشی بپردازیم.

 

مهمترین عوامل برای داشتن راندمان بالا در جوجه کشی

عبارتند از گله ماری باکیفیت و شرایط نگهداری، کیفیت دستگاه جوجه کشی، مکانی که دستگاه جوجه کشی در آنجا قرار میگیرد و در نهایت تجربه و دانش خود فردی که نسبت به جوجه کشی اقدام میکند.

ویدئو مواردی که باید هنگام تامین تخم برای جوجه کشی به آن ها توجه شود

گله مادری

گله مادری چیست ؟ گله مادری در حقیقت به تعدادی پرنده نر و ماده گفته میشود که با نگهداری آن ها کنار هم بتوان تولید تخم نطفه دار نمود.

برخی موارد در مورد گله مادری تخم های نطفه دار هستند که بر کیفیت تخم اثر گذاشته و باعث میشود که تخم با کیفیتی داشته باشیم و این امر در نهایت بر میزان و تعداد تخم هایی که به جوجه تبدیل میشود اثرگذار است. مهمترین این پارامتر ها عبارتند از تغذیه در گله مادری،نسبت نرها به ماده در گله،سن گله مادری، شرایط محیطی که گله در آن نگهداری میشود و همینطور فصل های سال نیز یکی از عوامل موثر میباشد.

تغذیه در گله مادری

تغذیه ای برای گله مادری مناسب است که شامل تمام موارد مورد نیاز اعم از پروتئین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و … باشد که معمولا گله داران میتوانند این مواد غذایی را از شرکت های معتبر تولید کننده تهیه نموده و با نظارت یک کارشناس در این زمینه خیال خود را از این بابت راحت نمایند چرا که کوچکترین کم کاری در این زمینه در نهایت منجر به داشتن تخم های بی کیفیت خواهد شد.

نسبت نر و ماده در گله مادری

رعایت کردن نسبت تعداد نرها به ماده ها در گله پرندگان در نهایت منجر به این میشود که درصد نطفه داری تخم پرنده بالا برود که تاثیر مستقیم در بحث هچ در جوجه کشی دارد.

سن گله مادری

قطعا گله هایی که به تازگی شروع به تخم گزاری میکنند آمار و درصد نطفه داری در تخم ها در آن ها کمتر است.بنابراین اطلاع از این موضوع و توجه به آن  میتواند در داشتن تخم های باکیفیت و در نهایت فروش آن ها جهت جوجه آوری و استفاده در دستگاه جوجه کشی موثر باشد .

مکان مناسب برای نگهداری گله

برای نگهداری پرندگان داخل قفس توجه به این نکته که از قفس های استاندارد استفاده کنیم بسیار مهم است.برای نگهداری پرندگان داخل سالن هم توجه به خشک بودن و نم نداشتن محیطی که پرندگان تخم گذاری میکنند حائز اهمیت است چرا که باعث نفوذ عفونت به تخم ها میشود.

فصل های سال و تاثیر آن بر گله مادری

معمولا در فصل های بهار و زمستان نطفه داری تخم ها نسبت به فصل تابستان بهتر است. در کل شرایط محیطی و فصلی مثل نور،دما و … بر میزان نطفه داری تخم های گله تاثیرگذار است.

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی باید بتواند به بهترین شکل ممکن کار تنظیم دما و رطوبت، گردش هوا و تهویه را در داخل انجام دهد ، هر دستگاهی که این کار را متناسب با شرایط مورد نیاز تخم ها بهتر انجام دهد در نهایت میزان هچ بیشتری خواهد داشت.

محیط و محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی

محل قرارگیری دستگاه های جوجه کشی باید از نظر شرایط دما، رطوبت و میزان اکسیژن شرایط مناسبی داشته باشد، قرار دادن دستگاه های جوجه کشی در محیط باز ممکن است به دلیل تفاوت های دمایی در طول شبانه روز باعث ایجاد مشکلاتی شود همینطور قرار دادن آن در محیط بسته با میزان اکسیژن پایین مثل محل پرورش جوجه یا پرندگان هم توصیه نمیشود.

مشکل هچ پایین در دستگاه جوجه کشی

پس از توضیحی کوتاه در مورد عوامل موثر بر راندمان جوجه کشی برسیم به این موضوع که در صورت داشتن هچ پایین در دستگاه جوجه کشی چطور بفهمیم که مشکل از کجاست؟ آیا تخم های نطفه دار مشکل داشته یا مشکل از دستگاه جوجه کشی است و نیاز به بررسی، تعمیر یا کالیبراسیون از طرف شرکت تولید کننده دارد؟

در این موارد معمولا شرکت سازنده مشکل را به گردن تخم ها و گله مولد می اندازد و برعکس فروشنده تخم ها مشکل را از دستگاه جوجه کشی میداند. چند روش وجود دارد که با انجام آنها میتوان تشخیص داد مشکل هچ پایین به خاطر تخم است یا مشکل از دستگاه جوجه کشی است.

تست میزان تخم نطفه دار

اولین اقدام این که میزان تخم های بدون نطفه را با استفاده از روش هایی مثل کندلینگ یا نور انداختن بعد از روز هفتم یا هشتم تشخیص دهیم یا در آخر دوره با شکستن تخم ها تعداد تخم های بدون نطفه را جدا کنیم،اگر در گله ای تعداد تخم های بدون نطفه زیاد باشد قطعا مطمئن باشید که تخم های با نطفه ضعیف هم زیاد است و در نتیجه نمیتوان از آن تخم ها انتظار هچ خوبی داشت.

توجه به زمان بیرون آمدن جوجه ها

مورد دوم توجه به روزی هست که جوجه ها شروع به بیرون آمدن از تخم ها میکنند، اگر جوجه ها زودتر از موعد از تخم بیرون بیایند میتواند نشان دهنده دمای بالا در دستگاه باشد یا جوجه ها دیرتر از موعد مقرر از تخم بیرون بیایند که میتواند نشان دهنده دمای پایین در دستگاه باشد.

در مواردی وقتی تخم رو بشکنیم مایع زیادی هنوز داخل تخم است که میتواند نشان دهنده رطوبت بالا در دستگاه جوجه کشی باشد ولی اگر خشکی زیادی احساس شود در تخم هر دو عامل دستگاه یا تخم میتواند در این مورد موثر باشد.

مکانیسم دستگاه جوجه کشی برای تخلیه گاز CO2

توجه به مکانیسم دستگاه جوجه کشی که آیا برای تخلیه گاز Co2  از یک حفره استفاده شده یا از فن مخصوص مکنده، که بسیار در بحث هچ دستگاه جوجه کشی موثر است و در صورت عدم استفاده از فن مناسب میتواند یکی از عوامل اصلی در هچ پایین دستگاه جوجه کشی باشد.

اختلاف هچ در طبقات دستگاه جوجه کشی

دقت به هچ در طبقات مختلف هم یکی از مواردی است که میتواند در تشخیص عامل هچ پایین به ما کمک کند، در صورتی که میزان هچ در طبقات مختلف تفاوت زیادی داشته باشد مثلا در یک طبقه هچ 10 درصد و در طبقه اسی هچ 90 درصد داشته باشیم میتواند نشان دهنده اختلاف دما و رطوبت در طبقات مختلف دستگاه جوجه کشی باشد، لذا باید به کالیبراسیون و سیرکولاسیون یا گردش هوا در داخل دستگاه جوجه کشی شک کرد.

استفاده از دماسنج و رطوبت سنج

مورد دیگر استفاده از دماسنج ها و رزوبت سنج های باکیفیت جهت تست دستگاه جوجه کشی.شما میتوانید با استفاده از دماسنج ها و رطوبت سنج های دقیق و با کیفتی مثل برند تستو نسبت به تست دما و رطوبت در طبقات مختلف دستگاه جوجه کشی اقدام کنید، اگر محدوده دما در طبقات مختلف بین 37.3 تا 37.7 را داشته باشیم میتوان هچ قابل قبولی از دستگاه انتظار داشت، اگر محدوده دما کمتر تر مثلا بین 37.4 تا 37.6 یا متمرکز روی 37.5 باشد قطعا هچ بهتری را خواهیم داشت. در مورد رطوبت هم همینطور اگر اختلاف رطوبت زیر 1 تا 2 درصد در طبقات مختلف دستگاه جوجه کشی داشته باشیم نتیجه خوبی هم خواهیم گرفت.

جهت آشنایی با ویژگی های بهترین دستگاه جوجه کشی ویدئو های زیر را مشاهده کنید

ویدئو توضیحات مهندس غریب در زمینه ویژگیهای متریال مناسب برای استفاده در دستگاه جوجه کشی

(جهت مشاهده ویدیو روی تصویر زیر کلیک کنید)

 

ویدئو سیرکولاسیون یا گردش هوا در دستگاه جوجه کشی

(جهت مشاهده ویدیو روی تصویر زیر کلیک کنید)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

3 × یک =