تعیین جنسیت عروس هلندی

تعیین جنسیت عروس هلندی

تعیین جنسیت عروس هلندی

بازدیدها : 70459 بازدید

عمل تعیین جنسیت در عروس هلندی از جنبه های متفاوتی با اهمیت است اما متاسفانه تعیین جنسیت قطعی در برخی از نژادهای عروس هلندی تنها با آزمایش DNA امکان پذیر است اما برخی راهکارها وجود دارد که میتواند شما را تا حد زیادی در تشخیص جنسیت آنها یاری کند.

تعیین جنسیت با توجه به ظاهر پرنده

این روش محدودیت های خاص خود را دارد بعنوان مثال روی همه ی نژادهای عروس هلندی جواب نمیدهد و با توجه به بالغ بودن و یا نابالغ بودن پرنده نتیجه ی متفاوتی دارد. اما به طور کلی با توجه به ظاهر پرنده میتوان تا حد قابل ملاحضه ای متوجه جنسیت پرنده شد.

به فرم و رنگ سر توجه کنید

به طور کلی سر پرنده های نر بزرگ تر و به صورت مستطیلی شکل میباشد و همچنین رنگ سرشان نسبت به پرنده ی نر روشن تر است. در ادامه تفاوت در رنگ سر برخی از نژادهای عروس هلندی را با هم میبینیم.

تعیین جنسیت نژاد خاکستری (Gray)

نژاد gray یا همان خاکستری یک نژاد رایج است و کسانی که به جوجه کشی از عروس هلندی مشغول هستند این نژاد را به خوبی میشناسند. تعیین جنسیت آن از روی ظاهر کار ساده ای نیست اما به طور معمول جنس نر سر و قامت بزرگتری نسبت به ماده دارد و همچنین رنگ بیشتر قسمت های سر آن زرد میباشد.

بیشتر بخوانید  دستگاه جوجه کشی + خرید بهترین دستگاه جوجه کشی + قیمت دستگاه جوجه کشی

در تصویر زیر مشاهده میکنید که خاکستری جنس نر سر روشن تری دارد اما در جنس ماده قسمت های زرد کتر دیده میشود.

 

تعیین جنسیت عروس هلندی

تعیین جنسیت نژاد گونه زرد (ِYellow-Cheeck)

همانطور که در تصویر زیر میبینید در جنس نر تقریبا تمام قسمت های سر و حتی گونه ها به رنگ زرد است اما در جنس ماده این رنگ زرد کمتر دیده میشود. البته ممکن است اندکی هم رنگ نارنجی به صورت پراکنده در کنار گونه ها مشاهده کنید.

تعیین جنسیت عروس هلندی

 

تعیین جنسیت نژاد دارچینی (سیامون)

در سیامون ها هم جنس نر سر روشن تر و همچنین گونه های نارنجی رنگی دارد اما رنگ زرد در سر پرنده ی ماده کمتر میباشد.

 

 

تعیین جنسیت عروس هلندی

 

 

 

تعیین جنسیت صورت سفید (وایت فیس)

رنگ سر وایت فیس های نر به صورت یکدست سفید است اما این سفیدی در جنس ماده دیده نمیشود و همینطور که در تصویر میبینید جنس ماده صورتی یکدست دارد و گونه های آن همرنگ با رنگ سایر قسمت های سر میباشد.

تعیین جنسیت عروس هلندی

توجه به رنگ بال و پرها

در برخی از نژادها با توجه به رنگ بال و پرها میتوان جنسیت پرنده را تعیین کرد. البته این کار را باید بعد از پرریزی پرنده انجام داد تا پرنده بالغ شده باشد.

در تصویر زیر تفاوت های بین بالهای عروس هلندی نر و ماده مشهود است. روی بالهای پرنده ی ماده شما میتوانید خط های افقی را مشاهده کنید که بر روی بالهای پرنده نر مشاهده نمیشود.

تعیین جنسیت عروس هلندی به کمک بالها

توجه به خصوصیات رفتاری پرنده

در این پرنده رفتارهای نر و ماده با هم تفاوت های زیادی دارد که پس از بلوغ آشکار میشود. بعنوان مثال نرها برای جلب توجه ماده ها شروع به نوک زدن به اجسام مختلف میکنند و همچنین بالهای خود را بالا نگه میدارند. یکی از کارهایی که پرنده ی ماده برای ابراز علاقه به پرنده ی نر انجام میدهد این است که به او غذا میدهد.

البته این خصوصیات رفتاری در این حد خلاصه نمیشود و به موارد دیگری نیز میتوان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  ویدئوهای رضایت مشتریان فاخته

آواز خواندن و سخن گفتن

پرنده ی نر به معنای واقعی کلمه آواز میخواند. یعنی صدای آن به صورت ریتمیک و آهنگین میباشد در مقابل صدای پرنده ی ماده به گونه ایست که انگار جیغ جیغ میکند و یا صدایی شبیه خز خز کردن دارد. همچنین توانایی سخن گفتن در جنس نر بسیار بیشتر از جنس ماده است.

تعیین جنسیت عروس هلندی با توجه به نوع آواز خواندن

تقریبا همه ی عروس هلندی های نر به راحتی سخنگو میشوند زیرا سطح یادگیری آنها بسیار بالاست اما سخنگو کردن جنس ماده کمی دشوارتر است و زمان بیشتری میخواهد. پرنده های ماده زمانی که سخنگو شوند باز هم نمیتوانند کلمات را با کیفیت پرندگان نر ادا کنند.

 

استفاده از آینه

این پرنده علاقه ی بسیار زیادی به آینه دارد اما علاقه ی نرها به‌ آینه خیلی بیشتر از ماده هاست. بنابراین استفاده از ترفند آینه میتواند به شما در تشخیص جنسیت عروس هلندی کمک کند. اگر پرنده ی شما خیلی زود علاقه ی خود را نسبت به آینه از دست داد پس احتمالا ماده است اما اگر این ابراز علاقه طولانی شد میتوان نتیجه گرفت که پرنده ی مذکور نر است.

تعیین جنسیت عروس هلندی به کمک ترفند آینه

آزمایش DNA

اگر به هر دلیلی نتوانستید متوجه جنسیت پرنده ی خود شوید و عمل تعیین جنسیت برایتان بسیار مهم بود. تنها چاره ی باقیمانده آزمایش DNA میباشد.

تعیین جنسیت به کمک آزمایش DNA

مزیت آزمایش DNA این است که کاملا قطعی است و امکان اشتباه در تشخیص جنسیت وجود ندارد. برای این کار شما ابتدا باید به دامپزشک مراجعه کنید و در نهایت آزمایش را انجام دهید.

این مقاله به کوشش گروه طیوران صنعت فاخته تولیدکننده دستگاه جوجه کشی تهیه شده است امیدوارم خواندن این مطلب برای شما عزیزان مفید باشد. مقالات مرتبطی در رابطه با عروس هلندی تهیه شده است که خواندن آنها خالی از لطف نیست. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

8 دیدگاه

  1. طوطی عروس هلندی از آینه خوشش میاد؟

    1. بله اگر پرنده ی تنها توی خونه دارید براش یه آینه که لبه های تیزی نداشته باشه بزازید توی قفس پرنده تون ولی اگر جفت هستن به هیچ عنوان نزارید

  2. عالی

    1. 🍓تافی🍓

      سلام وقت بخیر عروس من لوتینو هست و هنوز بالغ نشده آینه هم واسش گذاشتم هر از گاهی پیشش می‌رفت و روی چند تا از بالهای دمش خط افقی داره میتونید نشونه های بیشتری بذارین؟

  3. خیلی خوب بود اما اگر کمی مطالب پیشرفته تر بود عالی میشد برای مثال تشخیص موتاسیون ها و نژاد مرواریدی و البینو ….

  4. من میگم برا تشخیص میشود از سوزن هم استفاده کرد اگه سوزن بالا پرنده بگزارید اگر چرخید ماده است واگر از وسط سوزن رد شد یعنی نر است و از اطلاعات شما بسیا متشکرم

    1. سلام، منظور از سوزن چی هستش و چطوری میشه از سوزن خیاطی نر و یا ماده بودن رو فهمید ر کلیپ و فیلم در این مورد هست راهنمایی کنید ممنون میشم از لطف شما عزیز

  5. 𝑭𝒂𝒓𝒉𝒐𝒐𝒅

    مطالب خوب بود اما خیلی کامل و جامع نبود.
    اما مطالب آموزنده ای بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

2 × پنج =