جوجه کشی از عروس هلندی

جوجه کشی از عروس هلندی

جوجه کشی از عروس هلندی

بازدیدها : 11862 بازدید

عروس هلندی یک پرنده زینتی است و خیلی از افراد علاقه ی زیادی به جوجه کشی از این پرنده ی دوست داشتنی دارند. سر و صدای کم این پرنده و همچنین سازگاری این پرنده با محیط پیرامون خود باعث شده که این پرنده یک پرنده ی خانگی محسوب شود.

آشنایی با عروس هلندی

این نوع طوطی ها معمولا در مناطق گرمسیر یافت میشوند و زیستگاه اصلی آنها استرالیا است. پرهای این پرنده معمولا به رنگ خاکستری و صورتی است و رنگ پرها در جنس نر و ماده با هم متفاوت است البته تنوع در نژادهای عروس هلندی بسیار زیاد است که در حوصله ی این بحث نمیگنجد.

تعیین جنسیت عروس عروس هلندی

عمل تعیین جنسیت بسیار مهم و قابل توجه است زیرا شاید شما قصد داشته باشید تا این پرنده را به صورت نر و ماده نگهداری کنید تا اقدام به جفت گیری نمایند اما متاسفانه تعیین جنسیت به صورت قطعی قبل از 6 ماهگی کار دشواری است. تنها راه قطعی تعیین جنسیت عروس هلندی تست DNA است که معمولا کسی چنین کاری نمیکند اما با توجه به برخی موضوعات میتوان جنسیت این پرنده را تا حد زیادی تعیین کرد.

تعیین جنسیت از روی ظاهر

در برخی از نژادهای عروس هلندی برخی خصوصیات ظاهری هستند که به ما در تعیین جنسیت عروس هلندی کمک میکنند.

رنگ سر، خط‌های دم و خط‌های شاه‌پرها در جنس نر و ماده با هم متفاوت می‌باشد. مشخصات دیگری هم وجود دارد که از نظر علمی ثابت نشده است مانند: معمولاً سر نرها بزرگ‌تر و مربعی شکل است و نسبت به ماده ها نترس تر و بازیگوش تر هستند.

تعیین جنسیت از روی آواز خواندن

یکی از راههای تعیین جنسیت عروس هلندی توجه به آواز خواندن این پرنده میباشد. صدای ماده ها معمولا به صورت سوت و جیغ میباشد اما آواز خواندن نرها به صورت ریتمیک میباشد.

 

 

تعیین جنسیت عروس هلندی

 

 

وزن پرنده ی بالغ چیزی حدود ۸۵ تا ۱۱۳ گرم و قد آن نیز حدود ۳۰ سانتی متر میباشد. عمر تقریبی عروس هلندی چیزی حدود ۱۲ تا ۱۴ سال است و در برخی موارد به ۲۵ سال هم میرسرد.

توانایی سخن گفتن

یکی دیگر از وجه تمایزات این پرنده توانایی یادگیری و سخن گفتن میباشد. توانایی سخن گفتن در جنس نر این پرنده بیشتر و بهتر است زیرا حنجره ی کامل تری دارد. برای آموزش سخن گفتن بهتر است که از زمان جوجگی (حدوداً چهل و پنج روزگی) با آن تمرین شود. در صورت تکرار و تداوم صحیح کلمات، پرنده از حدود چهارماهگی شروع به صحبت به صورت ناواضح می‌کند و در اثر تمرین مداوم میتواند واضح‌تر کلمات را ادا کند. عروس هلندی‌ها بسیار اجتماعی هستند و از همنشینی با انسان‌ها بسیار لذت می‌برند.

نحوه ی جوجه کشی از عروس هلندی

شاید شما هم علاقه مند باشید تا به پرورش و همچنین جوجه کشی از این پرنده ی منحصر به فرد بپردازید ما در این مقاله شما را با تمام فوت و فن های جوجه کشی و همچنین پرورش عروس هلندی آشنا خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که جوجه کشی از این پرنده را میتوان به دو روش طبیعی و مصنوعی انجام داد.

 

راهنمای جوجه کشی از عروس هلندی

 

 

جوجه کشی از عروس هلندی را معمولا به روش طبیعی انجام میدهند اما اگر توانایی تهیه ی تخم نطفه دار از این پرنده را دارید میتوانید به کمک دستگاه جوجه کشی و به روش مصنوعی از عروس هلندی جوجه کشی کنید. با توجه به اینکه تهیه ی تخم نطفه دار عروس هلندی به مقدار انبوه کار دشواری است و نگهداری آنها برای مدت زمان طولانی درصد هچ را کم میکند و همچنین با توجه به قیمت تخم آنها نسبت به سایر طیور بسیار گران تر است توصیه میکنیم که دستگاههایی با ظرفیت کم اما حرفه ای تهیه کنید. بعنوان مثال میتوانیم به دستگاه جوجه کشی M-42 فاخته اشاره کنیم زیرا یک دستگاه حرفه ای و هوشمند با ظرفیت کم میباشد و شما میتوانید با خیال راحت با این دستگاه جوجه کشی کنید.

جوجه کشی طبیعی

بهترین فصل جوجه کشی فصل بهار تا اوایل فصل تابستان است که زمان جفت گیری و جوجه کشی طبیعی عروس هلندی ها می باشد. اگر قصد دارید این پرنده را پرورش دهید باید قبل از فصل بهار یک جفت بالغ برای خود تهیه کنید. در این صورت پرنده های شما تا رسیدن به فصل جفت گیری به صاحب و محیط جدید خود عادت می کنند.

 

جوجه کشی مصنوعی

همانطور که گفته شد برای جوجه کشی مصنوعی شما نیاز به یک ماشین جوجه کشی دارید. دقت کنید که دستگاهی که تهیه میکنید حتما حرفه ای باشد دما و رطوبت به صورت دقیق تنظیم شده باشد مجهز به سیستم تهویه و همچنین سیرکولاسیون هوا باشد و … زیرا جوجه کشی از عروس هلندی به سادگی جوجه کشی از سایر طیور نیست.

این که دستگاهی که استفاده میکنید برای مرغ و کبک و بلدرچین هچ خوبی داده است اصلا دلیل خوبی برای با کیفیت بودن دستگاه نیست. به طور کلی برای جوجه کشی از پرندگان زینتی باید حساسیت بیشتری به خرج دهید تا راندمان خوبی دریافت کنید.

 

تغذیه عروس هلندی و جوجه ها

ممکن است بعضی از عروس هلندی ها از تخم مرغ و هویج  پخته و رنده شده لذت ببرند اما دقت کنید که حتما به خوبی پخته و رنده شوند.

جوجه عروس هلندی غذای مخصوص به خود را دارد اما میتوان از سرلاک هم بعنوان غذای این پرنده استفاده کرد و همچنین برای سلامتی بیشتر جوجه ها میتوان از گندم پخته شده جوانه گندم جوانه ماش و جوانه عدس نیز استفاده کرد.

جوجه هایی که سن آنها کمتر از یک هفته است نیاز به تغذیه شبانه دارند یعنی 1 الی دوبار بین ساعت 6 الی 12 صبح باید به آنها غذا بدهید. چینه  دان جوجه در طی ۲۴ ساعت باید پر باشد و هرگز نباید خالی شود (حتی یک بار در شبانه روز).  چینه دان جوجه ها باید هر۲۴ ساعت یک بار خالی شود وگرنه مواد غذایی در آن فاسد میشود و این باعث ایجاد عفونت های باکتریایی یا قارچی مانند بیماری (کاندیدیاز) میشود.

 

نگهداری از عروس هلندی

این پرندگان بسیار اجتماعی هستند و رابطه ی خوبی با انسان ها دارند. معمولا آنها را در قفس نگهداری میکنند. مکان نگهداری آنها باید آرامش بخش و ایمن باشد. توجه داشته باشید که سر و صدای ناگهانی و وجود حیواناتی مثل سگ و گربه آنها را میترساند. بنابراین دقت داشته باشید که آنها را از دید چنین حیواناتی مصون نگه دارید زیرا در غیر این صورت آنها ترسیده میشوند و این ترس میتواند آنها را از تخم بیندازد اشتهای آنها را کم کند پرنده را عصبی کند و مانع از کرچ شدن این پرنده گردد.

عروس هلندی ها علاقه ی زیادی به حمام و آب بازی دارند به این منظور میتوانید ظرف آبی را در نزدیکی آنها قرار دهید تا استحمام کنند.

علاقه عروس هلندی به استحمام

 

دمای مکان نگه داری عروس هلندی ها باید بین ۲۵ تا ۲۸ درجه باشد و همچنین رطوبت باید بین ۵۰ الی ۵۵ درصد باشد در این شرایط عمل جوجه کشی بهتر خواهد بود.

نگهداری از جوجه عروس هلندی

نگهداری جوجه از عروس هلندی

 

 

اگر میخواهید جوجه هایتان دستی شوند و با انسان ها بیشتر خو بگیرند باید آنها را چند هفته از والدینشان جدا کنید و خودتان مسئولیت نگهداری از آنها را در نظر بگیرید. البته این کار دردسرهای خاص خود را دارد و وقت زیادی را از شما میگیرد و افرادی که وقت زیادی ندارند ترجیح میدهند که این کار را به عهده ی والدین پرنده بگذارند و تنها برای یکی دو ساعت در روز برای سرگرم شدن آنها را از والدینشان جدا میکنند.

 

 

 

 

 

8 دیدگاه

  1. ارمین دریساویان

    سلام
    من یه عروس هلندی ماده بالغ داشتم و تازگی واسش یه جفت مست گرفتم،فیلمای پشتی کردن رو بالشت ازش دیدم ،سه روز نزاشتم همدیگرو ببینن،فقط باهم حرف میزدن،الان که اوردمشون پیشه هم ،ندیدم که باهم جفتگیری کنن،ولی باهم خوب شدن
    همش میترسم باهم جفت نشن
    میشه راهنماییم کنید

  2. سلام من یک عروس هلندی نر سیامون دارم و یک ماده البینو که بالش شکسته و کج جوش خورده نر م ماده ام رو میزنه و نمیزاره داخل اغول بره اگه میشه راهنماییم کنین ممنون

  3. سلام خوب بود فقط بیشتر درمورد عروس هلندی صحبت کنی و در مورد قیمتای عروس هلندی و سالن دار برای شروع ممنون
    چون بیشتر درمورد مرغ صحبت کردید درمورد طیور بیشتر گفتید درمورد عروس هلندیهم صحبت کنید ممنون از مطلب مفید

  4. مرسی مفید بود

  5. من یه عروس نر و یه عروس ماده دارم اینا چندین بار جفت گیری کردن کف سینی قفس تخم گذاشتن چندین بار تخمش خراب شد جوجه نیاورد این سریع که ماده تخم گذاشته مدام نر رو تخم خوابیده اصلا ماده نمی خوابه.
    من نگرانم که ایا طبیعیه که مدام نر روی تخم ها بخوابه؟؟

  6. سلام ممنونم مفید بود

  7. سلام عروس هلندی حدود ۲۰ روزه دارم که پردر اورده میخوام تخم مرغ را با اب خمیری کنم بدم بخوره،حالا سوالم اینکه بدهم یا نه ودوم اینکه زرده و سفیده را بدهم

  8. سلام عروس هلندیام دوتا جوجه دادن که الان ۲۳روز دارند عروس نر از ماده جدا کردم ولی هم ماده فوقالعاده مسته هم نر .سوال آیا احتیاجی به استراحت دارند ؟اگر دارند چه مدت و با چی تغذیه بشوند که آماده تخمگذاری شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

ده − 9 =