جوجه کشی از کبک

جوجه کشی کبک

جوجه کشی از کبک

بازدیدها : 4527 بازدید

همانطور که میدانید جوجه کشی از کبک به دو روش امکان پذیر است: روش اول: جوجه کشی کبک به صورت طبیعی و روش دوم جوجه کشی کبک به وسیله ی انکوباتور یا همان ماشین جوجه کشی، ابتدا کمی بهتر است در مورد خود جوجه کشی مطلبی را بیان کنیم.

جوجه کشی

جوجه کشی همان سلسله عملیاتی است که طی آن تخم نطفه دار در شرایط خاص تبدیل به جوجه میشود. برای اینکه جوجه کشی موفقی داشته باشید ابتدا باید یک دستگاه جوجه کشی مناسب تهیه کنید، دستگاهی که بتواند (دما، رطوبت، تهویه، چرخش) مناسبی را برای جوجه کشی از کبک فراهم کند.

شما برای جوجه کشی مصنوعی ، ابتدا نیاز به یک دستگاه جوجه کشی دارید.

انتخاب دستگاه جوجه کشی

معمولا دستگاه های جوجه کشی با توجه به ظرفیت هایشان دسته بندی میشوند:

دستگاه هایی با ظرفیت های خیلی کم و کم: دستگاه های آماتور

دستگاه های بت ظرفیت کم و متوسط: دستگاه های خانگی

دستگاه هایی با ظرفیت متوسط و زیاد: دستگاه های نیمه صنعتی

و دستگاه هایی با ظرفیت های بسیار زیاد را دستگاه های صنعتی مینامند.

شما میتوانید با مطالعه ی انواع دستگاه جوجه کشی در ایران، اطلاعات لازم در این باره را کسب نمایید.

شما با توجه به فضا و ظرفیتی که در اختیار دارید میتوانید دستگاه جوجه کشی مناسب خود را برای جوجه کشی از کبک انتخاب کنید.

چرا انتخاب دستگاه جوجه کشی مهم است؟

انتخاب دستگاه جوجه کشی مهم است زیرا مستقیم با راندمان جوجه درآوری در ارتباط است. اگر دستگاه جوجه کشی در فراهم آوردن یکی از فاکتورهای(دما، رطوبت، اکسیژن، چرخش) دقت کافی را نداشته باشد به جنین داخل تخم آسیب وارد خواهد شد و حتی موجب مرگ جنین میشود.

پیشنهاد ما به شما، دستگاه جوجه کشی فاخته است زیرا دستگاه کاملا هوشمند است و کافی است از منوی دستگاه، نام پرنده ی مورد نظرتان (کبک) را انتخاب نمایید و عمل جوجه کشی به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.

امیدوارم ابهاماتتان در رابطه با خرید دستگاه جوجه کشی، رفع شده باشد و به سراغ گام های بعدی جوجه کشی از کبک برویم.

ویژگی های تخم کبک

تخم کبک به رنگ سفید مایل به زرد با لکه های کوچک قهوه ای است. این لکه ها شکل و اندازه ی متنوع دارند. تخم کبک بیضوی و دوکی شکل بوده و نوک آن تیز است.

تخم کبک

وزن تخم کبک از 16 تا25 گرم (میانگین حدود 21گرم) بوده و میانگین طول تخم ها 42 میلیمتر و عرض آنها 31 میلی متر است.

ضخامت پوسته ی تخم کبک حدود 0/228 میلی متر و ضخامت غشای داخلی حدود 0/047 میلی متر است.

نسبت آب در پوسته، زرده و سفیده به وزن کل تخم به ترتیب 15/2، 37 و49/8 درصد است. اوج تولید تخم، 8 ساعت بعد از شروع روشنایی میباشد.

نگه داری تخم کبک برای جوجه کشی

سعی کنید زمان نگه داری تخم ها پس از تولید بیش از دو هفته نشود و آنها را در جای خشک و خنک نگه داری کنید.

مراحل جوجه کشی کبک

خوب حالا که با تخم کبک و ویژگیهای اون آشنا شدید، وقت اون رسیده که عملیات جوجه کشی رو شروع کنیم، برای جوجه کشی از کبک مراحل زیر باید طی شود.

1- جمع آوری تخم ها

هر کبک ماده معمولا یک روز درمیان تخم میگذارد، برای اینکه تخم نطفه دار خوبی نصیبتان شود، وجود کبک نر الزامی است.

کبک ها در طبیعت معمولا به صورت تک همسری زندگی میکنند اما بهترین حالت این است که به ازای 3 کبک ماده یک کبک نر در در گله موجود باشد. پس از تخم گذاری کبک ها، تخم ها را به سرعت جمع آوری کنید آنها را ضد عفونی کنید و در جای خنک، مرطوب و با تهویه مناسب نگه داری کنید.

تخم کبک

در حالت طبیعی حداقل 3 بار در روز برای جمع آوری تخم ها مراجعه کنید اما اگر هوا خیلی گرم بود به 5 الی 6 بار در روز افزایش یابد. جمع آوری منظم تخم ها باعث میشود جنین داخل تخم در امان بماند زیرا میکروب ها میتوانند از طریق پوسته ی تخم به داخل تخم نفوذ کنند.

در نظر داشته باشید که تخم کبک پوسته ی ظریفی دارد و به راحتی ترک میخورد. بنابراین سبدهای جمع آوری تخم نباید کاملا پر شوند یا به زبان ساده تر، تخم ها را بیش از حد روی هم نچینید. در ضمن از جمع آوری تخم های بسیار کثیف برای جوجه کشی صرف نظر کنید.

2- انتخاب تخم مناسب جهت جوجه کشی

انتخاب تخم مناسب کبک برای جوجه کشی، کار بسیار مهمی است، در حقیقت انتخاب تخم باکیفیت باعث میشود جوجه های با کیفیت تری داشته باشیم، در یک گله کبک تخم گذار، تمامی تخم ها یک اندازه نبوده و این موضوع ارتباط زیادی به سن کبک ها دارد.

کبک های جوان ابتدا مقعد تنگی دارند و طبیعتا تخم های آنها کوچکتر است و جهت جوجه کشی مناسب نیستند، وقتی تخم کوچکتر باشد مسلما مواد غذایی کافی و لازم جهت تکمیل و رشد جنین کبک در آن وجود ندارد. همینطور تخم های بسیار بزرگ هم مناسب جوجه کشی نیستند.

تخم کبک مناسب کبک جهت جوجه کشی

به طور کلی تخم های ترک دار، دراز، گرد، تخم های بدون پوسته(لمبه)، یا با پوسته ی نازک، یا با پوسته ی خیلی کلفت، تخم های خیلی کثیف و تخم های بدفرم یا به اصطلاع کمردار برای جوجه کشی مناسب نیستند.

3- تمیز و ضد عفونی کردن اولیه

پس از اینکه با توجه به توضیحات بالا تخم کبک مناسب جهت جوجه کشی را انتخاب کردید باید آلودگی های قابل مشاهده را به روش خشک (بدون استفاده از آب و خیس کردن تخم) پاکسازی کرده و سپس توسط ((بخار فرامالدید)) ضدعفونی کنید.

برای این کار، برای هر متر مکعب مخلوطی از فرمالین با پرمنکنات پتاسیم به میزان 30 گرم فرمالین و 15 گرم پرمنگات تهیه کنید آنها را به هم بزنید و به مدت 20 دقیقه محفظه ی مورد نظر را در معرض این مخلوط قرار دهید.

دمای محیطی که میخواهید تخم ها را در آنجا ضدعفونی کنید باید حداقل24 درجه و رطوبت آن 80درصد باشد. البته امروزه از فرمالین جامد استفاده میکنند که با آتش زدن آن گاز تولید شده و آن محیط ضد عفونی میشود.

بعد از اینکه تخم ها ضد عفونی شد، آنها را به اتاق نگه داری تخم انتقال میدهیم.

4- ذخیره و نگه داری تخم ها

بین تخم گذاری کبک ها و شروع جوجه کشی نباید بیش از 7 روز فاصله باشد زیرا افزایش مدت نگه داری تخم کبک ها باعث کاهش جوجه درآوری میشود.

نگهداری تخم کبک

در این زمان تخم ها باید در دمای بین 12 تا 15 درجه سانتی گراد نگه داری شوند، برای نگه داری تخم کبک بهتر است آنها را داخل شانه های تخم قرار دهید و در اتاقی که تهویه ی مطلوبی دارد نگه داری کنید.

5- پیش گرم

اگر بلافاصله بعد از نگه داری تخم ها آنها را داخل دستگاه جوجه کشی بچینید، به دلیل ختلاف دمای داخل دستگاه و دمای مکان نگه داری تخم ها، به جنین داخل تخم شوک وارد میشود و آسیب میبیند برای رفع این مشکل، آنها را 6 الی 12 ساعت در دمای 25 درجه نگه داری کنید تا به هوای جدیدی که در پیش دارند عادت کنند به این کار به اصطلاح پیش گرم میگویند.

توجه داشته باشید در مناطق گرمسیر محیط پیشگرم حتما باید تهویه مناسب داشته باشد تا تخم ها در اتاق پیش گرم عرق نکنند.

یک نکته ی دیگر که بسیار مهم است این است: از زمانی که کبک تخم گذاری کرده تازمانی که تخم هارا داخل دستگاه جوجه کشی میچینید باید حداقل 24 ساعت بگذرد.

6- چیدن تخم ها داخل دستگاه جوجه کشی

خوب حالا به بخش جذاب کار رسیده ایم، البته در نظر داشته باشید که دستگاه جوجه کشی باید به کمک گاز، ضد عفونی شود. برای این کار باید پرمنگنات پتاسیم را با محلول فرمالین 37 درصد تجاری مخلوط کنید و عمل ضدعفونی را انجام دهید.

تخم کبک ها را که داخل شانه های ستر چیده اید داخل دستگاه بگذارید، اگر همه ی تخم ها در یک زمان وارد دستگاه میشوند، میتوانید آنها را داخل دستگاه ضدعفونی کنید اما اگر تخم ها به صورت غیرهمزمان وارد دستگاه میشوند باید قبل از ورود به دستگاه آنها را ضدعفونی کنید.

طول دوره ی جوجه کشی کبک 24 روز است که 20 روز اول دوره ی ستر پرنده و با شروع روز بیست و یکم وارد دوره ی هچر میشود. برای درک تفاوت های بین دوره ی ستر و هچر به جدول زیر توجه کنید.

نام پرنده طول دوره ی جوجه کشی دوره ی ستر روز انتقال به هچر دما و رطوبت دوره ی ستر دما و رطوبت دوره ی هچر
کبک 24 روز 20 روز روز بیست و یکم دما:37.6درجه رطوبت: 65درصد دما:37.2 درجه

رطوبت: 75درصد

مراحل رشد جنین کبک

زمانی که تخم کبک ها داخل دستگاه جوجه کشی قرار دارند، مسئول جوجه کشی باید از دستگاه و وضعیت تخم ها مطلع باشد. برای این کار میتواند هرچند روز یک بار یک تخم را از دستگاه بیرون بیاورد و آن را بشکند و وضعیت رشد جنین در سنین مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

دوره ی ستر

با چیدن تخم ها داخل دستگاه جوجه کشی، دوره ی ستر کبک شروع میشود، توجه داشته باشید که دوران ستر ، مهمترین دوران در جوجه کشی است زیرا جنین در این دوره است که رشد میکند و تبدیل به جوجه میشود.

نوربینی کندلینگ تخم کبک

نوربینی یا به اصطلاح کندلینگ همانطور که از اسمش پیداست، اطلاع از روند رشد جنین به وسیله ی نور است. نحوه ی انجام کندلینگ برای تخم کبک این گونه است که در فضای نیمه تاریک، نور شدیدی را به وسیله ی چراغ قوه ی گوشی به تخم کبک میتابانیم.

بهترین زمان برای کندلینگ تخم کبک

زودترین زمان برای نوربینی 4 الی 5 روزگی است. روز هشتم بهترین زمان است. با انجام عمل کندلینگ و با کمی تجربه میتوان تخم هایی بی نطفه و جنین مرده را از تخم های با جنین سالم جدا کرد.

تخم های شفاف شامل تخم های نطفه مرده و بدون نطفه و جنین مرده هستند و تخم های تیره تر معمولا دارای جنین سالم هستند.

به طور کلی ما عمل کندلینگ را توصیه نمیکنیم زیرا در طی این فرآیند دما و رطوبت داخل دستگاه هدر میرود و ممکن است به جنین آسیب وارد شود اما اگر قصد دارید تخم های بی نطفه و جنین مرده را با تخم های جدید جایگزین کنید باید عمل نوربینی را انجام دهید.

دوره ی هچر

دوره ی هچر همان دوره ای است که رشد پرنده تکمیل شده است و پرنده شروع به نوک زدن و سوراخ کردن پوسته ی تخم میکند و آن را میشکند و متولد میشود.

دوره ی هچر

پس از پایان دوره ی ستر ، دوره ی هچر نیز شروع میشود، برخی از دستگاه ها که به آن ها دستگاه های جوجه کشی هوشمند و تمام اتوماتیک میگویند پس از پایان دوره ی ستر پرنده ، به طور اتوماتیک وارد دوره ی هچر میشوند اما در برخی از دستگاه ها نیاز است تا کمی تغییرات را در انکوباتور (ماشین جوجه کشی) لحاظ کنید، زیرا دوره ی ستر و هچر تفاوت هایی با هم دارند.

افرادی هم که از دستگاه ستر و هچر به صورت جداگانه استفاده میکنند باید پس از پایان دوره ی ستر درب دستگاه ستری را باز کنند و تخم ها را بردارند و داخل دستگاه هچری بچینند.

در دوران هچر جوجه کبک ها در ساعات و روزهای مختلف شروع به نوک زدن، شکستن پوسته تخم و بیرون آمدن از تخم میکنند.

خروج از دستگاه هچر

جوجه کبک ها پس از متولد شدن نیاز دارند تا کمی خشک شوند و نباید آن ها را بلافاصله از داخل دستگاه بیرون آورد.

3ساعت پس از تولد و یا زمانی که پشت گردن آنها هنوز کمی خیس است، بهترین زمان برای خارج کردن جوجه ها از داخل دستگاه میباشد.

پایان جوجه کشی

پس از پایان دوره ی هچر، مراحل جوجه کشی به اتمام میرسد و جوجه کبک ها متولد میشوند، البته ممکن است برخی از تخم ها تبدیل به جوجه نشوند که دلایل متعددی دارد، علت بازنشدن تخم ها را برایتان مفصل توضیح داده ام.

ویدیوی زیر توسط یکی از مشتریان گروه طیوران صنعت فاخته ارسال شده است همانطور که میبینید با استفاده از دستگاه جوجه کشی M-2016 شرکت فاخته، جوجه کشی بسیار موفق داشته است و هچ بسیار خوبی گرفته است.

 

به هر حال وقت آن رسیده که جوجه کبک ها را به محل جدید زندگیشان انتقال دهید و پرورش کبک را شروع کنید.

در مورد پرورش و نگهداری جوجه ها هم بهتر است کمی مطالعه کنید.

این مقاله توسط شرکت فاخته منتشر شده است، امیدوارم جوجه کشی موفقی داشته باشید و اگر انتقاد یا پیشنهادی دارید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

4 × سه =