شرایط مناسب برای جوجه کشی به روش طبیعی

شرایط مناسب برای جوجه کشی به روش طبیعی

شرایط مناسب برای جوجه کشی به روش طبیعی

بازدیدها : 7214 بازدید

برای جوجه کشی به روش طبیعی باید به نکات زیر توجه کنیم در این مطلب به بعضی از این نکات سعی داریم اشاره کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید

تشخیص مرغ کرچ

لازمه ی جوجه کشی به روش طبیعی مرغ کرچ ، مایل نیست از لانه بیرون برود و خواهان خوابیدن بر روی تخم ها است . این حالت را با باد کردن و پوش دادن پرهای خود نشان می دهد. حرارت بدن مرغ کرچ بالا می رود یعنی حدود ۴۱ درجه سانتی گراد می شود . صدایش تغییر می کند و خوراکش نیر کم می شود . برای اینکه مرغ کرچ روی تخم ها بخوابد و دوره جوجه کشی با موفقیت به پایان برسد ، نباید از مرغ های حساس ، ترسو و عصبانی استفاده کرد . مرغ کرچی که دارای پرهای زیاد ، ظریف و پاهای کوتاه باشد برای جوجه کشی مناسب است .

در حالتی که قصد جوجه کشی به روش مصنوعی را دارید، نیاز به دستگاه جوجه کشی را دارید.

 

لانه مناسب برای خوابیدن مرغ کرچ

محل خوابیدن مرغ کرچ باید دمای مناسب داشته باشد. حرارات لازم ، ۲۵ درجه سانتی گراد است. هوای کافی ، رطوبت مناسب حدود ۶۰ درصد و دور بودن از سر و صدا ، بسیار مهم است. برای خوابیدن مرغ می توان از یک جعبه چوبی استفاده کرد . لبه جلویی آن باید تا ۸ سانتی متر باشد تا کاه و کلش از آن بیرون نریزد . تخم مرغ ها نیز باید به صورت منطم و مناسب ، زیر مرغ چیده شود. به این ترتیب ، بال های مرغ به طور کامل روی آن ها را می پوشاند . محل خوابیدن مرغ ها باید دور از آفتاب ، باد و باران باشد.

بهداشت لانه برای جوجه کشی به روش طبیعی

در دوران جوجه کشی باید وضع بهداشت برای مرغ کرچ ، مناسب باشد . محل خوابیدن مرغ باید ضد عفونی شود . همچنین اطمینان پیدا کنیم که انگل یا میکروبی در آنجا وجود ندارد به علاوه ، خود مرغ کرچ را نیز باید معاینه کنیم . مرغ باید از نظر وجود انگل های خارجی بررسی شود.

تهیه غذای مناسب

در مدت جوجه کشی طبیعی باید آب و غذای مرغ به مقدار و با کیفیت مناسب تهیه شود. مرغ کرچ مرغ کرچ باید روزانه ۳ تا ۴ بار برای خوردن غذا و دفع فضولات از روی تخم مرغ ها بلند شود . یعنی در حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تخم مرغ ها را ترک کند . غذای مرغ کرچ باید کم حجم ، ولی مقوی باشد مخلوطی از دانه ها مانند جو ، گندم و ذرت مناسب است. اگر مرغ دچار یبوست شد می توان از سبزی ها استفاده کرد. اگر هم دار اسهال بود دانه ها مفید هستند . برای تحریک مرغ ، بهتر است جیره غذایی را به طور مرتب تغییر بدهیم.

انتخاب تخم مرغ مناسب

در شرایط جوجه کشی طبیعی برای تولید بیشتر و به دست آوردن جوجه مرغوب تر باید تخم مرغ های جوجه کشی ویژگی های مناسبی داشته باشد. برخی از این ویژگی ها به شرح زیر است:

-تخم نطفه دار

-نطفه دار باشند.

-ویژگی و شکل ظاهری مناسبی داشته باشد.

-دارای خاصیت جوجه در آوردن باشند.

-وزن مناسب داشته باشند.

وزن مناسب تخم مرغ جوجه کشی

در انتخاب تخم مرغ جوجه کشی باید خیلی دقت کنیم زیرا ممکن است تعداد زیادی از تخم مرغ ها ، جوجه تولید نکنند . یکسان بودن اندازه تخم مرغ ها خیلی مهم است . هنگام انتخاب باید ابتدا تمام تخم مرغ ها را وزن کرده و با توجه به معیار وزن انتخاب کنیم.

مناسب ترین وزن تخم مرغ جوجه کشی ۵۱ تا ۶۱ گرم است. تخم مرغ های ریز ، جوجه های ریز و تخم مرغ های درشت ، جوجه های درشت به وجود می آورد.

پوسته تخم مرغ

در انتخاب تخم مرغ جوجه کشی به پوسته تخم مرغ نیز باید دقت کنیم . تخم مرغ هایی که پوسته نازک دارند ، زود می شکنند. همچنین عامل های بیماری زا به راحتی وارد آ« ها می شوند. به همین دلیل ، این تخم مرغ ها باید کنار گذاشته شوند.

به طور کلی این تخم مرغ ها از نظر جوجه کشی ، مناسب نیستند:

تخم مرغ های کثیف ، شکسته ، پوسته نازک ، پوسته زبر ، لکه دار ، دراز(کشیده) ، سوراخ شده ، چروکیده ، با تراکم کلسیم زیاد در پوسته ، گرد ( کروی ) ، بزرگتر از اندازه ، بدشکل و تخم مرغ های خیلی درشت و خیلی ریز .

در پوسته تخم مرغ ، بین ۶۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ سوراخ ریز وجود دارد. بیشتر این سوراخ ها با لایه ای که به طور طبیعی روی پوسته وجود دارد و تحت نام کوتیکول شناخته می شود. در این حالت ، میکروب ها به راحتی وارد تخم مرغ می شوند.

قسمت پهن تخم مرغ که اتاقک هوایی در آن قرار دارد باید پاکیزه باشد. زیرا محل ورود اکسیژن و هوا به داخل تخم مرغ است. اگر این قسمت ، کثیف و پوشیده از آلودگی باشد سوراخ های آن بسته شده و جوجه دهی چنین تخم مرغ هایی کم می شود. تعداد زیادی از جنین ها در این تخم مرغ ها از بین می روند.

نگه داری تخم مرغ جوجه کشی

برای نگه داری تخم مرغ های نطفه دار نباید از یخچال استفاده کرد. تخم مرغ ، دارای ماده غذایی و رطوبت لازم است . اگر در وضع نامناسب نگه داری شود، ماده غذایی آن فاسد می شود و جنین از بین می رود. بهترین دما برای نگاه داری تخم مرغ های جوجه کشی هم نباید از ۳ تا ۷ روز ، بیشتر شود.

توصیه میکنم این مقاله رو هم بخونید: مراقبت از تخم مرغ های جوجه کشی.

3 دیدگاه

  1. سلام.برای سالم نگهداشتن تخم نطفه دار آیا اگر در شانه و نوک به پائین باشه وخنک و همه را در پلاستیک بزاریم که کمترین مقدار اب بخار بشه راه حل خوبیه؟

  2. اگر تخم مرغ که زیر مرع محلی گداشته ایم بغد از ۱۷ روز باثر خوردن بقفس سوراخ بزرگی در ان ایجاد شود ایا ان جوجه در میاید وباید چکار کنیم

  3. سلام
    ببخشید
    یه مرغ مادر و پنج عدد جوجه 30 روزه دارم،جدا از بقیه گله، الان بعد 30 روز، مرغ مادر شروع کرده به نوک زدن و حمله به جوجه های خودش، علتش چیه؟ چیکار باید بکنم؟
    خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

هفده + 3 =