فصل مناسب جوجه کشی کدام است؟

در چه فصلی جوجه کشی کنیم

فصل مناسب جوجه کشی کدام است؟

بازدیدها : 25286 بازدید

شاید این سوال به ذهن شما هم خطور کرده باشد که در چه زمانی جوجه کشی کنیم و در چه زمانی جوجه کشی نکنیم. ما در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد تا شما عزیزان با جوجه کشی در فصول مختلف سال آشنا شوید و فصل مناسب برای جوجه کشی را برگزینید.

جوجه کشی در فصل زمستان

بدون شک بهترین زمان برای جوجه کشی از پرندگان  مختلف فصل زمستان است. بنابراین اگر قصد جوجه کشی از هر پرنده ای را داشته باشید فصل زمستان را اولویت اول خود قرار دهید. در ادامه علت برتری زمستان نسبت به سایر فصول را خدمت شما عزیزان عرض خاهیم کرد.

چرا زمستان بهترین فصل برای انجام جوجه کشی است؟

با توجه به ویژگی های فصل زمستان مانند: دمای پایین و رطوبت بالا و همچنین وجود اکسیژن بیشتر میتوان فصل زمستان را بهترین فصل برای انجام جوجه کشی دانست زیرا نگه داری از تخم نطفه دار که یک مساله ی مهم در امر جوجه کشی است در این فصل بسیار راحت تر از سایر فصول میباشد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

تخم های نطفه دار پیش از انجام انکوباسیون باید در شرایط خاصی نگهداری شوند که در این رابطه مقاله ای نوشته ایم که شما عزیزان میتوانید با خواندن آن اطلاعات مفیدی را در این رابطه کسب کنید. در اینجا به اختصار عرض میکنیم که چرا در فصل زمستان نگهداری از تخم های نطفه دار آسان تر بوده و چرا راندمان جوجه کشی در این فصل بیشتر است؟

گرمای هوا و رطوبت

گرمای کم و رطوبت کافی در فصل زمستان باعث میشود که تخم های نطفه دار آب کمتری از دست بدهند و به قول معروف دهیتراته نشوند زیرا دهیتراته شدن تخم برابر است با کاهش درصد نطفه دهی. بد نیست بدانید که روزنه ی روی پوسته ی تخم که در بالای کیسه هوایی تخم قرار دارد در فصل زمستان کوچکتر میشود و خود همین موضوع باعث میشود که تخم آب کمتری از دست بدهد.

تراکم اکسیژن در زمستان

همانطور که میدانید جنینهای موجود در پوسته ی تخم از طریق روزنه هایی که در روی پوسته ی تخم قرار دارند تنفس میکنند. در فصول گرم سال تراکم و به اصطلاح غلضت اکسیژن کم بوده و ممکن است زمانی که آنها را درون دستگاه جوجه کشی قرار میدهید جوجه ها تا مرز خفگی پیش روند. مخصوصا اگر دستگاه شما سیستم تهویه ی مناسبی نداشته باشد. اما در فصل زمستان عمل اکسیژن رسانی به جنین به خوبی انجام خواهد شد.

نگهداری از جوجه های متولد شده

یکی دیگر از مزایای جوجه کشی در فصل زمستان این است که جوجه های شما در پایان فصل زمستان و یا اوایل فصل بهار متولد خواهند شد. بنابراین در فصل بهار که فصل تخمگذاری اغلب پرندگان میباشد جوجه های شما به پرندگان بالغ و مولد تبدیل شده اند. درضمن مدیریت نگه داری از پرندگانی که در زمستان متولد شده اند کار آسان تری به نظر میرسد.

امیدوارم اهمیت این موضوع را درک کرده باشید که چرا اکثر گله داران فصل زمستان را برای جوجه کشی برمیگزینند اما در عین حال شما میتوانید در سایر فصول هم جوجه کشی موفقی داشته باشید.

جوجه کشی در فصل بهار

اگر به هر دلیلی نتوانستید در فصل زمستان جوجه کشی کنید فصل بهار را در اولویت قرار دهید. زیرا فصل بهار شرایط آب و هوایی خوبی برای جوجه کشی دارد (البته نه به خوبی فصل زمستان). گرمای هوا در فصل بهار قابل تحمل است و همچنین رطوبت هوا نسبتا مناسب است و این موضوع باعث میشود که تخم با سرعت کمتری دهیراته شود. بنابراین شما با جمع آوری صحیح تخم و همچنین نگه داری آنها در جای خنک و انجام عمل چرخش قبل از انکوباسیون میتوانید جوجه کشی خوبی داشته باشید البته به این نکته دقت کنید که مدت زمان نگه داری تخم بیش از یک هفته طول نکشد.

 

 

در فصل بهار شما میتوانید راندمان خوبی از جوجه کشی دریافت کنید.

 

 

جوجه کشی در فصل پاییز

پس از زمستان و بهار جوجه کشی در فصل پاییز میتواند انتخاب خوبی باشد. هوای پاییز اصولا سرد و خشک است. اگر شما قصد دارید که در فصل پاییز جوجه کشی کنید باید مکان مناسبی برای نگه داری از جوجه های متولد شده داشته باشید تا از سرمای زمستان پیش رو در امان باشند.

 

 

جوجه کشی در تابستان

در این مقاله سعی شد تا به ترتیب اولویت فصول مناسب برای جوجه کشی را بیان کنیم و بدین ترتیب تابستان نمیتواند فصل ایده آلی برای جوجه کشی باشد. البته نه اینکه جوجه کشی در تابستان امکان پذیر نباشد اما نیازمند انجام عملیاتی است تا بتوانید جوجه کشی موقفی در این فصل داشته باشید.

ویژگی های فصل تابستان

در فصل تابستان هوا بسیار گرم است و درصد رطوبت خیلی کم است و این موضوع باعث میشود که تخم های نطفه دار به سرعت دهیدراته شوند. اگر این حرف را باور ندارید شما میتوانید بعنوان مثال تخم مرغ تازه را وزن کنید آنگاه همان تخم را در محیط گرم و خشک قرار دهید و سپس دوباره آن را وزن کنید.

میبینید که به طرز چشمگیری وزن تخم مرغ کاهش یافته است به نظر شما تخم مرغ چه چیزی از دست داده است؟ باید بدانید که این آب موجود در داخل پوسته ی تخم است که به خاطر دمای بالای محیط و همچنین رطوبت پایین تبخیر شده است. همچنین در فصل تابستان تراکم اکسیژن بسیار کم است و همین موضوع میتواند در هنگام جوجه کشی مشکساز شود و درصد جوجه درآوری را کاهش دهد.

به هر حال شاید باز هم ممکن است قصد داشته باشید که در فصل تابستان جوجه کشی کنید. در این صورت باید به نکاتب که در ادامه عرض میکنیم توجه کنید.

راه حل جوجه کشی در فصل تابستان

ما در این مقاله فصول مختلف سال را از نظر امکان جوجه کشی بررسی کردیم امیدوارم متوجه شده باشید که فصل تابستان نمیتواند فصل خیلی خوبی برای جوجه کشی باشد. به همین دلیل است که برخی از گله داران جوجه کشی در این فصل را تقریبا متوقف میکنند.

به هر حال شاید شما قصد داشته باشید که در تابستان جوجه کشی کنید در این صورت باید به نکاتی که در ادامه خدمت شما عرض میکنیم توجه کنید.

افزایش تعداد دفعات جمع آوری تخم

 

جمع آوری تخمهای جوجه کشی در تابستان

در فصول سرد میتوانید تخم ها را 3 نوبت در روز جمع آوری کنید اما در فصل گرم سال این کار را باید به بیش از 5 مرتبه در روز افزایش دهید. هرچه تعداد دفعات جمع آوری را بیشتر کنید نطفه ی تخم کمتر گرما میبیند.

انتقال تخم ها به مکان خنک و مرطوب

اگر قصد دارید که تخم ها را جمع آوری کنید تا به تعداد مورد نظر برسد و سپس آنها را به یکباره وارد دستگاه جوجه کشی نمایید باید آنها را در مکانی مرطوب و خنک نگه داری کنید زیرا در هوای گرم ممکن است که نطفه شروع به رشد کردن کند و همین موضوع باعث میشود که سیر طبیعی رشد جنین به هم بریزد و این تخم دیگر مناسب جوجه کشی نخواهد بود.

طول نگهداری از تخم های نطفه دار

در فصول سرد سال حداکثر مدت زمان نگه داری یا همان ذخیره سازی تخم ها 7 روز است اما در فصل تابستان بهتر است که این مدت زمان به 5 روز تقلیل یابد زیرا بعد از روز پنجم درصد هچ پرنده کاهش خواهد یافت.

چرخش تخم ها پیش از انکوباسیون

بعد از آنکه تخم ها را در هوایی خنک و مرطوب قرار دادید یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید این است که آنها را هر 2 الی 3 ساعت بچرخانید(مخصوصا اگر طول ذخیره سازی آنها بیش از 5 روز باشد). این کار باعث میشود که نطفه ی موجود در تخم در میان سایر محتویات تخم باقی بماند و به گوشه ای از پوسته ی تخم نچسبد.

دستگاه بانک تخم

شاید برای شما جالب است که بدانید تمام کارهایی که باید برای جوجه کشی در فصل تابستان انجام دهید را میتوانید در دستگاهی به نام بانک تخم انجام دهید. بانک تخم دستگاهی است شبیه یک ماشین جوجه کشی که میتوانید تخم های نطفه دار را درآن قرار دهید و این دستگاه عمل چرخش رطوبت و همچنین دمای مناسب را فراهم میکند.

 

 

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا جوجه کشی در فصول مختلف بررسی شود اما در نظر داشته باشید که بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف میتوان نتایج مختلفی مشاهده کرد. اما به طور کلی برای جوجه کشی از پرندگان مختلف بهتر است که فصل زمستان را برگزینید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

3 × 2 =