تاریخچه ی جوجه کشی

تاریخچه ی جوجه کشی

تاریخچه ی جوجه کشی

بازدیدها : 1258 بازدید

تاریخچه ی جوجه کشی به چهارده میلیون سال پیش برمیگردد که پرندگان بر روی کره ی زمین زندگی میکردند. آنها در طبیعت بر روی تخم های خود میخوابیدند و تخم ها را به جوجه تبدیل میکردند. انسان ها در 2500 سال قبل از میلاد مسیح اجداد مرغ های امروزی را در هندوستان اهلی کردند این مرغ ها به تدریج در تمام دنیا پراکنده شدند و به مصر، بین انهرین و چین انتقال یافتند.


 

جوجه کشی مصنوعی از کجا شروع شد؟

جوجه کشی مصنوعی از آنجایی شروع شد که انسان ها مرغ را اهلی کردند، بنابراین به فکر توسعه و تولید فرو رفتند و روش های متنوعی را برای جوجه کشی به کار بردند. هزار سال قبل از میلاد، نخستین جوجه کشی مصنوعی به طور همزمان در مصر و چین اتفاق افتاد.

در مصر ساختمان دستگاه ها ساده ولی ابتکاری بود. تخم مرغ ها در کوره هایی در دو طرف راهروی مرکزی بر روی کف یک استوانه ی آجری خوابانده میشدند و یک حرارت دائمی، نیم تا یک متر بالاتر قرار داشت، شما عزیزان در تصویر زیر نمای یک ساختمان جوجه کشی در مصر باستان را مشاهده میکنید.

تاریخچه ی جوجه کشی در مصر باستان

 

 

جالب است بدانید امروزه هنوز هم مصریان باستان این روش جوجه کشی را زنده نگه داشته اند.

 

 

جوجه کشی در مصر

 

 

اولین سازندگان دستگاه جوجه کشی در تاریخ مصریان بوده اند و ظرفیت این جوجه کشی ها گاه تا 90000 تخم مرغ میرسد. نزدیکی به خط استوا و وجود رطوبت مناسب کمک کرد تا موفقیت مصریان در جوجه کشی مضاعف شود. کوره های تعبیه شده در روستاهای اطراف نیل هنوز هم وسیله ی امرار معاش مردم میباشد.

 

روش های جدید جوجه کشی

در سال 1749 میلادی رموار با ساخت اولین جعبه ی مکانیکی جوجه کشی جدید را ابداع کرد. او از حرارت حاصل از تخمیر کود است برای جوجه کشی استفاده کرد. سپس بخار گرم به عنوان منبع حرارتی در ماشین جوجه کشی مورد استفاده قرار گرفت.

اولین ماشین جوجه کشی تجاری موفق دستگاهی بود که با استفاده از آب گرم کار میکرد و در سال 1881 به بازار عرضه شد. در دهه ی 1920 میلادی استفاده از دستگاههای جوجه کشی رونق بیشتری گرفت و دو سال بعد یعنی در سال 1922 اولین دستگاه جوجه کشی خودکار الکتریکی در آمریکا ساخته شد و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

 

ورود مرغ اهلی به ایران

هزار سال قبل از میلاد، همزمان با مهاجرت قوم آریایی مرغ اهلی وارد ایران شد و تا سال 1331 شمسی پرورش طیور در ایران به صورت صنعتی نبود و معمولا در واحدهای کوچک اجرا میشد. به تدریج از خارج نژادهایی وارد  ایران شود و صنعت مرغداری رونق گرفت. نخستین کارخانه ی جوجه کشی در سال 1339 توسط شرکت نارمک وارد ایران شد.

در این مقاله سعی سد تا کمی با تاریخچه ی جوجه کشی آشنایی پیدا کنیم، امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

سه × 4 =