جوجه کشی قرقاول از صفر تا صد

جوجه کشی از قرقاول

جوجه کشی قرقاول از صفر تا صد

بازدیدها : 10891 بازدید

این روزها قرقاولها در ایران طرفداران پروپا قرصی پیدا کرده اند که بدنبال آموزش جوجه کشی از قرقاول میباشند. جوجه کشی قرقاول به دو روش، جوجه کشی طبیعی و جوجه کشی مصنوعی انجام میگیرد، در روش طبیعی ، پرنده مدت زمانی را روی تخم ها میخوابد تا جوجه ها از تخم خارج شوند و در روش مصنوعی، از ماشین جوجه کشی استفاده میکنیم.

ما در این مقاله قصد داریم، جوجه کشی قرقاول به کمک دستگاه جوجه کشی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

بیشتر بخوانید  دستگاه جوجه کشی + خرید بهترین دستگاه جوجه کشی + قیمت دستگاه جوجه کشی

طول دوره ی جوجه کشی قرقاول

زمان طبیعی برای جوجه کشی از تخم قرقاول 23 تا 28 روز میباشد، این زمان به عواملی چون، سن ، نژاد قرقاول و شرایط نگه داری تخم ، حرارت و رطوبت دستگاه جوجه کشی بستگی دارد.

در جدول زیر طول دوره ی جوجه کشی در نژادهای قرقاول را میتوانید مشاهده کنید.

گونه مدت جوجه کشی به (روز) گونه مدت جوجه کشی به (روز)
خونی 27-29 ریوز 24-25
کوکلاس 26-27 هیوم 27-28
کالیج 24-25 میکادو 26-28
سیلور (نقره ای) 25-26 مسی 25
امپراتور 25 سبز 23-25
ادوارد 25 معمولی 22-23
ویتنامی 22 گردن حلقه ای 23-25
سین هو 25-27 طلایی 22-23
سالوادوری 22 لیدی آمهرت 22
تاج کوتاه برونئی 24 طاووسی دم برنزی 22
تاج کوتاه مالایان 22-24 طاووسی جرمین 22
سیامی 24-25 طاووسی خاکستری 22
بولور 24-26 طاووسی پالاوان 18-19
گوش دار سفید 24-25 آرگوس بزرگ 24-25
گوش دار قهوه ای 27-28 تراگویان غربی 28
گوش دار آبی 26-28 تراگوپان بلیتس 28
چیر 26 تراگوپان بلیتس 28

دوره ی جوجه کشی

عملیات جوجه کشی در ماشین جوجه کشی را میتوان به دو بخش ستر و هچر تقسیم کرد.

دوره ی ستر: دوره ی ستر در حقیقت مرحله رشد و تکامل جنین در داخل تخم را در بر میگیرد، در این مرحله تخم ها را از طرف نوک تیز در داخل شانه ستر میچینیم و عمل چرخش مربوط به این دوره میشود.

دوره ی هچر: این دوره در واقع ، مرحله ی آمادگی و خروج نهایی جوجه از تخم میباشد. در این مرحله، حرارت کمی پایین تر و رطوبت کمی بالاتر میباشد اما عمل چرخش و نحوه ی چیدن تخم ها در این مرحله مطرح نیست.

معمولا در یک دستگاه جوجه کشی خانگی، هر دو دوره ی ستر و هچر در یک دستگاه انجام میشود اما در دستگاه های صنعتی، هر کدام از این دوره ها، در دستگاه مخصوص به خود انجام میشود.

برای جوجه کشی از قرقاول چه دستگاهی بخریم؟

قبل از آنکه به بررسی بهترین دستگاه برای جوجه کشی از قرقاول بپردازیم باید بدانید که در طول دوره ی جوجه کشی، دستگاه جوجه کشی 4 وظیفه ی مهم بر عهده دارد.

دما، رطوبت، چرخش، تهویه، عدم دقت در تامین هرکدام از این پارامترها، موجب آسیب جدی در خلال جوجه کشی قرقاول خواهد شد بنابراین در هنگام خرید دستگاه، به دقت و کارایی آن توجه کنید. شما با هر دستگاهی که بتواند 4 وظیفه ی مهم خود را بدرستی انجام دهد میتوانید از قرقاول جوجه کشی کنید اما بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که عمل جوجه کشی قرقاول را برایتان آسان کند و شما را به راندمان بسیار بالایی برساند.

بعنوان مثال دستگاه جوجه کشی فاخته کاملا هوشمند و سخنگو بوده و شما میتوانید به کمک (قابلیت انتخاب پرنده) ، نام قرقاول را انتخاب نمایید که در این صورت تمام تنظیمات از جمله: دما ، رطوبت، چرخش، دوره ی ستر و هچر به صورت خودکار انجام میشود، شما کافی است تخم های نطفه دار را درون دستگاه بچینید و جوجه کشی را آغاز کنید. در حین جوجه کشی تمام هشدارها و اخطارهای لازم توسط سیستم سخنگو و نمایشگر ال سی دی به شما داده خواهد شد.

 

دستگاه جوجه کشی قرقاول

 

بیشتر بخوانید  ویدئوهای رضایت مشتریان فاخته

مراحل جوجه کشی

جوجه کشی از قرقاول شامل مراحلی میشود که در ادامه بیان میکنیم.

تهیه تخم نطفه دار قرقاول

برای اینکه تخم نطفه دار و مناسبی از قرقاول نسیبتان شود، وجود پرنده ی نر در گله الزامی است.

نسبت نر به ماده

زیاد یا کم بودن تعداد نرها میتواند سبب کاهش باروری شود. نسبت نر به ماده در قرقاول 1 به 5 الی 6 میباشد.

چیدن تخم ها داخل دستگاه جوجه کشی

بهترین حالت برای قرار دادن تخم قرقاول در دستگاه جوجه کشی، این است که نوک باریک آن به سمت پایین و انتهای گرد و پهن آن به طرف بالا باشد.

اگر تخم ها را در یک زمان به داخل دستگاه، انتقال میدهید، میتوانید آنها را داخل دستگاه ضدعفونی کنید (در این صورت دستگاه هم ضدعفونی خواهد شد) اما اگر تخم ها به صورت غیرهمزمان وارد دستگاه میشوند، باید آنها را قبل از ورود به دستگاه ضد عفونی کرد.

نوربینی

بهتر است تخم های قرقاول قبل از روز هفتم جوجه کشی و همینطور قبل از انتقال به دوره ی هچر، نوربینی شوند.

برای انجام نوربینی، در فضایی نیمه تاریک در مقابل نوری شدید، مثل چراغ قوه ی گوشی قرار دهید تا با عبور نور از آن وضعیت جنین و روند صحیح جوجه کشی مشخص شود. عمل نوربینی را بدون اتلاف وقت انجام دهید تا تا تخم ها سرد نشوند.

بعد از پایان نوربینی، تخم های شفاف (بدون نطفه هستند) را از جریان جوجه کشی خارج کنید.

شروع دوره ی هچر

در اواخر 21 روزگی، تخم های قرقاول معمولی وارد دوره ی هچر میشوند، اگر از دستگاه ستر و هچر جداگانه استفاده میکنید باید تخم ها به دستگاه ستر انتقال دهید و اگر قرار است عملیات هچر را با همان دستگاه انجام دهید، کافی است تنظیمات را تغیر دهید و اگر از دستگاه های هوشمند استفاده میکنید، خود دستگاه به صورت اتومات، وارد دوره ی هچر میشود یعنی چرخش را متوقف میکند و دما و رطوبت را متناسب با دوره ی هچر تنظیم میکند.

در جدول زیر، تفاوت های بین ستر و هچر در جوجه کشی از قرقاول مشهود است.

قرقاول ستر هچر
دما 36.6 37.2
رطوبت 60 75
چرخش دارد ندارد

خارج کردن جوجه ها از دستگاه

به قسمت لذت بخش کار رسیده ایم، همانطور که میدانید، جوجه در دوره ی هچر شروع به نوک زدن و سوراخ کردن پوسته ی تخم میکند و در نهایت پوسته ی تخم را میشکند و متولد میشود، حالا این سوال پیش میاد که چه موقع جوجه قرقاول ها رو از دستگاه جوجه کشی بیرون بیاریم؟ آیا باید هر جوجه ای که به دنیا آمد درب دستگاه رو باز کنیم و اون رو بیرون بکشیم؟

اگه بخوام بر اساس فرمول براتون توضیح بدم: بهترین زمان برای بیرون کشیدن جوجه ها زمانی است که هنوز پشت گردن 5 درصد آنها خیس باشد. این کار از دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن) جوجه هایی که زودتر متولد شده اند جلوگیری میکند.

اگر تمام تخمها از یک گله باشند و شرایط انتقال و نگه داری آنها یکی باشد، جوجه ها در عرض 24 ساعت از تخم ها خارج میشوند.

از آنجایی که دستگاههای مختلف، جوجه ها را دیرتر و یا زودتر خشک میکنند، لازم است به طور دائم در دوره ی هچ ، دستگاه ها را کنترل کنید و در صورت آماده بودن جوجه ها آنها را از دستگاه خارج کنید. در ضمن از باز و بسته کردن بیش از حد درب دستگاه خودداری کنید زیرا این کار باعث میشود دما و رطوبت داخل دستگاه از بین برود و سایر جوجه های هچ نشده با مشکل مواجه شوند.

پس از آنکه آنها را از دستگاه بیرون کشیدید، باید به محل پرورش برده و آنها را با احتیاط در زیر مادر مصنوعی خالی کنید.

عملیات بعد از جوجه کشی قرقاول

امیدوارم در این لحظه، در جوجه کشی قرقاول موفق بوده باشید، حالا که مراحل جوجه کشی از قرقاول رو به اتمام رسوندین لازمه که عملیات بعدش رو هم به خوبی انجام بدین.

تمیز و ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

توجه داشته باشید که تمیز کردن دستگاه جوجه کشی یکی از کارهای مهم و ضروری بعد از اتمام جوجه کشی است که اگر به خوبی انجام نشود میتواند روی جوجه کشی های بعدی تاثیرات منفی بگذارد و راندمان جوجه کشی را پایین بیاورد. پس از آنکه جوجه کشی شما به پایان رسید، باید برق دستگاه قطع شود و به کمک مواد ضد عفونی کننده دستگاه و تمام متعلقات آن شسته و سپس گاز داده شود.

 

ارزیابی کیفیت جوجه ها

هرگز نمیتوان انتظار داشت که تمام جوجه ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند اما با جوجه کشی اصولی و استفاده از یک ماشین جوجه کشی دقیق ، میتوان در کیفیت جوجه های متولد شده نقش داشت. با توجه به این موضوع، ارزیابی کیفیت جوجه ها یک امر ضروری است.

پارامترهای مهم در ارزیابی کیفیت جوجه یک روزه

با توجه به مواردی که در زیر بیان شده است میتوان تشخیص داد که آیا جوجه ی متولد شده کیفیت خوبی دارد یا خیر.

فعالیت

جوجه یک روزه را به پشت قرار دهید، چگونگی برگشت بر روی دوپا را بررسی کنید ، اگر بلافاصله روی پاهایش برگشت یک جوجه ی قوی و اگر با تاخیر برگشت، یک جوجه ی ضعیف محسوب میشود.

ناف

اگر ناف بسته باشد و پوست اطراف آن از لحاظ رنگ پذیری با رنگ بقیه ی پوست یکسان باشد، جوجه ای قوی به شمار می آید و اگر رنگ پوست اطراف ناف با رنگ پوست جای دیگر متفاوت باشد، جوجه ی ضعیفی به شمار می آید.

چشم ها

چشم های باز، هوشیار و براق نشان از جوجه های سالم دارند.

پاها

جوجه را بر روی پا قرار داده و حالت ایستادن آن را مشاهده کنید، پنجه پا از لحاظ رنگ، مثل ساق پا ارزیابی میشود.

کرک و پرهای اولیه

جوجه یک روزه باید خشک، تمیز و عاری از هرگونه زرده خشک شده و غشاء چسبیده به جوجه باشد.

زرده

جوجه را از پشت بر روی کف دست قرار میدهیم، ارتفاع شکم را تخمین میزنیم و به وسیله ی لمس کردن استحکام شکم را ارزیابی میکنیم، جوجه هایی که زرده ی بزرگ و سخت دارند و به عنوان جوجه های ضعیف به شمار می آیند.

سایر علائم ارزیابی کیفیت جوجه ها

در هنگام دست گرفتن،نباید استخوان ها خیلی مشخص باشند، جوجه ها نباید هیچ گونه مشکل تنفسی داشته باشند. جوجه ها باید هوشیار بوده و به محیط خود واکنش و علاقه نشان دهند.

 

 

پایان جوجه کشی و شروع پرورش قرقاول

پس از آنکه جوجه کشی از قرقاول را انجام دادید، نوبت آن رسیده است که پرورش قرقاول را شروع کنید، امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و تمام ابهاماتتان در رابطه با جوجه کشی از قرقاول برطرف شده باشد، اگر پیشنهاد یا انتفادی دارید، میتوانید نظر خود را اعلام نماید.

 

 

2 دیدگاه

  1. اصغر حاتمی

    اصغر حاتمی
    سلام خسته نباشید آیا در یک دستگاه جوجه کشی امکان جوجه کشی همزمان از غاز و قرقاول وجود دارد یا نه؟اگر امکانش هست چطور میشود ممنون میشوم راهنمایی کنید

    1. Author

      با سلام
      لطفا جهت مشاوره با شماره ۰۹۱۵۶۶۲۵۶۶۱ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نام و سوال خود را در باکس زیر وارد کنید و دکمه فرستادن دیدگاه را بزنید، در سریعترین زمان ممکن به سوال و نظرات شما پاسخ خواهیم داد

دو × 5 =